Min lyd/bilde-PC

K

knutinh

Gjest
Jeg har tidligere nevnt PC-løsningen min, men jeg fant ikke en egen post for den nå, og jeg har uansett endret litt på oppsettet. For de som evt måtte finne det nyttig:

Sånn ser det ut:


En eldre skisse av innmaten (komponentene er endret, men i det store bildet har lite endret seg)


Mer innmat:


Legg merke til at PSU er snudd 180 grader i forhold til kabinettets design, og den eminente egendesignede kanalen i kobberplate for å lede CPU-varme direkte ut av kabinettet igjennom de to hullene designet for små vifter i bakkant.

Hardware:

Software:
  • Operativsystem: Windows Vista
  • Media front-end: Mediaportal.

-k

*)M-audio har ikke kommet med drivere for Vista for dette kortet, så inntil videre bruker jeg hovedkortets optiske spdif
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.258
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Interessant system du har, knutinh. Kjører du HD-materiale fra harddisk, i så fall hvordan synes du det fungerer med tanke på flyt i gjengivelse? Får inntrykk av at film i HD-format krever ganske mye ressurser fra en pc.
 
K

Khanate

Gjest
Interessante saker.

Hvordan er det med HDene dine, støyer de mye?
Jeg har problem med dette på min egen PC.
Jeg har PSU med stor vifte som du, og jeg kjører med heatpipe på CPUn, grafikkortet har variabel viftehastighet,
så når jeg ikke kjører spill og annet grafikkrevende, så er den temmelig stille.
Til min store skuffelse har ikke dette vært tilstrekkelig for å få støyen ned på et akseptabelt nivå.
Harddiskene støyer som bare f. Jeg mener de er av fabrikat Western Digital.
Jeg har en WD MyBook på 500GB ved siden, den er noe mindre støyende (om den får stå på noe mykt).

Funderer faktisk på om jeg skal skaffe med en eller annen NAS løsning, og en liten minnebrikkebasert HD for programvaren PCn.

Konseptet med platen som leder luften over hovedkortet ser fin ut. Har du kjølefinne og vifte på CPUn?
 
K

knutinh

Gjest
atonal skrev:
Interessant system du har, knutinh. Kjører du HD-materiale fra harddisk, i så fall hvordan synes du det fungerer med tanke på flyt i gjengivelse? Får inntrykk av at film i HD-format krever ganske mye ressurser fra en pc.
Jeg har ikke fått HD-DVD avspilling helt opp og kjøre enda. Lite tid og mange jern i ilden :)

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=3047&p=4

Ut fra hva jeg leser meg til og begrensede erfaringer, så er ikke cpu-ytelse noe stort problem dersom man har siste-generasjon skjermkort og rett codec. Faktisk så gir mid-range og low-end skjermkort jevnt over mer cpu-avlastning enn high-end skjermkortene, men på den andre siden så har de billige skjermkortene dårligere post-prosessering som kan gi dårligere opplevd videokvalitet (deinterlacing, inverse telecine, kanskje skalering etc)

-k
 
K

knutinh

Gjest
Khanate skrev:
Interessante saker.

Hvordan er det med HDene dine, støyer de mye?
Jeg har problem med dette på min egen PC.
Jeg har PSU med stor vifte som du, og jeg kjører med heatpipe på CPUn, grafikkortet har variabel viftehastighet,
så når jeg ikke kjører spill og annet grafikkrevende, så er den temmelig stille.
Til min store skuffelse har ikke dette vært tilstrekkelig for å få støyen ned på et akseptabelt nivå.
Harddiskene støyer som bare f. Jeg mener de er av fabrikat Western Digital.
Jeg har en WD MyBook på 500GB ved siden, den er noe mindre støyende (om den får stå på noe mykt).

Funderer faktisk på om jeg skal skaffe med en eller annen NAS løsning, og en liten minnebrikkebasert HD for programvaren PCn.
HD er største støykilde på min PC også.

Heldigvis er forholdet mellom min hørsel, det generelle støygulvet i rommet, og sitteavstand slik at jeg ikke greier å høre om PC-en er påskrudd eller ikke.

Hvis jeg kryper bort til PC-en så hører jeg derimot HD, spesielt når de jobber.

Samsung gikk for å være veldig stillegående en gang i tiden (disse er ikke nyeste sort), men dette tror jeg pendler litt fra HD-generasjon til generasjon. Testene på www.tomshardware.com kan være et greit utgangspunkt siden de måler støy og er veldig oppdaterte. Kombiner gjerne med www.silentpcreivew.com som er MYE mer grundige, men ikke like oppdatert.

HD-støy kan forbedres ved å bytte til mer stillegående harddisker, ved å sette disken i en egen modus som støyer mindre (og gir dårligere ytelse), ved å henge den opp i gummistrikk (demper strukturbåren støy), eller ved å pakke den inn i isolerende materiale (demper både strukturbåren og luftbåren støy, men gode akustiske isolatorer er dessverre også ofte gode termiske isolatorer). Dette står det en masse om på www.silentpcreview.com
Konseptet med platen som leder luften over hovedkortet ser fin ut. Har du kjølefinne og vifte på CPUn?
Ja, de er listet opp nederst i første post. Hensikten med denne "kanalen" var at bare den store, saktegående CPU-vifta skulle være involvert i å pumpe ut varm cpu-luft, ikke små 90mm kabinett-vifter. Som en bonus slipper jeg å eksponere andre komponenter for cpu-varme.

-k
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.885
Antall liker
4.323
Khanate skrev:
Interessante saker.

Hvordan er det med HDene dine, støyer de mye?
Jeg har problem med dette på min egen PC.
Jeg vet ikke hvor stille man kan få harddiskene. Men to-tre ting som kan få ned lyden:

1) Mekanisk avkobling fra kabinettstrukturen for å hindre brumming: Gummilagre eller lignende.
2) Demping eller isolasjon av selve hard-disk huset: Jeg benytter en skum-matte i dag. Denne hjelper, men jeg mistenker at bitumen er bedre.
3) Dempe / isolere kabinettvegger som står mellom hard disk og "lytteposisjon".

Jeg har hørt en fullvoksen HTPC der det var praktisk talt umulig å høre hard-diskene. Her var det benyttet bitumen på ulike steder.
 
K

knutinh

Gjest
Bx skrev:
Khanate skrev:
Interessante saker.

Hvordan er det med HDene dine, støyer de mye?
Jeg har problem med dette på min egen PC.
Jeg vet ikke hvor stille man kan få harddiskene. Men to-tre ting som kan få ned lyden:

1) Mekanisk avkobling fra kabinettstrukturen for å hindre brumming: Gummilagre eller lignende.
2) Demping eller isolasjon av selve hard-disk huset: Jeg benytter en skum-matte i dag. Denne hjelper, men jeg mistenker at bitumen er bedre.
3) Dempe / isolere kabinettvegger som står mellom hard disk og "lytteposisjon".

Jeg har hørt en fullvoksen HTPC der det var praktisk talt umulig å høre hard-diskene. Her var det benyttet bitumen på ulike steder.
Jeg har skrevet noen generelle tips her:
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=875333

Igjen:
For alle spørsmål og ideer rundt støyfrie PC-er så anbefaler jeg varmt www.silentpcreview.com både selve nettsida og forumet. Det finnes noen skruer der som tar den lengre ut enn de fleste i jakten på den ultimate støyfrie PC-en.

-k
 
K

knutinh

Gjest
Jeg tar meg friheten og quoter meg selv. Jeg håper at engelsken min er noenlunde leselig...
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=875333
knutinh_på_avsforum skrev:
Contents

1.Cooling and noise
- 1.1 Fan regulation
- 1.2 Harddisk
2. What if I already purchased the HTPC and I dont want to touch the hardware?
- 2.1. Fan-noise
- 2.2. CD/DVD-noise
- 2.3. Hard-drive noise


1. Cooling and noise

Nobody wants their shiny new HTPC to sound like a loud vacuum cleaner. But often, that is what happens when you assemble a typical system from regular components. Manufacturers often focus more on the "hardcore overclocker/gamer crowd" than living-room computers. The consequence is that we will have to do some googling ( http://www.google.com ) and educated guesses to minimize noise while still keeping a stable and fast HTPC.

The easiest solution is buying a pre-assembled system with all the tweaks in place, but whats the fun of that? =) You can also purchase low-performance hardware such as www.mini-itx.com systems that may get the job done with less power (=heat) developed. You may even get passive systems (= no fans!). The challenge is building a near-silent computer yourself, using regular hardware AND keeping aestetics, performance and stability.

Usually, high performance means more electric power, and more electric power means more heat. In most systems more heat means more noise. We dont want that...There are ways to:
1)Remove heat while generating as little noise as possible
2)Only generate heat when it is really needed (dynamic systems)
3)Only remove heat when it is really needed

The conclusion of 1) to 3) is that we want a system that runs at a constant TEMPERATURE, not one that runs at a constant NOISE level. This fits as most computers perform their maximum only 1% of the time, while the cooling/noise is at 100% all of the time...

1.1 Fan regulation
In comes temperature/termostat controlled fans, large radiators, large fans. If you can:
1)remove the heat from each component without making excessive noise
2)remove that heat from the case and into the living room without making excessive noise
then you have come a long way. This can be done by using large CPU coolers with heatpipes and/or Cupper ribs, large graphics coolers etc. Then you would want to use large, slow-moving system fans or PSU fans that will suck enough air while making as little noise as possible.

Such a system can usually be controlled by almico so that fan-speeds ramp up when relevant temperatures ramp up. In my system, the system fans will stop after windows has booted. Only when the temperature gets high enough will they slowly ramp up in speed.

1.2 Harddisk
Harddisk
How much, how fast, what type?

There can never be enough hd space. If you are going to tape a lot of shows or use the HTPC as a server, you will probably want to have more than one large drive. A pure windows/MP installation in itself takes almost no space, so if you are primarily sharing media files from another computer, or using MP for live viewing of tv/radio etc, you may get by on a small drive.

7200rpm drives are generally faster and noisier than older 5400rpm disks. Nowadays, most disks are 7200 anyways. Samsung P80/P120 series have a very good reputation for low noise and low temperature. The are typically not available at the largest sizes (max 300GB currently).

The typical HTPC may benefit less from really fast hard drives than a typical office computer.

You may find tests of hds and hd silencing remedies (including DIY) here:
http://www.silentpcreview.com/section14.html
Discussions of the same topics can be found here:
http://forums.silentpcreview.com/viewforum.php?f=7

A tool for managing disk noise :http://www.rt-sw.de/en/freeware/freeware.html

2. What if I already purchased the HTPC and I dont want to touch the hardware?

This is more difficult. Some options:

TIPS FOR DECREASING PC NOISE WITHOUT TOUCHING A SCREW-DRIVER

You have bought a new, fast PC/HTPC for listening to music, recording movies etc. Onceyou have set it up, the satisfaction is spoiled once you find that it is whining or buzzing from small, cheap fans. You may consider returning it, swapping some components, perhaps you regret about not asking for help on a forum like this before making the purchase :)

Two primary sources to noise are cooling-fans and CD/DVD-drives. The problem is that the better their primary function (good cooling, fast CD-reading), the more noiseyou will usually get. A powerful fan makes more noise than a less powerful fan (although some make a lot of noise while still cooling poorly). A 48x cd-rom is more noisy than an 8x one. But we want "100% performance" AND "low-noise". One approach to this is striving for a PC that generates noise only when needed - ie when you are calculating PI with a million decimals, or ripping you cd-collection, not otherwise.

The cool thing is that a few enhancements can be made in software only, therefore I will not discuss noise-absorbing mats, expensive coolers, hd-decoupling rubber-bands etc in this section.


2.1 Fan noise

Speedfan is a small utility that lets you control fan-speed automatically controled b built-in hardware sensors that all modern CPUs, motherboards, hard-drives etc feature. This helps with our goal (remember - noiseonly when calculating PI)

The application runs as a background task and can start automatically at windows start. If desired, you can set it up to default all fans to maximum speed upon application exit.

Image 1:
Startup screen. Check "Automatic fan speed". You will get a oveviw of all tempertues, fan-rpm and fan-power in percent.

Image 2:
The "charts" fan will give you hisorical reading of one or more temps, speeds and voltages. Notice how the hd temp (red) is constant, while the cpu tp (grey and green) changes.


Press "configure".

Image 3:
We are now at the temp fan. Your image may look slightly different depending on your cpu. To rename eg "Temp1" to the more readable "cpu", click it and press f2

I have opened "CPU". We can see that it is set to 50 degrees C as "desired" temperature, and warning at 65 degrees. Of course you can change this. We are also seeing that the "CPU fan" is checked. This means that the cpu temp will affect the cpu fan speed. We could also make it affect the system fan - depending on the airflow of our cabinet.

Image 4:
I have chosen the "speeds" fan, and "cpu fan". It is setup to allow regulating, and the minimum value is 0%. The maximum value is 100% (12V in a usual circuit, I guess). Some fans my need a certain voltage to start at all. By setting a mnimum value here, you may be able to remove any oscillation occuring if the feedback-loop is behaving poorly.


2.2 CD/DVD-noise
If your CD/DVD is noisy, there are applications that spin-down their speed, and therefore the noise. For reading both CD and DVD playback (not ripping), 1x speed should be enough.

Examples of such applications:http://www.slysoft.com/en/anydvd.html
http://ww2.nero.com/enu/index.html

Using AnyDVD, you can select different modi for music-CD/movie-DVD and data disks.

It will also strip user-restrictions and FBI-crap.

2.3 Hardddrive noise
http://www.silentpcreview.com/article29-page1.html

Harddrives can also be noisy, you will especially notice this once you have turned down the fan noise. A rule in silent computing says that any improvement in noise just reveals other noise sources that was inaudible before :)

The only possibility for decreasing hd noise in software is changing its spindown settings, and enabling "AAM" at the expense of some speed.http://www.hitachigst.com/hdd/support/download.htm

More background info
To get some more insight, I recommend a website with a very relevant forum:
http://www.silentpcreview.com/

These guys are testing hard-drives, cpu-coolers, fans/fan-controllers etc, and they have been doing so for many years. I think that their testing methology with calibrated "lab" measurements, mp3 sample-recordings and subjective impressions is as good as any source. Most enthusiasts with an interest for low/no-noise PCs use this site as a reference.


Hope this was of any use.
Knut
 
B

BjornE

Gjest
Alle mine data ligger på NAS disker eller en liten bærbar PC med to WD Studioline 1T USB disker i kjelleren. Gigabit nett sørger for datatransport.

Bruker iMac som stuemaskin. Men lurer på om noen har prøvd CF kort adapter og XP på CF kort? Da lipper man harddisk i systemet overhodet.
 
K

knutinh

Gjest
BjornE skrev:
...lurer på om noen har prøvd CF kort adapter og XP på CF kort? Da lipper man harddisk i systemet overhodet.
Det er flere som har prøvd slikt på www.silentpcreview.com

Noen løsninger:
  • "Harddisker" som er basert på flash. Inntil 64GB og optimalisert for harddisk-bruk. Som denne:Samsung SSD
  • Gigabyte iRam. Et innstikkskort som tar vanlig sd-ram (ddr-ram?) og med batteribackup gir permanent lagring
  • CF-kort med IDE-adapter, som du nevner

Jeg tror at de fleste kan bli fornøyd med enklere løsninger, enten ved å kjøpe "rett" harddisk, eller å basere seg på nettverk som deg.

-k
 
Topp Bunn