MingDa MC-7R - Hvilken version/kvalitet har jeg?

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Re: MingDa MC-7R - Hvilken version/kvalitet har je

Supert!
Da er det den liggende kondisen ved likeretter-røret jeg måler over?
Ja, men du må nok vente et par minutter før du måler. Det skyldes den lange tidskonstanten i neste ledd.
I småsignalforsterkere er det ikke så veldig farlig om Cmax overskrides. Pga av at forsterkeren trekker lite strøm, så blir ripplespenningen over kondensatoren tilsvarende liten. Men det er her Ming har gjort det pussige i å sette inn en 10000uF kondensator i leddet etterpå. Ved påslag ligger denne på jordpotensial og siden Tau=20 sekund vil det gå rimelig høy strøm gjennom denne en god tid, kun begrenset av motstanden på 2k ohm.
Som sagt en litt merkelig konstruksjon. ::)
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Re: MingDa MC-7R - Hvilken version/kvalitet har je

Jeg må nesten spørre dere som har forsterkeren: Finnes denne kondensatoren på 10000uF i virkeligheten, eller er det en trykkfeil på skjemaet?
Å velge en kondensator på 10000uF virker i dette oppsettet rimelig absurd. ;)
 

Suspiria

Medlem
Ble medlem
19.08.2005
Innlegg
36
Antall liker
0
Re: MingDa MC-7R - Hvilken version/kvalitet har je

Jeg må nesten spørre dere som har forsterkeren: Finnes denne kondensatoren på 10000uF i virkeligheten, eller er det en trykkfeil på skjemaet?
Å velge en kondensator på 10000uF virker i dette oppsettet rimelig absurd. ;)
Hvor finner jeg den? Kan du se den på noen av bildene vi har postet?
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Re: MingDa MC-7R - Hvilken version/kvalitet har je

Det ser ut til å være den som ligger foran 5-tallet, men den står det jo 470uF (?) på?
Men 470uF er jo en mye mer rimelig verdi enn 10mF ;)

 

Suspiria

Medlem
Ble medlem
19.08.2005
Innlegg
36
Antall liker
0
Re: MingDa MC-7R - Hvilken version/kvalitet har je

Kanskje skjemaet er feil ;)
 
L

Ludo

Gjest
Re: MingDa MC-7R - Hvilken version/kvalitet har je

Kanskje skjemaet er feil ;)
Meget mulig det - eller at det er et 'tidlig' skjema før produksjonen ble igangsatt...
 

Suspiria

Medlem
Ble medlem
19.08.2005
Innlegg
36
Antall liker
0
Re: MingDa MC-7R - Hvilken version/kvalitet har je

Hvor kom det skjeamet fra? Slik jeg forstår det, kommer det ikke med noen manual el.l.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Re: MingDa MC-7R - Hvilken version/kvalitet har je

Hvor kom det skjeamet fra? Slik jeg forstår det, kommer det ikke med noen manual el.l.
Fant det på nettet.

Jane: Det står 1000mikroF på skjemaet, ikke 10000mikroF ? Eller ser jeg feil?

Dette er det bildet jeg har som viser kondisen, og det ser jo ut som det står 1000mikroF?

 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Re: MingDa MC-7R - Hvilken version/kvalitet har je

Jane: Det står 1000mikroF på skjemaet, ikke 10000mikroF ? Eller ser jeg feil?

Dette er det bildet jeg har som viser kondisen, og det ser jo ut som det står 1000mikroF?
Det er en mye mer gangbar verdi enn 10000uF, ja.
På tide jeg kjøper meg briller forstår jeg :p
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Re: MingDa MC-7R - Hvilken version/kvalitet har je

Sparker liv i denne tråden igjen......

Vi har fått innspill på at det er behov for endringer i kretsen etter likeretter-røret helt i tråd med hva Jane mente dengang.

Den 100-mikro kondensatoren etter likeretter-røret er for stor, og gjør at røret drives for hardt.
Anbefalingen er å bytte denne til en 47-mikro.
- Hva synes dere?

Hva vil dette gjøre i kretsen? Bare gode ting?

Så nevnte Jane noe om NFB-kretsløpet og at dette ikke var optimalt implementert?
Er det noen quick-wins på dette området?

He-He, så kommer det punktet hvor jeg ihvertfall avslører mine manglende elektronikk-kunnskaper.........

Hvor på bildet ligger denne (disse?) kondensatoren?
noen som kan peke for meg?
Er det noen spesielle typer/merker som er best?

Gjerne også en hjelp til hvor jeg kan måle B+ (heter det det?) til rørene. Den spenningen som skal være 6,3v eller deromkring?
Vil bare sjekke om dette er ok, eller om kinerserne har vært litt "på en snurr" angående det også. :)

Takker og bukker for alle svar.

