Alt til hus og bolig Miele eller Bosch

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Må ha ny oppvaskmaskin. Kan slippe unna med 5500-6000 for en stor Bosch modell. Alternativt Siemens. Må minimum opp på 9000 på salg for en Miele. Da får jeg 46 db kontra 44 på Bosch, 14 kuverter istedet for 13, energiklasse A+ istedet for A+++. Ifølge reparatør som var her, er levetid og trøbbel omtrent identisk. Er bestikkskuffen verdt 3000? Er det andre argumenter for en Miele?
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Fant nå en Siemens med bestikkskuff til 5000 og med 14 kuverter. 44 db og A++. Kjør og kjøp?
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Tok sistnevnte. Satt ned fra 8'.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Hadde Asko forrige gang, fornøyd med det. Men, dette er til et hus jeg kanskje ikke blir boende i, derfor satt Asko og Miele lenger inne :)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Kjøpte Siemens toppmodell. Fint utseende, smart innredning, stillegående, energivennlig og bra pris.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Ligner den vår i bruk kan du nok forhåpentlig bli fornøyd
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.753
Antall liker
13.243
Jeg har i mitt liv eid tre hvitevarer som har klikket eller trengt service. To kjøleskap og en oppvaskmaskin - alle fra Miele. Vaskemaskinen min fra Miele har gått uten problemer nå på tiende året. Så har også tørketrommelen fra AEG som kostet 1/4 av hva Miele-trommel koster. Ene kjøleskapet som klikket var 8-9 år gammelt, andre var kun et par år. Det ene kjøleskapet ble byttet på garanti, for det andre kjøpte jeg en erstatning fra Samsung. Miele-modellene de hadde i butikken fremsto som helt utdaterte, noe selgeren også innrømte etter å ha bli pushet litt på det. Modellen jeg kjøpte for nesten 10 år siden var fortsatt i salg - endret modellnummer men det så helt likt ut.Til gjengjeld var de betydelig dyrere enn alternativene.

Jeg har i alle fall kjøpt min siste dings fra Miele.

Koketopper og stekeovner har vært fra Bosch/Siemens (er samme produkter) har ikke sviktet meg. Ei heller har eltemaskinen fra Husqvarna, den er vel 40 år gammel (arvegods) og forrige eier brukte den daglig.

Kjøp noe som funker og ikke koster allverden. Klikker det innen 5 år er det garantisak. Eneste som er stress når klikker er kjøleskap og fryser, men jeg har uansett tre kjøleskap hjemme så det ordner seg greit.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.725
Antall liker
9.353
Sted
Trondheim
Det er vel vask Miele er kjent for - vaskemaskin, tørketrommel og oppvaskmaskin. Vi har 3 oppvaskmaskiner (hus, hytte og leilighet i utlandet) - en Miele, en AEG og en Asko. Av disse har Miele den desidert beste innredningen og vasker best. AEG er raskest, Asko langsomst. Vi har ikke hatt problemer med noen av dem.

Vi har Miele vask og tørk. Vasker godt, er rask og virker og virker...
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Har Miele vaskemaskin, Bosch tørketrommel, Siemens kjøl, frys og oppvask. Etter snart 10 år går alle som ei klokke, bank i bordet. Har aldri havarert hvitevarer heller når jeg tenker etter og har passert 50.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Har Miele vaskemaskin og trommel. Trommelen streika med en dyr del, heldigvis på garanti. Har induksjon og stekeovn fra Miele. Toppen har det vært en del rart med. Stekeovnen er helt suveren. Steker veldig godt og har ikke feilet.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.753
Antall liker
13.243
Hvor spennende kan en stekeovn bli? Jeg ser etter to ting: pyrolyse og at termostaten går til 300 grader og ikle bare til 250.
 
