Er compliancen avhengig av frekvens? Kan du forklare? Er ikke compliance basert kun på forholdet av hvor langt du kan forskyve den med en gitt kraft?Fosse skrev:Avhenger av vekt på pickup og ved hvilken frekvens du måler compilancen.
Jeg tror Fosse mener at det avhenger av hvilken resonansfrekvens man vil treffe.. Resonansfrekvensen skal vel helst ligge mellom 9-14hz, men det er delte meninger. dette kan du se enkelt og greit i linken jeg la ut her..FZ skrev:Er compliancen avhengig av frekvens? Kan du forklare?Fosse skrev:Avhenger av vekt på pickup og ved hvilken frekvens du måler compilancen.
FZ
Da er jeg med, compliance har benevnelse mm/mikroNewton og frekvensen har ikke noe med den verdien å gjøre IMO....Pengvim skrev:http://www.mhsoft.nl/MySystem/rf.html
Jeg tror Fosse mener at det avhenger av hvilken resonansfrekvens man vil treffe..
Vet du effektiv masse på armen din er jo saken biff.....bruk linken over.Bartesam skrev:Bruker den på en AT OC 9, men den begynner å bli snart 10 år gammel nå. Lurer på hvilke pickuper den passer best på utenom denne. Har hatt en AT OC 10 oxo,men der brakk cantileveren uheldigvis. Lurer litt på Benz, men de er vel nærmere 15 i compelianse. AT har 9.
en kjapp liten googling avslørte at MA-505 har ca 14-15g effektiv masse.FZ skrev:Vet du effektiv masse på armen din er jo saken biff.....bruk linken over.Bartesam skrev:Bruker den på en AT OC 9, men den begynner å bli snart 10 år gammel nå. Lurer på hvilke pickuper den passer best på utenom denne. Har hatt en AT OC 10 oxo,men der brakk cantileveren uheldigvis. Lurer litt på Benz, men de er vel nærmere 15 i compelianse. AT har 9.
Nei, det jeg mener er at compilansen vanligvis oppgis ved 10 hz i Europa, 100hz i Japan og statisk i USA. Dersom man beregner egenresonansen bør man ta hensyn til hva slags compilanse man snakker om.Pengvim skrev:http://www.mhsoft.nl/MySystem/rf.html
her er en kalkulator hvor du kan finne ut hvor mye komplianse du bør ha.. du må vite vekten på armen din, eller finne den i tabellen..
Jeg tror Fosse mener at det avhenger av hvilken resonansfrekvens man vil treffe.. Resonansfrekvensen skal vel helst ligge mellom 9-14hz, men det er delte meninger. dette kan du se enkelt og greit i linken jeg la ut her..FZ skrev:Er compliancen avhengig av frekvens? Kan du forklare?Fosse skrev:Avhenger av vekt på pickup og ved hvilken frekvens du måler compilancen.
FZ
Mörch mener visst at den bør være 12hz, mens VdH mener den bør være 8-12hz f.eks.. :![]()
hæ? ???Fosse skrev:Nei, det jeg mener er at compilansen vanligvis oppgis ved 10 hz i Europa, 100hz i Japan og statisk i USA. Dersom man beregner egenresonansen bør man ta hensyn til hva slags compilanse man snakker om.
åja. lærer stadig noe her.. takk! ;DFosse skrev:Nei, kompilansen har samme måleenhet. Formelen 159/(kvadratroten av samlet masse * compilanse ved 10hz).
Er compilansen oppgitt ved 100 hz skal skal du multiplisere tallet med 1,5-2 for å bruke det i formelen, er det statisk compilanse det snakkes om halveres tallet før det benyttes i formelen.
Har alle samme enhet, altså mm/mikroNewton? Hvordan kan en stivhet forandre seg pga. forskjellig frekvens?? Hvis du setter inn denne enheten i formelen ender du opp med 1/mm så lenge tallet 159 er ubenevnt!Fosse skrev:Nei, kompilansen har samme måleenhet. Formelen 159/(kvadratroten av samlet masse * compilanse ved 10hz).
Da sletter jeg mitt også så er vi like langt 8)Pengvim skrev:ja.. kom til å tenke på det ganske fort, så jeg sletta innlegget mitt (som du antagelig har lagt merke til).. :![]()
Nå henger ikke jeg med lenger ;DFZ skrev:Da sletter jeg mitt også så er vi like langt 8)Pengvim skrev:ja.. kom til å tenke på det ganske fort, så jeg sletta innlegget mitt (som du antagelig har lagt merke til).. :![]()
bare tenk på det som "bullshit deleted"..Fosse skrev:Nå henger ikke jeg med lenger ;D
Ser at Lateral Dynamic Compliance oppgis med enhet 10-6 cm/Dyne. Nå begynner vi nok å nærme oss noe. Men hva i huleste er enheten "Dyne"??Fosse skrev:Jeg baserer uttalelsen min på hva jeg har lest på Mørch sine hjemmesider.
The manufacturers of cartridges do not always state a useful value for C.
(It should be started at 10 Hz). Figures of C coming from Japan usually are measured at 100 Hz, so
they should be multiplied by 1.5-2. Figures of C coming from USA often are static values, so they
should be halved. Most figures of C coming from Europe are OK (stated at 10 Hz)
Nevnt i forbindelse med formelen jeg oppgav tidligere i tråden.
det har jeg lurt litt på også. bare antok at det betydde det samme som det vanlige jeg.. ;DFZ skrev:Ser at Lateral Dynamic Compliance oppgis med enhet 10-6 cm/Dyne. Nå begynner vi nok å nærme oss noe. Men hva i huleste er enheten "Dyne"??
0,000006 cm under dyna? Ikke mye å skryte av.....Pengvim skrev:det har jeg lurt litt på også. bare antok at det betydde det samme som det vanlige jeg.. ;DFZ skrev:Ser at Lateral Dynamic Compliance oppgis med enhet 10-6 cm/Dyne. Nå begynner vi nok å nærme oss noe. Men hva i huleste er enheten "Dyne"??
Takk for den Arne.Cobra2 skrev: