Man kan ikke svare i den tråden. Da må jeg i såfall opprette en ny tråd. Imidlertid er jo dette helt tydelig regulert i regelverket så det burde ikke bli noen diskusjon om det dersom folk har en viss respekt for regelverket her.
Konstruksjonen slik den står i dag er på en måte "rammen" slik den skal være. Et par cm her, noen farger og detaljer der og en del jobb med filteret må til før dette på noen som helst måte kan sees på som ferdig. Men grunntrekkene er omtrent som følger:
Diskanten har en 1" tekstildome med neodym magnet. Den sitter i en lydprojeksjonslinse som har uniform spredning fra ca 3-4kHz til 20kHz. Den er rimelig uniform innenfor +/- 20-30 grader og avviker mindre enn en baffelmontert dome utenfor dette samtidig som den har generelt mindre output fra 60 grader og utover enn en baffelmontert dome. Den ligger innenfor ca +/- 1dB på måleaksen i arbeidsområdet og deles ved ca 5kHz. Det gir den en dynamisk transientkapasitet på omkring 120dB.
Mellomtonene er i sort kevlar, har en høytemperatur neo magnet med langt magnetgap og kort talespole samt faseplugger i aluminium. De jobber ned til omkring 200Hz og sitter i hvert sitt kammer som er såpass lite at resonansfrekvensen havner over delefrekvensen. Disse kammerne resonerer ved såpass høye frekvenser at det er lett å dempe dem og total Q for disse kammerene medfører at graden av baffelstepkorreksjon kan reduseres noe. Dette øker også transientkapasiteten en del og denne ligger for mellomtonene også i området over 120dB. Slik de er montert sprer de omtrent som et vanlig 7-8" element, men grunnet den lille membranen og bølgeformingene i denne ved høyere frekvenser vil den eksitere disse frekvensene med et spredningsmønster som likner diskantens. I praksis fortsetter den derfor spredningsmønsteret til diskanten et godt stykke ned i frekvens.
Delingen til bassen skjer såpass lavt at faseforskjellen på basselementene og mellomtonene er på rundt 40 grader. Dette lar seg enkelt korrigere i filteret. Begge delingene skjer med assisterte 1. ordens filtre. De har 1. ordens karakteristikk ved delefrekvensen og jobber derfor også i absolutt fase. Imidlertid får de redusert output et stykke forbi delefrekvensen ved hjelp av nok en filterorden. På den måten vil mellomtonene få mindre unødige bevegelser i bassområdet, og på samme måte blir det med diskanten og dens bevegelser. Ved diskantens resonansfrekvens er output redusert med omkring 42 dB.
De to basselementene sitter i hvert sitt 12 liters kammer. Hvert kammer har også to passive elementer. På den måten oppnåes det en 6dB økning i maksimal output ift lukket kasse. Slavene har en bevegelig masse i 350-400g området og bassene har selv ganske høy bevegelig masse. Det gir lav følsomhet (tipper rundt 84dB) og tilsvarende lav resonansfrekvens.
Ved at system Q er lagt lavt mens box Q er mellomhøy får kabinettet en avrulling fra omkring 100Hz som kun er svakt buet. Ved 30Hz er den ca 6-7dB nede og under 25Hz faller den raskt. I de rommene jeg til nå har testet høyttalerne har dette gitt omtrent flat opplevd respons (foruten peaks og dips i rommet) i området 25-100Hz. Det er med andre ord en omtrent invers respons av rom i denne størrelsen.
Bassene har tradisjonelt overhengt magnetsystem og slaglengden er på omkring 1 tomme p-p linjært. De bruker aluminiumsmembran da dette ga best resultater på disse elementene i området under 500Hz. Elementene deles som sagt ved problemfrekvensen 200Hz og ved hjelp av elementplasseringen reduseres vertikal output med omkring 3dB ved denne frekvensen. Mot lavere frekvenser går disse gradvis inn i fase med hverandre igjen men allikevel vil konfigurasjonen i redusert grad trigge vertikale romresonanser. Mot lytteposisjon er imidlertid alle bassene i fase hele veien.
Disse elementene vil få stivere chassiser, forsterket spider og forsterkede membraner for å tåle mer juling. Dette er en av de tingene som skal på plass før alt er klart.
Impedansforløpet ligger relativt høyt hele veien men fasevinklene i bassen er relativt krappe da det er nærmere 900g masse i sving. Dette ville riktig nok ikke blitt stort enklere med bassporter, og disse ville til sammen utgjort 16 liter i tillegg til de 24 som kassa er på allerede.
Under mellomtonene er det plass til filteret. I og med at dette kammeret er veldig høyt er det plass til et ganske stort filter, det er lett å fordele varmen i filteret, og innbyrdes påvirkning mellom spolene skulle da også være enkelt å løse.
Slik kassene er laget nå er de ca 18cm brede i front, ca 24 brede i bakkant, har en høyde på 94cm og en netto utvendig dybde på 29cm. De veier omkring 27kg.