Midgard VS Bryston

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
hva handlet denne tråden egentlig om ??? I lost it !
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Problemet var faktisk rommet.
Nei !
Det var derfor jeg skrev " Det var heller ikke ronmmet som problemet i de feilene jeg hørte". Det betyr ikke at rommet var perfekt, langt der i fra. Men de problemene rommet skaper for lyden var jeg bevist på og de "korrigerer" jeg for psykoakustisk. Om du skjønner.
Men når selve mellomtonen er uren og inneholder noe skikkelig disharmonisk, og at jeg registrerer dette før jeg ankommer døra til lytterommet, så har ikke dette noe med romproblemene i forhold til lydgjengivelsen å gjøre.
Det ble skiftet musikk et par ganger under oppholdet i rommet, derfor kunne jeg eliminere musikkmaterialet som kilden til dette.
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Og det er det de fleste gjør på slike messer...

Men siden alle vet det, så burde det ikke være nødvendig å nevne det heller. Saken er at mange skylder på rommet fordi det er mange som egentlig ikke har noe spennende å vise frem. Det er langt mellom de virkelig interessante annleggene, men det er noen som skiller seg ut i positiv rettning.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
bambadoo: Ja, alle kan skylde på rommet, og rommet var skyld i mye suboptimal lyd for mange utstillere på Horten-messa.  Når det gjelder Midgard Audio-rommet skilte det seg ut ved at alle veggflater var dempet, noe som var veldig annerledes.  Som andre har bemerket gjorde det at sweet spot ble viktigere i det rommet enn andre rom, som f.eks. Ancient Audio-rommet, der det også ble brukt bånddiskanter som i utgangspunktet har samme spredningsmønster.  Men selv om Ancient Audio-rommet spilte utrolig pent på akustiske spor på moderat volum, så hadde det (naturlig nok) ingenting å stille opp med dynamikkmessig på høyt volum.

janhella: Litt av poenget med rommet var etter hva jeg skjønner å demonstrere ytelsen på forsterkerne.  Volumet var skrudd betydelig høyere enn i andre rom og musikkvalget var lagt på dynamiske innspillinger.  Det ble ikke kjørt "film", selv om et av sporene (Jurassic Lunch) nok var utdrag fra Jurassic park.  Jeg synes at dynamikkegenskapene ble godt demonstrert, men enkelte ganger var det nesten ubehagelig høyt.  Sannsynligvis mye høyere enn de fleste andre demonstrasjonene og høyere enn de fleste er i stand til å kjøre hjemme.  Vi snakker nær og kanskje litt over smertegrense her, og da er det jo ikke behagelig.  Det er mulig at det er dette du refererer til som bom-kræsj-bang.  Men jeg synes også at anlegget hadde andre kvaliteter som ble godt demonstrert.  Spesielt detaljering og dynamikk var bra i forhold til volumet. Her var det ikke mye kompresjon å spore.  Så kan jeg si meg enig i at den tonale balansen ikke var perfekt, men der tror jeg de rykende ferske, litt uferdige delefilterne spilte en rolle.  Men at det bare var bom-kræsj-bang er jeg ikke enig i.  Men jeg tror vel også det hadde blitt litt meningsløst å demonstrere disse forsterkerne og høyttalerne på et lydtrykksnivå som for dette utstyret er å betrakte som tomgang.

CBA: Det er riktig at det sitter ICEpower-moduler i Midgard Audio-monoblokkene.  Det er verdt å merke seg at på messa ble det spilt på et par modeller av den gamle serien "Powermaster", ikke den nye "Oberon"-serien.  Man kan godt si at Midgard Audio ikke har konstruert elektronikken, men de nye kabinettene har etter hva jeg skjønner bedre dempingsegenskaper i forhold til støyfelter, og det er lagt mye arbeid i fornuftig kabelføring i kabinettet, å finne gode leverandører av terminering, og å designe et godt utseende kombinert med god funksjon på kabinettet.  Jeg tror ikke alle er klar over hvor mye arbeid som ligger bak akkurat denne delen...  For dem som har disse blokkene kan det være interessant å se på luftgjennomstrømningen, blant annet.  Kabinettene er nemlig ikke helt tette, men har luftgjennomstrømning fra undersiden i front og bakover til utlufting oppe på bakplata. Svært gjennomtenkt.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.323
Antall liker
16.408
Sted
Østfold
Nei !
Det var derfor jeg skrev " Det var heller ikke ronmmet som problemet i de feilene jeg hørte". Det betyr ikke at rommet var perfekt, langt der i fra. Men de problemene rommet skaper for lyden var jeg bevist på og de "korrigerer" jeg for psykoakustisk. Om du skjønner.
Men når selve mellomtonen er uren og inneholder noe skikkelig disharmonisk, og at jeg registrerer dette før jeg ankommer døra til lytterommet, så har ikke dette noe med romproblemene i forhold til lydgjengivelsen å gjøre.
Det ble skiftet musikk et par ganger under oppholdet i rommet, derfor kunne jeg eliminere musikkmaterialet som kilden til dette.
Dette er kort og godt feil. Du kan ikke isolere romeffekten i et så lite rom nedover i mellomtonen. Jeg foreslår at du starter et nytt emne om dette dersom du er uenig.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
bambadoo: Ja, alle kan skylde på rommet, og rommet var skyld i mye suboptimal lyd for mange utstillere på Horten-messa.  Når det gjelder Midgard Audio-rommet skilte det seg ut ved at alle veggflater var dempet, noe som var veldig annerledes.  Som andre har bemerket gjorde det at sweet spot ble viktigere i det rommet enn andre rom, som f.eks. Ancient Audio-rommet, der det også ble brukt bånddiskanter som i utgangspunktet har samme spredningsmønster.  Men selv om Ancient Audio-rommet spilte utrolig pent på akustiske spor på moderat volum, så hadde det (naturlig nok) ingenting å stille opp med dynamikkmessig på høyt volum.
??? ??? ??? ::)
Roffe, jeg tror du er litt på viddene hva dynamikk i en musikalsk sammenheng er. Det er musikk vi snakker om her, ikke sant ?
Hvor Ancient elektronikken og 300 B rørene formidlet DYNAMIKKEN I MUSIKKEN på en suveren måte (som disse type rør nesten alttid gjør), og dette gjaldt selv om en stod i døråpninga, så spilte Midgard rommet i mine ører usedvanlig flatt i forholdet mellom micro/macrodynamikk.

Roffe, er du en av de mange som syns dagens pop/rock CD'er låter rått, fett, høyt og med skikkelig trøkk når en skrur opp lyden ? Grunnen til at jeg spør er at jeg ser en hvis likhet mellom sammenligninga di av Ancient rommet og Midgard rommet med analogien mot dagens komprimerte CD'er.

Espen
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Dette er kort og godt feil. Du kan ikke isolere romeffekten i et så lite rom nedover i mellomtonen. Jeg foreslår at du starter et nytt emne om dette dersom du er uenig.
Snickers, du er helt på viddene. Kan ikke du "lytte forbi rommet" i en gitt setting, sier det mye om dine (manglende?) evner som en trenet lytter.
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.823
Antall liker
610
Så Oberon første gang hos AudioAktøren i Horten forrige torsdag. Må si jeg ble mektig imponert over hvor gjennomført hele konseptet var... fra innpakning til selve kassene med Cable Pods. Well done!;)
Vet ikke hva Bertram Beast ligger på prismessig, men det jeg har sett fra denne tannlegen tidligere er direkte latterlig konstruksjonsmessig. Ville ikke latt han rote i min kjeft!!

(Jeg lyttet ikke på dem, så lydkvaliteten kan jeg ikke uttale meg om.)
 
T

theStig

Gjest
Snickers, du er helt på viddene. Kan ikke du "lytte forbi rommet" i en gitt setting, sier det mye om dine (manglende?) evner som en trenet lytter.
Flåsete og dumt utsagn, som vel egentlig sier mest om deg selv og dine åpenbart mangelfulle akustikk-kunnskaper.

I bass og nedre mellomtone vil et uheldig rom totalt dominere lytteinntrykket. Det går ikke an å avgjøre høyttalerens reelle egenskaper i et typisk udempet rom, der rommet gjerne endrer høyttalerens frekvensrespons med 40 dB, legger til 2 sekund etterklang, med mer.

Å lese litt om akustikk anbefales.
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Høyttalerene får definitivt ta sin del av skylden for lyden på messa, selv om rommet ikke var optimalt.
 
O

om.s

Gjest
Høyttalerene får definitivt ta sin del av skylden for lyden på messa, selv om rommet ikke var optimalt.
Enig, det låt langt fra overbevisende......

mvh
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.134
Antall liker
2.655
Flåsete og dumt utsagn, som vel egentlig sier mest om deg selv og dine åpenbart mangelfulle akustikk-kunnskaper.

I bass og nedre mellomtone vil et uheldig rom totalt dominere lytteinntrykket. Det går ikke an å avgjøre høyttalerens reelle egenskaper i et typisk udempet rom, der rommet gjerne endrer høyttalerens frekvensrespons med 40 dB, legger til 2 sekund etterklang, med mer.

Å lese litt om akustikk anbefales.
Mine akusikk-kunnskaper er sikkert mangelfulle, men det hindrer meg ikke i å lytte. Jeg har vært en aktiv musikklytter i mer enn 20 år. Det er ikke vanskelig for meg å "lytte forbi rommet", som jeg alltid må gjøre i messesammenheng. Men at ikke du skjønner dette, eller har tilstrekkelig erfaring, det ser jeg.

Midgard rommet var langt fra det eneste rommet som hadde vaskeligheter. Audiopax/Eben/EMM Labs rommet var på lørdagen så vanskelig at jeg ikke klarte å lytte forbi rommet. Det var noen fryktelige resonanser der inne. På søndag ble elektronikken flyttet til annen vegg + at nye høyttalere kom inn. Dette ble totalt ett av messas 3 mest vellydende rom.

Men min kritikk mot Midgard rommet er ting som ikke rommet/akustikken er skyld i. Jeg har bevist ikke ønsket å nevne de tingene som forårsaket dårlig lyd, som sannsynligvis var romrelatert.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.323
Antall liker
16.408
Sted
Østfold
Da kan du jo bare ramse opp feilene da så jeg vet hvor jeg skal begynne.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.603
Antall liker
3.140
Torget vurderinger
0
...............Men de problemene rommet skaper for lyden var jeg bevist på og de "korrigerer" jeg for psykoakustisk.
Dette skulle jeg gjerne lært litt mer om i praksis, hvis det byr seg en anledning. Umiddelbart blir det oppfattet som litt Snake-Oil og Slegge-Fett, men det er lettere å forstå når man kan praktisere.....................

Send meg gjerne en PM så jeg kan oppsøke "treningsrommet" ditt, og utvide min egen forståelse.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.927
Antall liker
8.238
Torget vurderinger
1
Hva er internett adressen til Midgard Audio?
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
??? ??? ??? ::)
Roffe, jeg tror du er litt på viddene hva dynamikk i en musikalsk sammenheng er. Det er musikk vi snakker om her, ikke sant ?
Hvor Ancient elektronikken og 300 B rørene formidlet DYNAMIKKEN I MUSIKKEN på en suveren måte (som disse type rør nesten alttid gjør), og dette gjaldt selv om en stod i døråpninga, så spilte Midgard rommet i mine ører usedvanlig flatt i forholdet mellom micro/macrodynamikk.

Roffe, er du en av de mange som syns dagens pop/rock CD'er låter rått, fett, høyt og med skikkelig trøkk når en skrur opp lyden ? Grunnen til at jeg spør er at jeg ser en hvis likhet mellom sammenligninga di av Ancient rommet og Midgard rommet med analogien mot dagens komprimerte CD'er.
Mener at jeg ikke er på viddene her.

Jeg vet at dynamikk ikke har noe med maksimalt lydtrykk å gjøre.  Det har med den relative forskjellen mellom de lydtrykksmessig laveste  og høyeste delene av musikken å gjøre.  Og dette gjorde ganske riktig Ancient Audio-oppsettet på en glitrende måte... på moderate lydtrykk.
 
Men jeg forsøkte å kjøre trommesporet fra Usher-CDen på Ancient-oppsettet, og ba om å få skrudd opp til realistisk nivå.  Og det ble tamt.  Veldig tamt.  Det var hverken trykk i trommeslagene eller snert i symbalene.  I de lave passasjene var det bedre, men det forandrer ikke det faktum at Ancient Audio ga dårlig ytelse her.  Sporet ble skrudd av etter mindre enn 2 minutter.  Jeg tror nok utstilleren også skjønte at dette ikke var musikken for dette anlegget, ihvertfall ikke ved realistiske lydtrykk.

