Min venn, din venn, eller mine uvenner?

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Jeg kom mer eller mindre tilfeldig over denne saken i går.
På high end audio da jeg leste meg igjennom en liste over pickup betraktninger. Her kommer mannen med noen ganske oppsiktsvekkende meninger. Noe som vidre har ført til denne siden http://www.high-endaudio.com/RR-FREMER.html ( Selve pickup artikkelen ligger her http://www.high-endaudio.com/RC-Cartridges.html )

Så kan man jo spørre seg om det er noe i det ? Og i hvor stor grad forekommer slik styggedom her i landet ? Hvem er egentlig din venn når du vurderer hifi ?
 
K

knutinh

Gjest
Jeg kom mer eller mindre tilfeldig over denne saken i går.
På high end audio da jeg leste meg igjennom en liste over pickup betraktninger. Her kommer manne med noen gangske oppsiktsvekkende meninger. Noe som vidre har ført til denne siden http://www.high-endaudio.com/RR-FREMER.html

Så kan man jo spørre seg om det er noe i det ? Og i hvor stor grad forekommer slik styggedom her i landet ? Hvem er egentlig din venn når du vurderer hifi ?
Det var for tunglest for meg=)

Hva handler det om?

-k
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Lest, og dette er slik som jeg regnet med. Mye rusk ute å går her.
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
For de som ikke gidder skumme igjennom. Så skriver ARTHUR SALVATORE de to følgende. Den siste får Fremer til å gå "bananas"

Many contemporary cartridges are ridiculously and shamefully overpriced. This is partially caused by consumers naively believing that you have to pay an outrageous price for high quality and, consequently, don’t take a cartridge seriously if it is priced in a reasonable manner.

What about "the audio press"?

Don’t expect "the 'independent' audio press" to criticize the importers' rip-off prices. They (the 'reviewers') almost always get their phono cartridges for free (Yes, even the most expensive models), or maybe an "extended loan" or, at worst, receive a "sweetheart deal"*. Take a long, thoughtful guess at how "grateful" the 'reviewers' can be in return for this "generosity". And never forget:

Who do you think is subsidizing all of this "generosity"!
"It (the Shelter 501) is also "reasonably priced", which embarrasses almost all the existing (and very 'generous') cartridge distributors. Worst of all, any honest and thorough reviewer would be forced to mention that it is essentially the same cartridge as the (former) Crown Jewel SE. How can they then explain the $ 2,000 price difference ($ 2,650 Vs. $ 800) without exposing the excessive mark-up structure of the Crown Jewel's former distributor (one of Michael Fremer's best 'buddies')?"
 
N

nb

Gjest
Har mailet litt med nevnte Hr. Salvatore, faktisk en veldig hyggelig fyr - kunne i alle fall svare på mine noe sære spørsmål angående obskure vinylrigger.
 
A

Akle

Gjest
Spørsmålstegnet skulle vært innenfor parentesen; hans angrep på Fremers manglende fortsåelse for gramatikk er noe uberettiget da det fort kan tolkes dithen at spørsmålet ikke er om insinuasjonen er korrekt men heller hvorvidt insinuasjonen er en insinuasjon. Altså han gir inntrykk av å sitte på opplysninger. Forstår at Fremer føler seg krenket og mener at mannen er feig. En skal passe seg for vage formuleringer (har mye å gå på der selv, og vet av erfaring at det kan få konsekvenser).

Hvorvidt det er hold i det er en annen sak.
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Spørsmålstegnet skulle vært innenfor parentesen; hans angrep på Fremers manglende fortsåelse for gramatikk er noe uberettiget da det fort kan tolkes dithen at spørsmålet ikke er om insinuasjonen er korrekt men heller hvorvidt insinuasjonen er en insinuasjon. Altså han gir inntrykk av å sitte på opplysninger. Forstår at Fremer føler seg krenket og mener at mannen er feig. En skal passe seg for vage formuleringer (har mye å gå på der selv, og vet av erfaring at det kan få konsekvenser).

Hvorvidt det er hold i det er en annen sak.
Det som intresserer meg er igrunn ikke konflikten med Fremer, men det Salvatore sier om "his kind". Man kan somregel ha en meningsfylt debatt uten å trekke inn personer med navn. Så jeg syns egentlig det var litt unødvendig av artikkeforfatteren.

Hifi-norge er så lite, og hifisentralen har ettervært vokst seg så stor i denne lille delen av landet vårt. At det her ikke lønner seg å komme med påstander eller fakta rettet mot noen. Da det som skrives her, leses av sågodt som alle, som kryper, og går i bransjen.  Dette har vel et par av forumets nåværende og tidligere, kritiske debatanter smertelig fått føle. Noget som er synd synes jeg.

Så noen givende diskusjon rundt dette temaet her hjemme, vil vel ingen ta i med ildtang. Selv om mine intensjoner ikke er å spikre noen til veggen, bordet eller flagstanga.
 
A

Akle

Gjest
Det som intresserer meg er igrunn ikke konflikten med Fremer, men det Salvatore sier om "his kind". Man kan somregel ha en meningsfylt debatt uten å trekke inn personer med navn. Så jeg syns egentlig det var litt unødvendig av artikkeforfatteren.

Hifi-norge er så lite, og hifisentralen har ettervært vokst seg så stor i denne lille delen av landet vårt. At det her ikke lønner seg å komme med påstander eller fakta rettet mot noen. Da det som skrives her, leses av sågodt som alle, som kryper, og går i bransjen.  Dette har vel et par av forumets nåværende og tidligere, kritiske debatanter smertelig fått føle. Noget som er synd synes jeg.

Så noen givende diskusjon rundt dette temaet her hjemme, vil vel ingen ta i med ildtang. Selv om mine intensjoner ikke er å spikre noen til veggen, bordet eller flagstanga.
Prinsippet pris er lik kvalitet er vel en av de rådende sosiale fiksjoner konsumerismen har frembragt, helt klart.

Mvh
 
K

knutinh

Gjest
Prinsippet pris er lik kvalitet er vel en av de rådende sosiale fiksjoner konsumerismen har frembragt, helt klart.

Mvh
pris er lik det folk er villig til å betale - mer eller mindre.

Hvis folk bruker andre kriterier enn "kvalitet" når de bestemmer seg for å kjøpe, så holder utsagnet ditt.

-k
 
A

Akle

Gjest
pris er lik det folk er villig til å betale - mer eller mindre.


-k
Hvilke anledninger gir ikke det for produsent når den gjengse konsument tror at prisen gjenspeiler kvaliteten?

Mvh
 
K

knutinh

Gjest
Hvilke anledninger gir ikke det for produsent når den gjengse konsument tror at prisen gjenspeiler kvaliteten?

Mvh
Men det er da ærlig talt konsumenten sitt ansvar. Er man dum eller rik nok til ikke å bry seg så er jo saken grei.

Hvis jeg selger en bruktbil og kjøperen byr meg 200.000 for en bil som erverdt 100.000 så slår jeg til.

-k
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Hvis jeg selger en bruktbil og kjøperen byr meg 200.000 for en bil som erverdt 100.000 så slår jeg til.

-k
Ja det er ingen håp for noen av oss, vi er alle grådige svin ;)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.328
Antall liker
16.418
Sted
Østfold
pris er lik det folk er villig til å betale - mer eller mindre.

Hvis folk bruker andre kriterier enn "kvalitet" når de bestemmer seg for å kjøpe, så holder utsagnet ditt.

-k
Pris er ikke nødvendig vis det folk er villige til å betale, men simpelt hen det de faktisk betaler. Dermed er det også mange produkter som selges "for billig" om man har som prinsipp at produkter skal selges dyrest mulig som utgangspunkt.

Det vil også si at dersom man oppererer med prisliter som aldri kommer til anvendelse, annet enn for å kalkulere den rabatten kunden uansett får, er det simpelt hen ikke prisen som står i listene. Produktet må jo minst en gang ha vært solgt til prisen som står i listene, eller selger må ha som prinsipp at produktet ikke selges under den prisen, for at det skal være en pris for det gitte produktet.
 
A

Akle

Gjest
Men det er da ærlig talt konsumenten sitt ansvar. Er man dum eller rik nok til ikke å bry seg så er jo saken grei.