C

cruiser.tmp

Gjest
Hvor spennende kan en stekeovn bli? Jeg ser etter to ting: pyrolyse og at termostaten går til 300 grader og ikle bare til 250.
Innvendig volum, hvor jevnt den steker(over/undervarme) samt det aller viktigste en sterk nok vifte til å dra varmluften godt rundt
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.753
Antall liker
13.243
Hvor spennende kan en stekeovn bli? Jeg ser etter to ting: pyrolyse og at termostaten går til 300 grader og ikle bare til 250.
Innvendig volum, hvor jevnt den steker samt det aller viktigste en sterk nok vifte til å dra varmluften godt rundt
Og dette koster selvsagt 15000-25000 og er kun forbeholdt tyske ingeniører fra Miele å få til? Miele fremstår som hysterisk overpriset for eldgammel og enkel teknologi.

Volum er jeg med på, selv om det ytterst sjelden er behov for det - i alle fall så lenge skanken tas av lammelåret.

Nå kan du mye mer om matlaging enn meg, men jeg har aldri følt at det til hjemmebruk er på ovnen slaget står akkurat...

Da søsteren min bygde hus var hun besatt på å få hvitevarer fra Miele. Snakket seriøst om å velge billige hvite fliser på badet (aka vil aldri bli byttet ut) for å få rom til Miele på kjøkkenet. Hun eller samboeren kan ikke å lage mat, for øvrig.
 
Sist redigert:

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
168
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Har gått over fra Miele til Siemens på alt jeg kan av hvitevarer.

Hadde det meste fra Miele før (må innrømme vaskemaskinen er dra Miele), men etter jeg kjøpte en kaffemaskin fra Miele endret holdningen min seg, den har vært så ånnas at til slutt klikket jeg og kjøpte inn en balram kaffemaskin fra Jura :rolleyes:


Bosch, er ikke det fra Siemens, ikke helt som Lexus/Toyota, men alikevel det same?
 
C

cruiser.tmp

Gjest
Hvor spennende kan en stekeovn bli? Jeg ser etter to ting: pyrolyse og at termostaten går til 300 grader og ikle bare til 250.
Innvendig volum, hvor jevnt den steker samt det aller viktigste en sterk nok vifte til å dra varmluften godt rundt
Og dette koster selvsagt 15000-25000 og er kun forbeholdt tyske ingeniører fra Miele å få til? Miele fremstår som hysterisk overpriset for eldgammel og enkel teknologi.Volum er jeg med på, selv om det ytterst sjelden er behov for det - i alle fall så lenge skanken tas av lammelåret.Nå kan du mye mer om matlaging enn meg, men jeg har aldri følt at det til hjemmebruk er på ovnen slaget står akkurat...Da søsteren min bygde hus var hun besatt på å få hvitevarer fra Miele. Snakket seriøst om å velge billige hvite fliser på badet (aka vil aldri bli byttet ut) for å få rom til Miele på kjøkkenet. Hun eller samboeren kan ikke å lage mat, for øvrig.
Jeg har ikke Miele, de er selvsagt ikke de eneste som kan få dette til. Jeg svarte bare generelt på spørsmålet om hvor spennende en stekeovn kan bli :) Jeg er selvsagt enig i at miele og f.eks gagganau er overpriset. Selv har jeg en cooker fra lofra
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Stekeovnen hadde ekstra volum og noen hendige teleskopskinner, i tillegg til at den viser seg å steke veldig godt. For eksempel at noe gratineres helt jevnt. Bosch/Siemens samme ja. Innebygde kaffemaskiner er vel ikke representativt og er vel mer kjekt enn kvalitet sammenlignet med noe fra en dedikert kaffemaskinprodusent
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Det blir vel ca like rent uansett oppvaskmaskin så jeg vil tro at det viktigste er å finne en som har innredning som passer egne preferanser, personlig vil jeg ha bestikkskuff på neste oppvaskmaskin. Har man en åpen kjøkkenløsning og/eller bor trangt har lydnivå stor betydning.

Det kan være en ide å få installert vannvakt samtidig som man bytter oppvaskmaskin med tanke på fremtidige lekkasjer.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Det er Aqua stop om det var det du tenkte på
 

JCP

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.04.2014
Innlegg
780
Antall liker
368
Sted
Moss
Har gått over fra Miele til Siemens på alt jeg kan av hvitevarer.

