Midgard høyttalere

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
70
Er det noen som kjenner noe til de nye høyttalerne fra Midgard, de som ble vist i Stockholm og Stavanger i forrige uke?

Jeg snakket med Snickers-is (tror jeg) på messa i Horten og med de opplysningene han ga da så virker dette som en veldig interessant høyttaler.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
794
Torget vurderinger
5
Vet ingenting om dem, men selgere har vel en tendens til å få varene sine til å virke spennende. :)

Men godt mulig de låter bra. Har verken hørt eller sett dem.

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
70
Heisan, takk for bidragene, men dette hadde jeg også fått med meg.

Jeg har sendt mail til Snickers/Midgard, men har ikke fått noe svar - lurer på om/når disse kan ses og høres på østlandet.

Til prisen på 18 knok så virker disse interessante...

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
2
Noen folk har sagt de basset litt for mye. Men ser jo helt ok ut de derre.

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.462
Torget vurderinger
11
Bare 18 lapper for en høyttaler med så mange elementer og så fin finish må vel virke lovende, men sidemonterte basser, nei............

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
4.430
Sted
Horten
Torget vurderinger
8
Egenutviklede etter det jeg har lest.

Står side opp og ned i mente om dem på AVForum.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Heisan, takk for bidragene, men dette hadde jeg også fått med meg.

Jeg har sendt mail til Snickers/Midgard, men har ikke fått noe svar - lurer på om/når disse kan ses og høres på østlandet.

Til prisen på 18 knok så virker disse interessante...
Dersom du fortsatt ikke har fått svar kan jeg ikke se at jeg har fått mailen din.

De står forøvrig i stua mi nå og der kan de høres, men jeg vet ikke når jeg eventuelt skal ha dem ut på turne neste gang.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Noen folk har sagt de basset litt for mye. Men ser jo helt ok ut de derre.
Både på de to rommene i Stockholm og på demorommet på Resonans Lyd og Bilde var det relativt kraftige romresonanser som ga mye bass utenfor sweetspot. Spesiellt i inngangen til hotellrommene (en liten korridor på en meter bredde og ca 2-2,5 meter lengde inn til hvert hotellrom) var det noen heftige resonanser. Jeg oppfattet personlig bassmengden i sweetspot som ganske riktig, dog med de ulinearitetene man kan forvente i et nesten kvadratisk og akustisk ubehandlet rom.

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Bare 18 lapper for en høyttaler med så mange elementer og så fin finish må vel virke lovende, men sidemonterte basser, nei............

Er enig med deg vedr. sidemonterte basser!

Har aldri blitt imponert av høyttalere konstruert slik. Hverken div. A.F. eller B99...

Men jeg har jo ikke hørt Midgard-høyttaleren, så den skal jeg ikke si noe om

O

omholt

Gjest
Håper desse kjem te Bergen så eg kan ta ein lytt
Ja, det hadde vært fint. Rommet til Musikkmagazinet hvor jeg regner med de eventuelt blir solgt er en stor utfordring dog.

K

kbwh

Gjest
Snickers, kunne du skrevet litt mer teknisk om disse høyttalerne?
(Sikkert lurt å gjøre det i tråden du har på dem under Bransjenyheter).

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Merkelig at enkelte har solide fordommer mot sidemonterte basser.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Man kan ikke svare i den tråden. Da må jeg i såfall opprette en ny tråd. Imidlertid er jo dette helt tydelig regulert i regelverket så det burde ikke bli noen diskusjon om det dersom folk har en viss respekt for regelverket her.

Konstruksjonen slik den står i dag er på en måte "rammen" slik den skal være. Et par cm her, noen farger og detaljer der og en del jobb med filteret må til før dette på noen som helst måte kan sees på som ferdig. Men grunntrekkene er omtrent som følger:

Diskanten har en 1" tekstildome med neodym magnet. Den sitter i en lydprojeksjonslinse som har uniform spredning fra ca 3-4kHz til 20kHz. Den er rimelig uniform innenfor +/- 20-30 grader og avviker mindre enn en baffelmontert dome utenfor dette samtidig som den har generelt mindre output fra 60 grader og utover enn en baffelmontert dome. Den ligger innenfor ca +/- 1dB på måleaksen i arbeidsområdet og deles ved ca 5kHz. Det gir den en dynamisk transientkapasitet på omkring 120dB.

Mellomtonene er i sort kevlar, har en høytemperatur neo magnet med langt magnetgap og kort talespole samt faseplugger i aluminium. De jobber ned til omkring 200Hz og sitter i hvert sitt kammer som er såpass lite at resonansfrekvensen havner over delefrekvensen. Disse kammerne resonerer ved såpass høye frekvenser at det er lett å dempe dem og total Q for disse kammerene medfører at graden av baffelstepkorreksjon kan reduseres noe. Dette øker også transientkapasiteten en del og denne ligger for mellomtonene også i området over 120dB. Slik de er montert sprer de omtrent som et vanlig 7-8" element, men grunnet den lille membranen og bølgeformingene i denne ved høyere frekvenser vil den eksitere disse frekvensene med et spredningsmønster som likner diskantens. I praksis fortsetter den derfor spredningsmønsteret til diskanten et godt stykke ned i frekvens.

Delingen til bassen skjer såpass lavt at faseforskjellen på basselementene og mellomtonene er på rundt 40 grader. Dette lar seg enkelt korrigere i filteret. Begge delingene skjer med assisterte 1. ordens filtre. De har 1. ordens karakteristikk ved delefrekvensen og jobber derfor også i absolutt fase. Imidlertid får de redusert output et stykke forbi delefrekvensen ved hjelp av nok en filterorden. På den måten vil mellomtonene få mindre unødige bevegelser i bassområdet, og på samme måte blir det med diskanten og dens bevegelser. Ved diskantens resonansfrekvens er output redusert med omkring 42 dB.

De to basselementene sitter i hvert sitt 12 liters kammer. Hvert kammer har også to passive elementer. På den måten oppnåes det en 6dB økning i maksimal output ift lukket kasse. Slavene har en bevegelig masse i 350-400g området og bassene har selv ganske høy bevegelig masse. Det gir lav følsomhet (tipper rundt 84dB) og tilsvarende lav resonansfrekvens.

Ved at system Q er lagt lavt mens box Q er mellomhøy får kabinettet en avrulling fra omkring 100Hz som kun er svakt buet. Ved 30Hz er den ca 6-7dB nede og under 25Hz faller den raskt. I de rommene jeg til nå har testet høyttalerne har dette gitt omtrent flat opplevd respons (foruten peaks og dips i rommet) i området 25-100Hz. Det er med andre ord en omtrent invers respons av rom i denne størrelsen.

Bassene har tradisjonelt overhengt magnetsystem og slaglengden er på omkring 1 tomme p-p linjært. De bruker aluminiumsmembran da dette ga best resultater på disse elementene i området under 500Hz. Elementene deles som sagt ved problemfrekvensen 200Hz og ved hjelp av elementplasseringen reduseres vertikal output med omkring 3dB ved denne frekvensen. Mot lavere frekvenser går disse gradvis inn i fase med hverandre igjen men allikevel vil konfigurasjonen i redusert grad trigge vertikale romresonanser. Mot lytteposisjon er imidlertid alle bassene i fase hele veien.

Disse elementene vil få stivere chassiser, forsterket spider og forsterkede membraner for å tåle mer juling. Dette er en av de tingene som skal på plass før alt er klart.

Impedansforløpet ligger relativt høyt hele veien men fasevinklene i bassen er relativt krappe da det er nærmere 900g masse i sving. Dette ville riktig nok ikke blitt stort enklere med bassporter, og disse ville til sammen utgjort 16 liter i tillegg til de 24 som kassa er på allerede.

Under mellomtonene er det plass til filteret. I og med at dette kammeret er veldig høyt er det plass til et ganske stort filter, det er lett å fordele varmen i filteret, og innbyrdes påvirkning mellom spolene skulle da også være enkelt å løse.

Slik kassene er laget nå er de ca 18cm brede i front, ca 24 brede i bakkant, har en høyde på 94cm og en netto utvendig dybde på 29cm. De veier omkring 27kg.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Merkelig at enkelte har solide fordommer mot sidemonterte basser.
Jeg synes egentlig ikke det fordi det finnes et hav av dårlige konstruksjoner med sidemonterte basser. Imidlertid er det jo lett å få en demo som ikke sitter helt som det skal og legge skylden på plasseringen av basselementene siden man har hørt slike løsninger låte dårlig tidligere.

Nå er det heller ikke bare-bare å få til slike løsninger så kritikken er sånn sett også berettiget. Et par av de virkelig store fallgrubene jeg har snublet borti er delefrekvens, størrelse, avstand over gulv osv. Det interessante er jo at de tingene ikke koster noe å endre på, annet enn at det er tidkrevende å eksperimentere.

Både de nevnte Avanti III og Burmester kan i høyeste grad gjøre jobben slik den skal gjøres om de får rett plassering og rett elektronikkmatch. For meg fremstår de heller ikke som noe vanskeligere å få til enn andre høyttalere, men det er noe med at det går så alt for lenge mellom hver gang man hører en demo der bassen sitter som den skal og oppleves som vektløs og balansert.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Det gir lav følsomhet (tipper rundt 84dB) og tilsvarende lav resonansfrekvens.
Som helt grønn på høytaler tech må jeg spørre om dette gjelder høytalern under ett, altså 84 db følsomhet?

Blir dette et kit eller en ferdighøytaler?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Det er en tommelfingerregel at man lar basselementene styre følsomheten. Så demper man de andre elementene slik at de er tilpasset i nivå. Dermed vil det gjelde hele høyttaleren.

Det blir en ferdig høyttaler.

K

kbwh

Gjest
Det blir høyt nok allikevel med et par hundre kvalitetswatt, og det er vel grunn til å tro at Midgards egne forsterkere blir brukt i utviklingen.

T

theStig

Gjest
84 dB er ille noen spesielt lav følsomhet synes jeg. No problem å spille høyt nok hvis man har litt effekt å dra med. Jeg ville heller valgt lav følsomhet framfor en ulineær (les: lys) klangbalanse!

joje

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.09.2004
Antall liker
70
Den tekniske beskrivelsen passerte skyhøyt over mitt hode -skjønte svært lite av det som sto der. Min interesse baserer seg først og fremst på demoen av de andre høyttalerne til Midgard på messa i Horten de siste to årene. Dette rommet hadde etter (min mening) meget god lyd.

Jeg forstår at følsomhet har noe med krav til effekt å gjøre, men vil en følsomhet på 84 db kreve mer effekt enn f.eks. min Hegel H1 for å yte godt?

Jeg har heller ingen erfaring med sidemonterte basser, men innbiller meg at de krever litt plass fra sidevegg. Snickers; hvor langt unna sidevegg må/bør disse plasseres?

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
84dB er jo ikke noe lavere enn de vi brukte i Horten da.

Jeg tror H1 har kreftene som skal til, men de siste 5-6 dB vil den nok ikke få ut.

De sidemonterte bassene sitter jo forøvrig bare omkring 10cm nærmere sideveggen enn om de sitter i front.

O

omholt

Gjest
Kunne godt meg litt info om de neste modellene på pris stigen. Hva de kommer omtrent til å koste og kort teknisk info.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Kunne godt meg litt info om de neste modellene på pris stigen. Hva de kommer omtrent til å koste og kort teknisk info.
Tankene går i retning av 3 mulige konfigurasjoner:

3 basser i serie (ca 9 ohm min) + 3 mellomtoner i serie.
4 basser i 2-2 (ca 3 ohm min) + 4 mellomtoner i 2-2.
6 basser i 3-2 (ca 5 ohm min) og 6 mellomtoner i 3-2.

Det er litt for tidlig å si noe om hva som blir realisert men den med 4+4 er nok svært sannsynlig.

O

omholt

Gjest
Tankene går i retning av 3 mulige konfigurasjoner:

3 basser i serie (ca 9 ohm min) + 3 mellomtoner i serie.
4 basser i 2-2 (ca 3 ohm min) + 4 mellomtoner i 2-2.
6 basser i 3-2 (ca 5 ohm min) og 6 mellomtoner i 3-2.

Det er litt for tidlig å si noe om hva som blir realisert men den med 4+4 er nok svært sannsynlig.
Kan du si noe om prisleie?

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
428
Sted
Friedrichstadt
[...]

Diskanten har en 1" tekstildome med neodym magnet.[...]

Er det samme teknologi som på de nye Dynaudio BM12A, eller er det snakk om noe annet? Ser at de bruker det samme uttrykket, "neodymium driver technology":

"The BM 12 A is a two-way active analog monitor with an 8” woofer and 1.1” soft dome tweeter featuring proprietary Dynaudio Acoustics neodymium driver technology. This model includes switchable EQ contour filters for optimizing speaker placement, as well as high-pass filters for use with subwoofers, like Dynaudio Acoustics BM14S".

K

kbwh

Gjest
Hvor fikk du "nominelt 4 ohm" fra?
Vill gjetting egentlig. Jeg tenkte 8 ohms elementer (bortsett fra diskanten), 2 parallell i mellomtonen og 2 i bassen (slavene er jo slaver). No worries, jeg tenker kanskje noget konvensjonelt.
Snickers har forøvrig svart ser jeg.

En annen ting: Man får ganske mange elementer til prisen her. Det er vel meningen at man skal konkurrere lydmessig "i prisklassen"? Jeg kom plutselig til å tenke på en Revel-modell (Concerta F12(?)) som visstnok skal kunne spille høyt og dypt, og ha en mellomtone som ikke går seg bort i forhold til Sf Concerto D...

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
[...]

Diskanten har en 1" tekstildome med neodym magnet.[...]

Er det samme teknologi som på de nye Dynaudio BM12A, eller er det snakk om noe annet? Ser at de bruker det samme uttrykket, "neodymium driver technology":

"The BM 12 A is a two-way active analog monitor with an 8” woofer and 1.1” soft dome tweeter featuring proprietary Dynaudio Acoustics neodymium driver technology. This model includes switchable EQ contour filters for optimizing speaker placement, as well as high-pass filters for use with subwoofers, like Dynaudio Acoustics BM14S".
Neodymium sier bare noe om hvilket materiale man bruker i magneten. Neodym er ett av de kraftigste magnetmaterialene på markedet og det er også dyrere pr kilo enn for eksempel keramisk ferritt, men man trenger såpass mye mindre at elementkostnaden normalt ikke påvirkes noe særlig ift å bruke keramisk ferritt.

Jeg kjenner ikke elementet til Dynaudio så om det finnes andre likheter kan jeg ikke uttale meg om.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Vill gjetting egentlig. Jeg tenkte 8 ohms elementer (bortsett fra diskanten), 2 parallell i mellomtonen og 2 i bassen (slavene er jo slaver). No worries, jeg tenker kanskje noget konvensjonelt.  
Snickers har forøvrig svart ser jeg.
De to bassene har DCR 3,4 ohm og sitter i serie.

En annen ting: Man får ganske mange elementer til prisen her. Det er vel meningen at man skal konkurrere lydmessig "i prisklassen"?
Det er selvsagt et mål ja.

Jeg kom plutselig til å tenke på en Revel-modell (Concerta F12(?)) som visstnok skal kunne spille høyt og dypt, og ha en mellomtone som ikke går seg bort i forhold til Sf Concerto D...
Jeg kjenner ikke den modellen, men om man setter søkelyset på klangtyper vil jeg tro de minner mer om eldre SF enn nyere SF i mellomtonen. Bassen minner nok noe mer om klipsch eller JBL enn om SF.

Det lille jeg har hørt av Revel har neppe gitt meg noe inntrykk av hva de er gode for men de har et godt rykte så de er nok verdt å merke seg vil jeg tro.

K

kbwh

Gjest
Jeg kjenner ikke den modellen, men om man setter søkelyset på klangtyper vil jeg tro de minner mer om eldre SF enn nyere SF i mellomtonen. Bassen minner nok noe mer om klipsch eller JBL enn om SF.
Det er dine du mener her, ikke sant?

Hvordan vil du beskrive forskjellen på gammel (hvor gammel?) og ny Sf i mellomtonen?
Og forskjellen i bass på "fullrange" Sf og Klipsch/JBL?

krell-man

Fersking
Ble medlem
04.01.2007
Antall liker
0
Såg dessa på mässan i Stockholm (prototyp ännu) , mycket vackra pjäser.

Tyvärr fick jag inte höra Midgard så mycket, och heller inte med min musik, men det jag hörde var mycket possetivt.

Sen har jag också hört andra högtalare med "sidemonterte basser" spela riktigt bra, en modell är b.l.a Genesis 6.1.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.838
Sted
Østfold
Det er dine du mener her, ikke sant?

Hvordan vil du beskrive forskjellen på gammel (hvor gammel?) og ny Sf i mellomtonen?
Og forskjellen i bass på "fullrange" Sf og Klipsch/JBL?
Eldre SF (de jeg har hørt da) opplever jeg å ha en del mer dybde i lydbildet, samt en annen følelse av ro sammenliknet med de nyere SF. Nå har jeg ikke hørt dem side om side og derfor ikke i samme oppsett. Det har også gått lang tid mellom disse lyttingene, men jeg hører allikevel mange andre som bekrefter mine inntrykk så jeg har en viss tillit til at det er noe i dem.

Klipsch og JBL har vel simpelt hen mer power i nedre mellomtone/øvre bass enn mange av de andre på markedet.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.162
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Jeg hadde gleden av en prøve-lytt i Stavanger, og i under 25 000 prisleiet, er disse "giant-killers".
Kan være de krever litt stor forsterker, men de har evne til å spille høytt (nok?).
Ellers; det er alltid morro "å trekke litt" i Snickers...men han har alfor mye teknisk innsikt til å målbindes...

Arne K

Topp Bunn