Michell Orbe vs. Dr Feickert Woodpecker vs. VPI Classic 3.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    ANM

    Gjest
    Det ække stein, men sikker på at det kan la seg ordne...;) Behøver ikke ha noe under egentlig.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HSJ

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Bare husk når du drar rundt for å høre på spillere at når det gjelder tonal balanse så er det (etter min mening) større forskjell på pickup og match av disse opp mot riaa enn på drivverk og armer. Jeg mener IKKE med det å si at pickup og riaa er viktigere, den diskusjonen har vært tatt her før så la oss la den ligge. Poenget mitt er bare at det er svært vanskelig å mene noe om et drivverk isolert sett når du hører det i et komplett system i et rom du ikke får hørt det andre spillerne i. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hatt folk innom hos meg og de uttaler seg om hvordan Avid-en låter og hvordan SME-en låter. Ja, det er forskjell på dem, og jeg hører forskjellene fordi jeg kjenner dem fra flere picuper, men det de besøkende typisk beskriver ligger i pickupen, step-upen eller andre steder.
     
    A

    ANM

    Gjest
    Må si meg enig Fosse. Det er faktisk mange velbygde drivverk og føler egentlig at de virkelig utslagsgivende, umiddelbare forskjellen ligger i arm/pu. Det er på en måte det du hører før du blir virkelig kjent med drivverket. Nå tar jeg selvfølgelig forbehold om at vi snakker om drivverk som allment er kjent for høy kvalitet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HSJ
    K

    Kleine Freiheit

    Gjest
    Alle platespillerne du har nevnt er meget gode, og du vil sikkert kunne leve godt med lyden alle leverer. Evt forskjeller kan sikkert utlignes med matching eller tilvenning. Gå for den som gir mest eierglede-den du tar en omvei for å dulle litt med;)
    I lys av de siste innlegg er jeg ikke verre på det enn at jeg siterer mitt eget innlegg, #53;);)
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HSJ

    CC61231

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.10.2014
    Innlegg
    263
    Antall liker
    174
    Sted
    Malmö
    hei
    har en michell Gyro SE m Orbe og sme/denon
    kan varmt anbefale den.

    har ikke hört VPI, men kender de øvrige spillere indgående og er ikke i tvivl om mit valg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HSJ

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.891
    Antall liker
    26.712
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Det referanse sporet du nevner fra The Mars Volta album "Amputechture" er nok en jobbig øvelse for mange spillere/anlegg! det kreves ett fundament i bassen for att det ikke skall høres platt ut, og en topp som har kontroll på allt som skjer der og ikke blir slitsom i ørene, platen har god lyd skall sies men som sagt en utfordring!

    Hade en OVK-medl her om kvelden og vi lyttet til denne platen, mener selv att Hyperspacen med ZYX 4D klarer dette meget bra, og det kan sikkert min kamrat fra OVK instemme i! tør jeg og si.

    Prøv også sporet Viscera Eyes:)
    20161119_171557.jpg
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HSJ

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Bra sagt! Jeg har tenkt akkurat de samme tankene de siste dagene. Foreløpig har jeg hatt én Dr. Feickert-lytting og én Orbe-lytting (med eldgammel pickup på), og de oppsettene klarte ikke å takle det sporet. Jeg er generelt veldig glad i det meste Omar Rodriguez-Lopez gjør, men han har en tendens til kjøre mye høyfrekvente lyder, i tillegg til ren støy og enorme mengder perk. I love it, men foreløpig er det bare Gyroen i oppsettet jeg hørte i sommer som har takla det. Hyperspace er da en NAS-spiller, ikke sant?

    Ellers er en annen favorittskive som er vrien å høre på Ultravisitor av Squarepusher - litt av de samme problemene ... Vel, fredag skal jeg ha en spennende lytting til.

    De testlåtene jeg bruker er:

    Day of the Baphomets (vanskelig lydbilde) - Mars Volta
    15 Steps (rytmiske detaljer) - Radiohead
    1000 Deaths (mye som skjer i nedre register) - D´Angelo & The Vanguard
    Black Market (audiofil innspilling og ref-lyd) - Weather Report
    Dropped (fordi den høres veldig bra og snappy og presis (+0,3% >:D) ut på Regaen min, og da bør den gjøre det på alt annet også) - Atoms for Peace

    Viscera Eyes er ei knall låt, da .. nå skal jeg jammen høre på den - på iPod :mad::(8)
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.891
    Antall liker
    26.712
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Hyperspace er en NAS spiller ja. 15 steps brukes også her krevende! men funker fint. Black Market og Stormy weather gode plater:)
    Kan også ta med Yes Roundabout låter den blodfattigt blir det plagsamt:p
    Kan sikkert by på demo fremover......
     
    • Liker
    Reaksjoner: HSJ

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Når du sier "taklet det" mener du da å få det til å låte bra, eller mener du håndtere det i forhold til sporing/ikke skurring?

    Når det gjelder sporing så er arm/pickup viktigere enn drivverk.
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Bedre seint enn tidlig, som norsklæreren min pleide å si.

    Det jeg i mitt ignorante sinn prøver å lytte på når jeg hører på spillere, er pausene mellom anslagene, og da særlig i låter med mye detaljer og i rytmedelen. Hvis ting supper seg sammen for mye tenker jeg vel at det er resonanser et sted som tilgriser, eller at det spinner upresist. Men kan jo være andre ting og - gammel pickup, f.eks, eller .. tja.. delefilter i høyttaler? Forøvrig opplever jeg mer og mer at den såkalte "varme" lyden som blir nevnt i hytt og pine bare er i veien på flere av de testlåtene jeg bruker.

    Er litt usikker på hvordan man hører på sporing :) Men det er jo derfor jeg henger her på forumet, for å lære litt.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.665
    Antall liker
    58.534
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Ved dårlig sporing låter det urent ved transienter og crescendoer.
    Piano og kvinnevokal er kanskje der som det ofte er lettest å høre dårlig sporing synes jeg,
    Det skjærer seg så og si.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HSJ

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.883
    Torget vurderinger
    24
    Det du beskriver HåvarSJohansen er absolutt et aspekt ved lydgjenngivelsen som påvirkes av drivverk. Mest utslagsgivende er det at du har et sett høyttalere som forsterkerne dine klarer drive ordentlig. Da jeg byttet fra Harbeth 40.1 til 40.2 var dette noe av det jeg opp opplevde størst forbedring på. Om det ligger hos høyttalerne isolert sett, det vet jeg ikke, jeg antar det er en konsekvens av bedre samvirke mellom høyttalere og forsterkere.

    Om du er i Oslo får du stikke innom og høre Garrarden, fabelaktig på timing (som jeg opplever at er det du beskriver - tidsmessig detaljering og presisjon = rytmisk presis). Satt sammen med EMT og Music First gir dette varme samtidig. For meg ligger varme i en frodighet i mellomtonen og at det er litt kjøtt på beinet.

    En uartikulerte bass er det som først dreper den egenskapen du er ute etter.
     
    Sist redigert:

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.705
    Sted
    Kongsberg
    Hei.

    Som alle slike tråder, ender man opp med å snakke en masse om drivverk. Naturlig nok, da
    dette er den store (visuelle) delen av en platespillerkombinasjon.

    Men, lyden man hører fra en platespillerkombinasjon er ikke lyden bare av drivverket, men
    den kombinerte lyden av alle delene som inngår i platespillerkombinasjonen. Det vil si;
    ...lyden fra pickupen,
    + lyden fra tonearmen,
    + lyden fra tonearmskablene,
    + lyden fra driverket,
    + lyden fra RIAAen,
    + lyden fra kablene fra RIAA til linjeinngangen
    = lyden av platespillerkombinasjonen.

    Videre er den lydmessige påvirkningen fra de forskjellige delene i en platespillerkombinasjon
    ikke proposjonal med størrelsen på de enkelte komponentene. Langt derifra. Jeg kommer
    her med et (veldig) grovt overslag av de forskjellige komponentenes innflytelse på total-
    lyden (utelater kabler for å forenkle det hele) - (Dette er selvfølgelig VELDIG subjektivt) :

    ...40 % - Pickupen
    +.30 % - RIAAen
    +.20 % - Tonearmen
    + 10 % - Drivverket
    = 100 % - Totallyden

    Dessuten påvirker de enkelte komponentene forskjellige aspekter ved gjengivelsen.

