Min første rør(ende) opplevelse + hjelp til HT

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.460
Torget vurderinger
4
Nå har jeg noen kandidater som jeg mener er mest aktuelle, akkurat nå ihvertfall.

Proac response D3.8 (bruktbørs)
Reference 3A Master Royal MkII (bruktbørs)
Spendor S5e (ny)
Vienna Acoustics Mozart Grand (ny)
Triangle celius (demo)

Tror de tre første har ganske lik klangstruktur, mens de to siste er litt mer...sprelsk?

Hvilken ville du gått for? :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ser ut som en fin liste; men det skulle sikkert ikke vært noe problem å fylt på flere gode kandidater.
Selv hadde jeg nok ikke klart å levd med Triangle, iallefall ikke med det forsterkeriet jeg pleier å bruke, men botsett fra det er det jo forlokkende høyttalere alle sammen.

Mvh Vidar P

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.460
Torget vurderinger
4
Jo, er nok litt redd for at triangle kan bli litt for livlig også for meg. Orker ikke dynamikkbomber
Skulle gjerne ha snakket med SOEDAL ang. hans Vienna.
Noen som har nummeret hans, sende det som pm??
Men han hører vel ikke telefonen for tiden... ;D

Har snakket med forskjellige forhandlere. Coincident partial eclipse virker spennende, men beste pris på 30000 gjør den desverre uaktuell. Ellers finnes det noen brukte Spica TC-50 til 3000, som kunne fungere som "pausehøytalere" mens jakten fortsetter... :)
viennaviennavienna...skal jeg velge vienna... :p åhhh,valgets kvaler....(det er litt godt også.. ;D)

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Nå har jeg noen kandidater som jeg mener er mest aktuelle, akkurat nå ihvertfall.

Proac response D3.8 (bruktbørs)
Reference 3A Master Royal MkII (bruktbørs)
Spendor S5e (ny)
Vienna Acoustics Mozart Grand (ny)
Triangle celius (demo)

Tror de tre første har ganske lik klangstruktur, mens de to siste er litt mer...sprelsk?

Hvilken ville du gått for? :)
Med tanke på de lytterommene du presenterer, og særlig en ganske stor stue som destinasjon, må følsomhet og driftsbetingelser tas med i vurderingen. Et eksempel: Spendor har en reell følsomhet på 82.5 db og en mindre enn ideell impedansekurve. VA befinner seg omtrent i samme landskapet, i alle fall den forrige modellen. Til sammenligning har Reference 3A en følsomhet på 90.5 db og meget snill impedansekurve. (Alle tall er hentet fra Atkinson/Stereophile). Konklusjonen er glassklar: Bare en av disse er egnet for bruk sammen med CAV 50 i en større stue.

Hvis du er i tvil om hva disse målingene innebærer, får du heller skrike ut. Eller les artiklene på www.stereophile.com. Dette rådet er bare godt ment, fra en som har erfaring med cj og ulike typer høyttalere.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Riktig dette med S5e, awe, skjønt minimum impedans har blitt målt til rundt 3.8 ohm av blader; noe som ikke er fryktinngytende.
Den lar seg med letthet drive av en integrert Nait 5i på 50w, skjønt denne er temmelig strømsterk til å være så effektsvak.

Det er fullt mulig at S6e er et mye bedre valg innen Spendors rekker; den er litt slankere, kjappere og langt gunstigere å drive, om man skal tro omtale..
Den har jo ikke paralelle basser, og en minimum impedanse på over 6 ohm blir rapportert... og gunstigere fasevinkler såklart, den er toveis.

Mvh Vidar P

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Med tanke på de lytterommene du presenterer, og særlig en ganske stor stue som destinasjon, må følsomhet og driftsbetingelser tas med i vurderingen. Et eksempel: Spendor har en reell følsomhet på 82.5 db og en mindre enn ideell impedansekurve. VA befinner seg omtrent i samme landskapet, i alle fall den forrige modellen. Til sammenligning har Reference 3A en følsomhet på 90.5 db og meget snill impedansekurve. (Alle tall er hentet fra Atkinson/Stereophile). Konklusjonen er glassklar: Bare en av disse er egnet for bruk sammen med CAV 50 i en større stue.

Hvis du er i tvil om hva disse målingene innebærer, får du heller skrike ut. Eller les artiklene på www.stereophile.com. Dette rådet er bare godt ment, fra en som har erfaring med cj og ulike typer høyttalere.
Nå vet jeg ikke hvilken Reference 3A høytaler du sikter til, men Royal master mk2 har en følsomhet på 92 db. Denne er kanskje ikke den reell, men høytaleren spiller høyt og dynamisk med 9w SET forsterkere.

Lf

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.460
Torget vurderinger
4
Vienna mozart grand er på 90db med 4ohm impedanse, men om den ligger på 4 ohm over hele frekvensspekteret, eller dipper under noen steder, det aner jeg ikke.
Er jo interessant at stativhøytaleren er den som er best egnet til en stor stue, men jeg tror gjerne du har rett, ut i fra det jeg har hørt og lest om den.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.460
Torget vurderinger
4
Bare synd at selger skal ha 19000 og ikke 18000 for den... ;) ;D ;D Reference'n altså...

Eivind

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.05.2002
Antall liker
0
Et litt uortodoks tips kan være å prøve Magnepan. Jeg har nå et sett av den minste modellen MGSE til lån. Den drives av min rørforsterker Graaf på 25 W. På papiret skulle det vel ikke gå, men etter litt jobbing med plassering så spiller dette meget bra. Det har en mellomtone og oppløsning som er betagende, man blir dratt inn i lydbildet. Her slippes "rørmagien" igjennom i fulle monn uten å bli besudlet på noen som helst måte. Bassen er også godt definert og naturlig. Ikke noe "head-banger" høyttaler, men fungerer meget god på vokal og jazz. Har også koblet dem på TV, og det er detaljrikdom og stemmegjenngivelse som gjør dem svært godt egnet til dette formål - man savner overhode ikke senterkanal.
Mine Sonus Faber Concertino må nok bytte plassen til disse panelene. SF høres lukket og farvet i forhold.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Bare for å gjøre det helt klart: Jeg jobber ikke i bransjen, og jeg uttaler meg heller ikke på vegne av noen med tilknytning til bransjen. Det kan liksom være greit å nevne det en gang imellom, særlig hvis en gir et konkret råd.

Spendor har vært vært og er meget gode høyttalere. Men hele hifiens abc handler om matching. Jeg kan godt tenke meg enkelte transistortrinn som det ville vært grisemoro å teste ut siste serie fra Spendor med. Kanskje noen skikkelig robuste rørtrinn også, men dette er ikke høyttalere jeg spontant ville koble til rør. CAV 50 er ikke denne typen kraftkar, dens styrke ligger annetsteds. Og det er mye av poenget her: Både følsomhet og impedansekarakteristikk (les: ikke lave impedanser OG ikke steile fasevinkler) bør være snille hvis sprudlende dynamikk, åpen, luftig, uanstrengt og rik spillestil skal ivaretas i et litt større rom. Slik CAV 50 kan.

Både Triangle og Klipsch representerer utfordringer mht impedanse (Klipsch mer enn Triangle), men kompenserer et godt stykke på vei med høy følsomhet (igjen, Klipsch mer enn Triangle), men kan trolig spille fint med tilpasning av øvrig utstyr og plassering. Den store ProAc'n skulle etter alle solemerker være vanskeligere å komme helt i mål med, mens Living Voice burde kunne la seg gjøre.

Et puslespill, med andre ord, men er det ikke nettopp det som gjør hifi så forførerisk spennende?

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Kortversjonen: Har prøvd Magnepan på cj, og det gikk ikke bra i det hele tatt.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Nå vet jeg ikke hvilken Reference 3A høytaler du sikter til, men Royal master mk2 har en følsomhet på 92 db. Denne er kanskje ikke den reell, men høytaleren spiller høyt og dynamisk med 9w SET forsterkere.

Lf
Det tror jeg så gjerne. Delefilteret er i 9 av 10 tilfeller flaskehalsen i forhold til normale 300B-forsterkere.

audionut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
0
Reference 3A har ikke filter, snill impedanskurv og høy følsomhet. Lydens fortreffelighet er å lese fra diverse tester/forum.

Hadde ikke vært i tvil hvis det var meg, for å si det sånt ;)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Må nok si jeg definitivt heller i den retningen,jeg også. Har bare minneverdige opplevelser med Reference3a, etpar av dem endatil med cj-utstyr.Ikke er de ofte å se brukt heller...
Og til deg, awe, nok engang er jeg grenseløst imponert av din kunnskap og din vilje til å formidle! Fortsett sånn,er du snill. :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Spendor har vært vært og er meget gode høyttalere. Men hele hifiens abc handler om matching. Jeg kan godt tenke meg enkelte transistortrinn som det ville vært grisemoro å teste ut siste serie fra Spendor med.
Jeg har litt kontakt med Philip Swift, og han bruker faktisk Audiolab 8000MX effekttrinn på Spendor-fabrikken til div utviklingsformål; på hans kontor/demorom brukes også disse effektforsterkerne for å demonstrere Spendor's fortreffeligheter :D

Så da kan man se for seg hvilken type forsterkeri som Spendorsjefen selv mener fungerer best iallefall, og det er stramme, raske, rytmiske, åpne transistor effekttrinn med moderat effekt. Tenkte bare det kunne være en moro kommentar..

Mvh Vidar P

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Vi som har erfart musikaliteten i cjs produkter, impulse, må holde sammen og hjelpe hverandre så godt vi kan. Det er godt å se hvordan kommunikasjonen av felles opplevelser fungerer og skaper et fint og konstruktivt miljø. I så måte er du sannelig ingen ringe bidragsyter selv heller. Slik kan vi gjensidig optimalisere arbeidsbetingelsene og potensialet i det utstyret vi vet kan gi oss så mange frydefulle øyeblikk med musikk. Og nå har vi altså fått et nytt "medlem". Joda, det er mye som er fint her i verden også.

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Jeg har litt kontakt med Philip Swift, og han bruker faktisk Audiolab 8000MX effekttrinn på Spendor-fabrikken til div utviklingsformål; på hans kontor/demorom brukes også disse effektforsterkerne for å demonstrere Spendor's fortreffeligheter  :D

Så da kan man se for seg hvilken type forsterkeri som Spendorsjefen selv mener fungerer best iallefall, og det er stramme, raske, rytmiske, åpne transistor effekttrinn med moderat effekt. Tenkte bare det kunne være en moro kommentar..

Mvh Vidar P
Og der falt brikkene pent på plass, tror jeg. Mye tyder på at synergieffekten vil blomstre og utfolde seg. Med din velpleide LP 12 som leverandør, kan det fort skje at befriende lite står mellom deg og musikken. La meg benytte anledningen til å gratulere med veloverveid nyanskaffelse, etter alt å dømme en klassiker som kompletterer den kjeden av klassikere du allerede har, og få ønske deg riktig mange og gode musikkopplevelser.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.460
Torget vurderinger
4
Dette ble da en utrolig hyggelig tråd :D
Jeg har gjort mitt valg, og det ble disse... :eek:

Reference 3A Master Royal MkII

Får dem på fredag. Nedtellingen har begynt... ;D

Tusen takk alle dere som har gitt råd og vink, er virkelig imponert over hjelpsomheten!! :D

R

Rojoh

Gjest
Gratulerer med disse høyttalerne. Har hørt litt på dem, og de innehar noen kvaliteter som ikke så mange høyttalere har. Blir nok mer fokus på musikk, og mindre på hifi-nevroser nå fremover.

Mvh. Johan

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Gratulerer så mye, kjoenik. Nå håper jeg endelig du tar oss med på en reise i lytteopplevelser etter at disse gullstrupene har begynt å synge. I mellomtiden får du pleie forventningens sødme.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.460
Torget vurderinger
4
Takk Johan, det er akkurat det jeg vil høre, mer fokus på musikken!!! Dette gleder jeg meg til å høre!

