Min vei mot godlyd med Cobalt 816s

A

Antonx

Gjest
Siden jeg har vært bekymret for diskanten i Focal.JMlab Cobalt 816s har jeg sendt spørsmål til forum både i Norge, Sverige, danmark og Frankrike.

Jeg fikk lyst til å dele svarere jeg fikk med dere. Jeg begynner å bli mere fornøyd nå, men alle sier de trenger veldig lang innspillingstid. De sier over 150t ..til 300t. Endel sier de opplever dem nøytrale(mest positiv i Frankrike) mens mange sier de heller mot det lyse men ikke spiss diskant. Akkurat det ble klart bedre hos meg da jeg satte opp 6 akustikkplater, ikke akkurat pent men det hjalp. Jeg fikk tips fra en lydmann om å dempe hjørnene ved taket.  Det låter bedre nå, men de dårlige innspillingene låter nesten grusomt. De tåler ikke dårlig kvalitet, hehe.
her er noen svar:

JmLab är ett märke som är känd för att vara ljusa och högupplösta som kräver en del av sin övriga utrustning
Jag hade tidigare exakt samma problem i början med mina Cobalt 816, det vill säga hård och ljus diskant.

1. Cobalt är en högtalare som är väldigt transparant och därmed måste matchas med bra elektronik för att låta bra. Elektroniken behöver inte vara varm och mjuk men skall vara av bättre kvalitet. Däremot trivs inte Cobalt med elektronik som har en ljus karaktär.

2. Cobalt kräver mycket inspelning innan det släpper. 200-300 timmar på hyfsad volym så är de ganska inspelade.

3. Ljudkaraktären på Cobalt är ganska torr och analytisk. Det är inte alla som gillar detta ljudet.

4. Om du spelar i ett rum med litet möbler och kala väggar så förstärks det hårda ljudet.

Cobalt är en "kräsen" högtalare som absolut inte skall köpa utan att ha lyssnat i förväg.
Jag använder själv Primare som fungerar ganska bra ihop med Cobalt.
Undvik Arcam som är en dålig kombination med Cobalt, extremt ljus och analytisk. Jag hade Arcam när jag köpte Cobalt. Fick sälja Arcamen.

Kun 2 har vært negative, fairlane og en svensk:

JM Lab/Focal har en hemsk diskant, möjligen att den är något bättre i Utopia-serien (länge sen jag hörde dom).
Men ett av mina sämsta ljudminnen kommer iaf ifrån JMLab Cobolt-serien.

Jeg har byttet ut min Marantz CD 5400 OSE med Jungson Moon Harbour. Her er min erfaring:

Da jeg først byttet til Jungson tenkte jeg, jøss her var det ikke mye forskjell fra min Marantz CD5400 OSE. Men med andre gangs lytting merket jeg forskjellen. O´connors stemme hadde mere kropp, mere distinkt. Noe varmere og en aning mørkere. Men det var da jeg satte på en cd med konsertopptak(klassisk) at forskjellen ble markant. Rommet ble mye tydligere, lettere å punktmarkere instrumentene, større dybde. Det låter "renere" og på en måte mindre digitalt. Med marantz´en var lydbilde litt mere rotete. Men jeg merker hvor mye lettere det er å skille høyttalere. her ble det mere nyanser.

Etter jeg fikk HiFi basilen har jeg lært følgende:

Stole på egne ører. Alt bør høres hjemme. Ta tester bare som en pekepinn (funderer på om mange tester er som politikk...). IKke stol mye på selgere, ei heller enkelt personer på forumer. Viktigst er lytterommet og høyttalerne. Og hvilken musikk man hører på.
Og at HiFi-freaking er en sykdom :p Jeg vil bytte ut min Marantz PM 7200 også. Hvilken skal jeg velge? Jungson, Roksan...
Vel dette ble et langt innlegg om noen gidder å lese.... :-/

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.626
Torget vurderinger
1
Litt vane. Men jeg syns ikke at JM-Labs/Focal diskantene er lysere eller skarpere enn B&Ws. Har hatt både nautilus og Cobalt i hus.

