Legger ut denne tråden da kanskje andre også har en slik de har lyst å bygge om og synes dette er nyttig informasjon.
Jeg kjøpte en slik Ming Da MC66 hodetelefonforsterker for en tid tilbake.
Dette er en hodetelefonforsterker av høy kvalitet, med trafo på utgangen. Man kan velge 32-300-600 ohm innstillinger for hodetelefoner.
Den kom utstyrt med 1stk 6N4 som er den kinesiske versjonen av 12ax7, og to stk 6N6P.
6N6P er sikkert et fint og anvendelig rør som mange liker, men jeg syntes ikke lyden var helt etter min smak.
Dermed begynte min søken etter alternativer: 5687, 7044, 7119 og E182CC er "lignende" rør.
Jeg var heldig og fikk kjøpt noen ubrukte rør merket både 7119 og E182CC.
At rørene heter 7119/E182CC forvirret meg litt, da 7119 og E182CC har et tall forskjell på innstillingene til Avo tester, så jeg trodde det dermed var forskjell på en pinne, dessuten er det i databladet på tubedata.org 50v forskjell på anoden? Jaja ;D
Rørene er Amperex, men har delta merket, som indikerer at de er produsert ved Herleen Holland.
Jeg hadde fem rør men de testet helt vidt forskjellig, alt fra 10 til 15, altså over 50% forskjell. Jeg tok to som var sånn ca like.
Forskjellen mellom 6N6P og E182CC/7119 ligger hovedsaklig i pin-ut, og så skal de ha bittelitt forskjellig katodemotstand.
I denne forsterkeren er begge halvdelene av røret koblet i paralell.
På 6N6P i denne forsterkeren:
1-6 a
2-7 g
3-8 k
4 og 5 gløding, 5 var også koblet til jord.
9 jordet
For E182CC/7119 i denne forsterkeren må man endre dette til:
1-9 a
2-7 g
3-6 k
4 og 5 kobles sammen. Fjern jord fra pinne fem. Fjern den ene ledninga for gløding fra pinne 5.
8. Jordes og overtar ledninga for gløding fra pinne fem. Siden den er jordet holder det å sette ledninga til pinne 8 på ene rørsokkelen, så bare jorder man pinne 8 på den andre.
Foreløpig har jeg ikke endret katodemotstanden. Den er større enn den skal være, men jeg har ikke noen motstander for hånden og er foreløpig usikker på hvor stor motstanden skal være for å være korrekt til disse rørene. Det sitter 320 ohms motstand med 100uf/16v kondensator på hvert rør.
I datablad oppgis 68ohm for 6N6P, mens E182CC skal ha 55ohm. Jeg har ikke satt meg inn i hvordan jeg ut fra dette skal regne/måle/tenke ut riktig motstand.
Jeg er også litt usikker på den koblinga jeg gjorde med glødinga, men det ser da ut til å virke og da må det vel være riktig?
Etter modifikasjon har jeg satt i ett stk Telefunken ECC83 og to stk Amperex 7119. Lyden ble intet mindre enn en fantastisk opptur, snakk om vellykket endring!
Stor dimensjonalitet og en voldsom økning i bassrekkevidde. Dette kan jeg virkelig anbefale hvem som helst å gjøre, hvis de har en slik, eller en annen forsterker med 6N6P.
Bildene er tatt med Sony Ericsson telefon så det er ikke de helt store detaljene, men det gir i alle fall et inntrykk av hvordan det ser ut inni en slik.
Lokket tatt av:
Innsiden av forsterkeren, meget pent bygget point to point (som vanlig fra Ming Da):
Kinarør til venstre, NOS-rør til høyre:
Skrudd sammen igjen:
Til slutt vil jeg bare si:
er du på jakt etter en hodetelefonforsterker og ikke er redd for å ta frem loddebolten er dette absolutt en forsterker jeg kan anbefale. Jeg har flere rørbaserte hodetelefonforsterkere, men denne spiller utvilsomt best av de. (etter ombygging)
Jeg kjøpte en slik Ming Da MC66 hodetelefonforsterker for en tid tilbake.
