Minimal forskjell i lyd med vinyl

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Antall liker
64
Har vært å skaffet rustfrie skruer til pickupen i dag. Et lite spørsmål: Kan med det blotte øye se at stiften er en ørliten smule skjev, ca 96% på plass er den vil jeg si, men ikke 100% ben.

Abort mission eller går dette bra?

Sist redigert:
H

Hardingfele

Gjest
Går nok bra - kan være opphenget retter seg ut når du får montert det på plass og nåla ligger i rillen. Ikke uvanlig at det ikke ligger 100%.

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Antall liker
64
Liten oppdatering fra meg her: Omsider fått tak i skruer (helsikkes vrient viste det seg!) og nå snurrer platespilleren med Shure M75 pickup som sender sine signaler til Musical Fidelity V90. Og lyden? Den er definitivt totalforandret. Må nok sakte men sikkert vende meg til dette - ikke spilt så mye enda.

Førsteinntrykket er vel at diskanten nå spiller andrefiolin, for her er bassen virkelig til stede! Prøvde først med V90 og 2M Red og da var lyden lettere å kjenne igjen fra tidligere, om enn mer klar og med litt mer bass enn da jeg hadde Project Phono Box-en. Kombinasjonen Shure M75 og V90 = bass med stor B i hvert fall.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.855
Sted
Bærum
Det er jo greit å ha litt diskant igjen også da. Slik at du ikke bare hører andrefioliner. ..:)

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Antall liker
64
Ja, enig der! Redd for at bassen nærmest svelger diskanten nå, beste beskrivelsen jeg kan gi. Men steike for en fet bass. ;) Forholdsvis stram og fin også. Men en annen ting jeg lurer litt på.. har jo ikke peiling på om nålen som står i nå er noe tess, har jo såklart kjøpt dette brukt. Kanskje jeg skulle hatt en ny nål også i samme slengen, i M75-tråden snakkes det om nåler fra Japan. Har også lest at akryl-tallerken kan virke inn på bassen, men finner ikke noe særlig konkret om dette på internettet. Hva tror dere?

H

Hardingfele

Gjest
Har du prøvd å ta ut og sette inn igjen stylus? Bare å trekke den ut (ta PU av armen først).
Se om det kan være noe rusk der og kikk på nålefanen.

Sett den inn igjen.

stylus-for-shure-m75-ed-type-2-cartridge-4053-p.jpg

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Antall liker
64
Har tatt den ut og inn igjen ja, men kun av nysgjerrighet. :p Kanskje verdt å ta en litt mer grundig titt ja! Ellers så kjører jeg med 1,5g nåletrykk nå, og antiskate på det midterste trinnet. Har ellers inntrykk av at denne pickupen/nålen spiller høyere "uten forsterking", altså når nålen går på platen og forsterker er mutet, og man kun hører lyden i det fjerne fra vinylen. Vet ikke om dette er signifikant på noen måte. Hehe - merker det er mye jeg ikke vet!

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.189
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Du fikk ihvertfall varmere lyd:)

Pickupens karakteristikk er avhengig av stiften, og her finnes det mange alternativer.
Du finner masse informasjon på Hifisentralen om alternativer.

Et rimelig alternativ kan være: Reviews | JICO stylus | Online Shopping for Japanese Phonograph Needles
Elliptisk stift fra EVG kan kjøpes på Ebay for en hundrelapp, søk på Shure m75ED

Her kan du lese mer: Vintage Shure guide
Jeg har en stift fra Expert Stylus company i England med Paratrace slipning. Denne koster ca 1000 kr, og er veldig god.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Det er normalt å høre nålen spille musikk uten forsterkning.
En pickup kan ha tatt skade, gummiet der brukes til opphenget på nålen kan ha blitt hardt med årene, en ny nål er en god ide.
skjønner ikke det var vanskeligt å finne skruer til pickuppen, Ebay flommer jo over av kits med skruer og mutter, headshell mounting screws, her er også en Skruer til montage af pick-up | High End Sound | High-End Hi-Fi Equipment & Audio
Nålen du har nå, er det en 75ED? En ny ED nål koster 33 dollars men du kan også få top of the line SAS nåler, 133 dollars.

Shure, JICO stylus | Online Shopping for Japanese Phonograph Needles

jeg hadde Shure N91ED og V15vrmx og synes ikke disse hadde mye mere bass en Denon DL160 og Ortofon MC25FL.

L

Labbis

Gjest
Har stor sans for Shure pickupper, tiltalende lyd. Pu`s med høy compliance tilpasset armer med lav vekt. En stund siden jeg hadde M75 MG, mener å huske en "varm" lyd uten at bassen overdøvet diskanten. Støtter ovennevnte forslag om ny stift. I første omgang fås jo billige kopier fra Stiftservice eller Svalander.
Mvh

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Antall liker
64
Det er normalt å høre nålen spille musikk uten forsterkning.
En pickup kan ha tatt skade, gummiet der brukes til opphenget på nålen kan ha blitt hardt med årene, en ny nål er en god ide.
skjønner ikke det var vanskeligt å finne skruer til pickuppen, Ebay flommer jo over av kits med skruer og mutter, headshell mounting screws, her er også en Skruer til montage af pick-up | High End Sound | High-End Hi-Fi Equipment & Audio
Jada, jeg bestilte over internett til slutt - er det jeg mener med vanskelig. Kjøpte fra en norsk hobbyforretning sånn at man slipper å vente i ukesvis på Ebay-varer. Er nok litt lat, men bor tross alt midt i en større by med ørten butikker som selger skruer, og ingen kunne stille med noe som hadde passende størrelse. :p

Men altså: Nålen er iflg. sender av 'nyere' sort. Jeg vet bare ikke hvilken nål det er. Var ikke så viktig for meg i handlingsøyeblikket da pickupen var det jeg var ute etter. :) Justerte nåletrykket litt nå, lurer på om 1,5g ble litt i meste laget. Lyden er i hvert fall en smule mer laidback nå. Litt mindre, men fortsatt mye bass.

@Labbis: Takk for tipset! Mange veier man kan gå her, alt fra Stiftservice til Japan tydeligvis!

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Antall liker
64
Okey, har muligens nærmere identifisert hva som er problemet med lyden. Oppstår komplikasjoner når jeg kommer til partier av sanger der "S" blir uttalt i et lyst toneleie, eller i partier som har mye hi-hat eller mye cymbaler. Der det skulle vært s-lyd i stemmene og tss-tss lyd fra trommene kommer det en slags metallisk lyd som minner mer om psshhh eller sssshh. Mulig lyden vrenges her.. Har spilt av de samme sangene på PC-en også for å forsikre meg om at det ikke er noe galt med HT, men alt vel her. Tenkte først at dette var et problem som oppsto med Shure pickupen, men nå viser det seg også å være et problem med 2M Red'en. Dette har primært oppstått med en spesifikk LP, men det skal sies at jeg ikke kommer på noen andre skiver jeg har med mer hi-hat/cymbal-"driv", så jeg har ikke fått testet ytterlige. Men meget irriterende er det nå som jeg endelig følte at jeg hadde landet på en lyd jeg kunne like.

Hva kan jeg ha fucket opp her tro? :rolleyes: Eller kan det tenkes at det er LP-en som er problemet? Den er helt ny.. Er disse tsss-lydene spesielt vanskelig å gjengi..?

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.828
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
^ Det kan så definitivt være feil på selve vinylen - en del ny-produsert vinyl er dessverre av heller dårlig kvalitet, men..... et annet relevant spm:
Når du bytter PU frem-og-tilbake - sørger du for å justere inn PU`n riktig med en protractor - og justerer du VTA? Det er en viss høydeforskjell på en 2M PU og Shure M75. Hva med azimuth, stifttrykket og antiskating-loddet osv...?

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Antall liker
64
Bruker en protractor fra Ortofon. To punkter på den. Ser jo ok ut fra den, men ikke vet jeg. Vanskelig å treffe midt i blinken.. Antiskate-loddet har jeg hatt i den midterste stillingen på både 2M Red og Shure M75. VTA & Azimuth har jeg lite greie på må jeg innrømme. Trodde ikke man kunne justere VTA på min platespiller heller. Stifttrykket har jeg variert litt på begge pickupene. (Innenfor det anbefalte trykket for hver pickup).

Etter litt googling så kan det virke som om problemet mitt kan beskrives som "sibilance" - og da er det visst feilinnstillinger som er synderen som regel.
Mulig jeg møter veggen litt her med min sviktende kompetanse på vinyl..:confused:

Men et spørsmål jeg har: Armen har to parallelle "riller" som man kan feste pickupen til - en skrue i hver rille. Er det noe i veien for å montere pickupen enten helt foran eller helt bak? Dette vil jo sikre at den er veldig ben i såfall.

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Antall liker
806
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
noen andre må svare på hvilken protractor som er velegnet for project, men garantert nedlastbar fra vinylengine, du flytter pickup frem eller tilbake til du treffer midt i blinken på to punkter på egnet protractor.
Avvik på sss lyder forekommer ikke når ting er korrekt justert, så sant ikke plata er utslitt eller slurvete mastret.
det er jo helt jæ... å høre på.

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.828
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Men et spørsmål jeg har: Armen har to parallelle "riller" som man kan feste pickupen til - en skrue i hver rille. Er det noe i veien for å montere pickupen enten helt foran eller helt bak? Dette vil jo sikre at den er veldig ben i såfall.
Ja, det blir helt feil.
Normalt skal skruene være tilnærmet paralelle i sleidesporene, men i posisjon helt foran eller helt bak blir overhenget feil.
Den riktigste måten er å bruke en protractor. Armen din er en 8,6cc - og det må det tas hensyn til. Dvs den armen er kortere (ca. 1cm) i forhold til en 9" arm.
Overhenget (avstand fra spindelsenter frem til stiftspissen) når du holder armen over spindelen, skal være 18,5 mm.

Det er riktig at armen din ikke har VTA justering. Det kan løses på 2 måter. Om VTA er negativ (dvs at armen har et "løft" mot headshell) så kan armbasen løsnes, og det kan legges et shim under. Er VTA positiv, så er det litt enklere. Da kan du legge på en tynn ekstra platematte.
Om VTA er helt feil ser du med det blotte øye. Jeg vil anta at den er riktig med en 2M PU, men den vil bli positiv med M75.

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Antall liker
64
Har forsøkt å finjustere atter en gang - ble litt bedre nå, men fortsatt ikke helt fornøyd. Uansett vanskelig å justere pickupen hundre prosent da skruene som går gjennom/på siden av Shure pickupen er langt tynnere enn rillene på pickupen. Dette fører til at pickupen kan vingle/forskyves i alle retninger, 360 grader. Finnes det kanskje noe jeg kan montere på for å gjøre pickupen mer håndterlig? Et headshell el.l. som man kan klipse pickupen inn i muligens?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Du må ta noen bilder og legge ut her, vanskeligt for oss å hjelpe uten bilder. Skjønner ikke hva du mener med rillerne du skriver om, det betyr vel ikke noe om du strammer skruerne bare litt?
når du strammer skruerne, da holder du med to fingre på hver side av pickup huset silk at hver finger holder en mutter, da strammer du ovenfra med den andre hånden.
hvilken type nål du har ser du på fargen på plasthuset nålen sitter på, normalt da.
med Shure måler har du mange muligheter, og dette kan være forvirrende, men er egentlig såre enkelt. De gamle originale nåle er fine, de senere Shure "made in Mexico" har en meget tykk cantilever hvor selve diamanten sitter på, se bilder litt lenger nede på denne siden, der ser du f.eks. En meget fin Jico helt til høyre på et bilde. http://www.lencoheaven.net/forum/index.php?topic=5928.15
når du bruker protraktor er der bare en posisjon hvor pickuppen sitter korrekt. Du kan IKKE flytte pickuppen frem og tilbake som du vil, da vil den ikke ramme alle punkter på en protraktor. Følg veiledningen til protraktoren. Når du justerer pickuppen spenner du fast skruerne akkurat så hardt at du fortsatt kan flytte den litt med bare to fingre, da justerer du så den rammer pinktene presist. Sett nåletrykket til ca 0,6 gramm mens du gjør dette da vil ikke trykket få cantileveren til å "tilte" til ene siden når du senker den ned.
Etter justering, om du har et lite speil, legg det på tallerknen og senk nålen ned på speilet, ta en liten lykt og et lite forstørrelsesglass, vær forsiktig her, se på refleksjonen av nålen i speilet, denne skal speile seg helt vertikalt med nålen nederst. ( i speilet vil du både se selve nålen og refleksjonen av nålen) selve cantileveren skal sitte helt rett med linjen i protraktoren. Ikke bry deg om at selve huset kanskje er skjevt, det er cantileveren der skal sitte helt rett, er den ikke rett har du ikke justert helt ferdig endda....)
Når du har justert ferdig strammer du skruerne litt til, pass på ikke pickuppen flytter seg, justerer nåletrykket til normal og setter antiskating på igjen.

Vedlegg

Sist redigert:
H

Hardingfele

Gjest
Overhenget er viktig å få til rett. Armen vil ha et spesifisert overheng, og du må sørge for at nålen ligger på millimeteren rett i forhold. Det vil i neste omgang bestemme hvor skruene skal være i sporene på headshell.

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Antall liker
64
Overhenget er viktig å få til rett. Armen vil ha et spesifisert overheng, og du må sørge for at nålen ligger på millimeteren rett i forhold. Det vil i neste omgang bestemme hvor skruene skal være i sporene på headshell.
Er det VTA vi snakker om her?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Beklager jeg svarer, men nei. VTA er høyden på armens base, dette endrer igjen stiftens vinkel i rillen.
Overheng er det der bestemmer at nålen vil ramme de to punkter på protraktoren, er overhenget feil vil den aldrig ramme begge punkter.
Juster pickup så den rammer det første punktet på protraktoren, flytt da pickuppen til det andre punktet, du må sikkert flytte protraktoren litt, rammer du ikke det andre punktet nå er overheng feil og du begynner igjen. Er pickuppen for langt fremme til å ramme pubkt to justerer du pickuppen litt tilbake i huset og prøver forfra igjen, slik fortsetter du inntil den rammer begge punkter.
Da har du rett overheng.
litt gode tips her, også for en såkaldt ARC protraktor http://www.hifisentralen.no/forumet...-7-og-armjustering-pa-pro-ject-debut-iii.html

Sist redigert:

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Antall liker
298
Hej Kanki.
Med noget så analogt som pladespiller, er den generelle tendens, at jo bedre udstyret er, jo større er den hørbare forskel på de forskellige ting

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.189
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg anbefaler å kjøpe elliptisk stift til denne. Diskanten vil sannsynligvis bli best med elliptisk.
Shure M70B og tilsvarende konisk stift blir ofte basstung og "lite oppløst".

Du finner universelle protraktorer på nettet for justering av pickup, eller du kan lage din egen basert på armdata med help av denne:

http://conradhoffman.com/TemplateGen.zip

Denne lar deg lage en utskrift som passer til din spiller. Jeg bruker å lime utskriften til en kassert lp-plate, og du har et veldig godt verktøy for justering.

Utskriften blir omtret slik:

Stiften skal følge kurven og være parallell til rillene i 2 punkter.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg bruker å lime utskriften til en kassert lp-plate, og du har et veldig godt verktøy for justering.
Genialt! Det var så smart og så enkelt at jeg føler meg som en dust for ikke å ha kommet på det selv.

H

Hardingfele

Gjest
Greieste måte å sette overheng på, er å ta utgangspunkt i senterpunktet på platetallerkenen - antallet mm overheng kan så justeres ut fra dette. Se på kurven i pekaills mal over, den går gjennom begge nullpunkt, og ligger utenom senterpunktet med korrekt avstand til dette, i forhold til anbefalt overheng for armgeometrien.

Deretter gjør man finjustering, for å sikre at man har truffet på mm med nålen etter anbefalt overheng, at nålen kommer i kontakt med begge nullpunkt, og at PU ligger korrekt ved hvert nullpunkt. Ved feil overheng kan PU stå rett ved ett nullpunkt, men stå skjevt ved det andre.

Her er en grei illustrasjon som gjør det enda tydeligere. Merk: rett linje fra omdreiningspunktet på tonearmen, gjennom senterpunktet på platetallerkenen. På en av mine platespillere er dette senterpunktet helt klart markert med en liten fordypning, i stedet for at toppen på spindelen er avrundet. Men det er lett å vurdere hvor senterpunktet er, og så er overhenget det antallet mm som oppgis for tonearmen, forbi senterpunktet, bortetter linjen som går fra omdreiningspunktet.

overhang_web.jpg

overhang_web.jpg

Sist redigert av en moderator:

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Antall liker
64
Tusen takk for gode (og forståelige :)) forklaringer! Skal forsøke litt videre i kveld. Har vært en travel helg så langt. Men som tidligere nevnt så er er den tynne pinnen som nålen sitter i en smule skeiv. Skråner litt til ene siden. Retter seg opp når jeg spiller riktignok, men den gjør det litt vrient å vite om man faktisk treffer riktig når man bruker protractor. Spørsmålet er om det er "sporet" i pickupen der man kjører nålen inn som er skeivt, eller om det biten som nålen sitter i.