    For å komplisere det hele ytterligere, så er samspillet mellom de forskjellige komponentene
    avgjørende for sluttresultatet. Pickupen skal for eksempel passe sammen med både armen
    (, i en viss grad drivverket) og RIAAen. Armen skal passe sammen med drivverket osv osv.


    Derfor er det vesentlig å se på alle komponentene i en platespillerkombinasjon, ikke bare på
    en enkeltkomponent som drivverket. Håvard, du er i en unik situasjon der alle komponentene
    skal handles nytt, så tenk kombinasjoner snarere enn enkeltkomponenter. Du må gjerne ringe
    meg (telefonnummeret har du)...

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.083
    Antall liker
    1.063
    Torget vurderinger
    10
    Dette er nok veldig subjektivt, ja. Etter å ha syslet med vinyl i en årrekke er min opplevelse at drivverket har mer å si for sluttresultatet enn det du legger til grunn. Så for en gangs skyld er jeg ikke helt på bølgelengde med deg, Gunnar.
     

    karlinn

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2005
    Innlegg
    777
    Antall liker
    110
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Selvom pu utgjør største lyd-endring så synes man kommer veldig langt med et billig pu, ikke helt så langt med billig drivverk og ennå mindre med en billig tonearm. Ble en åpenbaring for meg på sitt tidspunkt jeg fikk meg en veldig god arm. Fundamentet, grunntone området osv. da kommer drivverket sterkt inn. Men gjentar meg litt, synes utfra det du skriver så ville jeg prøve å legge øre til technics sp10, garrard 3 eller 401, en god lenco eller EMT spillere.
     

    srtorp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2013
    Innlegg
    557
    Antall liker
    1.106
    Torget vurderinger
    11
    Jeg gikk fra Quintet Black til Cadenza Black på min Woodpecker og fikk helt ny platespiller :)
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Men nå er det ganske mange som kommer med disse innspillene - at jeg egentlig hører på noe annet drivverket, og hva det er. Kanskje noen kan komme med innspill på hvordan faktisk høre på et drivverk? Og jeg kjenner jeg blir skeptisk til betraktninger om subjektivitet - hvis et drivverk kun skal spille i riktig tempo og ikke lage noen resonanser, burde vel dette være rent målbart? Ok, nå er jeg litt vanskelig, men er det ikke en sannsynlighet at resonanser er med på å lage en slags signatur, og at noen selvsagt kan like dette, og at måten å løse resonansproblemer er forskjellig fra drivverk til drivverk, og at også dette lager signatur?

    Nå er jeg nok i øyeblikket preget av at jeg i det siste har lest litt om Avid, som jeg egentlig hadde tenkt til å styre unna, men som jeg liker mer og mer. De er utrolig flinke til å snakke om designet sitt - og funksjonaliteten, særlig i forhold til hvordan de løser resonansproblemet. SME har vel også uttalt at de mener mye av den karakteristiske LP-lyden kommer av resonanser i tonearmer. Sier selvsagt ikke at de tingene f.eks. du, Gunnar, ikke har noe å si - på ingen måte! Bare at det hadde vært interessant å høre hva folk har å si om hvordan lytte til et drivverk.
     

    Gunnar_Brekke

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    2.705
    Sted
    Kongsberg
    Kanskje noen kan komme med innspill på hvordan faktisk høre på et drivverk?
    Hei.

    For å si noe (med 100% sikkerhet), må man for å sammenligne to drivverk, utstyre dem med samme arm, samme RIAA og samme
    pickup. Men, med (lang) erfaring, der man etterhvert kjenner lydsignaturen til en haug forskjellige tonearmer, RIAAer og pickuper,
    kan man "trekke fra" lydsignaturen av disse kjente komponentene for å komme til et svar. Med erfaring av et stort utvalg av drivverk,
    kan man etterhvert plassere dem i et "kart" ut fra deres lydkvalitet. Det hjelper selvfølgelig godt å ha hørt noen hundretall av hver
    enkelt komponent - i noen tusen kombinasjoner...

    Med omfattende erfaring kan man også komme fram til et mønster der man kan identifisere hvordan designmessige komponentvalg
    i drivverket (eller pickupen, eller tonearmen, eller RIAAen) har en identifiserbar lydsignatur. Som (nesten) alltid stemmer med kartet:
    - Flytende oppheng låter annerledes enn fast oppheng.
    - Kraftig motor låter annerledes enn svak motor.
    - DC motor låter annerledes enn AC motor.
    - Stor motorstyring låter annerledes enn liten motorstyring.
    - Remdrift låter annerledes enn direktedrift - og mellomhjulsdrift.
    - Tung tallerken låter annerledes enn lett tallerken.
    - Tungt plint låter annerledes enn lett plint.
    - Og forskjellige materialer (i alle komponentene) - vil alle ha forskjellig lydsignatur.

    Kjenner man til signaturen til forskjellige løsninger og materialer, kan man derfor også i en viss grad også kunne si noe lyden til en
    komponent, selv uten å ha hørt den. Dette kan hjelpes ytterligere av "familielikhet", der mange produsenter har et spesifikt lydideal
    de jobber mot. Har man hørt et produkt fra en produsent, kan man ofte mene noe (meget vel feilaktig) om andre produkter fra samme
    produsent. Men helt sikker kan man ikke være før man faktisk har hørt en komponent.

    Når det gjelder mitt bruk av utrykket subjektiv i forrige innlegg, var det først og fremst ment som en indikasjon på at min prosentmessige
    inndeling av komponentene ikke var objektiv (basert på målinger/notater), men hadde store muligheter for feilmarginer.

    Men, når vi først er inne på emnet, så handler selvfølgelig hifi (og det meste andre her i livet) om subjektive valg. Vi handler ikke hifi for
    å måle på det, men for å høre på musikk. Vi velger det vi liker (som din rørforsterker), ikke det som nødvendigvis måler best. Og ingen
    sted i hifiverdenen er subjektiviteten mer tilstede enn innen platespillerkombinasjoner. Hadde vi valgt ut fra rent objektive vurderinger,
    hadde man i stedet valgt en eller anne digital lydkilde. Som måler bra, men låter dårlig(ere). For å sitere Knut Vadseth i siste Fidelity
    (i test av Electrocompaniet ECG-1) : "Det mest mystiske med vinyl, er at det nettopp er de parametrene som beviselig måler dårligst
    i forhold til CD-mediet, som faktisk låter mest imponerende"
    .

    mvh
    Gunnar Brekke
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.148
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Vanskelig å forklare det enklere og mer lettfattet enn det innlegget der Gunnar:)
     

    HSJ

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2016
    Innlegg
    211
    Antall liker
    87
    Sted
    Ormåsen, Øvre Eiker
    Torget vurderinger
    5
    Vel, man gjør seg erfaringer. Etter noen lyttinger både her og der, er det selvsagt ikke tvil om at kombinasjonen har mye å si. Nå har jeg omsider fått på plass PH6, og det ble betraktelig råere enn det bittelille Fonotrinnet til Rega. Var litt trøbbel i kombinasjonen med Exact-pickupen, da den hadde ganske høy output og med forsterkninga til PH6 ble det for mye for VSI60-forsterkeren min, som bare tåler 3, 5 volt inn. Fikk imidlertid en annen pickup - Ortofon Quintet Red, så det ble jo spennende. Ganske mye mer kropp og bass og fylde nå. Kan definitivt spille Mars Volta, selv om det fortsatt er krevende. Dog, må nok spilles inn en stund til :)

    Så har jeg egentlig landa på en platespiller nå - som ikke sto på lista engang! Etter å ha fått høre i mitt eget oppsett, og med en veldig god pris, har valget endt på en Avid Volvere - i sølv. Tar nok litt tid før jeg får den i hus, men den hadde noe av den samme in-the-pocket-følelsen som Gyroen hadde, men samtidig noe av rappheten til Rega. Rytme og punch. I tillegg synes jeg den hadde en utrolig bra følelse av stabilitet. I utgangspunktet ikke den spilleren jeg synes SER best ut, det er litt racerbilfakter over den, og den korken på toppen skjønner jeg virkelig ikke at de ikke klarer å få i en annen farge, men den vokser på meg - men den låt såpass riktig, at det ble vanskelig å gå i en annen retning etterpå. Til slutt må jo øra velge, uansett :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn