Mikrofoni og kabler?

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Antall liker
307
Torget vurderinger
14
Er det ikke slik at vibrasjoner i kabler og kontakter kan forplante seg inn i en forsterker? I så fall burde ikke dyre kabler ha vært myke fleksible i stedet for stive og rigide?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
5.744
Nå er jeg ikke fysiker, men jeg ser for meg at det trolig kreves mer energi for å sette en stiv kabel i bevegelse enn en myk.

Mens mikrofoni i kabler er et reelt fenomen er det nok en ikkesak innen hifi om vi tenker oss at vibrasjon skulle komme fra eget anlegg under normal drift og oppkoblet med kabler egnet til formålet

Om vi ser for oss terminering på høyttaler og skulle tenke oss vibrasjon fra kabinett skulle forplate seg over i en stiv kabel mangler vanligvis en slik standard høyttalerterminering med sko eller bananplugger hva som kreves for for å skape mikrofoni. Nemlig at lederne ligger tett inntil hverandre. Ikke at jeg tror Speakon kontakter vil ha noe problem heller. Og dem nyttes jo i PA anlegg på flere titusener av watt.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
34.331
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er de elektriske egenskapene i sender, kabel og mottaker som eventuelt skaper mikrofoni, ikke kabelens rent mekaniske egenskaper.
Som vanlig er ikke kabelens pris en elektrisk egenskap.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Antall liker
5.744
Faktisk kan kabler alene fungere som spenningskilde om man mekanisk beveger på den. Viser greit på et osciliskop når man er litt slem med kabel som har slikt problem. Førstehånds erfaring ved uhelle trakke på kabler tilknyttet PA rigg.

Jeg har tenkt at det har vært en kapasitiv kilde som årsak. Men et lite søk sier det kalles tribologisk ladning, som er et fancy ord for det vi i dagligtale kaller statisk ladning, grunnet friksjon mellom leder og isolasjon.

Topp Bunn