Min første CD spiller - mimretråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Så enig, så enig!

    Så kan du tweake de til enda mere moro og finesse også!
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Gjest skrev:
    Så enig, så enig!

    Så kan du tweake de til enda mere moro også!


    Har vært inne på tanken med å tweake, men synes det er litt synd å tukle med denne spilleren som liksom var min start på HiFi-interessen.(dvs. det var vel strengt tatt et Philips stereoanlegg med fulltoner som jeg arvet av min far som var starten, men det ble jo ikke særlig lydkvalitet før jeg fikk koblet til CDen via selvlagde RCA til DIN overganger. :))
     

    Rhesus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2006
    Innlegg
    2.466
    Antall liker
    11
    Espen R skrev:
    Rhesus skrev:
    Min første CD-spiller var en blandet opplevelse. Den låt veldig bra, men den hadde problemer med å spore en del plater.
    Låt den veldig bra i absolutte termer, eller sett i sammenheng med andre CD-spillere på den tiden ?
    Nå er det jo en stund siden, men jeg husker at jeg syntes den låt 'analogt', varmt og engasjerende. Det var den første spilleren som jeg likte, og som jeg kunne like i forhold til LP. Jeg testet en del den gangen. Problemet var jo at den ikke spilte alle plater av en eller annen grunn, sikkert litt dårlig laser. Jeg fant ingen andre cd-spillere jeg likte, så da ble det ny platespiller i stedet. Den var forholdsvis dyr den gangen, 11-12 tusen tror jeg.

    Mine lydpreferanser har ikke endret seg nevneverdig siden den gang, så jeg hadde sikkert likt den i dag også.
     

    Ferietid

    Medlem
    Ble medlem
    27.07.2007
    Innlegg
    6
    Antall liker
    0
    Espen R skrev:
    hel skrev:
    Fant min første CD spiller på finn:

    http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=12825689&sid=xz7cba4zD4y012947&WT.svl=Link

    Pussig, jeg betalte kr 500 på Akers Mic for denne spillern i 1986-87 en gang, og nå er den tilsalgs for kr 500 :)
    Akers Mic startet oppturen og suksessen med butikken ved å dumpe ut spillere til kostpris, for deretter å få fart på softwaresalget som de skulle tjene penger på. Dette funket. Men nå er Akers Mic død. :'(
    Du er laaaaaangt unna sannheten her!!! Acers Mik solgte Sanyospillere, DAD8, den med døra/luka, og de tjente 1 kr pr spiller. De skjønte at dersom de skulle selge sedeplater så måtte jo folk faenmeg ha spellere. De tenkte ettersalg vøtt.
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Ferietid skrev:
    Espen R skrev:
    hel skrev:
    Fant min første CD spiller på finn:

    http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=12825689&sid=xz7cba4zD4y012947&WT.svl=Link

    Pussig, jeg betalte kr 500 på Akers Mic for denne spillern i 1986-87 en gang, og nå er den tilsalgs for kr 500 :)
    Akers Mic startet oppturen og suksessen med butikken ved å dumpe ut spillere til kostpris, for deretter å få fart på softwaresalget som de skulle tjene penger på. Dette funket. Men nå er Akers Mic død. :'(
    Du er laaaaaangt unna sannheten her!!! Acers Mik solgte Sanyospillere, DAD8, den med døra/luka, og de tjente 1 kr pr spiller. De skjønte at dersom de skulle selge sedeplater så måtte jo folk faenmeg ha spellere. De tenkte ettersalg vøtt.
    Eh..??? Hva var det i det forrige innlegget som egentlig var så laaaangt unna sannheten..? At de ikke tjente på spillerne, at de satset på å tjene på CD-salget, eller at de ikke finnes lenger..?

    Vanskelig å si om dette var ironisk ment, da språket var så "enkelt"...
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.735
    Antall liker
    4.590
    Sted
    Nøtterøy
    Denne så da grom ut hel? :eek: Når er denne fra? Tidlig åtti?
     

    Monoas

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.03.2004
    Innlegg
    563
    Antall liker
    0
    hel skrev:
    Tenkte jeg burde legge inn et foto også
    Sanyo DAD-M15 var sammen med DAD-8 en av de dårligere CD-spillerne fra tidlig 80-tall. Samtlige CD-spillere fra den generasjonen låt fryktelig og bortsett fra Philips var driftssikkerheten også heller tvilsom. DAD-8 og DAD-M15 var sterkt plaget av dårlig driftssikkerhet og hvis man f.eks ønsket å høre et spor langt ut i CD-platen, kunne disse spillerne bruke flere minutter før de klarte å knote seg frem til riktig spor og starte avspilling.
     

    amiga

    Medlem
    Ble medlem
    20.01.2008
    Innlegg
    46
    Antall liker
    1
    Haitai, ett merke som jeg ikke har hørt om hverken før eller siden :)
    MEN, den står i garasjen og virker fremdeles uten problem etter sikkert nærmere 14 år.

    Var nettopp en tur i garasjen og tok en titt på saken. Den nærmer seg visst 21 år gammel :D
     
    J

    Jurassic

    Gjest
    amiga skrev:
    Haitai, ett merke som jeg ikke har hørt om hverken før eller siden :)
    MEN, den står i garasjen og virker fremdeles uten problem etter sikkert nærmere 14 år.
    Haitai skiftet navn til HTE en eller en gang på på sent 80 eller tidlig 90 tall.

    Hva som skjedde etter den tid aner jeg ikke...
     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    Yamaha CDX-3, kjøpt hos AkersMic 1985. :'(
     

    ICE

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.11.2003
    Innlegg
    141
    Antall liker
    0
    In November 1984, the second anniversary of the CD, the D-50 was launched and it caused a great sensation in the audio world. Retailing at only 49,800 yen, the D-50 was the size of a CD case and it offered similar functions to the CDP-101, but came without a remote control and repeat functions. Even those within Sony could not believe that Sony had launched an advanced CD player that sold for less than 50,000 yen.

    The D-50 acted as a catalyst, turning around the sluggish audio industry from the first day of its launch. One member of the development team who was unable to contain his surprise, remarked, pictWe never imagined that the D-50 would sell this well.pict After a year and a half on the market, the D-50 became profitable. As the product gained popularity, Sony began to create a portable CD market. The result was that all other audio equipment manufacturers slashed the price of their CD players. The number of CD titles suddenly grew, and the CD industry as a whole saw a full-scale recovery. Sony's line of portable CD players, which enjoyed widespread popularity following the success of the D-50, was nicknamed pictDiscmanpict since these portable players allowed the user to enjoy music while on the move similar to the Walkman.

    Første spiller var bærbar i 1985 og så kjøpte jeg en Nakamichi......
     

    Vedlegg

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    ICE skrev:
    In November 1984, the second anniversary of the CD, the D-50 was launched and it caused a great sensation in the audio world. Retailing at only 49,800 yen, the D-50 was the size of a CD case and it offered similar functions to the CDP-101, but came without a remote control and repeat functions. Even those within Sony could not believe that Sony had launched an advanced CD player that sold for less than 50,000 yen.

    The D-50 acted as a catalyst, turning around the sluggish audio industry from the first day of its launch. One member of the development team who was unable to contain his surprise, remarked, pictWe never imagined that the D-50 would sell this well.pict After a year and a half on the market, the D-50 became profitable. As the product gained popularity, Sony began to create a portable CD market. The result was that all other audio equipment manufacturers slashed the price of their CD players. The number of CD titles suddenly grew, and the CD industry as a whole saw a full-scale recovery. Sony's line of portable CD players, which enjoyed widespread popularity following the success of the D-50, was nicknamed pictDiscmanpict since these portable players allowed the user to enjoy music while on the move similar to the Walkman.

    Første spiller var bærbar i 1985 og så kjøpte jeg en Nakamichi......
    Artig, jeg har faktisk en fult fungerende D-50 i min samling idag ;D
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    Denon DCD1800, Kjøpt av Tor Aamodt ca 1984 da han hadde butikk på Drammensveien, (Esoteric Audio).

    Betalte rundt 8000,- , og fikk med 10 CD plater på kjøpet, alle Denon utgivelser som fortsatt holder stand lydmessig.

    Lyden på spilleren var ikke så bra, selvom enkelte hevdet det. (sammenliknet med vinyl, ikke andre CD-spillere)
     

    Vedlegg

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.999
    Min første CD-spiller ble kjøpt først i 1997 såvidt jeg minnes, og var en Sony CDP-XA5ES.
    Drivverket gjorde utslaget 8)
     

    T2000

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    20.01.2005
    Innlegg
    55
    Antall liker
    0
    Sted
    Narvik


    Etter å ha ryddet litt i gamle papirer og funnet et særtrykk som jeg fikk da jeg kjøpte min første cd-spiller kom jeg på denne mimretråden... spilleren var en Philips CD 650 som i tyske Audio ble kåret som "Den nye Audio-referansen"
    Hadde spilleren i mange år og den var gjenstand for diverse modifiseringer og ble senere brukt som rent drivverk med en Audio Alchemy DDE 1.o som DAC.
    Spilleren er fortsatt i daglig bruk i garasjen til min bror og spiller uten problemer, og batteriene i fjernkontrollen ble sist byttet i 1989, så noe var kanskje bedre før i tiden ;)
     

    Vedlegg

    mclaren122

    Medlem
    Ble medlem
    24.04.2008
    Innlegg
    41
    Antall liker
    0
    eg kjøpte min i året 1995. er no 13 år gammel. det er ein marantz cd-63. var ikkje direkte billig..kjøper aldiri billige ting.
    ja den er forsatt i bruk. og go lyd?`ja abselutt- har hørt mange spillarar. men eg syntes min er for
    god til å byttes. smørte berre opp litt deler der inni. og lika god.
     

    Vedlegg

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    34
    Jeg kjøpte min første i 1991, en Technics SL-PG300.



    Samme dag kjøpte jeg min første CD, Tom Pettys Into The Great Wide Open.
     

    Focalmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2005
    Innlegg
    359
    Antall liker
    1
    Min første var en Sanyo bærbar cd spiller, kjøpt tidlig i 85. Skjønte aldri helt poenget med denne, for den veide jo en haug med kilo og var svært solid bygget. Fungerte prikkfritt helt til jeg byttet den bort på slutten av nittitallet :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Den første CD-spilleren som var min, var en NAD 5420. Manglet desverre fjernkontroll, noe modellen over; 5425 hadde. Den var i bruk i flere år før jeg solgte den. Var godt fornøyd med den.

    Mvh. Bjørn
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn