Min hifi-historie med bilder.

Wortexsurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2004
Innlegg
105
Antall liker
0
Har litt lite å gjøre for tida, så jeg har prøvd å bruke den til noe konstruktivt-nemlig å sette isammen en bildetråd av min snart 4 år lange affære med denne utrolig givende (og til tider frustrerende) hobbyen som vi deler i fellesskap her på forumet.
Det hele begynte da jeg som uinvidd i de hifi-gales selskap ble tilbudt å kjøpe et par hjemmesnekrede høyttalere, som etter sigende skulle spille like bra som høyttalere i 40-50.000 kroners klassen.
Jeg hadde på det tidspunktet ingen erfaring med hifi, og de eneste anleggene jeg hadde hørt kan best klassifiseres som "elkjøp-anlegg".
Jeg ble invitert hjem til kompisen min for en prøvelytting, og det var ikke et snev av tvil-disse skulle jeg ha!!!
Hadde aldri før hørt maken til lydformidling i et anlegg, og som den musikkelskeren jeg var, øynet jeg nå muligheten for å oppleve musikken på en måte som ikke kunne måle seg med noe annet enn en live-konsert.
Her er et bilde av herlighetene som er kommet i hus:



Dessverre hadde jeg ikke råd til å samtidig kjøpe meg noe ordentlig å drive dem med, så jeg måtte nøye meg med en surroundforsterker som samtidig fungerte som signalkilde.Dette var jo følgelig ikke godt nok, og noe måtte gjøres ;)
Løsningen kom i form av denne:



Regner med at mange av dere kjenner til denne, en god gammel klassiker, nemlig en Audiolab 8000a :)
Denne integrerte 60 wattern ga meg et betydelig løft i lydbildet, og jeg hadde nå mye mer "guffe" til rådighet.
Ordnet meg også en ny signalkilde, intet ringere enn en kodak foto-cd med 5 platers magasin.Dette var kjekt, men jeg tror ikke den akkurat kan defineres som "high-end" ;)

Slenger med et bilde til av anlegget som det så ut da:



Allerede da hadde den ondartede "oppgraderings-syken" slått rot i mitt sinn, og det medførte innkjøp av nytt forsterkersett.Audfiolab ble brukt som mellomlegg, og+noen kroner.Det jeg fikk tilbake var en alle tiders oppgradering, i form av en Electrocompaniet EC-1 preamp og en AW-100 effektforsterker.Som om det ikke var nok fikk jeg også en Micromega junior cd-spiller, som jeg bruker som drivverk den dag idag.
Det var på denne tiden jeg ga meg i kast med mitt første DIY-prosjekt, som var et flexy-rack, noe modifisert i forhold til den originale versjonen, med den to gjengestag fremme, og et i senter bake.
Nå begynte vi å nærme oss et ordentlig oppsett :D



Neste steg i utviklingen var en oppgradering av racket- sponplater ble skiftet ut med datagulv-plater, som var noe mer robuste, og gjorde racket litt mer stabilt.
Disse ble dessverre ødelagt ved en justering av høyden på hyllene senere, så da var det bare å begynne å skru muttere igjen.For de av dere som har bygget dette racket, så vet dere hva det innebærer, og for en tung psykisk prøvelse dette er ;D



Nå var høyttalerne nedbetalt, og man kunne gå til innkjøp av nyere og bedre ting.Jeg fikk lånt meg en Musical Fidelity A324 upsampling DAC, og oppdaget en helt ny dimensjon i musikken, der små anslag på strengene kunne høres med enkelthet, samtidig som det virket som om musikerne stod midt i stua mi og spilte.Oppdaget på denne tiden også viktigheten med riktig plassering av høyttalerne, noe som også ga et enormt (kanskje det største) løft i lydbildet.I tillegg hadde jeg tatt meg råd til å kjøpe et par skikkelige høyttalerkabler, nemlig et par Proson super speaker cable (eller noe sånt).På denne tiden ble det tilbragt MANGE timer foran anlegget :D



Godt fornøyd med signalkilde og høyttalere bestemte jeg meg for å oppgradere forsterkeriet atter en gang.
Valget falt på denne karen fra Italia:



Nemlig en Pathos New Classic One MK2 :D
Denne ankom til meg en vakker sommerdag, fremdeles innpakket i plast, rett fra fabrikken i Italia.
Den er virkelig en fryd for både øre og øyne med sin tidløse og helt egenartede design-kombinert med toppklasse komponenter.Den spilte helt utrolig, og etterhvert som den spilte seg inn merket jeg en jevn forbedring i lyden-det stoppet liksom aldri :D
Mitt aller beste kjøp, uten tvil.
Forsterkeren er en hybrid løsning på 2x70 watt, 20 watt sterkere enn forgjengeren.Den har 5 rca-innganger og ett sett xlr-innganger om man skulle trenge det.
Pathosen fortjener litt ekstra eksponering:



Solide og stilrene deler danner grunnlaget for det jeg mener er en av de beste forsterkerne man kan få for under 20k idag, uten tvil.
Nye DIY prosjekt måtte påbegynnes, og denne gang skulle det bygges Subwoofer!
Dette var en jobb som tok mye lengre tid enn jeg hadde kalkulert med, ettersom jobben ble mye mer omfattende enn jeg hadde trodd."Det er jo bare en kasse" var innstillingen jeg hadde når jeg begynte, men klarte ikke helt å slå meg tilfreds med å snekre sammen fire MDF-plater og skru fast et element i frontbaffelen.
Tok dette først og fremst som et øvings-prosjekt, for å tilegne meg erfaringer som kunne komme godt med neste gang jeg skulle bygge noe.
Jeg lærte hovedsaklig fire ting:

1)Din bedre halvdel synes IKKE det er greit at du gjør det i stua, selv om det bare skal ta "et par dager" ;D

2)Vær MEGET forsiktig om du bruket hullsag for å ta hull til bassrefleksport, det KAN resultere i skader!

3)Hvitt er nødvendigvis ikke like fint i virkeligheten, som det var når du så for deg det ferdige resultatet.

4)KJØP sub neste gang :D

Suben ble bygd i 19mm MDF, og har innvendig matrix.
Den er også lydisolert innvendig med 50mm rockwool (den harde typen)
Forsterkeren er en proson-forsterker som ble bestilt fra hifi-center kjeden.Den har innebygd delefilter, og mulighet for bypass, samt justering av delefrekvensen.
Slik ble iallefall det endelige resultatet:



Suben låt bra, og går sinnsykt lavt-dessverre fikk den en litt "ullen" lyd, så den har hovedsaklig blitt brukt under filmseanser.
Fikk samtidig malt delefilter-kassene til høyttalerne.
Jeg hadde egentlig tenkt å finere disse, men kom fram til at min samboer ,som befant seg på randen til sammenbrudd grunnet trespon og verktøy på stuegulvet på dette tidspunktet ikke kom til å tåle påkjenningen :D



Jeg likte virkelig lyden som Pathosen leverte, men på samme tid savnet jeg litt av det trøkket jeg hadde hatt tidligere.Pathosen var på en måte litt for raffinert for min
utvikling som hifi-interessert på det tidspunktet.Jeg traktet etter mer power, og en råere mer usminket lyd.
Nok en gang skulle jeg være i besittlese av en EC-forsterker, men denne gang av litt nyere modell:



Rettere sagt, en AW-120 DMB:



Måtte selvsagt ha en preamp også, og den var det den kjente RODA som stod for :D
Nemlig en Embla Pre One, som er en meget enkel konstruksjon-med en inngang og en utgang.
Innstillingene som er tilgjengelige er balanse go volum.
Litt vanskelig når man skal se film, med den omkoblingen av signalkabler det medfører, men en helt grei preamp til en billig penge:



Jeg var ennå ikke helt i mål hva effektforsterker angikk, og byttet nok en gang, denne gangen var det en danske som skulle få prøve seg, se om dere kjenner den igjen:



Hvis dere ikke gjettet det, så er det en Gryphon-nærmere bestemt, en Gryphon Tabu 2/100, som er en balansert 100watts konstruksjon.



