Min første lp/kassett

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.325
    Antall liker
    8.372
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Mr-T skrev:
    Jeg hadde også Jannicke. På kassett. Heldigvis har jeg rota den bort.
    Kan ikke kaste Lp, han er jo signert ;D
    Tar den frem å viser den til folk for moro skyld.
    (Glemte å si det, fikk klem av henne også)
    Nei nå blir jeg enda mer flau :-[ :-[ :-[
    Neida det er gode miner å tenke tilbake på, vi har da vært unge en gang.

    Steinar.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Muttern pleide å kjøpe sånn musikk til meg, snill som hun var:

     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Å dæven ! Har du igjen noe av det der, Mr-T ? Slikt er jo gull !
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Tror muttern har tatt vare på sånt, sammen med Sputnik og det som værre er:

     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.086
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    rolfozzy skrev:
    Denne Og jeg ble Stonesfan på livstid.

    Samme her - og fortsatt Stones-fan. En stokk musikalsk konservativ tante - som trolig ikke visste hva hun gjorde - kjøpte denne som julepresang - på innstendig oppfordring av min fetter (som hadde peiling).
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Slik som den Freddy Kristoffersen kassetten er jo outsider music så det holder og bør bevares for fremtiden.


    Må ikke tøyse med Cowboy Laila. Da jeg studerte på begynnelsen av dette årtusenet var det meningen at jeg skulle lage en film med Cowboy Laila som en slags Van Hellsing figur opp mot varulver. Dessverre satte avtalen hennes med Se&Hør en effektiv stopper for hele skiten. Uten tvil tidenes bergenser.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Min første MC (musikkasett) er jeg ikke helt sikker på, men tror det var den nederst til høyre.
    Carole King "Music"
    Jeg kjøpte min første kasettspiller for å kunne ha medbrakt musikk ut i militæret i 71.
    For å få kjøpt denne monospilleren fra ITT/( Shaub Lorentz?) så ble (dessverre) dette finansiert ved å selge bl.a. mine første Rolling Stones lper med flere. :'(
    Den ble hovedsakelig brukt til å ta opp mye musikk, så det ble aldri de helt store mengder med ferdiginnspilte MC.
    Har ca. 15 +/-



    Mvh.
     

    Vedlegg

    • 431.2 KB Visninger: 430

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Mr-T skrev:
    Tror muttern har tatt vare på sånt, sammen med Sputnik og det som værre er:

    Dææven,
    der sa du noe jeg skal hjem til helga og da bør jeg benytte muligheten til å berike platesamlingen med mye gull fra 60 - 80 tallet faderen hadde stor kjærlighet til det meste av svisker, noe av det beste innen sjangeren representeres av: We are the world den gikk på repeat på Dualen hele dagen, kompisene mine kunne ikke fatte at det gikk an å spille en plate så mange ganger.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.616
    Antall liker
    58.285
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Min første LP kjøpt for egne penger. Et stort økonomisk løft i 1974. Har den ennå.
    Sitter i ryggmargen.
    "The Mammals are your favourite type, and you want her tonight."
    "This Town ain`t Big enough for The Both of Us...-And it`s not me who`s gonna leave!"

    SPARKS. Kimono My House.
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tydelige minner om dette. Første plate jeg ikke betalte for selv, og som jeg faktisk ønsket meg, var The Beatles' røde album. Dobbel vinyl, fortsatt i fin stand, med unntak av litt slitte innercover. Vinyl og yttercover har vært pent behandlet, og i dag nyter den en rolig pensjonsalder mens guttungens cd-versjon har overtatt jobben.



    Den første kjøpt for egne penger ble Peps Blodsband Droppen Urholkar Stenen. Den finnes dessverre ikke i mitt eie lenger, ikke i noe som helst format. Har rett og slett ikke kommet over den enda, noe som er litt bummer i grunn.

     

    Birdman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    2.828
    Antall liker
    10
    Mr-T skrev:
    Jeg hadde også Jannicke. På kassett. Heldigvis har jeg rota den bort.
    Du rota den ikke bort. Den ble bortført!
     

    Destiny

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2007
    Innlegg
    2.276
    Antall liker
    227
    Torget vurderinger
    1
    Husker ikke om dette var den aller første, men absolutt en av de første: Elton John Empty Sky utgitt i 1969, og kjøpt i 69.

    Destiny.. :)
     

    Nitram

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2005
    Innlegg
    176
    Antall liker
    167
    Torget vurderinger
    5
    Kjøpte meg en brukt Grundig sak med platespiller, tuner og kassettspiller i ett, en diger sak. Det var vel i første halvdel av 70årene tenker jeg. Meldte meg inn i en plateklubb (var det Scandinavian Music Club den het?), og fikk tre plater i introduksjonstilbud.
    Valgte disse;

    Må vel inrømme at det var mest p.g.a. hun her

    Denne her har tålt tidens tann bedre;

    (Stilig cover forresten)

    Og tilslutt en klassisk LP (tror det var obligatorisk, kan ikke forstå at jeg ville valgt den dengang);
     

    Vedlegg

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Ranger skrev:
    Etter første lønning i forbindelse med en sommerjobb,dro jeg rett på den lokale Shellstasjonen
    og kjøpte Sheik Yerbouti med Frank Zappa. Det var på dobbel vinyl,til den nette sum av kr 69,50.
    Har den enda,og tas frem med jevne mellomrom til noen runder på spilleren.

    mvh Rolf S
    Tommel opp.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nitram skrev:
    Kjøpte meg en brukt Grundig sak med platespiller, tuner og kassettspiller i ett, en diger sak. Det var vel i første halvdel av 70årene tenker jeg. Meldte meg inn i en plateklubb (var det Scandinavian Music Club den het?), og fikk tre plater i introduksjonstilbud.

    ... snip ...

    Og tilslutt en klassisk LP (tror det var obligatorisk, kan ikke forstå at jeg ville valgt den dengang);
    Det siste kan jeg gi deg svaret på. Den søte piken på coveret borget jo for et flott innhold. Bare vær glad for at det ikke var Hammond Hits med Fritz du kjøpte, for slike plater hadde også omslag som lovet søte drømmer.  ;)

    Morsomt at du nevner Scandinavian Music Club. Alle over 40 har vel vært medlem der. Før jeg melde meg inn hadde jeg de to nevnt lenger oppe, noen andre som jeg hadde fått av min svigerinne (Rod Stewart, Pink Floyd, Syd Barrett), og noen få etter min far (Beatles på single + en samleplate med Zappa og The Mothers som het Pregnant). Utover litt slitte plater fra min mors spontaninnkjøp på sekstitallet (bl. al. Tove Mette-singlen som lars_erik er så glad i) var det et stort tomrom som SMC skulle fylle. Det skal innrømmes at jeg meldte meg ut så snart jeg skjønte at jeg notorisk glemte å avbestille månedens likegyldighet (som jeg vil kalle de fleste som ble valgt ut som månedens album). Min velkomstpakke inneholdt følgende: Sham 69 - That's Life/Dire Straits - Communique/Bob Marley - Uprising/City Boy - The Day The Earth Caught Fire.

    Av alle disse platene er det bare sistnevnte tittel som ikke lenger tilhører samlingen i et eller annet format. Må si jeg er ganske fornøyd med cred-faktoren i mine tidlige innkjøp. Noen vil sikkert hevde at sistnevnte ikke er veldig cred. Det har jeg ingen mening om lenger, for jeg husker ærlig talt ikke hvordan City Boy låt lenger. Noen hull i hukommelsen koster jeg på meg. Mener jeg likte det godt, men åpenbart ikke godt nok til å bli erstattet på digitalt format.
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Scandinavian Music Club, ja...husker jeg glemte noen avbestillinger av "Månedens plate" og fikk tilsendt bl.a. en Boney M-sak. Euro-discoen var stort på den tiden, slutten av 70-tallet, og Giorgio Moroder var en av "heltene".

    Den første plata jeg skaffet meg, jeg var rundt 8-10 år gammel, var en Elvis-plate. Tror det var denne her
     

    Vedlegg

    Nitram

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2005
    Innlegg
    176
    Antall liker
    167
    Torget vurderinger
    5
    baluba skrev:
    Nitram skrev:
    Kjøpte meg en brukt Grundig sak med platespiller, tuner og kassettspiller i ett, en diger sak. Det var vel i første halvdel av 70årene tenker jeg. Meldte meg inn i en plateklubb (var det Scandinavian Music Club den het?), og fikk tre plater i introduksjonstilbud.

    ... snip ...

    Og tilslutt en klassisk LP (tror det var obligatorisk, kan ikke forstå at jeg ville valgt den dengang);
    Det siste kan jeg gi deg svaret på. Den søte piken på coveret borget jo for et flott innhold. Bare vær glad for at det ikke var Hammond Hits med Fritz du kjøpte, for slike plater hadde også omslag som lovet søte drømmer. ;)

    Morsomt at du nevner Scandinavian Music Club. Alle over 40 har vel vært medlem der. Før jeg melde meg inn hadde jeg de to nevnt lenger oppe, noen andre som jeg hadde fått av min svigerinne (Rod Stewart, Pink Floyd, Syd Barrett), og noen få etter min far (Beatles på single + en samleplate med Zappa og The Mothers som het Pregnant). Utover litt slitte plater fra min mors spontaninnkjøp på sekstitallet (bl. al. Tove Mette-singlen som lars_erik er så glad i) var det et stort tomrom som SMC skulle fylle. Det skal innrømmes at jeg meldte meg ut så snart jeg skjønte at jeg notorisk glemte å avbestille månedens likegyldighet (som jeg vil kalle de fleste som ble valgt ut som månedens album). Min velkomstpakke inneholdt følgende: Sham 69 - That's Life/Dire Straits - Communique/Bob Marley - Uprising/City Boy - The Day The Earth Caught Fire.

    Av alle disse platene er det bare sistnevnte tittel som ikke lenger tilhører samlingen i et eller annet format. Må si jeg er ganske fornøyd med cred-faktoren i mine tidlige innkjøp. Noen vil sikkert hevde at sistnevnte ikke er veldig cred. Det har jeg ingen mening om lenger, for jeg husker ærlig talt ikke hvordan City Boy låt lenger. Noen hull i hukommelsen koster jeg på meg. Mener jeg likte det godt, men åpenbart ikke godt nok til å bli erstattet på digitalt format.
    Meget mulig du har rett ja. Har alltid hatt vanskelig for å motstå søte jenter (på coveret), skal ikke se bort ifra at det var en faktor da jeg litt senere kjøpte denne;


    Det viste seg jo å være noe som fremdeles lar seg høre.
    Rart som minnene strømmer på, det var jo kjøpstvang også i SMC, du fikk ikke melde deg ut før du hadde kjøpt så og så mange (tror det var 5) lp'er til fullpris.
     

    Vedlegg

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Vi var tre i klassen i sjette som melde oss inn scandinavian music club og spleiset.Velkomstpakken besto av kassetter med Motorhead's 'ace of spades',Steve Miller Band's 'the joker' pluss en siste som er glemt.Hvordan vi klarte å komme oss ut av klubben er også glemt.Husker at man i tillegg til lp'er og mc'er også kunne kjøpe gode,gamle 8-tracks.

    mvh. s,
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg er sikker på at det var denne. Da jeg fant dette bildet på nettet fikk jeg så sterk flashback at det var som å få en hammer i nakken. Jeg var fem, hadde hørt denne i radioen, og ble verdens gladeste guttunge da samme musikken kom ut av faderens anlegg.
     

    Vedlegg

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    Jeg gikk rett fra per asplin til led zeppelin II, som ble gitt i bursdagspresang til den peneste jenta i klassen , som forøvrig gav meg mitt første kyss. :-*

    Første lp til meg selv var vel Deep purple - made in Japan . Første kassett var Sladest med Slade.

