MGP Hallo Moskva!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.511
Torget vurderinger
1
Pink_Panther skrev:
På tide at noen begynner å høre på musikk istede for å lytte på anleggene sine. Når en surmaget, pianospillende halvgammel syngedame er referanse så skjønner jeg jo at man blir litt perpleks over å få høre og se en spilleglad og dyktig unggutt.

;D
Ja du sier noe der... ;D

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
frans skrev:
Norge tok "storeslem". Først med Black Sheeps og så med Rybak. ;D
Jeg liker Blacksheeps bedre enn Rybak.

Russerene ser ut til å trykke ham til sitt bryst. Kanskje vi kan eksportere Rybakken østover? Så er vi kvitt'n.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
33.422
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Imperial skrev:
I'm in love with a fairytale, even though I know...
That all the rest of this sordid year, all we hear is ...

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!

Nå blir det... plagsomt dere, for tenk om vi vinner?
Da trur jeg jeg går i hi!

imp.

HALLOOOOOOO!!!!!
Imperial! ;D

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
7.379
Torget vurderinger
36
I'm annoyed with the fairytale
And I confess it hurts
I'm afraid
That I'll loose my mind
I'm already cursed

fritt etter Aleksander Rybak...

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.794
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
la oss være litt seriøse:

kan noen være vennlig å fortelle meg hva som er så stort med den låta?
den må jo åpnebart ha truffet en nerve hos mange, siden den vant så suverent.

men selv så hører jeg bare en enkel melodi som irriterer mer enn den fenger, en tåpelig og klisjepreget tekst, en middelmådig stemme, og ekstremt monoton felejokking uten all verdens finesse.

hva er det jeg ikke har fått tak på?
hvor ligger genialiteten?
kan noen forklare?
jeg prøver å lære litt mer om mgp-psyken.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.923
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
8)

"Years ago
When I was younger
I kind of liked
A girl I knew
She was mine
And we were sweethearts
That was then
But then it’s true

I’m in love
With a fairytale
Even though it hurts
Cause I don’t care
If I loose my mind
I’m already cursed

Every day
We started fighting
Every night
We fell in love
Noone else
Could make me sader
But noone else
Could lift me high above

I don’t know what I was doing
When suddenly
We fell apart
Nowadays
I can not find her
But when I do
We’ll get a brand new start

I’m in love
With a fairytale
Even though it hurts
Cause I don’t care
If I loose my mind
I’m already cursed

She’s a fairytale
Yeah
Even though it hurts
Cause I don’t care
If I loose my mind
I’m already cursed"

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Det verste er at poden, som vanligvis hører på kvalitetsmusikk som Raga, Maiden og Turboneger, har fattet interesse.

Nå må jeg kanskje lide meg gjennom Fairytale på Tønsbergmessa. Grøsssss...

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
7.379
Torget vurderinger
36
Gago skrev:
la oss være litt seriøse:

kan noen være vennlig å fortelle meg hva som er så stort med den låta?
den må jo åpnebart ha truffet en nerve hos mange, siden den vant så suverent.

men selv så hører jeg bare en enkel melodi som irriterer mer enn den fenger, en tåpelig og klisjepreget tekst, en middelmådig stemme, og ekstrem monoton felejokking uten all verdens finesse.

hva er det jeg ikke har fått tak på?
hvor ligger genialiteten?
kan noen forklare?
jeg prøver å lære litt mer om mgp-psyken.
Jeg kan prøve å være seriøs om ikke annet ;D

Det finnes faktisk gode grunner til at det gikk som det gikk.

Rybak er utrolig flink til å kommunisere med kamera. Det finnes enkelte som har en egen utstråling når det er et kamera i nærheten, og den gutteaktige sjarmen til Rybak klarer han å formidle rett inn i TV-ruta.

Rybak er verken blendende vakker eller schtøgg som juling. Han ser ut som han kunne vært naboen til hvem som helst. Men han har utrolig sjarm.

Det er ingen ulempe å lage en enkel melodi, så lenge den er catchy. Hvis man sammenligner med de andre låtene så husker jeg ikke melodien på en av dem. Fairytale er en sånn melodi man lett husker etter første gang man hører den. Akkurat som Bombadilla Life for å ta et enda verre eksempel.

Poptekster trenger ikke være nobelkandidater i litteratur. Det er ikke Rybak sin låt i nærheten av heller, men den er neppe så mye verre enn mye annet engelskspråklig som er kommet fra artister uten engelsk som morsmål.

Roy

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
33.422
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nå har jeg hørt hele sangen for første gang (Takk, FallenA). For en uke siden måtte jeg google fort å skjønne hvorfor Pondus gikk berserk.

Den fenger fordi det ligger en enkel 2/4 folkbeat i bunnen, fordi det felekoret er arresterende, fordi refrenget kommer som en tåkelur ut av intet (dynamikk, hurra, om enn av av/på slaget), og fordi Rybak ser 5 år yngre ut enn han er (Akkurat som O.G. Solskjær).

Velbekomme.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.794
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ok, så konklusjonen må vel være at fairytale var minst jævlig av alle låtene i årets mgp?

men det forklarer jo ikke det faktum at mange faktisk går rundt og nynner og blir i godt humør av låta...

takk for forsøket, r.e.s., men jeg tror jeg må bare slå meg til ro med at mgp og meg ikke passer sammen. :'(
litt kjipt, egentlig, siden jeg tross alt gløtter innom deler av showet år etter år (ofte ufrivillig).
selv om jeg ikke har noe mål om å like mgp-musikk, så hadde det vært artig å i alle falle forstå hva som opfattes som "bra" og "dårlig" i dette rare sirkuset.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
7.379
Torget vurderinger
36
Gago skrev:
takk for forsøket, r.e.s., men jeg tror jeg må bare slå meg til ro med at mgp og meg ikke passer sammen. :'(
Islands sitt bidrag kunne faktisk minne om en god poplåt...

Roy

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.726
Derfor passet Islands innslag ikke inn i konseptet... ::)

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Valentinos forklaring er god og som R.E.S. nevner, husker man låten fort. I grunnen er dette en hyllest til dynamiske høyttalere med aktiv deling. ;D

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.794
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
R.E.S. skrev:
Gago skrev:
Islands sitt bidrag kunne faktisk minne om en god poplåt...

Roy

ikke uenig.
jeg fikk ikke sett island på lørdag.
hørte tyrkia også hadde noe cathcy greier, og hotte babes?
(aserbadsjan hadde forøvrig kveldens hotteste babe, av de jeg så)

og hvordan var tyskland, med dita von teese?

edit: var på utube og så tyskland nå.
fan for en flat og kjedelig låt.
kurvene til dita var dog ikke flate...

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Fa.. gutten gjør jo en kjempe innsats, men trodde faktisk at det kun ville holde til en fjerde eller femte plass!

Hadde faktisk Danmark, Island, Albania og Hellas foran Norge, men som en reinspikka patriot (idiot), så håpet man jo på Alexander Rybakk hele veien.

Det er som er litt synd, det er at hele melodien faktisk er oppbrukt av både P3 og P4 lenge før M. G. P. starter :'(

Det som imidlertid er meget morsomt, er at flere av østblokklandene begynner å levere varene! Se på for eksempel Estonia. De fremførte faktisk en klassisk melodi, og vakkert fremført var det jo også!

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Har hørt på "alle" melodiene igjen (flere ganger), og det virker faktisk som Island ble snytt for en ganske klar seier!

Det er egentlig flere runner up her. Polen, Russland, Cypros og Armenia har faktisk også "ganske" gode melodier!

Men det er jo bare og gratulere Norge ved Alexander Rybakk med seieren en gang til!

Danmark, Albania, Hellas og kanskje Estonia burde som sagt tidligere ha vært med helt i toppen!

Dette er kun sett under ett i denne konkurransen, og gjenspeiler ikke den daglige musikk smak ;)

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.511
Torget vurderinger
1
Island var egentlig min favoritt. Syntes hun fra Malta sang veldig bra.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.794
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
er det ikke sånn eurotrash disco med kvasietniske elementer i stil med låta til aserbadsjan som har vunnet de siste årene da?
trodde sånn shit var hot i mgp, jeg.
og freakshows ala lordi, selvsagt.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.049
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Gago skrev:
ok, så konklusjonen må vel være at fairytale var minst jævlig av alle låtene i årets mgp?

men det forklarer jo ikke det faktum at mange faktisk går rundt og nynner og blir i godt humør av låta...
Tror ingen har nevnt det før, men men jeg drister meg til å sammenligne denne låta (hvis jeg ikke nevner navnet på....) med noen av sløggerne til The Beatles. Ikke fordi denne låta nødvendigvis er like god, men fordi den inneholder mange av de samme elementene av melodi, komp og rytme. Og for ikke å snakke om sjarme fra utøverne (nå snakker vi tidl. Beatles) Ingen av dem hadde (har) vel en utpreget god vokal heller. Men det holder, med hjelp av elementene jeg har nevnt tidligere.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Ååååh! Det har skjedd flere ganger de siste dagene, jeg liksom går å nynner for meg selv, og så hører jo hva det er jeg nynner på!
;D Det er jo Fairytale vøttø!
Hjælp!! ;D

Jaja...

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Fattern spiller på trekkspil, og siden han har satelitt og sånt så har han bl.a flere kanaler ifra Albania og Bulgaria og slike land hvor
de sender trekkspillmusikk 24 seven... grufulle greier!!! Dette hører'n på mye og spiller med! Katta stikker ut bare den ser han gå etter trekkspillet, det er jo nesten morro, for nå vet den at her blir det tortur om den ikke kommer seg ut døra og det lyt skje fort!!!
;D
Så jeg trudde jo at det var bare slik musikk jeg da, iallefall i Albania.
Men så vøttø: Deltakeren rett før Rybak var Albania: Kejsi Tola, 17 år bare og! (Idolvinner da faktisk også ifra det landet.)
Synger jo disse damene her da!
Det er jo en hel verden i Albania med musikkfestivaler og Electronica og metal scene der nede, dette har jeg aldri visst, eller for
den saks skyld leita etter, for å si det sånn.
Dette var jo bra!!!
De kan altså annet enn å matraktere trekkspill i det landet! (Nå har fattern dyrere trekkspill en jeg har bil..Si det til katta, trur ikke den bryr seg gitt!)
;D
mvh

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.511
Torget vurderinger
1
...og jeg som husker da Lill Babs ble "strippet til trusa" på 80-tallet i MGP da Sverige arrangerte finalen. Det var skandale, liksom. ;D

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.580
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Den desidert beste låta i MGP var som vanlig den franske:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.726
Lurer på om det blir in med Hallingkast på nattklubbene nå. Er akuttmottakene bemannet for det tro? ;D

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
33.422
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
emotikon skrev:
Gago skrev:

Tror ingen har nevnt det før, men men jeg drister meg til å sammenligne denne låta (hvis jeg ikke nevner navnet på....) med noen av sløggerne til The Beatles. Ikke fordi denne låta nødvendigvis er like god, men fordi den inneholder mange av de samme elementene av melodi, komp og rytme. Og for ikke å snakke om sjarme fra utøverne (nå snakker vi tidl. Beatles) Ingen av dem hadde (har) vel en utpreget god vokal heller. Men det holder, med hjelp av elementene jeg har nevnt tidligere.
Har tenkt noen av de samme tankene. Det er selvfølgelg noe ABBA-formel også inni der. Men etter én gjennomlytting kan jeg ikke huske at det er noen toneartsmessige overraskelser i [...] ;); Ingen "fremmede" akkorder som kan hjelpe låta forbi døgnfluestadiet. Men ligger refrenget i versets dominant, emotikon?

Forøvrig er jeg fullstendig enig med Jøgga. Ettersom det norske bidraget vant og Albanas var "bra" er det egentlig rått parti.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Valentino skrev:
Den fenger fordi det ligger en enkel 2/4 folkbeat i bunnen, fordi det felekoret er arresterende, fordi refrenget kommer som en tåkelur ut av intet (dynamikk, hurra, om enn av av/på slaget), og fordi Rybak ser 5 år yngre ut enn han er (Akkurat som O.G. Solskjær).
Fin den der med tåkeluren. Ganske treffende også, han ligger i samme stemmeleie som bastøferja omtrent.

V

vredensgnag

Gjest
Om man sammenligner med Azerbaijians, som ble skrevet av to svenske låtskrivere: denne er glatt MGP suppe, om enn ikke like glatt som den svenskene selv sendte avsted. Slikt er blitt bakgrunnsstøy i denne sammenhengen.

Fairytale har "fremmede akkorder" - fela. Og den tok tydeligvis europeerne. Vi har hørt feler før, og syns kanskje ikke at det er fremmed.
Enkel tekst, med enkelt drama. Lett å huske. Refreng som setter hæla i taket, og en helsikes masse energi i både stemme og utførelse, på en rå måte.
Europeerne meldte tydelig fra hva de syntes om MGP-suppe da Jordi vant. Og nå meldte de enda tydeligere fra: gi oss noe nytt.

Talentfull, denne Rybakk. Skolert klassisk, med topp-plasseringer på Barratt Due. Skrev både tekst og melodi, og fremførte en sang som virkelig er krevende for strupen, mens han spilte fele. Han kommer til å bli en musikkmakt her hjemme. Dette gjør vel for ham hva "Alley Cat" gjorde for Bent Fabricius Bjerre. (Komponerte en kjenningsmelodi for et tv-program, som gjorde ham til millionær. Senere Olsenbanden-tema, musikkproduksjon, filmproduksjon, osv).
http://www.bentfabricius-bjerre.dk/

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Valentino skrev:
Men etter én gjennomlytting kan jeg ikke huske at det er noen toneartsmessige overraskelser i [...] ;); Ingen "fremmede" akkorder som kan hjelpe låta forbi døgnfluestadiet. Men ligger refrenget i versets dominant, emotikon?
Både vers og refreng går vel i samme moll-toneart. Etter hva jeg kan høre noe slikt:
Cm Fm Giss Gm

Uten at jeg vet eksakt toneart.

Det er vel gissen som skiller seg litt ut her, og gir låten det lille løftet. Gissen tilhører parallelltonearten som er Ess.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg likte kanskje best bidragene fra Malta og Portugal. Island sin poplåt var helt midt på treet. Storbritania hadde den desidert beste vokalisten (nydelig stemme), men melodien var middelmådig.

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
37.228
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
bjornh skrev:
...og jeg som husker da Lill Babs ble "strippet til trusa" på 80-tallet i MGP da Sverige arrangerte finalen. Det var skandale, liksom. ;D
Det var vel Lill Lindfors som hade kjole trikset, om jag inte husker feil.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.511
Torget vurderinger
1
cash 63 skrev:
bjornh skrev:
Det var vel Lill Lindfors som hade kjole trikset, om jag inte husker feil.
Det har du faktisk rett i. Lill Lindfors var det. Du fikk med deg det, altså..? ;D

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
33.422
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg leser på avisenes forsider at Synnøve Svabø over en lav sko utdeler unnskyldninger til Det norske Folk. Har hun holdt fram som Pedersen stevnet?

ottone

Nesten klassiker
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
13.580
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Valentino skrev:
Jeg leser på avisenes forsider at Synnøve Svabø over en lav sko utdeler unnskyldninger til Det norske Folk. Har hun holdt fram som Pedersen stevnet?
Skuffende.
Sjarmen med sånne som Svabø er (var) at de driter i om folk blir fornærmet!

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.049
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
Valentino skrev:
Men etter én gjennomlytting kan jeg ikke huske at det er noen toneartsmessige overraskelser i [...] ;); Ingen "fremmede" akkorder som kan hjelpe låta forbi døgnfluestadiet. Men ligger refrenget i versets dominant, emotikon?
Både vers og refreng går vel i samme moll-toneart. Etter hva jeg kan høre noe slikt:
Cm Fm Giss Gm

Uten at jeg vet eksakt toneart.

Det er vel gissen som skiller seg litt ut her, og gir låten det lille løftet. Gissen tilhører parallelltonearten som er Ess.
hmmmm... denne låta (hvis navn ikke nevnes) går i D-moll.

Akkordrekke vers er som følgende: Dm - Gm - Bb - Am - Dm - Gm - Bb - Am
Akkordrekke refreng: som oddgeir skriver- samme som vers.

Versets dominant... er du heelt på styr Valentino- komme med fagutrykk her på HFS ::) :-*

Nå skal jeg bare fremføre denne låta en gang til- på en stor konsert på Calella Beach, utenfor Barcelona- den 23 juni. Så skal låten hvis navn ikke nevnes i min munn- begraves dyyyyp i sanden på samme strand. Minnene om den skal så begraves i noen kalde drinker på en mørk kro inne i byen et sted.....

Z

Zomby_Woof

Gjest
Emotikon?

Det er bare å gråte hvis du føler for det. Det er ikke femi i det hele tatt. Men pass deg for selvmedisinering med psykofarmaka. Det kan sikkert oppleves fristende, men det er farlig. Ta deg en dram i stedet.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
33.422
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg så Senkveld-best of på fredag, og da Rybak og de sprelske herrer gjorde entré med feler fikk jeg assosiasjoner til de australske brødrene Youngs gitarverk...

Beklager faguttrykket, emotikon. Det skal ikke gjenta seg. Jeg var da også på bærtur.

Tillegg: http://www.abctv.no/node/5470. Hihi.

Topp Bunn