Hvis jeg selger en bruktbil og kjøperen byr meg 200.000 for en bil som erverdt 100.000 så slår jeg til.

-k
Hva med å lede en person til å tro at den er verdt 200 000 når den reelle verdien er halvparten? Kynismen lenge leve? Forbruk på eget ansvar?

Samfunns"utviklingen" og overrepresentasjonen av slike tanker gjør meg ille til mote. Vi er blitt menneskelige blodsugere, er det bare jeg som føler meg svimmel?
 
T

timc

Gjest
Helt enig Snickers. Dette er det utrolig mange som ikke skjønner. Litt skremmende....

Hva med å lede en person til å tro at den er verdt 200 000 når den reelle verdien er halvparten? Kynismen lenge leve? Forbruk på eget ansvar?
Jeg tolket innlegget dit at en eller annen kom med et bud uten at det var sagt noe som helts på forhånd. Gjennstanden kan jo ha affeksjon eller samlerverdi.

Mvh
 
A

Akle

Gjest
Da ser jeg ikke sammenhengen til "quoten" din.
Forøvrig enig. Og du er ikke alene.
Prøvde å påpeke hvor urealistisk ligningen til knutinh er ved å konstruere en jeg følte i mye større grad var dekkende for hva handelsstanden i stor grad bedriver; spesielt innenfor luksussegmentet - hvor hifiindustrien er trygt forplantet. Knutinhs holdninger ovenfor problemstillingen kommer ikke overraskende, det overraskende er hvor fort en kan gå i forsvarsposisjon når ens fiksjoner blir satt under søkelyset. Tar du livsløgnen o.s.v.
 
K

knutinh

Gjest
Kjøper du en bruktbil av meg så kan du stole på atj eg selger den så dyrt som mulig. Jeg skal prøve å være ærlig mhp mangler og sånt, men jeg driverda ikke barnehage.

Hvis jeg annonnserer bilen på finn så får jeg kanskje flere interesserte. Jeg velger da såklart den som byr mest.

Har noen sett reklamen for den eiendomsmegleren... "Hos oss får du mest for huset ditt". Har dere tenkt over hva det egentlig betyr for de som _kjøper_ hus av samme megler?

Hva som egentlig er "virkelig" pris av listepris, omsatt pris etc blir vel litt akademisk? Jeg mener, et produkt vil vel normalt følge et livsløp der variable kostnader (var det det det het?) ligger i bunn, og man prøver å skvise inn dekning avutviklingskostnader og profitt ved å selge til en pris som både gir mange enheter og grei avanse?

Det faktiske omsatte prisen for hvert enkelt eksemplar kan sikkert variere noe ut fra kundens prute-egenskaper, hvor ivrig butikken er på å få et salg etc. Jeg er hel enig i at fiktive prisavslag er en styggedom som burde reguleres, men til syvende og sist så må man ta ansvar for egen situasjon. Hvis du kjøper en høyttaler til 100.000 så bør du jammen forsikre deg om at den er verdt 100.000,- for deg, og da får den ikke mindre bruksverdi om noen andre fikk den for 80.000?

Det er Snickers som er industrialisten her, jeg er bare konsument =)

-k
 
K

knutinh

Gjest
Hva med å lede en person til å tro at den er verdt 200 000 når den reelle verdien er halvparten? Kynismen lenge leve? Forbruk på eget ansvar?
De fleste større bedrifter har en skokk av ansatte som har som primær oppgave å forlede kunder til å tro at deres produkt er best, uansett hva som "egentlig" er best.

Hvis folk visste sitt eget beste så haddevi knapt nok trengt reklame og spesielt ikke oppsøkende, pågående plageånder. Folk gir etter for press og påvirkning. Spør Coca Cola eller Maccern. Eller den store delen av hifimiljøet som trodde på PR-vrøvlet fra Sony/Philips om SACD og DSD sine fordeler over PCM.

Spesielt bransjer hvor det er vanskelig å sette tall på objektiv ytelse, eller der hvor alle forsøk på rasjonell sammenligning blir torpedert av en lettere uvitende mafia så er det naturlig at R&D pengene reallokeres til PR.

-k
 
Topp Bunn