mini monitor, og kraftig forsterker.

nikosidis

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.03.2007
Antall liker
251
Torget vurderinger
16
Det ingen grunn til at 805s kan spille noe høyere enn andre tilsvarende stavivhøytallere. Gode elementer, er blitt dagligdags selv på meget billige høytallere.
Det som bestemmer hvor høyt de kan spille, er ofte hvor lavt de er satt til og spille. Hvis du tar en liten høytaller som er satt til og ikke spille lavere enn 80hz, kan du nok spille utrolig høyt, men skal en stativhøytaller prøve seg under 50hz starter ofte problemene. Min ærfaring er også at forsterken børe være meget kraftig, men samtidig levere stram bass. Noen kraftige forsterkere pøser på i bassen, og da kan det bli problemer for en liten høytaller, som prøver og strekke seg langt nedover.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
Mange små høyttalere er tunet så de skal gå dypt i bassen med det resultat at evnen til å spille høyt er fraværende.

M

marsboer

Gjest
Dette gjelder ikke 805S og det er nettopp dette jeg mener med at den kan spille merkverdig høyt uten å gå på veggen. Tuningfrekvensen er vel 50hz etter det jeg har skjønt. I forrige utgave var den vel 42hz, med påfølgende dårligere lydresultat siden denne høyttaleren uansett ikke har noe der nede å gjøre.
Men dette gjelder vel sannsynligvis alle godt konstruerte stativhøyttalere.

Men uansett: "The proof is in the pudding" ;D

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Anonym skrev:
Mange små høyttalere er tunet så de skal gå dypt i bassen med det resultat at evnen til å spille høyt er fraværende.
Dette er helt riktig. Alternativet, og på de færreste minihøyttalere, er å øke belastningen ved bruk av slavebass slik at man kan spille relativt høyt OG dypt - på bekostning av presisjon selvsagt.

Vidar

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
marsboer skrev:
Dette gjelder ikke 805S og det er nettopp dette jeg mener med at den kan spille merkverdig høyt uten å gå på veggen. Tuningfrekvensen er vel 50hz etter det jeg har skjønt. I forrige utgave var den vel 42hz, med påfølgende dårligere lydresultat siden denne høyttaleren uansett ikke har noe der nede å gjøre.

Fysikken gjelder for en 6,5 tommer uavhengig av fabrikat.

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Noe som vel varierer mellom små høttalere er kabinettet, og 805s (sammen med enkelte andre småtasser) har et veldig dødt og godt kabinett som bidrar til å gi penere dB når det er mange av dem, og den kan vel slik sett sies å kunne spille høyt.¨Jeg har hatt 805s på hjemlån og likte den veldig godt.

pstraums skrev:
Små (GODE) høyttalere med kraftig(e) (god(e)) forsterker(e) kan låte utrolig fint ! men for oss som liker at musikken strekker seg litt nedover, kreves det i så fall veldig mye jobbing med matching av sub.. og da er det kanskje i mange tilfeller enklere å kjøpe høyttalere som går ned dit "uten extern hjelp".. (selv om DET slettes ikke er noen fasit, i det hele tatt)

:)
Neida, integrering av sub er lett. 8)

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Hørte på Horten en gang mini-ht. fra Harbeth med Sugden kl. A forsterker. Forsterkeren var på ca 30 W? Det låt i hvertfall meget bra. Nå kjenner jeg ikke følsomheten på disse små eskene, men effekten virket i hvertfall tilstrekkelig.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
atonal skrev:
Hørte på Horten en gang mini-ht. fra Harbeth med Sugden kl. A forsterker. Forsterkeren var på ca 30 W? Det låt i hvertfall meget bra. Nå kjenner jeg ikke følsomheten på disse små eskene, men effekten virket i hvertfall tilstrekkelig.
De hørte jeg også, de låt meget bra. Hadde jeg hatt en annen musikksmak kunne jeg levd lykkelig med et sånt oppsett.
Jeg fikk han selgeren til å guffe opp med noe Audioslave? og da var de ikke like godt egnet.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
Anonym skrev:
marsboer skrev:

Evt. at du setter inn et HP filter i forkant.

M

marsboer

Gjest
Anonym skrev:
marsboer skrev:

Jepp. Men man sparer utrolig mye slaglengde og belastning på å knapt gjengi et fnugg under 45hz slik som 805S.
Man mister selvfølgelig en del skyv på høyt volum ved å ikke ha med <-45hz.