Der i mot kan man i noen tilfeller matche kabler og komponenter litt feil. Jeg likte ikke Nordost Blue Heaven på mine egne Electra 936 eksempelvis.

Men som alltid, så bør man ta en titt på produktet selv og selv vurdere. Er man vant til mørke lydbilder, rør og softdomer så kan det bli en nokså tøff overgang, om man ikke liker metalldomer (som var en av de hrdeste diskusjoner innen Hifi for en del år tilbake, sett bort fra CD vs. LP).

mvh.

A

Antonx

Gjest
Med den korte lyttingen jeg fikk av B&W 704 og 805 syntes jeg de var helt nøytale og mere behagelig enn mine. Likte 704 veldig godt. Men slett ikke verdt mellomlegget på 10.000,-. Langt der i fra.

Nå hører jeg på Thomas Dybdahl for første gang med mitt nye anlegg. Nydelig opptak. Ikke spor av hard diskant :D Og nydelig musikk... mmm
Er ikke Nordost kjent for å være "lyse"??

H

Homarhus

Gjest
Er ikke Nordost kjent for å være "lyse"??
JM-lab tåler ikke Nordost. Nordost pleier å friske opp anlegg som låter mørkt og svulmete.

Jeg vurderer å kjøpe Cobalt 816S men liker soft dome bedre. Jeg liker ikke lyden på Bowers and wilkins. Kanskje jeg ikke liker lyden på Jmlab Cobalt 816S heller. Hadde Cobalt 806 før. Bytta til Proac Tablette 2000. Ble fort lei av begge disse høyttalerne.

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
Mye riktig som er skrevet her! Har selv brukt forskjellig utstyr på Cobalt 816 S (svarte deg vel på en pm også Antonx?), med stort hell. Men jeg kan tenke meg at lystklingende utstyr fort kan være en dårlig match. Har selv først brukt en cd-rigg fra Meridian 500 serien(som vel har en ganske varm lydsignatur) og en Copland transistor integrert forsterker, og bruker nå Cayin rør cd-spiller og integrert rørforsterker. Sistnevnte låter aller best, da min musikksmak blir mye akustisk musikk.. Låt meget bra på første oppsettet også. Diskanten vil jeg si oppleves som svært oppløst, uten å være spiss/krass.

Prøvde Nordost Flatline Gold på min fars FocalJMlab Chorus 726, og det låt så grusomt spisst at vi solgte de videre umiddelbart..

Når det gjelder rom og akustikk, tror jeg de er av de mere kilne høyttalerene. Hørte de hos ham som solgte meg rørutstyret, i et rom på over 100 kvadrat(tror jeg) med over 6 meter under taket og null tepper eller gardiner. I tillegg var veggene 60 % vinduer ::) Dette låt rett og slett helt forkastelig og spisst/hardt. Rommet stjal alt som var av godlyd. Når jeg dro hjem i min veldempede stue på 16 kvadrat, var ikke anlegget til å kjenne igjen! Eneste forskjell på oppsettene var faktisk høyttalerkablene, og de han hadde var fra Wireworld i god kvalitet.

Det var da jeg skjønte at det ikke hjelper med et anlegg med stor prislapp alene ;)

A

Antonx

Gjest
Må si det frister å prøve en rørforsterker. Jeg kjenner veldig lite til dem. Hvor lang levetid er det på rørene? Hvilken wattsstyrke bør jeg ha? Er 50W rør det samme som 50W transistor?

Hvilke valg har jeg da? Cayin, Jolida...Shanling.. Det er vel ikke lurt å kjøpe brukt rørforsterker..

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
Rør virker jo kanskje litt skummelt og ukjent til å begynne med, men det går fort over ;D En av fordelene er jo at man kan bytte rør, og tweake lyden dit man ønsker. Kan ikke si jeg ser den store risikoen med å kjøpe brukt heller. En anbefaling fra min side må være den jeg har selv, som Norsk Audio Teknikk selger for 11000; veil Cayin A60T på 2 x 35 watt i ultralinear mode.
I mitt oppsett ble det mere bass/dypbass og generelt mere power og punch enn med 2 x 60 strømsterke Copland watt ;) Gitar låter nå helt overlegent ;D

A

Antonx

Gjest
Hvilken forsterker

Den nye forterkeren må ikke være lys i klangen og ganske kraftig.