Hadde det meste fra Miele før (må innrømme vaskemaskinen er dra Miele), men etter jeg kjøpte en kaffemaskin fra Miele endret holdningen min seg, den har vært så ånnas at til slutt klikket jeg og kjøpte inn en balram kaffemaskin fra Jura :rolleyes:


Bosch, er ikke det fra Siemens, ikke helt som Lexus/Toyota, men alikevel det same?
Bosch og Siemens er stort sett det samme, men noen små prisforskjeller og forskjellig innpakning. Miele skal være like bra som Siemens, men er dyrere. Skal du absolutt ha noe dyrt som er bra, velger du Gaggenau, men det er egentlig Siemens i ekstra fin innpakning. Miele sine kjøleskap produseres av Liebherr mens de lekre retrokjøleskapene fra Smeg produseres av Gorenje...
Jeg ender som regel opp med Zanussi på b-vare-utsalg; billig og langvarig :)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.753
Antall liker
13.243
Ligger foresten en b-varebutikk på Alnabru. De håndterer b-varer fra Lefdal og Elkjøp, og det er til tider ingen ting som skal til før noe blir b-vare. Kjøpte stekeovn der, den hadde en liten bulk på baksiden, det var alt.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.031
Antall liker
8.243
Torget vurderinger
1
Miele er vel en familiebedrift der produktene er laget i høykostlandet Tyskland....
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.138
Antall liker
9.457
Miele er en familiebedrift hvor produktene blir laget i lavkostland i Østeuropa. R&D er minimal.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.725
Antall liker
9.353
Sted
Trondheim
Fant dette på denne siden: Are Miele Dishwashers Really Worth It?

"Other unique and compelling features include:


  • [*=left]Drying Capability: Miele is the only machine with a legitimate drying cycle. Most European machines use rinse aid and steam from the wash cycle to dry the dishes. American models add a heating element. Miele is radically different. On the basic models, Miele employs a fan to draw the hot steamy air to the cooler side wall. On the better models, Miele will employ two fans, automatically adjust the rinse time and the amount of rinse aid dispensed. On their best model, The Diamond, the machine will actually open itself automatically.
    [*=left]Turbo Function: Miele is the only dishwasher to increase water pressure as well as temperature to reduce cycle times by as much as 30%.
    [*=left]3 Real Wash Arms: First, Miele has three real wash arms vs two in other brands. They rotate clockwise and counter clockwise to insure better washing of the dishes.
    [*=left]Circulation pump with internal heater: Miele guarantees every drop will be at the accurate temperature.
    [*=left]Sensor wash capability: Miele dishwashers use 5.5 gallons of water but can use as little as 2.9 gallons depending on the soil level of the dishes.
    [*=left]Cutlery Tray: This features holds cutlery in place at the top of the dishwasher, so it adds room in the dishwasher in the dishwasher itself. The cutlery tray also holds each piece of silverware firmly to prevent scratching. It is detachable so you bring the silverware right to the drawer.

Det er vanskelig å finne ut hvor de produserer, men Øst-Europa er ikke det samme som lav kvalitet. Skoda produserer de mest driftsikre bilene på markedet i følge en ny undersøkelse. Gorenje produseres i Slovenia, Zanussi produserer vel også i et av landene på Balkan, Gram produseres vel i Polen etc...

Jeg sjekket nettopp min Miele og ser at den har 3 vaskearmer - egen arm for bestikkskuffen - og jeg har også lagt merke til at oppvasken er mye tørrere i denne maskinen enn i vår AEG og Asko. Maskinen er også vesentlig raskere enn de andre maskinene og det er renere. Det blir renere på hurtigprogrammet i Miele-maskinen enn i ordinærprogrammet på ASKO og AEG.
Det er slik jeg opplever det i hvert fall, selv om man jo ikke kan trekke noen fullstendige generelle konklusjoner ut fra det.

Å si at det blir ca like rent uansett oppvaskmaskin blir omtrent som å si at det blir ca like god lyd uansett forsterker.

 
Sist redigert:
Topp Bunn