Denne spilte rent og fint, men jeg synes det generelle lydbildet ble litt monotomt og uten noe spesielt særpreg.
Det var atter en gang på tide å bytte ;D ;D
Denne gangen var den en forsterker fra det fjerne østen som skulle få prøve seg:



Det aller siste tilskuddet til mitt anlegg er for denne gang en Nakamichi PA-7 Stasis transistorforsterker på 2x200w
Denne spilte utrolig bra, og fremsto i mitt anlegg som en musikalsk og klangnøytral forsterker.
Jeg har i løpet av disse årene lært utrolig mye om både de forskjellige faktorene som påvirker lydgjengivelsen av et stereoanlegg, og ikke minst de praktiske sidene ved hobbyen som går på bygging og tilrettelegging for at anlegget både skal spille bra, og samtidig fremstå som ryddig og organisert.Jeg har også blitt mer åpen for å høre på forskjellige typer musikk, og derfor fått mer glede ut av selve musikken.Nå skal jeg imidlertidig flytte til tigerstaden, og har derfor solgt mesteparten av utstyret, bortsett fra høyttalerne og DAC`en.
Regner med at jeg en dag kommer til å rigge opp anlegget igjen, med nye komponenter og annet snax :D
Jeg takker alle på forumet som har vist en vennlig tone, og har svart villig på alle spørsmål, uanett hvor latterlig de måtte virke for en erfaren hifi-frik.Jeg håper også at flere kan starte lignende tråder som denne, og at fokusen på forumet igjen kan rettes mot den felles interessen vi har, fremfor våre uenigheter om hvorvidt forskjellige typer kabels innvirkning på lyden o.l.
Skal sjekke innom med jevne mellomrom, men ikke lamgt på nær i like stor grad som før-jeg ønsker derfor alle lykke til videre i livet, og håper dere koser dere foran anlegget :D :D

mvh.Jan Viggo Hansen.
 

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
512
Antall liker
128
Dette var en trivelig tråd!

Jeg kjenner meg igjen i følelsen av å for første gang høre "seriøst" hifiutstyr, etter å bare ha vært eksponert for minianlegg og rack. I mitt tilfelle var det B&W Matrix 801 drevet av Aragon Palladium, Aragon Aurum som pre og Denon DCD-S1 som signalkilde.

Og det er alltid like morsomt å gi en kamerat eller bekjent den samme opplevelsen - SÅNN KAN DET LÅTE!!! :)
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Hvor var jeg da du solgte Pathos'en... ::)
 

Wortexsurfer

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2004
Innlegg
105
Antall liker
0
Dette var en trivelig tråd!

Jeg kjenner meg igjen i følelsen av å for første gang høre "seriøst" hifiutstyr, etter å bare ha vært eksponert for minianlegg og rack. I mitt tilfelle var det B&W Matrix 801 drevet av Aragon Palladium, Aragon Aurum som pre og Denon DCD-S1 som signalkilde.

Og det er alltid like morsomt å gi en kamerat eller bekjent den samme opplevelsen - SÅNN KAN DET LÅTE!!! :)
Hehe, stemmer det :D
Alltid like moro å invitere gutta på noen pils etter en oppgradering ;)
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Følger på, begynner på slutten av 90-tallet siden jeg ikke har særlig mange bilder av anlegget fra før den tid. Alle årstall er ca:

1997-1998:



1998-2001:



2001-2002:



2002-2004:



Nåværende:



DIY-amp:






DIY-høyttaler:

 
B

bamsemann

Gjest
Bruker du de Hegel produktene pr dags dato Løkken?

Kan du gi en beskrivelse av hvordan du syns de spiller?

Har fått litt blanda inntrykk av hva folk mener om Hegel.

Noen påstår at de er litt kliniske/analytiske et mere hi-fi instrument enn en musikalsk formidler..

Jeg har ikke selv hørt Hegel, men det er et merke jeg vurderer sterkt ved neste innkjøp..

Tror de har en stor og frodig mellomtone med bra kropp og at bassen er både stram og dyp, er litt mer usikker på hvordan diskanten er inntegrert?

Bamsemann....
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Bruker du de Hegel produktene pr dags dato Løkken?
Ja.

Kan du gi en beskrivelse av hvordan du syns de spiller?
Jeg synes ikke de låter av mye i det hele tatt, som er slik jeg vil ha det. De er temmelig frie for egenlyd, i likhet med Duelund-høyttaleren, hvilket gjør at jeg med mitt nåværende oppsett, sammenlignet med tidligere, i langt større grad har eliminert anleggets "lydsignatur". Man kan høre at det er lite forvrenging.

Noen påstår at de er litt kliniske/analytiske et mere hi-fi instrument enn en musikalsk formidler..
Klinisk og analytisk er uttrykk som i lydbeskrivelse for meg ikke gir noen særlig mening, jeg vet ikke hva det egentlig skal bety. Jeg kan høre om en forsterker har mye eller lite forvrenging, om den har høy dempingsfaktor, om den runder av i toppen og om dette i kombinasjon gir en varm/rund eller tørr lydkarakter, men "analytisk" er et ord jeg ikke har noe lydmessig forhold til.

Hegel-forsterkeren er relativt tørr i mine ører, ikke på langt nær så krass i mellomtone og diskant som Doxaen og de 300B SET-forsterkerne jeg har hatt (trolig fordi disse har vesentlig mer THD, spesielt HD2) og med vesentlig mer kontroll i bassen. Forsterkere med mye HD2 kan ofte være tiltalende fordi de har en "gnistrende" eller "levende" lyd, men jeg synes det blir for pågående i lengden. Dette gjaldt Doxa såvel som begge 300B-oppsettene.

Jeg er også imponert over kraftreservene i H1, selv om Duelund-høyttalerne ikke er verdens vanskeligste å ha med å gjøre.

Tror de har en stor og frodig mellomtone med bra kropp og at bassen er både stram og dyp, er litt mer usikker på hvordan diskanten er inntegrert?
Det er ikke så mye annet en forsterker får gjort med diskanten enn å rulle den av, eventuelt ha en abrupt endring i harmonisk forvrenging for høye frekvenser i forhold til lave eller få ujevn frekvensgang pga lav dempingsfaktor. Såfremt dette ikke er tilfellet, hvilket det ikke er for H1 da den har lav THD i hele audiobåndet, høy dempingsfaktor og rett frekvensgang, så kan jeg ikke se at det er en reell problemstilling.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
hmmm...det tror jeg er første gangen jeg har hørt en JJ322 definert som "pågående"......men matching er jo alt, som vel vites....
 
B

bamsemann

Gjest
Hvis jeg har forstått deg riktig Løkken, så mener du at Hegel er en god formidler av musikk..

De trykker ikke på øret, og at diskanten har bra nivå uten å bli flisete/tynn og at den har kontroll på sibilantene.

At bassen er dyp og ren..

Du har et positivt inntrykk av Hegel...
 
A

Affa

Gjest
Hva slags galemattis DIY forsterker er dette Herr Løkken? Ser ut som om den er designet av Tanya Hansen.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
20.992
Antall liker
6.216
Hva slags galemattis DIY forsterker er dette Herr Løkken? Ser ut som om den er designet av Tanya Hansen.
Neppe. Jeg ser ikke noe silikon der...
:p
 
R

Ronny_D

Gjest
Neppe. Jeg ser ikke noe silikon der...
:p
Uh ? men du ser at det er brukt krympestrømper i flere varianter.

Litt overCool kanskje med alle disse tempraturavlesingene, som betyr mest for konstruktører og servicemenn.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.168
Antall liker
805
Hehe, det var vel også intensjonen.

Hvis den er oppe ennå, sjekk: http://home.no.net/titoamp/

(introen bør ses med lyd).
Artig side for prosjektet. Om ZEN-prosjektet gikk i høstsemesteret ? Mener nemlig å huske at du/dere konstruerte en digital forsterker også på HiST ? Og var det ikke Anthony Morgan som var "oppdragsgiver" ? La forøvrig merke til en labingeniør på TITO-sidene,- både han (var det ikke Odd han het ?) og Morgan var to "originale skruer"... ;)

Om du forresten var nede i Magneten igår, tirsdag formiddag ?
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Lekkert, lekkert. Spiller den bra?
Joda, men selv om den ikke ser slik ut, så er den ganske pinglete. 10W blir litt tynt, selv med en kjempestor strømforsyning.

Mener nemlig å huske at du/dere konstruerte en digital forsterker også på HiST ?
Stemmer det, året etter.

Og var det ikke Anthony Morgan som var "oppdragsgiver" ?
Jo, men det var ikke så mye hjelp i ham, siden han hadde begrenset signalbehandlings-kunnskap. Håkon Grønning var vel den mest oppegående på DSP der på huset.

La forøvrig merke til en labingeniør på TITO-sidene,- både han (var det ikke Odd han het ?) og Morgan var to "originale skruer"... ;)
Odd Jørgensen var det vel. Han hadde peiling på metallarbeid.
 
Topp Bunn