miniDSP - spørsmål og svar

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.763
Torget vurderinger
10
Tenkte det ville være kjekt med en tråd om miniDSP. En del av oss i DIY-Avdelingen bruker en eller annen variant av miniDSP og det er ikke fritt for at det blir mye knoting.

miniDSP-kit.jpg

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.763
Torget vurderinger
10
Jeg lurer på følgende: Hvor mye delay er det i miniDSP hvis man bruker den til basser og kjører diskanter passivt utenom? Altså, hvor mye delay er det i prosesseringen i miniDSP uten at man har stilt inn ekstra delay i programvaren?

(Jeg sjekket samme sak med Lyngdorf og de sa at prosesseringen tok ca 1 ms som er ca 32 cm)

northpole

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.11.2010
Antall liker
609
Hei.ser dette er en gammel tråd men har spørsmål som kansje passer inn i denne tråden i stedet for og dra igang en ny tråd.Har ervervet en 10x10 hd og prøver og sette opp biquad fant et regneprogram på nettet for dette men får bare opp feilmelding.Noen som kan fortelle meg hva dette egentlig betyr? Note that a1 and a2 need to have sign inverted (times -1) tror nok jeg gjør feil her:confused:

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Tja, MiniDSP diskuteres i flere tråder her, kanskje du kan få hjelp i en av dem.

T

Tittentei

Gjest
Hei.ser dette er en gammel tråd men har spørsmål som kansje passer inn i denne tråden i stedet for og dra igang en ny tråd.Har ervervet en 10x10 hd og prøver og sette opp biquad fant et regneprogram på nettet for dette men får bare opp feilmelding.Noen som kan fortelle meg hva dette egentlig betyr? Note that a1 and a2 need to have sign inverted (times -1) tror nok jeg gjør feil her:confused:
Bruk regnearket hos miniDSP og ikke legg inn noen biquads uten å ha verifisert at de er valide i regnearket! Det kan skade elementene dine.

http://www.minidsp.com/images/fbfiles/files/All_digital_coefs_v1-20101026.zip

Her er fortegnene korrekte. Jeg mener de er inverserte pga implementasjonen til miniDSP.

Det står i regnearket når et filter er stabilt.

QDQNnb0.png

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.763
Torget vurderinger
10
Minidsp 4x10 har ingen strømbryter, ser det ut som?

Er det ugunstig at den er på 24/7?

Eller er det lurt å lage dn bryter på ledningen?

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Antall liker
11.541
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Minidsp 4x10 har ingen strømbryter, ser det ut som?

Er det ugunstig at den er på 24/7?

Eller er det lurt å lage dn bryter på ledningen?
Små, elektroniske duppeditter som ikke utvikler varme, og ikke har vifte ser jeg ikke noe problem med at står på hele tiden.
Forutsetter at en bor i et område som gjerne ikke er utsatt for lyn eller annet rusk... :)

Forsterkere, spesielt klasse A, som jobber hardt selv på tomgang, vil jeg absolutt ikke anbefale står på hele tide, men skrus av når ikke i bruk.
Blir unødvendig mange timer drift dersom står på hele tiden. :)

En preamp vil jeg f.eks ikke se noe problemer med at står på hele tiden.
Er min personlige mening, men håper det kan være til hjelp :)

Legger til at jeg pleier å skru av alt når ikke i bruk for å være sikker :)

Sist redigert:

GunnarS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.07.2010
Antall liker
6.755
Torget vurderinger
16
Sliter litt med min minidsp4x10 HD.
Når jeg skal overføre innstillingene jeg har gjort på Mac,en, trykker jeg på den grønne knappen oppe i høyre hjørnet på skjermen, så kommer det opp et nytt vindu der det står "Connecting to the system" dette står kun i et sekund, og blir borte. så skjer det ingen ting.

Vanligvis kommer det opp et nytt vindu med flere valg der jeg velger å overføre innstillingene. Dette har gått bra flere ganger, men ser det ut som det er noe galt. Håper bare det er ett eller annet jeg har oversett, men det virker som det har skjedd noe.
Noen som har tips?
vh GunnarS

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Antall liker
5.917
Sted
oslo
nå er det en stund siden jeg brukte minidsp, men med en gang du har trykket på connect, så blir vel alle endringer du gjør overført og gjennomført i realtime.
du har jo fire presets, så pass på at du har valgt riktig om du vil høre endringene mens du gjør dem.

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Antall liker
518
Torget vurderinger
6
Den grønne knapper er som du sier kun "connect" funksjonen. Etter du er tilkoblet overføres alle justeringer du gjør automatisk.
Prøv å koble til, for så å åpne filen du har forberedt.

GunnarS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.07.2010
Antall liker
6.755
Torget vurderinger
16
Takker for tips. Det funker som dere sier.
"Vart skremt" , siden det plutselig endret seg fra det jeg var vant til.

Vh GunnarS

CjSkoog

Medlem
Ble medlem
11.04.2018
Antall liker
14
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg har fått noen problemer med min minidsp 2x4HD. Har ikke brukt den på en stund men så koblet jeg opp den igår og då får jeg noen merklige dBFs-verdier. Hvis jeg husker det riktig så lå de på 0 sist gang jeg brukte den. Lyden er selvfølgelig veldig lav. Har prøvd og installere minidsp på nytt men får samme resultat. Veldig merklig synes jeg. Er de noen her som vet hva som feiler?

Tack.

Edit: Kan tillegge at hvis jeg uansett prøver å spille musikk så blir lyden plutslig borte hele tia akkurat som ar forsterkerne ikke får nok strøm/signal fra dsp.

Anlegget mitt er et to-veis med fulltone og bass.

Edit2: Tror kansje jeg bare tok feil på hva som var hva. :) skall teste på nytt.

Screen Shot 2018-08-29 at 16.15.36.jpg

Sist redigert:

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Antall liker
518
Torget vurderinger
6
Mute er ikke aktivert ser jeg
Prøv en annen kilde/input.