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Gratulerer! Det er et par usedvanlig musikalske høyttalere som du sikkert kommer til å nyte i årevis..Du begynner å få et kresent anlegg! :)

mazzy_star

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2005
Antall liker
5
??? ???
Dette er da vitterlig 50 % mine høyttalere ;)

Skal være helt enig i at de er fine og spiller fantastisk, men de passer nok bedre hjemme hos oss enn hos deg ;)

Hadde det kun vært opp til meg ville disse aldri forlatt vårt lille hus. Neste gang kan han bare glemme å spørre meg til råds, for de blir bare neglisjert likevel.

Nei, nå skal jeg kose meg med Tivoli-anlegget som er mitt og bare mitt ;D

Lykke til

Lin

(PS Ellef, jeg skal ha halvpartene av pengene for salget ;))

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.460
Torget vurderinger
4
Sorry Lin ::)
Du får kose deg med Tivoli. Som jeg sa ovenfor...det er jo musikken som teller... ;D ;D
Og du kan jo kjøpe endel musikk for de ekstra kronene du ville ha i sørgetillegg ;)
Jeg skal nok gi dem et godt nytt hjem.

AWE:
Jeg skal selvfølgelig skrible litt når lytteinntrykkene har satt seg. Men jeg kommer nok ikke til å være verken troverdig eller tilregnelig de første døgnene.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
På tide med en oppdatering nå kjoenik :)

Jeg har fått pes hjemme, via mail og på HFS for at jeg solgte disse høyttalerene. Håper og tror de levde opp til forventningene dine.

Lf

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.460
Torget vurderinger
4
Hehe, det kommer, det kommer ;)
Men jeg kan allerede nå si at jeg er enormt fornøyd ;D

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Ellers noen som har hørt Living Voice "auditorium". eller Coincident høytalere?
Skal være lettdrevne saker...
Hei..

Living Voice Auditorium er en meget lettdreven høyttaler, der trenger du ikke store effekten for å få mye godlyd :D
Har de ikke selv og ikke er jeg forhandler, men jeg har hørt de hos en audiofil venn..
Anbefaler at du låner ditt øre til de..

Jeg har en stue på ca 60m² og jeg har nettopp solgt et par Monitor Audio Silver S8..
I min stue så klarte ikke selv en 150 watter å drive de..
Diskant og mellomtone er noe av det bedre jeg har hørt på Jazz og akustisk musikk, god holografi osv, problemet var bass elementene som levde sitt eget liv i min stue..

Han som kjøpte MA S8 har også forsterker på 150 watt, men rommet var kun ca 20m² og der spilte S8 mye bedre..

Jeg har også hatt Monitor Audio Studio 20 i Ferrari rød utførelse (tror det kun kom et par inn i Norge.?) og jeg hadde samme problem med de, den gangen hadde jeg en 250 watter og et lytterom på 24m²..
Der opplevde jeg samme 'feil' som med S8..

Monitor Audio kan være den rette høyttaleren for veldig mange, men jeg anbefaler på det sterkeste og prøve selv i egen stue før et evt kjøp, for de kan være veldig vanskelige å få til..
Jeg 'tror' det er rommet og ikke elektronikken som er avgjørende for MA..

Berka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
474
Sted
Valnesfjord
Torget vurderinger
5
Hehe, det kommer, det kommer  ;)
Men jeg kan allerede nå si at jeg er enormt fornøyd ;D
Velkommen i Ref 3A klubben! Jeg er også veldig fornøyd med mine Ref 3A Da Capo-i.

Mvh
Anders

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
3.460
Torget vurderinger
4
Mange takk Anders :)
Såvidt jeg har forstått det, er det ikke så mange av "oss".
Er visstnok ikke mer enn 2 par Master Royal i Norden (kan selvfølgelig være at det finnes noen som har dem uten å spre den glade meldingen på internettet... ::))

Hvor har du kjøpt dem?

Topp Bunn