Micro Seiki BL 101 vs Luxman PD350?

Sst

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2015
Innlegg
692
Antall liker
471
Jeg går i tanker om å oppgradere vinylriggen, og har sett et par stilige klassikere til salgs på nett.

Er det noen som kan si noe om Micro Seiki BL 101 med MB505 mk. 3 arm vs. Luxman PD350 med Saec 317-arm?
Hvordan vil spillere som disse måle seg i ren lydkvalitet mot spillere som kan kjøpes til omtrent samme pris i dagens marked, f.eks. Rega RP8 eller andre gode kandidater rundt 20k?

Er det stor sjanse for at kabling o.l. er helt morkent og vil resultere i kostbare reparasjoner?
 

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
615
Antall liker
574
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg går i tanker om å oppgradere vinylriggen, og har sett et par stilige klassikere til salgs på nett.

Er det noen som kan si noe om Micro Seiki BL 101 med MB505 mk. 3 arm vs. Luxman PD350 med Saec 317-arm?
Hvordan vil spillere som disse måle seg i ren lydkvalitet mot spillere som kan kjøpes til omtrent samme pris i dagens marked, f.eks. Rega RP8 eller andre gode kandidater rundt 20k?

Er det stor sjanse for at kabling o.l. er helt morkent og vil resultere i kostbare reparasjoner?
Hei, jeg har en PD 350 selv. Det eneste som har vært morkent på den er ca. 20 cm med vinylslange fra senterleie til nippel på bakside for tilkobling av vacuum . Det kan også hende det trengs ny rem i ny og ne.
Resten er udødelig og skal du kjøpe noe tilsvarende nytt i dag må du ut med mye mer enn 20K.
Rega er bare bambus strikk og binders i forhold til denne.
Det skal i rettferdighetens navn nevnes at Rega fra samme tid kostet ny ca. 1000,- og Luxman 20 000,-.
Rega har ikke utviklet seg nevnverdig siden den gang.

Mvh.
Rolf
 

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Innlegg
10.871
Antall liker
17.461
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Begge spillere er fantastiske spillere. PD-350 er basert på BL-101. PD-350 vil vanligvis koste litt mer, men dette kan ikke begrunnes i byggkvalitet eller musikkformidling. Micro Seiki armen har jeg hatt (og har ennå) og den liker jeg veldig godt!
Om spillerene er lagret normalt er det ingen grunn til å tro at ledninger er morkent el.l.
Uasett trår du ikke feil med en av disse spillerene.
 

Unisas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2016
Innlegg
128
Antall liker
37
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Jeg går i tanker om å oppgradere vinylriggen, og har sett et par stilige klassikere til salgs på nett.

Er det noen som kan si noe om Micro Seiki BL 101 med MB505 mk. 3 arm vs. Luxman PD350 med Saec 317-arm?
Hvordan vil spillere som disse måle seg i ren lydkvalitet mot spillere som kan kjøpes til omtrent samme pris i dagens marked, f.eks. Rega RP8 eller andre gode kandidater rundt 20k?

Er det stor sjanse for at kabling o.l. er helt morkent og vil resultere i kostbare reparasjoner?
Hei, jeg har en PD 350 selv. Det eneste som har vært morkent på den er ca. 20 cm med vinylslange fra senterleie til nippel på bakside for tilkobling av vacuum . Det kan også hende det trengs ny rem i ny og ne.
Resten er udødelig og skal du kjøpe noe tilsvarende nytt i dag må du ut med mye mer enn 20K.
Rega er bare bambus strikk og binders i forhold til denne.
Det skal i rettferdighetens navn nevnes at Rega fra samme tid kostet ny ca. 1000,- og Luxman 20 000,-.
Rega har ikke utviklet seg nevnverdig siden den gang.

Mvh.
Rolf
Nydlige klassikere TS vurderer her. Men kommentaren din angående Rega er irrelevant og direkte misvisende.
Hvis du mener at en 30år gammel Planar 2 og 3 er det samme som RP8,10 må du komme deg innom en Hi-Fi forretning oftere. Tiden har ikke stått stille der og konstuksjonen har INGENTING til felles med gamle spon og strikk Planar spillere.

Personlig hadde jeg kjøpt Seikien om den er strøken med god historikk. Flotte og vellydende spillere.
 

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
615
Antall liker
574
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Jeg går i tanker om å oppgradere vinylriggen, og har sett et par stilige klassikere til salgs på nett.

Er det noen som kan si noe om Micro Seiki BL 101 med MB505 mk. 3 arm vs. Luxman PD350 med Saec 317-arm?
Hvordan vil spillere som disse måle seg i ren lydkvalitet mot spillere som kan kjøpes til omtrent samme pris i dagens marked, f.eks. Rega RP8 eller andre gode kandidater rundt 20k?

Er det stor sjanse for at kabling o.l. er helt morkent og vil resultere i kostbare reparasjoner?
Hei, jeg har en PD 350 selv. Det eneste som har vært morkent på den er ca. 20 cm med vinylslange fra senterleie til nippel på bakside for tilkobling av vacuum . Det kan også hende det trengs ny rem i ny og ne.
Resten er udødelig og skal du kjøpe noe tilsvarende nytt i dag må du ut med mye mer enn 20K.
Rega er bare bambus strikk og binders i forhold til denne.
Det skal i rettferdighetens navn nevnes at Rega fra samme tid kostet ny ca. 1000,- og Luxman 20 000,-.
Rega har ikke utviklet seg nevnverdig siden den gang.

Mvh.
Rolf
Nydlige klassikere TS vurderer her. Men kommentaren din angående Rega er irrelevant og direkte misvisende.
Hvis du mener at en 30år gammel Planar 2 og 3 er det samme som RP8,10 må du komme deg innom en Hi-Fi forretning oftere. Tiden har ikke stått stille der og konstuksjonen har INGENTING til felles med gamle spon og strikk Planar spillere.

Personlig hadde jeg kjøpt Seikien om den er strøken med god historikk. Flotte og vellydende spillere.
INGENTING ???
Lett tallerken, svak motor, stiv/lett plint og den samme armen i polert utgave.......
NOE av konseptet lever vel fremdeles.
Sier ikke at det dårlig, bare i helt den andre enden av budsjett skalaen.

Mvh.
Rolf
 

Unisas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2016
Innlegg
128
Antall liker
37
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Ingenting ja. Ingen deler er like med den Planar 3 jeg eide for over 20år siden og en nymotens 8 og 10. At grunnfilosofiene lever videre er selvsagt så lenge Gandy styrer skuta. Poenget mitt er bare jeg synes du over forenklet gammel/ ny Rega i en nedlatende og ovenpå stil. Det mener jeg vil forvirre de som ikke er kjent med produktene og historikken.
 

rolfb*123

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.08.2008
Innlegg
615
Antall liker
574
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Ingenting ja. Ingen deler er like med den Planar 3 jeg eide for over 20år siden og en nymotens 8 og 10. At grunnfilosofiene lever videre er selvsagt så lenge Gandy styrer skuta. Poenget mitt er bare jeg synes du over forenklet gammel/ ny Rega i en nedlatende og ovenpå stil. Det mener jeg vil forvirre de som ikke er kjent med produktene og historikken.
Men fremdeles er det slik at Luxman/Micro Seiki VS Rega er ikke en fair sammenligning.
Du får det du betaler for i begge tilfeller.
Mvh.
Rolf
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.664
Antall liker
1.411
Torget vurderinger
2
Jeg har hatt Micro Seiki armen, og den savnes stadig (veldig bra arm), men drivverket er vel kanskje ikke det beste fra den kanten (sikkert bra, men). Saec armen er en velrenommert klassiker og Luxman drivverket tror jeg kanskje er både et og to hakk bedre enn Micro'en, så jeg ville valgt Luxman. Men det er jo bare meg, da...det skal (desverre) ikke stå i min stue og brukes av meg (hvor lyst jeg enn har)!
 

Unisas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.07.2016
Innlegg
128
Antall liker
37
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Ingenting ja. Ingen deler er like med den Planar 3 jeg eide for over 20år siden og en nymotens 8 og 10. At grunnfilosofiene lever videre er selvsagt så lenge Gandy styrer skuta. Poenget mitt er bare jeg synes du over forenklet gammel/ ny Rega i en nedlatende og ovenpå stil. Det mener jeg vil forvirre de som ikke er kjent med produktene og historikken.
Men fremdeles er det slik at Luxman/Micro Seiki VS Rega er ikke en fair sammenligning.
Du får det du betaler for i begge tilfeller.
Mvh.
Rolf
Tja! Eneste referanse jeg har er en god venns stort Naim anlegg på vestlandet med en ny RP10 med en Dynavector 17D3 Karat pickup. Dette er noe av det mest engasjernde vinyllyd jeg har hørt. Ikke fullt så bunnsolid som min gamle SME 20/2 med V arm og Ortofon Cadenza Black, men en RP10 spiller dybass som det holder. Det er helt klart egenskaper i disse spillerene som hadde overrasket mange av "old school" kara ikke har hørt en nymotens Rega til ca 50-60k. Veldig viktig og ikke skjære alle over én kam på grunnlag av en Planar 3 fra 1984. Da går du i hvert fall glipp av noe.