Mvh
Rolf Inge Danielsen

Ett par bilder:




Skjemaet:



Hele innmaten:




Flere bilder her:

http://82.134.72.155/~rid/Bilder/051031/
 
L

Ludo

Gjest
Re: MingDa MC-7R - Hvilken version/kvalitet har je

Jeg fikk forresten byttet til noen NOS-rør fra 50-tallet på denne igår og resultaten var utrolig bra. Det ble skikkelig sting og attack i lyden, en ordentlig god oppgradering :) Og Brynjar Kvanlid fremstår som vanlig som meget kunnskapsfull og serviceminded ! Anbefales !!

Nå mangler jeg bare fjernkontroll...
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Re: MingDa MC-7R - Hvilken version/kvalitet har je

Vi har fått innspill på at det er behov for endringer i kretsen etter likeretter-røret helt i tråd med hva Jane mente dengang.

Den 100-mikro kondensatoren etter likeretter-røret er for stor, og gjør at røret drives for hardt.
Anbefalingen er å bytte denne til en 47-mikro.
100uF er greit nok i denne konstruksjonen (hvor det nesten ikke trekkes strøm).
Jeg tror diskusjonen, den gang, hadde noe med uF vs mF å gjøre...

Så nevnte Jane noe om NFB-kretsløpet og at dette ikke var optimalt implementert?
Hvor har jeg sagt:"dette ikke var optimalt implementert"?
Det er i utgangspunket en White cathode follower (WCF) med NFB. NFB er i dette tilfellet implementert DC-messig, så jeg lurer litt på hva du evt mener?
 
L

Ludo

Gjest
Re: MingDa MC-7R - Hvilken version/kvalitet har je

Brynjar Kvanlid mente at den 100uF-kondensatoren gjør at røret kjøres litt vel hardt og at det er derfor man får denne 'ringelyden' på røret... Han antydet også at 47uF ville være en passende verdi på denne etter å ha sett skjemaet...

Jeg skal være veldig forsiktig med å påstå noe som helst her, har nok litt begrenset bakgrunn for å mene noe om dette...
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Re: MingDa MC-7R - Hvilken version/kvalitet har je

Brynjar Kvanlid mente at den 100uF-kondensatoren gjør at røret kjøres litt vel hardt og at det er derfor man får denne 'ringelyden' på røret... Han antydet også at 47uF ville være en passende verdi på denne etter å ha sett skjemaet...
Tja, påstander blir ikke fakta pga BK mener ett eller annet, på samme måte som at alt jeg måtte mene ikke er fakta.
Jeg mener BK tar feil i denne saken (hvis han er riktig sitert da), 5Z3 har ingen problemer med 100uF når det trekkes så lite strøm (omtrent ingenting) som det gjøres her.
Det er min mening.
 
L

Ludo

Gjest
Re: MingDa MC-7R - Hvilken version/kvalitet har je

Du har selvfølgelig rett i det ! Men røret som fulgte med heter 5Z3 og lager ikke denne sjenerende ringelyden, mens to av mine Golden Dragon 5U4G rør gjør det og noen mener da at denne kondensatoren er årsaken og at den burde vært mindre. Kan det være at 5Z3 og 5U4G har noen marginale forskjeller ?
 
L

Ludo

Gjest
Re: MingDa MC-7R - Hvilken version/kvalitet har je

Her er forresten noen bilder - jeg er godt fornøyd med den :)









Kan bytte av kondensatorer til bedre merke/høyere kvalitet være med på å forbedre denne ytterligere ?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.661
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Re: MingDa MC-7R - Hvilken version/kvalitet har je

Kan bytte av kondensatorer til bedre merke/høyere kvalitet være med på å forbedre denne ytterligere ?
Ja garantert. Gjøre ihvertfall mye med mc-3r.
 

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Innlegg
407
Antall liker
2
Re: MingDa MC-7R - Hvilken version/kvalitet har je

That's it. Dette er for fristende til ikke å prøve. Denne skal i hus snarest. Pene bilder Ludo.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Re: MingDa MC-7R - Hvilken version/kvalitet har je

author=jane

100uF er greit nok i denne konstruksjonen  (hvor det nesten ikke trekkes strøm).
Jeg tror diskusjonen, den gang, hadde noe med uF vs mF å gjøre...
Stemmer forsåvidt det, men i starten på tråden nevnte du: "Man kan lure på hvorfor Ming kjører 5Z3 så hardt som de gjør i Pi-filteret (100u/5H/470u)? Det er ingen grunn til det, for se: etter dette kommer et RC filter 2k/10000uF, eller Tau=20sek (!). B+ må jo bruke opp mot 2 minutter for å stabilisere seg... Merkelig konstruksjon."
Er ikke dette ganske likt hva Brynjar nå har kommentert til Ludo?


Hvor har jeg sagt:"dette ikke var optimalt implementert"?
Det er i utgangspunket en White cathode follower (WCF) med NFB. NFB er i dette tilfellet implementert DC-messig, så jeg lurer litt på hva du evt mener?
Beklager min slurvete "sitering", jane. Det du nevnte var følgende: "En annen ting, som forklarer hvorfor Dtot ligger i området null komma null ett eller annet, er bruken av global NFB. Noe annet er at Ming kunne spart seg elektrolytten i katoden i det første trinnet hvis de hadde gjort NFB-nettverket på en litt annen måte."
Jeg tenkte bare på om dette lot seg ordne til det bedre på en enkel måte?

