Miles Davis på SACD...noen erfaringer?

mags

Medlem
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
47
Antall liker
0
Etter et lite søk på nett i dag oppdaget jeg at det finnes en del av Miles på SACD, noe fra Sony Japan (til tildels groteske priser - USD 40 og oppover) og noe fra Columbia USA. Er det noen som har erfaring med Miles på SACD kontra de "nyere" CD-remastringene fra Columbia, og hvorvidt lydkvaliteten er såpass bra at man bør vurdere en oppgradering?
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Har endel vanlig CD av Miles. Det er generelt god lydkvalitet på alle disse. SACD er nok sikkert enda et hakk opp :) (Burde hatt vinyl, men "fant" ham ikke før i godt voksen alder).
:)
Mvh
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Etter det jeg har hørt på vanlig cd, så får jeg inntrykk av at Miles ikke hadde den beste tilgjengelige lydkvaliteten på 50- og 60-tallet. F.eks. er Rudy Van Gelder sine innspillinger av diverse artister for Blue Note gjennomgående bedre enn Miles sine Columbia-innspillinger. Mulig at en SACD-remastering kan forbedre lyden noe, men tror nok hovedproblemet er at mastertapene ikke er veldig gode.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.915
Antall liker
575
Lydkvaliteten er da såpass god at det er all grunn til å lure på om det har skjedd særlig fremgang i verden i hele vår levetid, jeg inkluderer da størstedelen av aldersspekteret her på HFS. Grunn til ettertanke, kanskje bekymring.
 
Topp Bunn