    Så nå er min livshistorie fortalt
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.302
    Antall liker
    21
    Scrooge skrev:
    Min første LP, som jeg fremdeles har, var The Shadows Greatest Hits, kjøpt i 1962 om jeg ikke husker feil? ;D :
    Coveret er forlengst borte og LP'n bærer dessverre preg av det. :'(
    Hvordan går dat an. Miste et LP cover? Tyder på tidlig høy belastning av leverfunksjonen..,,
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sleiven skrev:
    Scrooge skrev:
    Min første LP, som jeg fremdeles har, var The Shadows Greatest Hits, kjøpt i 1962 om jeg ikke husker feil? ;D :
    Coveret er forlengst borte og LP'n bærer dessverre preg av det. :'(
    Hvordan går dat an. Miste et LP cover? Tyder på tidlig høy belastning av leverfunksjonen..,,
    Som oftest, ja. Fant forresten ut da jeg var på Karmøy at jeg fortsatt har min første kassett, i prima stand. John Lennons Imagine. Årsaken til at jeg vet det er den originale er min mors sirlige håndskrift på coveret. Hun skrev navnet mitt på noen kassetter når jeg skulle reise på en klassetur, eller noe slik. Det var ofte endel kassetter i omløp på slike turer, og da jeg ikke fant Dyno-en (er det ikke det de heter) gjorde hun heller jobben for hånd da jeg gav opp. Jeg syntes min håndskrift var for stygg til å besudle coveret med.



    Dette er ikke et bilde av min egen kassett.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.267
    Antall liker
    11.009
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er mye rart og uklart som demrer når dere holder på sånn.
    LPer har jeg litt kontroll på, men de første kassettene var et sammensurium. De fløt overalt imellom gutte- og jenterom, i biler, ute og inne. Og på ferie, ikke minst.
    Jeg har ingen igjen av de ferdiginnsplite, men husker spesielt Eagles med Desperado og Hotel California, en snål en om orkideer med Stevie Wonder, noe med Yes, og legenden om King Arthur med Rick Wakeman. Fine ting, som står seg.

    Men, det demrer altså, andre ting, som fort ble glemt og fortrengt.
    Det var folk som het Stein Ingebrigtsen, Dag Spantell. Coverlåter som perler på en snor. "Landevei", "Solen skinner alltid" og sånt.
    Og noen norske damer, Inger-Lise og Gro-Anita :-* som lå på netthinnen på kveldstid hos ungguttespirer på 70-tallet.
    Kan jeg selv faktisk ha eid kasetter fra Treff-serien? Kan vanskelig fatte det, men så var det det med jentene, da....



    ed: og steike, der poppet det opp et minne til: Song Sung Blue !
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Å fyda. Mine foreldre hadde den på hjernen en stund. Eller, de puttet den inn i min hjerne gjennom konstant spilling. Det opplevdes i alle fall slik Fullstendig overdose for en ung baluba, som fikk aversjoner mot all slik sanggrupper i lang tid på grunn av det. Til og med Roger Whitaker slet jeg med en stund, men det gav seg til slutt.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.909
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Sortland
    Første LP'en husker jeg godt. Har den ennå og synes fortsatt et den er stas:

    Santana: Santana

    Første mc'en (Scandinavian Music Club :))

    Bruce Springsteen: Born To Run.

    Var storveis da, er ikke helt min tekopp lengre.

    Første CD (dvs etter at den første cd'samlinga mi ble stjålet i Tromsø, startet på nytt så det får duge)

    Emma Kirkby: Purcell: Songs & Dialogues

    denne slo meg helt ut :p , av 2 grunner:

    1: visste ikke at musikk kunne være så vakker
    2: overraskelsen over at jeg lyttet til barokk sang m/ luttkomp.
    Hørte stort seg grunge og rapmetal på den tiden så spranget var stort. Hadde lagt ned daler i nytt anlegg
    (etter forannevnte tyveri) og var i beit for ny musikk. Måtte ha noe nytt! og helest hardt! 8)
    Hadde lyttet litt til klassisk før, og hadde begynt å få
    sansen for opera, men utvalget av cd var smått på Fauske, så jeg kjøpte i blind desperasjon; dette var i
    hvertfall nytt for meg! Er en desert-island-disc. Tekstene er rå forresten 8)