Vil tro (og håpe) at du, jane, ikke har inntrykk av at jeg ønsker å krangle? Jeg setter meget stor pris på deg (og Audiomix) her på forumet. Det at dere gidder å øse av deres kunnskap til oss heller kunnskapsløse er prisverdig! Håper denne korreksjonen var ok, og at det nå kommer inn svar på det jeg spurte om i utgangspunktet. :)

Et lite hjertesukk:
Hvis "rørhuene" på dette forum hadde slått seg sammen og startet en DIY-tråd, så vil jeg tippe det kunne blitt stor oppslutning. Hva med å konstruere en ENKEL (!!!!!) rør-preamp som er enkel å bygge for hvermannsen? Formålet trenger ikke å være å lage verdens beste preamp, men istedet å åpne en dør inn til rørenes verden for mange.

Mvh
Rolf Inge
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Re: MingDa MC-7R - Hvilken version/kvalitet har je

...
Et lite hjertesukk:
Hvis "rørhuene" på dette forum hadde slått seg sammen og startet en DIY-tråd, så vil jeg tippe det kunne blitt stor oppslutning. Hva med å konstruere en ENKEL (!!!!!) rør-preamp som er enkel å bygge for hvermannsen? Formålet trenger ikke å være å lage verdens beste preamp, men istedet å åpne en dør inn til rørenes verden for mange.

Mvh
Rolf Inge[/b]
Joda Roda det finnes enkle DIY rørpreamper, jeg bygde(med god støtte fra Bottlehead forumet) en Bottlehead Foreplay III som jeg har "reklamert" for til det kjedsommelige.

Koster ikke for mye heller 369USD+frakt 45USD+25%moms + liten 230/115V ekstern trafo. ca 3500 NOK totalt. http://www.bottlehead.com/et/adobespc/foreplay3/foreplay3.htm

Men den blir aldri så vakker som Ming-Da'en da ;),men den har den fordelen at den trekker damer som du ser 8)

Super tråd forresten

mvh
Sleiven
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Re: MingDa MC-7R - Hvilken version/kvalitet har je

author=jane

100uF er greit nok i denne konstruksjonen  (hvor det nesten ikke trekkes strøm).
Jeg tror diskusjonen, den gang, hadde noe med uF vs mF å gjøre...
Stemmer forsåvidt det, men i starten på tråden nevnte du: "Man kan lure på hvorfor Ming kjører 5Z3 så hardt som de gjør i Pi-filteret (100u/5H/470u)? Det er ingen grunn til det, for se: etter dette kommer et RC filter 2k/10000uF, eller Tau=20sek (!). B+ må jo bruke opp mot 2 minutter for å stabilisere seg... Merkelig konstruksjon."
Er ikke dette ganske likt hva Brynjar nå har kommentert til Ludo?
Før jeg rekker å bli irettesatt her...... :-[
Ser nå at det du mener er dette RC filteret på 2k/10000mikro-F, og at det derfor ville ha blitt "hardkjør"? Men at når 10000 viste seg å være 1000, så er det allikevel OK?

R
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Re: MingDa MC-7R - Hvilken version/kvalitet har je

Sleiven:
Har sett den, og den ser bra ut den. :)

Men tenk deg:
[glb]The HFS tube preamp[/glb]
;) ;D

R
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Re: MingDa MC-7R - Hvilken version/kvalitet har je

Hei,
Kan noen av guruene forklare det siste trinnet i skjemaet? Mistenker det for å være et slags push pull,men kan ikke nok om dette...

Har tegnet inn hvordan jeg tror (sinus) signalet arter seg,men på utgangen får jeg 2 sinuser fra hver triode i fase+ en i motfase??




mvh
Sleiven
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Re: MingDa MC-7R - Hvilken version/kvalitet har je

Er det virkelig så "sjabby" kvalitet og kvalitetskontroll på all kinamikk som dette her? Har hørt fra min lokale hifi-reperatør at han har sett mye rart av kinaprodusert rørutstyr, men at det er et ren bingo hva som er oppi komponenten en har kjøpt! Hadde dette vert et vestlig anerkjent merke som hadde produsert på denne måten, så hadde en hørt hylekoret helt til glittertind! Ikke rart det er "billig" når utstyret er bygget med hva en har i hyllen i dag! He,He.
Når det er sagt, jeg vurderer kjøp av en Meixing(Ming Da)MC300-A da denne ser rimelig seriøs ut. Koster vel ikke mer en ca.9000.- levert hjem heller. Noen som har hørt på denne?
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Re: MingDa MC-7R - Hvilken version/kvalitet har je

:
 
Topp Bunn