Min Rega P5

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Synes det har vært stille på vinylasylet i dag...

Legger inn noen stemningsbilder for å vise hva jeg har bedrevet tiden med de siste ukene :)

Her er det blitt spillt "endel" plater ;D

Knitring...støy... HVA ER DET?? :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg ser ikke helt konsistensen på de putene UNDER spilleren... likner litt på AudioQuest sine sorbotan-puter, men det er nok ikke de da de er litt lovlig blanke.
Uansett; jeg tror du bør høre kritisk på underlag som tillater sideveis bevegelse! Det er ikke alltid lurt; og om man klarer å oppnå samme grad av isolasjon UTEN sideveis bevegelse i underlaget, så vil man antakelig oppnå enda bedre rytmepresisjon og "tunefullness", jmf Linn's* argumentasjon vedr Trampoline.

* Man kan jo synes hva man vil, men akkurat det å lytte på ting, og det å skille klinten fra hveten innen tweaking... DET er Linn flinke til!

Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
:)

Skal bare si deg at her er det endel MINDRE sideveis bevegelse enn hos Linn! ;D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
:)

Skal bare si deg at her er det endel MINDRE sideveis bevegelse enn hos Linn!  ;D
Bra det, fordi på en Trampoline er det jo ingen sideveis bevegelse. Så enda mindre enn det må jo bli helt topp  ;D

Jeg er forresten glad i P5 selv, og det fins en som surrer og går i nær krins her også.. på et Naim/KEF-system. Kjempefin spiller du har!

Mvh Vidar P

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
99
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
På regaen bør du ta av originalbeina og settte på feks. pulsarpoints

regaen blir treg i lyden med gummiføtter. Mister timingen og det rytmiske drivet.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
På regaen bør du ta av originalbeina og settte på feks. pulsarpoints

regaen blir treg i lyden med gummiføtter. Mister timingen og det rytmiske drivet.
Akkurat  :D  Sideveis bevegelighet, ikke sant?  ;)
Men da er man avhengig av et godt underlag!

Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takker for tipsene :)
Men jeg må jobbe hardt for å få spilleren til å bevege seg mer sideveis med de harde "gummisokklene" enn m bare Rega`s egne bein.

Jeg har ett sett m PP...skal sjekke hvordan det fungerer noen dager. ;)

Hadde en Linn på besøk her for en liten stund siden...hvordan kan man si at den ikke har sideveis bevegelse...eller annen bevegelse for den saks skyld?
Men la nå ikke dette bli nok en Linn tråd...please ;)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Fine bilder Johna! Jeg skjønner stemningen så inderlig vel, har knapt spilt en cd siden jeg fikk VPIen i hus. Trodde først det handlet om "nyhetens eufori", men det gjør visst ikke det...det er rett og slett utrolig deilig med analog lyd....feel og flow ;D

Flott spiller, men NÅ skjønner jeg ikke hvordan folk klarer seg uten platestrammer eller tilsvarende remedier...

O.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hadde en Linn på besøk her for en liten stund siden...hvordan kan man si at den ikke har sideveis bevegelse...eller annen bevegelse for den saks skyld?
Men la nå ikke dette bli nok en Linn tråd...please ;)
Øh... da mener du enten opphenget (hvillket gjerne må ha sideveis bevegelse), ellers så var det noe galt med den. Ingen av Linn's LP12-bunnplater har noen gang hatt sideveis bevegelse, men det er mulig Basik hadde det.

Unnskyld innspillet, men det var kun et godt ment tips om å sjekke sideveis bevegelighet på din Rega for bedre lyd hos deg... ikke noe forsøk på å lage en Linn-tråd :p

Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Fine bilder Johna! Jeg skjønner stemningen så inderlig vel, har knapt spilt en cd siden jeg fikk VPIen i hus. Trodde først det handlet om "nyhetens eufori", men det gjør visst ikke det...det er rett og slett utrolig deilig med analog lyd....feel og flow ;D

Flott spiller, men NÅ skjønner jeg ikke hvordan folk klarer seg uten platestrammer eller tilsvarende remedier...

O.
Takker.
Jeg er ikke helt fornøyd m bildene.
Vil gjerne eksperimentere mer med vinkler, fokus etc. men det virker som om kameraet ikke vil la meg styre alt selv...
Kanskje jeg skal dra fram mitt gamle Pentax K1000?

Har prøvd en platestrammer, men jeg hørte ikke umiddelbart forskjell. Så det er foreløpig lagt på vent.
Det jeg derimot hørte forskjell på, var test av den eksterne strømforsyningen som kan leveres til denne spilleren.
Den står nå på ønskelisten...bursdag i slutten av mnd.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Øh... da mener du enten opphenget (hvillket gjerne må ha sideveis bevegelse), ellers så var det noe galt med den. Ingen av Linn's LP12-bunnplater har noen gang hatt sideveis bevegelse, men det er mulig Basik hadde det.

Unnskyld innspillet, men det var kun et godt ment tips om å sjekke sideveis bevegelighet på din Rega for bedre lyd hos deg... ikke noe forsøk på å lage en Linn-tråd  :p

Mvh Vidar P
Unnskyld selv ;)
Jeg tok det faktisk som et velment innspill.

Synes bare det er litt "morsomt" når man sier at det ikke er bevegelse i enn spiller ala Linn.... ;)

Har selv en gammel Philips 209 m "flytende oppheng"

Jeg tar rådet ditt til meg og tester noen dager.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Synes bare det er litt "morsomt" når man sier at det ikke er bevegelse i enn spiller ala Linn.... ;)
Subchassiset kan bevege seg sideveis, men ikke chassiset. Stor forskjell visstnok.

Vi har også en P25, som slett ikke er ulik P5 i oppbygging og ytelse; best resultat hos oss er (nok en gang) å oppnå ved bruk av lette, stive, lavmasse underlag (bombe!).

Vegghyller med spikede lavmasse hylleplater ala Apollo og Target (har begge typer), eller lette stive rack ala Mana, Target osv for de som ikke kan bruke vegghylle. Det sies at Ikea Lack skal fungere svært bra til endel spillere; jeg kan ikke bekrefte det ift Rega P5.

Tunge sandkasser, massedempede innretninger av ymse slag er forsøkt, men med svært begredelig resultat. Om man vil ha sin Rgea (eller endel andre spillere for den del) til å låte tregt, urytmisk og lukket som en uutsprungen blomst, så er det bare å kline den på et slikt høymasse underlag... og gjerne noe med sideveis bevegelse også  :D

Mvh Vidar P

Odder

Bransjeaktør
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
4
Synes du er en flink fotograf jeg johna!!! Tar du bilder på oppdrag?? hehe....

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
115
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
rega spillerne er en fryd for øyet. enkle, simplistiske designperler.
jakr

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
1
Synes det har vært stille på vinylasylet i dag...

Legger inn noen stemningsbilder for å vise hva jeg har bedrevet tiden med de siste ukene
Flotte bilder!

Jeg vil anbefale deg å fjerne de ekstra gummi/sorbothane-føttene under P5en din, min erfaring er at den låter dårligere med ekstra dempning. Eventuelt bør spilleren stå på et separat bord eller aller helst på en vegghylle.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Jeg har tatt mine med et Sony kompaktkamera (som gir full manuell override) Men de er krevende å fokusere manuelt disse småtassene(jeg er en gammel leica & hasselbladmann selv, og river meg i håret av disse nymotens greiene :D)
Men det går da på et vis, selv om det blir revet i filler av kompresjon og premature CCD-brikker...det begynner heldigvis å nærme seg noe på den fronten nå. Litt OT, men foto er viktig! ;)

O.

Takker.
Jeg er  ikke helt fornøyd m bildene.
Vil gjerne eksperimentere mer med vinkler, fokus etc. men det virker som om kameraet ikke vil la meg styre alt selv...
Kanskje jeg skal dra fram mitt gamle Pentax K1000?

Har prøvd en platestrammer, men jeg hørte ikke umiddelbart forskjell. Så det er foreløpig lagt på vent.
Det jeg derimot hørte forskjell på, var test av den eksterne strømforsyningen som kan leveres til denne spilleren.
Den står nå på ønskelisten...bursdag i slutten av mnd.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Lydmessige forskjeller skal jeg ikke si så mye om(har kun testet med på VPIen), men det faktum at den i stor grad gjør LPen plan, langt planere enn uten - er nok for meg :)Det er jo små kast i mange skiver, og det merker jeg / ser jeg fint lite til nå. Men det er kanskje annerledes på Regaer..de er vel strengt tatt ikke konstruert for det?

O.

K

kbwh

Gjest
Min (20 år gamle) Planar 3 faller helt sammen hvis jeg bruker platestrammer. Høres da ut som en 20 år gammel Thorens ;-)

Jeg anbefaler veggstativet til Rega. Hvis veggen din ikke spiller med blir det garantert bedre. Mye bedre enn hvis man tøyser med å bytte de originale føttene.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Oj! Flotte og inspirerende bilder! Sånt som dette holdert pulsen oppe hos oss vinyljunkies..

"Digital is for people who can´t handle reality"

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
Det burde vært lang straff for å legge ut sånne bilder......

Bankkortet vrir seg i smerte og jeg driver allerede å leter etter en plass å ha vinylspilleren :)

Du fikk virkelig fram vinyl-lysten i meg der Johnna ;)

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takker :)

Har nå prøvd med Pulsar Points under som foreslått tidligere i tråden.

Joda, ting skjedde. Men vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det.
Skal prøve å beskrive det etterhvert.

Jeg har en hel uke fri (og alene ;)) til å bedrive hobbyen min på HELTID.

Og så er det fint (for meg og likesinnede) at påskeværet er meldt til å bli.....PERFEKT ;D

Legger ut noen bilder til etterhvert.

Til dere som skal ut i det fri:
Kos dere!

Og til dere som skal tilbringe påsken med god musikk og no god drikke til ( nei, IKKE kakao)
Nyt annlegget slik dere har det nå!

E

espenj2005

Gjest
Hei Johna!
Bra soulstemning på denne tråden:)
Hvilken børste er det jeg ser på spilleren? har selv P5 men ikke denne børsten......
Hilsen Espen

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Hei Johna!
Bra soulstemning på denne tråden:)
Hvilken børste er det jeg ser på spilleren? har selv P5 men ikke denne børsten......
Hilsen Espen
Passer bra det.
Hører en del på soul og blues for tiden ;)

Det er denne du ser:

Jeg vil se om noen av novisene her på forumet kan finne ut hvor denne "støvbørsten" kommer fra? ;D

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.346
Torget vurderinger
1
Passer bra det.
Hører en del på soul og blues for tiden  ;)

Det er denne du ser:

Jeg vil se om noen av novisene her på forumet kan finne ut hvor denne "støvbørsten" kommer fra?   ;D
Hmmm... fattern har en slik på sin gamle Garrard. Min gamle Thorens mangler den.

mvh
KJ

lomax

Medlem
Ble medlem
24.09.2004
Antall liker
0
Jeg vil se om noen av novisene her på forumet kan finne ut hvor denne "støvbørsten" kommer fra?

Er det "Lenco clean" ? Om du bruker vesken som fulgte med, blir det "Lenco kliin", og ødelagte plater. Har selv noen "Direkte graverte" plater som er ødelagt av stoffet..

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ikke dette nei.
Og bruker itsjno på platene mine nei.
Når jeg blar i noen av mine gamle plater finner jeg noen jeg merket m en etikett. Disse vasket jeg m ett eller annet middel som fulgte med en rensebørste etc.
ALLE disse platene knitrer :(

E

espenj2005

Gjest
Hvordan er det med børsten, rengjør den bedre enn vanlig børste og er den verd det den koster(regner med den koster litt...)
Må det borres i spilleren for å feste den?
Espen

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Husker en nesten likedan børste på en gammel Rega Planar vi gutta spilte Zeppelin på.. den støyet iallefall såpass på vinyloverflaten at den degraderte lyden hørbart selv på det NAD 3020/Philipshøyttaleranlegget vi brukte den på, ble bedre lyd uten børsten.

Mvh Vidar P

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg bruker denne KUN ved første og andre gangs spilling på plater jeg har kjøpt brukt.
Opplever at noe av "guggen" i sporene blir gravd opp.
Mindre støy etter bruk.

Når det gjelder støy ut til ht, kan jeg ikke etter beste evne høre noen forskjell, om børsten er på eller ikke ved avspilling.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
..er den verd det den koster(regner med den koster litt...)
Må det borres i spilleren for å feste den?
Espen
Denne er fra en annen spiller. (0,- i omkostninger)
Der hadde den en base som denne var tredd nedover. Og festet m en liten skrue.
Jeg har festet den med tosidig tape til plinten på Rega`n.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
300
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Når det gjelder støy ut til ht, kan jeg ikke etter beste evne høre noen forskjell, om børsten er på eller ikke ved avspilling.
Hørte heller ikke støy som sådan, men en degradert detaljering og klangrikdom... pga støy på vinyloverflaten.
Men; børsten var plassert litt annerledes (fremst på arma) og så var den ikke helt lik..

Mvh Vidar P

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.572
Jeg vil se om noen av novisene her på forumet kan finne ut hvor denne "støvbørsten" kommer fra?    

..
"Dust-bug" Det var den billigste støvbørsten på tidlig 70 tall. Festes med en sugekopp. Du kan høre lyd fra den og med en spiller med svak motor merker en hastighetsreduksjon når den settes på

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ligner litt på denne:

Basen er litt annerledes.

Som sagt:
Jeg bruker den kun for å grave opp litt av det verste i rillene på bruktplater.

Vidar P, muligens du har et poeng. Egner seg ikke under seriøs spilling. ;)

lomax, joda børsten høres om en skrur av volumet. ;)

Topp Bunn