Det er mange anlegg som kan gjengi musikk med mye dynamikk ved lave og moderate lydtrykk.  Men det er slett ikke alle anlegg som mestrer dynamikken ved høyt lydtrykk.  Det blir da gjerne tamt i peakene, mens bassen flyter ut i en grøtete masse.
Midgard Audios monoblokker viste at de mestret denne oppgaven ved høyt lydtrykk.  Klart at rommet var en faktor her også.  Klart at klangbalansen ikke var perfekt i oppsettet.  Klart at akustikken ikke var uten peaker og dipper.  Men for meg var det imponerende at anlegget presterte dette ved disse lydtrykkene. Jeg er enig i at ved sine lydtrykk var Ancient Audio bedre på mikrodynamikken.  Men ved realistiske lydtrykk tok Midgard Audio prisen for makrodynamikk, og mikrodynamikken var slett ikke verst, den heller. Mine største innvending mot Midgard Audio-oppsettet var noen ujevnheter i frekvensgangen som gjorde at klangbalansen ble en tanke feil på enkelte typer musikk. Spesielt synes jeg kanskje øvre mellomtone/ nedre diskant virket å ha litt mye trykk.

Og som svar på spørsmålet ditt:  Jeg foretrekker overhodet ikke ferdigkomprimerte poplåter med et jevnt høyt signalnivå og dårlig dynamikk.
På gode innspillinger med lite komprimering foretrekker jeg realistiske lydtrykk, følelsen av å sitte på første rad, føle stortromma og ståbassen like mye som man hører dem.  Høre at det er tre mot metallet i symbalanslagene, og ikke vattpinner, og ikke så skarpt at det høres som metall mot metall. Jeg liker følelsen av at hvis jeg lukker øynene, står Solveig Slettahjell står rett foran meg og bassen er rett ved siden av.

Og dette har ikke med valg av teknologi å gjøre.  Jeg vurderer fortsatt enten DAC med rørbuffer eller en rørbasert pre for Midgard Audio-blokkene.  
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Glemte å skrive at hele eksperimentet var testet blindt.
 

tralltrall

Medlem
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
34
Antall liker
15
Flere som har testet Midgard eller Bryston mot andre merker?

Tråden har sklidd litt ut her. hehe...

Jeg var med på testen (midgardene er mine) og det er som trompetnerd skriver.

Det var hørbare forskjeller på de, men hva som var best? hmmm...ikke lett å si, eller høre.

Var ihvertfall veldig artig.
 

wizkid

Medlem
Ble medlem
12.09.2005
Innlegg
35
Antall liker
0
Da kan du jo bare ramse opp feilene da så jeg vet hvor jeg skal begynne.
Du må da ikke være så hårsår. Det er ikke bra for markedsføringen. :D
 

drerling

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.11.2003
Innlegg
59
Antall liker
0
Hvis man psykoakustisk hører forbi et lytterom, kan man ikke da også psykoakustisk høre forbi mangler i innspillingen, dårlige kabler, vibrasjoner i hifi-racket, ja til og med psykoakustisk stille volumet på et behagelig nivå?

Hvis man behersker psykoakustikk til sitt fulle, hva skal man egentlig med anlegg i det hele tatt? Man kan jo bare høre hva man vil og bruke pengene på et radiostyrt helikopter eller en off-road sykkel i stedet??

Må absolutt lære mere om dette skjønner jeg! :)

(og for de som allerede er så hissig nå at de knapt klarer å la være å svare, slapp av. Innlegget er krydret med en bitteliten smule ironi og jeg tror på liv på andre planeter selv om jeg ikke vet at det finnes)
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Hvis man psykoakustisk hører forbi et lytterom, kan man ikke da også psykoakustisk høre forbi mangler i innspillingen, dårlige kabler, vibrasjoner i hifi-racket, ja til og med psykoakustisk stille volumet på et behagelig nivå?

Hvis man behersker psykoakustikk til sitt fulle, hva skal man egentlig med anlegg i det hele tatt? Man kan jo bare høre hva man vil og bruke pengene på et radiostyrt helikopter eller en off-road sykkel i stedet??
Synes det ville vært på sin plass med litt mer respekt og ydmykhet for at noen kanskje er mer trenede lyttere enn flertallet av oss....

Det har da kommet klart frem at stort sett ALLE hfs'ere ønsker Midgard audio alt godt?

Spørsmålet er bare om man skal stille seg bak f.eks. "hylekoret" på AV-Forum og utrope Midgard-rommet til HortenMessa 2005 sin beste lyd, eller om man skal si sin ærlige mening om lyden i det rommet?

Det låt URENT i det rommet.
Jeg er enig i at rommet nok kunne være uegnet og for mye dempet, og at dette kunne gi store frekvensmessige utslag.

Men at lyden på sin vei fra høyttalerelementene og til mine ører skulle bli UREN på grunn av rommet?

Hvis Midgard mener de med denne høyttaleren (jeg holder forsterkerne utenom, da det er vanskelig å gi dem skylden for den lite vellykkede lyden) har konstruert MAX av hva de klarer, ja da er saken grei.

Men hvis Midgard mener de ikke er i mål med produktet, og at det gjenstår mye jobb før dette kan kalles en hiend-killer. Ja DA begynner vi å nærme oss å kunne bli enige.

Hvis ønsket var så mye trøkk at pikken bytter plass i buksa?
Ja da var det jo bare å ta seg en tur på rommet til DaCapo og t.o.m. få bedre lyd på kjøpet?

Mvh
Rolf
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Vel. Når noen påstår de kan høre hvor god/dårlig lyden er i rommet ved siden av, så synes jeg for min del bare at det blir tullete. Jeg hører sjelden hvor bra (eller dårlig) et anlegg låter før jeg har hørt det i sweet spot. Enkelte anlegg låter bra utenom sweet spot, mens andre får en helt annen lydkarakter utenfor sweet spot. Ulike høyttalere har ulike spredningsmønstre, vegger har ulik grad av lydgjennomtrenging. Greit nok at mange har lytteerfaring, men å bedømme lyden i demorommene på Horten-messa ved bare å rusle utenfor i korridoren tror jeg de fleste er enige om at blir unøyaktig, urettferdig og useriøst.
 
B

brand-x

Gjest
Snickers-is

Ble litt fasinert her av disse Midgard blokkene.
Hvor langt nord i landet finnes disse.

mvh
brand-x
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Flere som har testet Midgard eller Bryston mot andre merker?

Tråden har sklidd litt ut her. hehe...

Jeg var med på testen (midgardene er mine) og det er som trompetnerd skriver.

Det var hørbare forskjeller på de, men hva som var best? hmmm...ikke lett å si, eller høre.

Var ihvertfall veldig artig.
Du her!?

Velkommen til forumet "tralltrall"!!

Det var jammen på tide! :)
 

jfinneru

Bransjeaktør
Ble medlem
24.02.2004
Innlegg
141
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
selv om jeg ikke var på plass i horten har jeg hørt høyttalerne ved flere anledninger andre steder. de har en imponatorfaktor pga bassleveransene, men det er også bortimot det eneste. sammenhengen i lydbildet er fraværende, med dårlig timing. dette kan meget vel skyldes delefilteret, eller den totale konstruksjonen. det er vel en grunn til at de ikke kommer i produksjon. men som en artig vri for å vise hvilket trykk man kan få fra midgardblokkene, fungerer det tildels som ren showoff. skal man vurdere midgardblokkene reelt, bør andre høyttalere hentes inn. benytter dem selv med Helicon 800, en match jeg er godt fornøyd med
 
B

brand-x

Gjest
Snickers-is

Hvor er PM ??
Bor 40 mil nord for tr.heim


mvh
brand-x
 

jfinneru

Bransjeaktør
Ble medlem
24.02.2004
Innlegg
141
Antall liker
33
Torget vurderinger
1
PM er kort for Personal message, eller personlig melding. du har med andre ord fått en melding her på forumet
 

akto

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.10.2005
Innlegg
595
Antall liker
48
Sted
Akershus
Eller; "hvor er PM", som i "jeg har ikke fått noen PM"

Han mener nok at han ikke har fått noen PM...
 
B

brand-x

Gjest
Har funnet den !
Og wizkid er det ESSO på NAMSKOGAN ?

Mvh
brand-x
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Nei, men det er billig å overnatte på NAMS-INN ;D
 
Topp Bunn