Jeg har tenkt på Jungson, Primare I21, Roksan Caspian, Atoll IN 100, Thule Spirit IA 150B.
Kanskje Cayin 153(eller rør), Naim Nait5i, rørforsterker(Jolida?). Copland?

A

Antonx

Gjest
Hørte på min nye cd Holly Cole, temptation.

Himmel og hav hvilket album :D :D :D :D :D

Fantastisk innspilling ;D Både musikalsk og teknisk.

Låter glitrende med anlegget mitt. Igjen ingen lys klang og hard diskant :-*

Focalmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
1
Re: Hvilken forsterker

Jeg har tenkt på Jungson, Primare I21, Roksan Caspian, Atoll IN 100, Thule Spirit IA 150B.
Jeg har jo denne på bruktbørsen ;) ;D Har brukt den lenge med stort hell på 816 S!

Copland CSA 8 Integrert forsterker
« Annonse lagt inn: 05/09/06 klokken 19:45:29 » Rediger annonse | Fjern annonse

--------------------------------------------------------------------------------
Sted: Oslo
Tlf: 90781895
Pris: 6500;

Selger min Copland CSA 8 transistor forsterker. Typisk Copland finish, med 2 x 60 meeget strømsterke watt
Vekt 13 kg. Transistorutgaven av velkjente CSA 28.
Coplands dreide knotter og børstede alufront. Helt strøken, spiller helt nydelig... Nypris over 15 000;
Se link for bilder og info: http://www.precide.ch/italiano/icopland/icopland.htm

A

Antonx

Gjest
Ja da har jeg fått inn første forsterker inn til test. Det er en Creek 5350 SE. Rakk ikke å få inn andre i dag så det ble en test mot min Marantz PM 7200 i kveld.
Igjen( i likhet med test av cd-spilleren) i litt oppjaga stemning tidligere på dagen syntes jeg de spilte temmelig likt.
Men når roen senket seg på kvelden kom forskjellene frem. Igjen la jeg merke til hvor mye mindre forskjellene er i forhold til høyttalere. Og det var en mere markant forbedring fra Marantz CD 5400OSE til Jungson Moon Harbour.
Der lå den mest markante forbedringen i stereoperspektivet(punktmarkering). Her syntes jeg PM 7200 klarte seg like bra på dette området. Men Creek´en har bedre dynamikk og låter saftigere. M blir litt platt og litt tørrere i forhold. Og Creek har også litt større lydbilde. Det ble konklusjonen i kveld.
I morgen skal jeg hente inn Roksan Caspian. Og jeg tar en tur til Best HiFi i Drammen for å høre Atoll og Jungson. Hvis usikker låner jeg med meg en hjem.
Lyric HiFi sier det ikke er noen vits i å teste Naim Nait5 mot Creek. Burde jeg teste Thule? Jeg har en følelse for at de kommer til kort. Andre? Skulle gjerne likt å hørt en rørforsterker.
Blir mere og mere fornøyd med Cobalt. Ikke noen hard diskant på de CD´ene jeg hører nå. Det heller litt mot det lyse ja, men det er en smaksak.
Fortsettelsen følger i morgen!
(Fikk med meg noen dyre Wireworld kabler til test).

A

Apache

Gjest
Jeg har lånt meg en Primaluna One rørforsterker med EL34, og erfarte at den er en god match med mine franske høyttalere. Som en nevnte her, gitarer låter nydelig. Ikke rart kanskje, EL34 sitter i mange gitarforsterkere.

2x35w høres ikke mye ut, men dynamikken er det ingen ting å si på. Den er til tider bedre enn med mine vanlige 2x200 transistorwatt.

Primaluna kan vise til gode tester i internasjonal fagpresse.

Og best av alt: Den koster ikke mer enn kr. 8.700,- på grunn av introduksjonen på det norske markedet.

