Minikasko?

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.249
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Hva dekker egentlig denne bilforsikringen?
I dag var jeg skyldig i en bilkollisjon, og fant ut at min bilforsikring i Sparebank 1 var en "minikasko", hva nå enn det betyr.
Gjelder ikke kollisjon står det skrevet under "minikasko", og det er her jeg faller av. Mer står det nemlig ikke om det som er det mest interesante i en bilforsikring.
Jeg trodde denne forsikringen skulle dekke både min bil og motparten selv om det var min skyld.
Noen som kan gi litt info om hva denne forsikringen dekker?
Mvh
Bjørn

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Minikasko dekker vel hovedsaklig tyveri og brann? Som ansvarsforsikring ikke dekker. Skal man dekke skade på egen bil ved kollisjon man selv er skyld i så må man ha full kasko vel.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.476
Vidar P skrev:
Minikasko dekker vel hovedsaklig tyveri og brann? Som ansvarsforsikring ikke dekker. Skal man dekke skade på egen bil ved kollisjon man selv er skyld i så må man ha full kasko vel.
Pluss glasskade så er det korrekt. Ansvarsforsikring dekker skade en selv forårsaker og den er obligatorisk. Så sorry, Jonas, du må betale for skaden på din egen bil.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Minikasko er en grei tilleggsforsikring for en eldre bil som det ikke vil lønne seg å reparere i tilfelle selvforskyldt skade (kollisjon, utforkjøring o.l.).

For øvrig er det full kasko som gjelds - jeg har t.o.m. noe som If kaller superkasko - det dekker i tillegg til alt som full kasko dekker, også motorhavari (tror jeg), pluss at jeg har rett til leiebil for det de kaller "normal reparasjonstid". For et par år siden avsto jeg fra leiebil i f.m. en skade - og da ble det gjort fradrag i egenandelen med et visst beløp pr. dag som jeg ikke brukte leiebil. Det ble såpass at jeg faktisk fikk utbetalt penger. Men bonustapet slapp jeg naturligvis ikke unna.

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.249
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Ja,ja. Ringer fs i morgen for å sjekke, men heldigvis for meg har min bil klart minst skade, (eneste som var i stand til å forlate åstedet for egen maskin), så får vi se hva bonustapet blir :-[

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Pink_Panther skrev:
Vidar P skrev:
Pluss glasskade så er det korrekt. Ansvarsforsikring dekker skade en selv forårsaker og den er obligatorisk. Så sorry, Jonas, du må betale for skaden på din egen bil.
Yepp, sånn er det. Ansvarsforsikring MÅ du ha for i det hele tatt å få registrert bilen. Resten er opp til deg.

mvh. VilhelmW

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Minikasko dekker brann, tyveri, veihjelp og glass. I tillegg dekker den hærverk/kaskoskade hvis det er i forbindelse med et dekningsmessig tyveri. Det er veldig grovt forenklet å si at det er noe som har greit å ha på en eldre bil. Man må i tillegg spørre seg selv hvor avhengig man er av bilen hvis den blir stående hos oppretter etter f.eks en vognskade (kasko) el. Er man totalt avhengig av leiebil eller for den saks skyld trenger kasko fordi man ikke har anledning til å kjøpe ny bil etter skade, da trenger man kasko. Slik er det, der er man forskjellige. Leiebil får man ikke (som mange tror) etter en skade hvor motpart har ansvaret, så sant man ikke kan dokumentere ett økonomisk tap som følge av å ikke ha bil (reisende i damesokker el.).

Ikke mange årene siden en del forbrukereksperter var ute i mediene og mente at alle biler med verdi under 150 000,-, ikke var nødvendige å ha kasko på. Noe unyansert? Hovedargumentet var at bonustap over en del år samt egenandelen ved skade gjorde det så dyrt totalt sett, at ett forbrukslån over samme periode var like greit. Snakker om, anbefale forbrukslån også, da gitt. Det de glemte å fortelle alle disse forbrukerne var at den dagen man bulket i noen andre og fikk ansvaret, og dermed måtte benytte egen ansvarsforsikring, fikk man like fint ett bonustap da og. Men, med det resultat at man kun fikk gleden av bonustapet, ikke av å få rettet opp skade på egen bil samtidig. Det er jo en anelse kinkig, hvis bilen er verdt en del og skaden beløper seg til 70-100 000,- f.eks, så skal man altså betale dette selv samt bonustapet etter ansvaret. Bonustap får man okkesom så sant man benytter ansvar og/eller kasko, uavhengig av skyld. Utbetaling fører til bonustap, så sant man ikke har såkalt bonusfri skade (75% fullt opptjent) eller at skaden faller inn under mini(del)kaskoomfanget.

Ble en anelse stammespråk dette muligens, mens goes to show at eksperter ikke alltid er så eksperter når de skal kunne noe om alt?

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.681
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Trodde det het delkasko jeg.....

Har sagt opp kasko forsikringen på min gamle bil....., men har fremdeles delkasko!

Et lite poeng med bonustap ifm med skade....når forsikringsselskapene oppgir hvor mye bonustapet koster så forteller de mindre enn halve sannheten. Forsikringselskapet forteller deg hvor mye det koster deg ekstra å komme opp til samme bonus (eks 50%). Men hvis det tar deg 5 år med ekstra betalinger til å komme tilbake der du var - så ville du jo trolig vært på 70/75/80 bonus hvis du ikke hadde brukt forsikringen....man blir rett og slett hengene etter i tilnærmet evig tid.....

Min bedre halvdel har hatt to små episoder (Kremt!) siste 2 årene, og begge gangene har vi cashet ut skaden for ikke å bruke forsikringen!

Mvh
OMF

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Del og mini er samme greie, kjært barn osv. Ja, beregning av bonustap er ikke bare bare. Det blir litt glasskule over det hele. For å kunne gi ett ca. bilde av kostnaden må man ha samme premie i de år det tar å komme tilbake til bonusen man hadde før skade. I tillegg må omfanget være klin likt, samme kjørelengde og sikkerhetsrabatter osv osv. Ett selskap vet ikke premien mer enn inneværende tolv måneder, så de må ta en del forbehold for å kunne beregne dette over fire år f.eks. Man bytter kanskje bil underveis og, da forkludres hele regnestykket. Men, ja OMF. Det er stor forskjell etter min erfaring på en skadebehandler akkurat her, det å forstå kompleksiteten i en slik beregning.

OMF skrev:
Trodde det het delkasko jeg.....

Har sagt opp kasko forsikringen på min gamle bil....., men har fremdeles delkasko!

Et lite poeng med bonustap ifm med skade....når forsikringsselskapene oppgir hvor mye bonustapet koster så forteller de mindre enn halve sannheten. Forsikringselskapet forteller deg hvor mye det koster deg ekstra å komme opp til samme bonus (eks 50%). Men hvis det tar deg 5 år med ekstra betalinger til å komme tilbake der du var - så ville du jo trolig vært på 70/75/80 bonus hvis du ikke hadde brukt forsikringen....man blir rett og slett hengene etter i tilnærmet evig tid.....

Min bedre halvdel har hatt to små episoder (Kremt!) siste 2 årene, og begge gangene har vi cashet ut skaden for ikke å bruke forsikringen!

Mvh
OMF

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Antall liker
1.249
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
En ting er sikkert. Dere er mye flinkere til å informere om miniforsikringen min enn det banken min er! Takk alle sammen ;)

Minikasko er villedende og burde vært fjærnet. Delkosko som det het i gamledager skulle fortsatt vært et av alternativene.

Heldigvis så fikk jeg vite av banken at jeg slipper bonustap og egenandel, da jeg er totalkunde og kjørt feilfritt i mange år :D

Gikk til innkjøp av playstation 3 noen timer før smellen, så jul skal det bli i år også 8)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Nå er jo jeg mildt sagt subjektiv her, men jeg synes både mini og del er selvforklarende sammen med ordet kasko, jeg. Det er det samme som kasko, minus vognskaden.

C

Cyber

Gjest
Ulf-B skrev:
Minikasko er en grei tilleggsforsikring for en eldre bil som det ikke vil lønne seg å reparere i tilfelle selvforskyldt skade (kollisjon, utforkjøring o.l.).

For øvrig er det full kasko som gjelds - jeg har t.o.m. noe som If kaller superkasko - det dekker i tillegg til alt som full kasko dekker, også motorhavari (tror jeg), pluss at jeg har rett til leiebil for det de kaller "normal reparasjonstid". For et par år siden avsto jeg fra leiebil i f.m. en skade - og da ble det gjort fradrag i egenandelen med et visst beløp pr. dag som jeg ikke brukte leiebil. Det ble såpass at jeg faktisk fikk utbetalt penger. Men bonustapet slapp jeg naturligvis ikke unna.
Motorhavari dekkes kun på biler nyere enn 6 år i de fleste selskaper.

C

Cyber

Gjest
jonas skrev:
En ting er sikkert. Dere er mye flinkere til å informere om miniforsikringen min enn det banken min er! Takk alle sammen ;)

Minikasko er villedende og burde vært fjærnet. Delkosko som det het i gamledager skulle fortsatt vært et av alternativene.

Heldigvis så fikk jeg vite av banken at jeg slipper bonustap og egenandel, da jeg er totalkunde og kjørt feilfritt i mange år :D

Gikk til innkjøp av playstation 3 noen timer før smellen, så jul skal det bli i år også 8)

Jeg tolker meldingen dithen at du kjører en eldre bil? Eventuelt er lødd med penger... :)

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Noen har mer. Vær også oppmerksom på at det ofte er kombinert med en maks km.stand, akkurat som nybilgaranti/kondemnasjon etter skade.

cybervision_ skrev:

C

Cyber

Gjest
MaKi skrev:
Noen har mer. Vær også oppmerksom på at det kombinert med en maks km.stand, akkurat som nybilgaranti/kondemnasjon etter skade.

cybervision_ skrev:
Jeg har ikke skrevet noe annet. "I de fleste" og det utifra hva jeg sjekket sist jeg tegnet forsikring/endret forsikring.

Topp Bunn