K
Konrad_Johnsen
Gjest
Hallo!
Tenkte det kunne være interessant med en tråd hvor man forteller om hva man har gjort for å bedre akustikken i lytterommet (eller stua), og hvilke virkninger det hadde.
Mitt rom (2,8 x 3,4 m):
Plassering:
Jeg har valgt å plassere høyttalerne med frontbaffel ca 1/3 av rommets lengde ut fra bakvegg.
De står ca 1/5 av rommets bredde ut fra sidevegg.
Dette er gjort for å få en bra balanse mellom kvantitet og kvalitet i bassen. Merker det også på f.eks ss-er, feil plassering kan bli uutholdelig.
Lyttestolen ca 1/2-meter + ut fra bakvegg.
Akustikk:
Først startet jeg med et nakent rom. Det var ikke behagelig å spille musikk i!
Neste step var å plassere tepper på førsterefleksjonspunkter på sidevegger og veggen bak høyttalerne.
Det ble etterhvert mange forskjellige farger og mønstre på teppene.........Hadde bl.a. et pledd med hestemotiv på veggen bak høyttalerne en stund...... :-[
Hadde også et stort teppe på gulvet.
Dette hjalp godt på å få mindre skarp lyd.
Dessverre var det fortsatt problemer med at rommet ble "mettet" ved høyt volum.
Så la jeg på vegg-til-vegg teppe.
DET var bra investert 1000-lapp, det!
Roligere og "svartere" lyd.
Rommet er kombinert gjesterom og lytterom, så da vi kjøpte sammenleggbare gjestesenger så plasserte jeg dem på sideveggen litt bak høyttalerne.
Det hjalp noe veldig på å "tørke opp" bassen, og det ble mindre gjalling når jeg spillte høyt.
Nå bare må de stå der, uansett hvor jævlige de ser ut.
Etter noen tips på forumet, så byttet jeg ut teppene på veggene med 3cm akusikkplater.
Lyden med teppene kunne bli noe "død", men med akustikkplatene så ble det mer crispt.
Det ble merkbart bedre stereoperspektiv, og gjallingen er ikke tilstede lengre.
Teppene jeg hadde på veggene er nå rullet sammen og satt inni hjørnene bak høyttalerne.
Igjen litt bedre definert bass, men her er det nok endel å hente på å lage ordentlige hjørneabsorbenter.
Planene fremover er å lage pene absorbenter ala Zemtex sine, og å lage hjørneabsorbenter.
Det er MASSE å hente på slike enkle tiltak for akustikken.
Hva har DU gjort?
Tenkte det kunne være interessant med en tråd hvor man forteller om hva man har gjort for å bedre akustikken i lytterommet (eller stua), og hvilke virkninger det hadde.
Mitt rom (2,8 x 3,4 m):
Plassering:
Jeg har valgt å plassere høyttalerne med frontbaffel ca 1/3 av rommets lengde ut fra bakvegg.
De står ca 1/5 av rommets bredde ut fra sidevegg.
Dette er gjort for å få en bra balanse mellom kvantitet og kvalitet i bassen. Merker det også på f.eks ss-er, feil plassering kan bli uutholdelig.
Lyttestolen ca 1/2-meter + ut fra bakvegg.
Akustikk:
Først startet jeg med et nakent rom. Det var ikke behagelig å spille musikk i!
Neste step var å plassere tepper på førsterefleksjonspunkter på sidevegger og veggen bak høyttalerne.
Det ble etterhvert mange forskjellige farger og mønstre på teppene.........Hadde bl.a. et pledd med hestemotiv på veggen bak høyttalerne en stund...... :-[
Hadde også et stort teppe på gulvet.
Dette hjalp godt på å få mindre skarp lyd.
Dessverre var det fortsatt problemer med at rommet ble "mettet" ved høyt volum.
Så la jeg på vegg-til-vegg teppe.
DET var bra investert 1000-lapp, det!
Roligere og "svartere" lyd.
Rommet er kombinert gjesterom og lytterom, så da vi kjøpte sammenleggbare gjestesenger så plasserte jeg dem på sideveggen litt bak høyttalerne.
Det hjalp noe veldig på å "tørke opp" bassen, og det ble mindre gjalling når jeg spillte høyt.
Nå bare må de stå der, uansett hvor jævlige de ser ut.
Etter noen tips på forumet, så byttet jeg ut teppene på veggene med 3cm akusikkplater.
Lyden med teppene kunne bli noe "død", men med akustikkplatene så ble det mer crispt.
Det ble merkbart bedre stereoperspektiv, og gjallingen er ikke tilstede lengre.
Teppene jeg hadde på veggene er nå rullet sammen og satt inni hjørnene bak høyttalerne.
Igjen litt bedre definert bass, men her er det nok endel å hente på å lage ordentlige hjørneabsorbenter.
Planene fremover er å lage pene absorbenter ala Zemtex sine, og å lage hjørneabsorbenter.
Det er MASSE å hente på slike enkle tiltak for akustikken.
Hva har DU gjort?