Ble nevnt tidligere at det kunne være nyttig å knipse noen bilder av oppsettet sånn som det er nå, dette kan jeg kanskje klare i kveld - hva er det man vil ha bilder av i denne sammenheng? :)

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Antall liker
64
Da har jeg fiklet i noen timer med følgende resultat: En smule bedre lyd.

Overhang ble finjustert og nålen treffer midt i protractor i begge punkter. Har også justert pickupen på en sånn måte at cantileveren er parallell med strekene på protractor gjennom de to punktene. Dette førte igjen til at pickupens sider ikke er 100% parallell med sidestrekene på protractor - dette som sagt for å imøtekomme at cantilever er parallell. Får stadig forvrengning i lyden på enkelte sanger/plater... Skuffende greier ???

Men med de to vinylene der resultatet er verst så merker jeg at vinylen ikke "passer" helt til tallerkenen, det er rett og sett litt rom til at den kan skli 0,05mm eller så til alle retninger, fordi hullet i vinylen er for stort. Dette spiller vel også litt inn på hvor godt resultat man kan oppnå?

Må vel uansett få tak i en ny nål. Tenker at stiftservice kanskje vil være kjappeste løsningen i første omgang? Er både utålmodig og sta. :p Men finner ikke en nål der som passer - ser jeg feil, eller har de ikke nåler til M75?

H

Hardingfele

Gjest
Siden nålefanen din retter seg ut når du spiller, ville jeg rettet inn PU etter kroppen på denne, på nullpunktene.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.339
Sted
Nadadouro, Portugal
Derfor skrev jeg at når du justerer med protraktoren setter du nåletrykket til 0,5 gram, da vil ikke cantileveren tilte til ene siden når du setter den ned på protraktoren. Når du har justert ferdig setter du nåletrykk til normal verdi.
Noen plater er dårlige så ikke tenk på det, sånn er det bare.

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Antall liker
64
Derfor skrev jeg at når du justerer med protraktoren setter du nåletrykket til 0,5 gram, da vil ikke cantileveren tilte til ene siden når du setter den ned på protraktoren. Når du har justert ferdig setter du nåletrykk til normal verdi.
Noen plater er dårlige så ikke tenk på det, sånn er det bare.
Altså, den tilter når den "henger i friluft" så og si. Er rett og slett litt skeiv mot den ene siden.

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Antall liker
64
Leste et sted på internett at det går an å forsøke seg på å bøye cantilever i en mer passende retning hvis man er veldig forsiktig. Måtte selvsagt prøve dette, og jeg fikk nå erfare hvor lite denne finmekanikken tåler :rolleyes: Jaja, av skade blir man klok (men sjelden rik!). Hehe.

Nå er det i det minste ingen grunn til å ikke handle ny nål ;) Får øve meg og bruke 2M Red i mellomtiden!

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Antall liker
64
Kort update (og et lite varsku?). Mottok ny nål fra Jico her forleden. Av den rimeligere sorten - de som koster rundt 30 dollars. Skuffelsen var stor da cantilever ikke bare viste seg å være skeiv, men også er rotert/vridd ørlite granne på en sånn måte at nålen omtrent sporer skrått inn i rillene mot en side. Kunne se dette gjennom plasten før jeg pakket den ut. Ble nedtur dette. Eneste positive er at det tok sabla kort tid å få den fra Japan og til Norge. Så spørs det da, har jeg vært uheldig her? Verdt å kjøpe en ny en, evt. en SAS denne gangen? Ser for meg at det blir vrient å reklamere her fra Norge og ned til Japan over mail. ;)

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Antall liker
1.189
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Det tror jeg var uflaks, og jeg ville prøvd med en klage på epost til Jico. Hvis du vil legge litt penger i det, så kan jeg varmt anbefale å kjøpe stift fra Expert Stylus company fra England. De kan levere nye stifter med slipningen som du ønsker. Jeg valgte en såkallt Paratrace til ca 1000 kr, og den er veldig god.

Kanki

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.08.2014
Antall liker
64
Det tror jeg var uflaks, og jeg ville prøvd med en klage på epost til Jico. Hvis du vil legge litt penger i det, så kan jeg varmt anbefale å kjøpe stift fra Expert Stylus company fra England. De kan levere nye stifter med slipningen som du ønsker. Jeg valgte en såkallt Paratrace til ca 1000 kr, og den er veldig god.
Sendte en mail til Jico ja, men har jo ikke store forhåpninger. Expert Stylus Company, har de en hjemmeside man kan sjekke ut?

Topp Bunn