Dette er en hodetelefonforsterker av høy kvalitet, med trafo på utgangen. Man kan velge 32-300-600 ohm innstillinger for hodetelefoner.
Den kom utstyrt med 1stk 6N4 som er den kinesiske versjonen av 12ax7, og to stk 6N6P.
6N6P er sikkert et fint og anvendelig rør som mange liker, men jeg syntes ikke lyden var helt etter min smak.
Dermed begynte min søken etter alternativer: 5687, 7044, 7119 og E182CC er "lignende" rør.
Jeg var heldig og fikk kjøpt noen ubrukte rør merket både 7119 og E182CC.
At rørene heter 7119/E182CC forvirret meg litt, da 7119 og E182CC har et tall forskjell på innstillingene til Avo tester, så jeg trodde det dermed var forskjell på en pinne, dessuten er det i databladet på tubedata.org 50v forskjell på anoden? Jaja ;D
Rørene er Amperex, men har delta merket, som indikerer at de er produsert ved Herleen Holland.
Jeg hadde fem rør men de testet helt vidt forskjellig, alt fra 10 til 15, altså over 50% forskjell. Jeg tok to som var sånn ca like.
Forskjellen mellom 6N6P og E182CC/7119 ligger hovedsaklig i pin-ut, og så skal de ha bittelitt forskjellig katodemotstand.
I denne forsterkeren er begge halvdelene av røret koblet i paralell.
På 6N6P i denne forsterkeren:
1-6 a
2-7 g
3-8 k
4 og 5 gløding, 5 var også koblet til jord.
9 jordet
For E182CC/7119 i denne forsterkeren må man endre dette til:
1-9 a
2-7 g
3-6 k
4 og 5 kobles sammen. Fjern jord fra pinne fem. Fjern den ene ledninga for gløding fra pinne 5.
8. Jordes og overtar ledninga for gløding fra pinne fem. Siden den er jordet holder det å sette ledninga til pinne 8 på ene rørsokkelen, så bare jorder man pinne 8 på den andre.
Foreløpig har jeg ikke endret katodemotstanden. Den er større enn den skal være, men jeg har ikke noen motstander for hånden og er foreløpig usikker på hvor stor motstanden skal være for å være korrekt til disse rørene. Det sitter 320 ohms motstand med 100uf/16v kondensator på hvert rør.
I datablad oppgis 68ohm for 6N6P, mens E182CC skal ha 55ohm. Jeg har ikke satt meg inn i hvordan jeg ut fra dette skal regne/måle/tenke ut riktig motstand.
Jeg er også litt usikker på den koblinga jeg gjorde med glødinga, men det ser da ut til å virke og da må det vel være riktig?
Etter modifikasjon har jeg satt i ett stk Telefunken ECC83 og to stk Amperex 7119. Lyden ble intet mindre enn en fantastisk opptur, snakk om vellykket endring!
Stor dimensjonalitet og en voldsom økning i bassrekkevidde. Dette kan jeg virkelig anbefale hvem som helst å gjøre, hvis de har en slik, eller en annen forsterker med 6N6P.
Bildene er tatt med Sony Ericsson telefon så det er ikke de helt store detaljene, men det gir i alle fall et inntrykk av hvordan det ser ut inni en slik.
Lokket tatt av:
Innsiden av forsterkeren, meget pent bygget point to point (som vanlig fra Ming Da):
Kinarør til venstre, NOS-rør til høyre:
Skrudd sammen igjen:
Til slutt vil jeg bare si:
er du på jakt etter en hodetelefonforsterker og ikke er redd for å ta frem loddebolten er dette absolutt en forsterker jeg kan anbefale. Jeg har flere rørbaserte hodetelefonforsterkere, men denne spiller utvilsomt best av de. (etter ombygging)