C

cpc

Gjest
Lyric HiFi sier det ikke er noen vits i å teste Naim Nait5 mot Creek.
Hvorfor det?

Nå er vel ikke Lyric helt nøytral når det gjelder Naim, all den tid han nettopp mistet argenturet på dem..

afoelges

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.04.2005
Antall liker
1
Re: Hvilken forsterker

Jeg har selv noe erfaring med Jungson på forsterkersiden, og vil anbefale at du gir dem en sjangse. 99C (Samme effekt-trinn som sitter i JA-88D / CA-280IA til 13k) som jeg har benyttet ca. 1 år nå er utpreget varm i lyden, med en diskant som heller mot det noe tilbaketrukne men med bra detaljering. Mellomtonen opplever jeg som rimelig balansert, hverken spesielt frempå eller tilbaketrukket, men med en hel del varme her også. Denne minner meg en del om rør-utstyr og jeg tror denne lydsignaturen kan gi deg mye av det du leter etter.

Den er også rimelig solid ift krefter. 650va trafo og 160000mF(!) på utgangen gjør at du skal ha relativt tunge laster før den gir opp. Som sagt, jeg anbefaler at du gir den en sjangse og tester den hjemme, kan være en bra match i ditt oppsett.

A

Apache

Gjest
Hvem som har Naim vet jeg ikke. Primaluna One EL34 har jeg lånt hos Norsk Hi.Fi Center.

A

Antonx

Gjest
Jeg får ikke Roksan før fredag så jeg lånte like godt en Thule IA 150B i dag. Men den falt fort igjennom. Manglet endel på detaljer, litt for mørk. Og ikke minst var den ikke særlig god til å gjengi rom/intrumentplasseringer. Merket Igjen at Marantz´en min er flink på nettopp dette. Men den blir platt og kjedelig. Creek´en er klart beste av de tre.
Jeg var innom Best HiFi i Drammen. Hørte på Jungson 88D og Atoll In100. Jeg må innrømme at jeg syntes det var vanskelig å høre forskjeller i butikk. Men 88D spiller nok mere musikalsk og mykere, men må rett og slett teste hjemme . 88D er diger og tung og falt ikke akkurat i smak av den grunn dog. Fikkogsåhøre en rørforsterker men jeg synes det blir litt vel mykt og bløtt.
Var også innom guru Geir på OsloHiFisenter. Fikk en times foredrag....interessant men slisomt med selgere som rakker ned på andre produkter og skryter himmelvidt av sine egne. Spar meg..det er tross alt mine ører som bestemmer. De sa Creek´en kom helt til kort mot Densen i en test de gjorde. Det skal jeg selv sjekke. Han mente nettfilter var viktig særlig med densen, kommentarer?

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.626
Torget vurderinger
1
Ja det er noe som irriterer meg. Liker du å høre at du har dårlige produkter? -kan du ha tatt så feil?

-Nei!!

A

Antonx

Gjest
Vel, jeg tester nå Hegel H1. Livlig sak, masse kraft, frisk og går dypt i bassen. Men herregud så kalt og klinisk det låter. Jeg orket ikke å høre mye med den, den går tilbake til butikken 2 dager før tiden.
Hvem liker denne klangen? Kanskje kan de spille flott med Dalis varme klang? Ikke med mine Cobalt i allefall. Men bevares den har mange sterke sider men Creek´en låter mere korrekt tross alt.

arild

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.03.2003
Antall liker
689
Sted
Sogn og Fjordane
Torget vurderinger
8
Hei!

Hadde for en del år siden JM Lab 708, og kjenner meg igjen i din beskrivelse av JM Lab-lyden.... Hadde disse høytalerne i en del år, og vil vel anbefale deg å prøve en rør-forsterker på de.

Har ellers hørt om et fransk forsterkermerke som fungerer særdeles bra med JM Lab. Dette er LAVARDIN, og de har bla. en integrert 20 watter og en integrert 50 watter (ikke rør). Er en sjelden fugl her på berget, og har aldri hørt det selv. Men mener å ha lest her på forumet at det skal være en bra match :)

EDIT:

Lavardin ble sågar valgt som forsterkerløsning ved introduksjonen av UTOPIA-serien til JM Lab...

http://www.lavardin.com/jmlab-utopia-E.html

MVH

Arild

A

Antonx

Gjest
Jeg hørte Atoll IN100 på BestHiFi i Drammen sammen med Jungson 88D. Sammen med selger fant jeg ut at Jungson trolig var et bedre kjøp og passet best til Jmlab. Men jeg hadde ikke roen til å ta en endelig vurdering i et ukjent lytterom. Syntes Atollen spilte bra, men var ikke noe spesielt med lyden, den skilte seg ikke ut på noen måte så jeg ble usikker på den. Junson har nok en snillere og mykere spillestil. 88D ble for tung å ta med på toget. Senere har jeg tenkt at jeg ikke vil å en så diger tung sak med glorete design uansett. Orker ikke å ta toget til Drammen igjen.
Jeg kan heller ikke sjekke ut alle tips til forsterkere, da hadde jeg blitt skrullete i hodet til slutt...Atoll forblir desverre halveis testet.

Jeg hørte på Densen B110 i dag sammen med DLS R55. Da var den mest klare, oppløste, detaljrike lyden jeg har hørt i den prisklassen. Da blir jeg faktisk litt skeptisk. Blir ikke dette alfor lyst? Ikke særlig naturlig? Tipper mange blir imponert men jeg tviler på om den passer JMlab. Meninger?

Har nå fått hjem Roksan Caspian og Primare I21. Gleder meg som en unge til å teste....nu!
Da blir det nok én av dem eller Creek 5350SE.

A

Antonx

Gjest
Oi,oi tenkte dette blir fort avgjort. Føørsteinntrykket var at Creek slår Roksan klart.. men nå kommer Primare.. merker at dette blir close race... spennende..
2 er igjen svaret kommer om ikke lenge..

A

Antonx

Gjest
ah, nå er jeg sliten og lei av å koble...

Det er rett og slett en som bare imponerer meg mere og mere: Creek 5350 SE  
Den er rett og slett best av dem jeg har testet
(Marantz PM 7200, Thule 150B, Hegel H1, Primare I21 og Roksan Caspian)

delikat lyd, varm,musikalsk, detaljert og utmerket holografi. Den har også veldig god dynakikk. Punch i bassen og nok kraft. Jeg merker at jeg nyter musikken best med Creek.
Jeg var lunken til Creek da jeg lånte den, hadde ikke så mye tro på den og jeg synes den ser litt billig ut, lett og liten men du verden som den spiller.

Skal høre mere i morgen også og trolig ta den med til testing mot Densen og Rotel på Oslo HiFi sentret mandag.

--------------------------------------------------------------------------------

C

cosmos

Gjest
fått en pris på creek?

den ligger noe over de andre alternativene veil.

marantz`n koster vel under halvparten??

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Densen tror jeg kan være spennende. Gleder meg til å høre hva du syns.

A

Antonx

Gjest
Marantzen er den jeg har fra før. Creek koster 11. 400,- (tror ikke han er villig til å gi rabatter).
Thule 12.500,-  Hegel 13.000.- Roksan 12.ooo,-(vil. 15k)
Primare 9000,-

Thule var klart dårligst hos meg. Trolig Primare hakket foran roksan. Dette vil jeg teste mere i morgen.

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
0
Det var da ett svært dårlig tilbud du hadde fått på Caspian....."Twelve for that you must be mad!"
Fikk tilbud om Caspian til Kandy-pris for en liten stund siden..
Står en Creek 5350 og spiller inn ett par MA RS6 hos meg nå, og dette virker lovende!

mvh

A

Antonx

Gjest
Han selger dem for 12k, men kunne få den for 10k.
veiledende er 15k mr.
Så den til 11.500 NOK i England.
Blitt bortskjemt av Andrè?
Jeg er interesert å høre hva du synes om Creek og MA.
Hva synes du om bassen? Dynamikk og trøkk?

maiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2005
Antall liker
0
Som sagt så står det å "koker opp" nå, gir deg en tilbakemelding litt senere.

mvh

B

bamsemann

Gjest
ah, nå er jeg sliten og lei av å koble...

Det er rett og slett en som bare imponerer meg mere og mere: Creek 5350 SE  
Den er rett og slett best av dem jeg har testet
(Marantz PM 7200, Thule 150B, Hegel H1, Primare I21 og Roksan Caspian)

delikat lyd, varm,musikalsk, detaljert og utmerket holografi. Den har også veldig god dynakikk. Punch i bassen og nok kraft. Jeg merker at jeg nyter musikken best med Creek.
Jeg var lunken til Creek da jeg lånte den, hadde ikke så mye tro på den og jeg synes den ser litt billig ut, lett og liten men du verden som den spiller.

Skal høre mere i morgen også og trolig ta den med til testing mot Densen og Rotel på Oslo HiFi sentret mandag.

Creek classic 5350 se er en kjempegod forsterker, jeg tenkte litt som deg , har hørt/lest masse veldig bra om creek, men hadde vel litt sånn bob bob innstilling til creek.

Var på hi fi klubben og hørte på tact 2175 og nad m3, det spillte greit, naden var litt bedre enn tacten, men.

Dro så innom kim på lyric i sarp med div oppsett med creek, og du verden det spillte musikk ja.

Det var bare å sette seg ned å kose seg, så jeg måtte jo prøve en creek hjemme, og den imponerte stort.

Den spiller kjempebra og skal få stå i hylla lenge, den har blitt a rangert i stereophile(hvis det betyr noe).

Creeken spiller musikk med både hjerte og hjerne!

bamsemann.... :)

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.334
Sted
Nadadouro, Portugal
Det var da voldsomt med de Creek da. Går det an å få en på prøve tror jeg jamen jeg skal ha det da....
Så i specs den dobler i 4 ohm, det var da imponerende, synes ellers ikke strømforsyningen ser så "voldsom" ut i den...

fairlane

Medlem
Ble medlem
01.09.2004
Antall liker
0
Det var da voldsomt med de Creek da. Går det an å få en på prøve tror jeg jamen jeg skal ha det da....
Så i specs den dobler i 4 ohm, det var da imponerende, synes ellers ikke strømforsyningen ser så "voldsom" ut i den...
Hvis de ser litt mer på specs. så dobler den med en kanal drevet i 4 ohm.
Du må lese specs. nøye.
Det er lett for produsenter og lurer folk på den måten.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.626
Torget vurderinger
1
Om den er oppgitt å doble i 4 ohm, så kan det godt hende at den i utgangspunktet er underspesifisert i 8 ohm.

A

Antonx

Gjest
Nei, nå gidder jeg ikke å teste mere. Satte på audioslave for fullt volum. Da spilte Roksan og Primare litt bedre enn Creek som manglet litt av trykket i bunnen. Men det er ikke snakk om mye her. Er ikke av dem som går aller dypest heller.Her var Hegel best, den gikk utrolig dypt. Ingen nådde maks volum før ørene mine fikk nok. Men uansett for maks lytteopplevelde i den sjangeren hadde jeg byttet høyttalere. Dette likte ikke Cobalt (ei heller meg hehe). da hadde det vært bedre med høyttalere som ikke ga så mye detaljer og som hadde mere trøkk.
Men da jeg igjen satte på vokal med gitar er Creek´en overlegen :-*
Med Roksan som en god nummer 2.
Primare 3.
Thule som klart dårligst. Hegel for sær.
God natt... :)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.626
Torget vurderinger
1
Parasound....

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.626
Torget vurderinger
1
Kan hende du finner noe i Parasound forsterkerne, som likner litt på alle her. Jeg hadde kanskje bare nøyd meg med Chapter Audio Precis...

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.626
Torget vurderinger
1
Precis? -den er en integrert forsterker som er omtalt nylig i DVD og Hjemmekino (tror jeg). Bladet er feil men forsterkeren er rett. koster kanskje rundt de 50... -kjøp ingenting før du har diskutert pris! Just presis!

Topp Bunn