Så jeg er fristet til å gjenta at "the proof is in the pudding"

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
Anonym skrev:
atonal skrev:
De hørte jeg også, de låt meget bra. Hadde jeg hatt en annen musikksmak kunne jeg levd lykkelig med et sånt oppsett.
Jeg fikk han selgeren til å guffe opp med noe Audioslave? og da var de ikke like godt egnet.
Ah, ok, greit å vite. Antar at begrensningene har med å gjøre med at høyttalerne er så små, enn forsterkerkraften, isolert sett?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.180
Torget vurderinger
4
atonal skrev:
Anonym skrev:
atonal skrev:
Ah, ok, greit å vite. Antar at begrensningene har med å gjøre med at høyttalerne er så små, enn forsterkerkraften, isolert sett?
Jeg tror det er størrelsen på høyttalerene som var det avgjørende der.

Den dagen jeg får meg et bibliotek og skal ha et anlegg der så kommer jeg til å gå for noe sånt.

HåkonN

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Antall liker
0
Hva skjer med et element som prøver å spille frekvenser den ikke klarer?

M

marsboer

Gjest
Vet ikke, men det er 1 sang i hele min samling som trigger fullt utslag på mine høyttalere. Det er av alle ting et kirkeorgel med en helt tullete ekstrem dypbass og volum i bassområdet generelt. Elementet går fullstendig bananas og bunner på alt over middels volum.

Alle testlåter bassmessig ellers klarer merkelig nok ikke å trigge denne oppførselen.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
marsboer skrev:
Vet ikke, men det er 1 sang i hele min samling som trigger fullt utslag på mine høyttalere. Det er av alle ting et kirkeorgel med en helt tullete ekstrem dypbass og volum i bassområdet generelt. Elementet går fullstendig bananas og bunner på alt over middels volum.

Alle testlåter bassmessig ellers klarer merkelig nok ikke å trigge denne oppførselen.
Se om du klarer å få tak på denne på vinyl.
Skal prøve å få rippet den, men er ikke sikker på at det blir 100% vellykket:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=5835.msg444743#msg444743

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
2.999
Sted
Kongsberg
Klart det funker. 8)

Det er utrolig hvor bra et par femtenhundrekroners
Tannoyer kan låte med noen hundre tusen kroner i
elektronikk som drivkraft. Drevet med et sett Nemoer
på 2x1x600 Watt og med en godt justert SVS PC Ultra
(med 13" og ytterligere 600 Watt) spiller disse høyt-
talerne langt bedre enn mange rådyre gulvstående
modeller - ville gjort med en slik plassering.

mvh :)

Vedlegg

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
atonal skrev:
Tipper det var Harbeth's LS3/5A-versjon, følsomheten er vel på et par og 80db, som jeg skrev tidligere, 4x150w biampet på en slik gjør underverker, men fortsatt ingen "headbanger" selv om engelskmenn kan få det til å fremstå slik i tester etc.

M

marsboer

Gjest
Distinctive skrev:
marsboer skrev:

Er vinylutgivelsen bedre enn CD-versjonen?

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Gunnar_Brekke skrev:
Klart det funker. 8)

Det der så jo temmelig frekt ut ;D ;D , men hva med et sett autograph mini? ;)

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
De Tannoyene er overraskende gode! Ser temmelig rått ut med 1200w :D Fadern har de på et Tandberg 4000 sett.

Wergeland

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2009
Antall liker
89
Torget vurderinger
1
hifiguru skrev:
Gunnar_Brekke skrev:
Klart det funker. 8)

Det der så jo temmelig frekt ut ;D ;D , men hva med et sett autograph mini? ;)
Drømmen min er et par Autograph Mini som avlastes i bassen med aktiv deling til to bass høyttalere. Det er en sinnsvakt bra monitor slik den er. Tenk hva den kan gjøre om 4" slipper å gjengi 100hz toner.

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
marsboer skrev:
Distinctive skrev:
marsboer skrev:

Er vinylutgivelsen bedre enn CD-versjonen?
Får du (utrolig nok) tak på denne i CD formatet må du for all del gi beskjed....

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.597
Sted
Stavanger
marsboer skrev:
Er det ikke denne da?

http://www.amazon.com/gp/product/B0...&pf_rd_t=101&pf_rd_p=470938131&pf_rd_i=507846

Skal handle den inn snart. Kjekt å ha i samlingen om ikke annet.
OK, litt goddag mann - økseskaft.
Jeg refererte til dette sitatet:
<Se om du klarer å få tak på denne på vinyl.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=5835.msg444743#msg444743 >

mens du snakket om Felix Hell anbefalingen (har denne skiva, forresten).

Topp Bunn