Men som sagt en velholdt Seiki er krem :)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jeg har hatt PD 350 som referansespiller i årevis, og angrer fremdeles intenst på at jeg solgte den. Jeg tror nok Saec317 er hakket bedre enn Micro-armen, så jeg hadde satset på 350. Denne kvaliteten i dag hadde fort kostet på den gale siden av 100', og lyden har noen vanvittig fascinerende egenskaper når det kommer til skala, dynamikk og bass. Dessuten er det jo utrolig lekkert å se på, så eiegleden er i en klasse for seg. Ingen av disse er vanlige å se brukt, og de går for høye priser i utlandet. Det er det mange grunner til. Forøvrig er Jorwed litt rask i avtrekket mht sammenlikningen. 350 har tyngre tallerken, annen intern demping og bedre tallerkenlager enn Micro 101, så den er nok et hakk eller to bedre.
 
Sist redigert:

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Innlegg
1.450
Antall liker
594
Jeg har hatt PD 350 som referansespiller i årevis, og angrer fremdeles intenst på at jeg solgte den. Jeg tror nok Saec317 er hakket bedre enn Micro-armen, så jeg hadde satset på 350. Denne kvaliteten i dag hadde fort kostet på den gale siden av 100', og lyden har noen vanvittig fascinerende egenskaper når det kommer til skala, dynamikk og bass. Dessuten er det jo utrolig lekkert å se på, så eiegleden er i en klasse for seg. Ingen av disse er vanlige å se brukt, og de går for høye priser i utlandet. Det er det mange grunner til. Forøvrig er Jorwed litt rask i avtrekket mht sammenlikningen. 350 har tyngre tallerken, annen intern demping og bedre tallerkenlager enn Micro 101, så den er nok et hakk eller to bedre.
Mener du virkelig att de spiller like bra eller bedre enn feks Rega RP10 og den du selv bruker Wilson Benesch?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Nei, det har jeg ikke sagt. Min WB spiller bedre i mitt anlegg, det er derfor jeg byttet ut min 350. Men så har også WB ACT kvaliteter jeg ikke har funnet andre steder. Når det kommer til RP10 har jeg ikke hørt den mot en 350, så det kan jeg ikke uttale meg om. Men 350 har en maktfullhet og en kontant, dynamisk spillestil som ligner mye mer på en dyrere Nottingham enn på en Rega.
 

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Innlegg
5.646
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Dette her har jeg virkelig ikke greie på, så dette kan jeg uttale meg skråsikkert om...Luxman er myyye bedre enn alt annet!;)

Jeg kjøpte en PD 350 for snart 5 år siden. Går som en klokke, og har ikke angret et sekund. Det fulgte ikke noen arm med, men jeg hadde en ubrukt SME V liggende, og satte på den. Da slapp jeg i alle fall problemet med morkne ledninger.

Kjører også Luxman pre og Power, og vurderer også Luxman RIAA. Mao er nok ikke helt unbiased.

PS Impulse: Dersom du fortsatt har liggende en passende rem som du ikke vet hvor du skal gjøre av, kan jeg godt overta den.....
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jeg er langt på vei enig med deg, forresten. 350 har både utseende, finish og kvaliteter som gjør den til en opplagt kandidat til listen over klassiske grammofoner man kan investere i, vel vitende om at denne typen kvalitet er noe helt for seg selv. Nå er de betalbare, men det kommer ikke til å vare.
Jeg skulle veldig gjerne hatt min 350/FR 64FX/Dynavector XX2 enda. Ikke i stedet for den jeg har, men i tillegg til.
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.292
Sted
Nadadouro, Portugal
Har Microen støvlokk?
Ser at en del Micro ikke har lokk lenger, men det kan fikses, Eckstein i Tyskland kan lage ifølge originale mål, han laget et til min BL77.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.522
Antall liker
102.857
Torget vurderinger
23
Luxman. Ferdig snakka. 317 armen er ikke SAEC's mest spennende men kvalitet uansett.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Spelarane er ikkje veldig ulike når det kjem til ytingane dei hadde då dei var nye. Armane er om lag like gode, om enn litt ulike, så her hadde eg hatt problem med å velje. Du må sjølvsagt finne ut kva pickup du vil bruke, kva tilstand dei er i, og ikkje minst prisen. Og så må det nemnast at det seest å vere svært dyre reservedelar til Micro Seiki.
 
Topp Bunn