Min PC finner ikke lenger ReadyNas NVX!

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Er det noen som kan hjelpe meg med et akutt dataproblem? Jeg bruker en Netgear ReadyNas NVX nettverksharddisk til min musikk. Denne sender trådløst til Squeezebox Touch. For ripping av musikk og eventuell redigering bruker jeg min PC. Da finner jeg musikkfilene på Netgear under "Datamaskin"- "Nettverksplassering": "Music(\\NAS-A9-F5-CO\media) (X:)
Etter at jeg for noen dager siden oppgraderte både Squeeze server og selve Netgear boksen, fikk jeg følgende melding når jeg klikket på den ovenfor nevnte link på min PC:

"Det oppsto en feil mens X: ble koblet til \\NAS-A9-F5-CO\media\Music på nytt.
Microsoft Windows NetworK: Den angitte nettverksressursen eller enheten er ikke lenger tilgjengelig.
Denne tilkoblingen har ikke blitt gjenopprettet."

Problemet er at når jeg legger til denne nettverksplasseringen på nytt (NAS-A9-F5-CO\media), så finner jeg ikke musikken min. Musikken som før lå i denne mappa ligger altså ikke lenger i denne mappa. Jeg har sjekket med programmet *RAIDar* og jeg ser at musikken fremdeles ligger inne på disse harddiskene. Systemet er 3 harddisker som er i raid (X-RAID2), og det fungerer fint å spille av musikken, men jeg finner den ikke i media folderen og jeg kan derfor ikke legge inn ny musikk.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.103
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Asbjørn skrev noe om dette i ReadyNAStråden.
Tror det var LMS 7.7.1 som kødda det litt til og flyttet musikken på serveren.
Sjekk i den tråden. ;)
Det er i tilfeller som dette at det er jævli greit med vinyl, så man ikke er helt uten musikk hvis datan kvelder. ;D

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
RoDa skrev:
Asbjørn skrev noe om dette i ReadyNAStråden.
Tror det var LMS 7.7.1 som kødda det litt til og flyttet musikken på serveren.
Sjekk i den tråden. ;)
Det er i tilfeller som dette at det er jævli greit med vinyl, så man ikke er helt uten musikk hvis datan kvelder. ;D
Heldigvis så ødelegger ikke dette problemet min mulighet til å spille av musikken. Det berører kun det å kunne legge inn ny musikk på NVX, samt å redigere.

Skal sjekke om jeg finner det du viser til i den andre tråden.

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Klarer ikke å finne noen innlegg av Asbjørn eller andre, som er direkte relatert til mitt spesifikke problem.
Får håpe at rett person leser denne tråden, og kanskje da kan hjelpe.
Alternativet er å få en datakyndig fra en lokal datbutikk til å komme på huset og hjelpe meg på nyåret. Men det blir jo dyrt da.. :-[

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
18.103
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Gjør følgende:

Start-Kjør-\\tittel eller ip til NAS
Så har du tilgang og kan legge over ny musikk.
Du trenger strengt tatt ikke en egen nettverksbokstav for NAS så lenge du vet hvordan du kommer deg inn på det.

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.957
Sted
Phobos
Hvis det funker med kjør, så kan du jo bare legge til nettverks-sharet som en stasjonsbokstav ved å velge "Map to network drive".

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Jeg kommer fint inn på harddisken slik dere beskriver. Problemet er da at den mappen som het "Music" nå er forsvunnet. Jeg kommer inn på mappen "media". Denne inneholder så mappene "cache", "log", "Plugins" og "prefs". Men mappen "music" har forsvunnet.

Om jeg derimot går inn på fjernkontrollen til Squeezebox, finner den fint mappen "music" med alle undermapper med Blues, Jazz, Rock osv, og kan spille av disse.

marsboer: Det er slik det opprinnelig er gjort hos meg. Bokstaven er satt til "X" Dette fungerte fint i lang tid, helt til Music mappen plutselig ble borte.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Jo, det er samme problem som jeg hadde. Egentlig ganske trivielt, men operativsystemet på NVX'en gjør en eller annen slags dynamisk allokering av shares ved oppstart, og det er da den setter opp \Media for hver gang. Av en eller annen grunn blir det en konflikt med 7.7.1, sånn at den adressen ikke blir opprettet. Filene ligger egentlig i en mappe som heter noe sånt som \c\media\Music, ikke direkte i \Media\Music.

Jeg hadde linket dit via Mine nettverkssteder og satt opp en egen drevbokstav dit, sånn at det ble R:\Media hos meg. Plutselig fungerte ikke de linkene lenger, men det var mulig å bla seg frem til musikkfilene i \c\media\Music på serveren. Straksløsningen var da å lage en snarvei på skrivebordet som peker til \\192.168.0.193\c\media\Music (eller hva IP-adressen til serveren nå enn er hos deg), og så er det fortsatt bare et dobbeltklikk til mappen med musikkfilene. Det sies at problemet skal være løst i siste betaversjon av ReadyNAS operativsystem, men det har jeg ikke testet ennå.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,13456.msg1281915.html#msg1281915

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
Takk for hjelpen Asbjørn! Er nok på rett vei nå.

Jeg prøvde å lage en snarvei til \\192.168.2.101\c\media\Music, men da står det
at den ikke finner en slik fil. Jeg tenkte at jeg kunne laste ned den nyeste betaversjonen
som du sier, men jeg vet ikke hvor jeg kan laste den ned. Kunne jeg fått en link?

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
O du store juleglede!!

Jeg fikk fikset problemet! Fant betaversjon til nytt ReadyNas operativsystem, og fulgte anvisninger fra et forum som Asbjørn linket til, og vips så var mappen i orden igjen!

Takker for hjelpen, og spesielt til Asbjørn som ledet meg på rett spor!

;D

Topp Bunn