    Anbefales til alle som av og til trengher et pust i bakken ;) og litt balsam for øregangene.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Dame Emma (ja, hun er adlet for sitt bidrag til musikken) skal man ikke kimse av. Har flere plater der hun har hovedrollen. En av de definitivt største sopranene i nyere tid. I alle fall for oss som liker barokk og "historisk korrekte" fremførelser. Ofte vakkert og avslappende, slik du beskriver det.

    Eh, alltid vakkert mener jeg.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.909
    Antall liker
    1.916
    Sted
    Sortland
    Enig.

    Det morsomme er at dette er en 'historisk korrekt' fremførelse.
    (Dette er i stor grad en gjetning, men det er en kvalifisert gjetning)

    Derfor gjorde det inntrykk på meg at musikken umiddelbart gikk rett inn i hjertet.

    Luttspillet er helt fantastisk - - - - kom igjen, det er strenger over en klangbunn; altså en gitar ;D

    Fantastiske melodilinjer og tekstlinjer som vel burde vært merket med ''Explicit Lyrics'' er med på
    å høyne opplevelsen.

    Gled dere 8)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hansern skrev:
    Enig.

    Det morsomme er at dette er en 'historisk korrekt' fremførelse.
    (Dette er i stor grad en gjetning, men det er en kvalifisert gjetning)

    Derfor gjorde det inntrykk på meg at musikken umiddelbart gikk rett inn i hjertet.

    Luttspillet er helt fantastisk - - - - kom igjen, det er strenger over en klangbunn; altså en gitar ;D

    Fantastiske melodilinjer og tekstlinjer som vel burde vært merket med ''Explicit Lyrics'' er med på
    å høyne opplevelsen.

    Gled dere 8)
    Purcell hadde flere tekster som sannsynligvis ble regnet som x-rated i sin tid. ;D
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.106
    Antall liker
    9.413

    Dette er nok ikke den første jeg kjøpte, men den er meget tidlig. Ikke spør hvorfor jeg kjøpte den, har ingen anelse annet enn at fyren så litt tøff ut. Platen har jeg ennå, i ganske god stand.
    Forresten et greit album fra en 17 år gammel sønn av en legende.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    Eldre fettere påvirket en ung herremann sterkt i starten av 70-tallet, så min første kassett var:

    Deep Purple - who Do We Think We Are til fatterns store fortvilelse hehehe... ;D

    Jeg ble fort vel ansett 6 klasse for dette innkjøpet.
    Mangt et friminutt gikk med til å lytte til de steintøffe langhæra gutta i Deep Purple via min Philips mono kassettspiller på batteristrøm.
    Litt kjeft for å komme 10 minutter for seint inn i timen etter storefri nå og da hørte også med ;D
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:

    Dette er nok ikke den første jeg kjøpte, men den er meget tidlig. Ikke spør hvorfor jeg kjøpte den, har ingen anelse annet enn at fyren så litt tøff ut. Platen har jeg ennå, i ganske god stand.
    Forresten et greit album fra en 17 år gammel sønn av en legende.
    Da får jeg legge ut bilde av far hans på 78 steinkake da.
    Den var nok broderns, men jeg husker den godt hjemmefra i 50åra.



    Har sittet og skannet en god del 78 plater nå, og jeg legger inn det som var min første 78 plate (dog ikke kjøpt av meg men av mine foreldre) i neste innlegg fra meg.

    Mvh.KW
     

    Vedlegg

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg husker ikke helt sikkert hvilken plate som var min første ikke kjøpt av meg men foreldrene.

    Tror det var denne med The Monn/(Iversen?)-Keys




    Det står jo ikke årstall på skivene fra den gang (steinkaker).


    Mvh.KW
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn