MGP 2016

M

MORNING STAR

Gjest
Jury resultatet var nærmest mine egne spådommer.

Har sympati med det ukrainske folk, som lider av å ha grense med en nabo som har sin egen definisjon av hvordan europa skal se ut politisk og ikke minst demografisk.

Pluss at korrupjon i politisk ledelse har plukkråtnet opp landet innenfra.

Men ikke at de skulle vinne MGP.

Georgia var i år for gode for MGP og for atypisk.
Fikk 12 poeng av den britiske jury, antagelig den eneste jury som stemte på kvalitet.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Det ukrainske bidraget MÅ ha hatt en politisk grunn til at det gikk som det gikk. Krim er- som dere vet- annektert- såvidt jeg vet i strid med lover og regler- av Big Vladimir i Russland. SÅ HVORFOR ga Ukraina Sergej Lazarev en tolver? Jeg vedder på at det var for å ikke komme på kant med russerne. Klart, Lazarev hadde både låten og produksjonen i boks og kan sies å ha fortjent den tolveren. Og Ukraina spilte nok relativt hensynsløst på sympatikortet der. Jamala har en bra vokal, men definitivt ikke bedre enn Dami Im og Laura Tesoro! Låten var uryddig, urolig skrikete og til å skru av! Og det sier jeg, som aktivt søker å plukke ned arrangementer med svakhetspinsett. Det at det brukes ett språk av de aller fleste gjør at slike tekniske ting- ink låtens totalkvalitet- blir enda viktigere for å få det til på troverdig vis. Jeg har medfølelse med ukrainerne- så definitivt- men når publikum har så mye makt som i det nye poengsystemet må det jo bare gå galt! Selv var jeg enig med juryene om at Dami Im og Australia skulle vunnet- hands down! De to gangene aussiene har vært med har de også levert de beste bidragene! Håper forøvrig de fortsatt blir med, da australierne er svært gode på musikk- det har de alltid vært.

Belgiernes lille Laura- skatt ( Tesoro :it. skatt) leverte imo så det plystra etter! Funky, freskt, åpent og så moro at jeg og forloveden bare gliste! Hvem skulle trodd at fyrverkeriet bare er nitten år? Gi henne tre år til, så er hu på Edsilia-nivå! Som en digresjon til det, kan nevnes at jeg satt og ønska meg engelsk Rombley-stuk på det serbiske bidraget:cool: Eget språk, javel..men gjør det ordentlig! Samme glisefaktor med Frankrike. God vokal, tøff dynamikk. Happy, happy! Kjempelåt! MEN vinneren var- iallefall burde det vært- AUS!!! Sikkerhet, flyt, produksjon, show..ALT hadde skikkelig ESC-vibe! At de ikke vant med den der anser jeg som skandale!!!:mad:

Mht JT: Han har jobbet såpass mye med svenske produsenter, samt at USA sendte ESC for første gang. Det er grunnen til at han var der i pausen.

Sist redigert:

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2015
Antall liker
316
Fin måte for Europa å si hva de mener om Russland...
Russland fikk flest stemmer av folket så det sier ikke så mye.

Neste år skal Russland stille med en sang om at Tyskland drap millioner av sovjetere og at Frankrike brant Moskva på 1800 tallet.
Vennligst hold politikk utenfor MGP.

Nå synes jeg at hun som vant hadde en vakker og den beste stemmen i mine øyne, men for en rotete og kjedelig sang.

Sist redigert:
H

Hardingfele

Gjest
Det må jeg si, det spisser seg til i Europa. Leste nettopp en artikkel i Morgenbladet om hvordan Europa nå lar pendelen svinge fra overnasjonale prosjekter til nasjonale, og at det alltid innvarsler urolige tider.

Sangen handler om Stalins deportering av 240 000 tatarer fra Krim.

Eurovision Song Contest 2016 Second Semi-Final
Ukraine (NTU)

Performer: Jamala
Song title: 1944
Music by: Jamala
Lyrics by: Jamala

1944

1
When strangers are coming...
They come to your house,
They kill you all
and say,
We’re not guilty
not guilty.

Where is your mind?
Humanity cries.
You think you are gods.
But everyone dies.
Don't swallow my soul.
Our souls

Yaşlığıma toyalmadım
Men bu yerde yaşalmadım
Yaşlığıma toyalmadım
Men bu yerde yaşalmadım

2
We could build a future
Where people are free
to live and love.
The happiest time.

Where is your heart?
Humanity rise.
You think you are gods
But everyone dies.
Don't swallow my soul.
Our souls.

Yaşlığıma toyalmadım
Men bu yerde yaşalmadım
Yaşlığıma toyalmadım
Men bu yerde yaşalmadım

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Antall liker
565
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Men hvis ESC opprinnelig var ment som et fora hvor et spent Europa kunne møtes som venner, og de nå har inkludert Tyrkia, Israel og Australia...er det ikke nå på tide å inkludere Kina, Iran og Nord-Korea? Jeg er sikker på at Nord-Korea kunne bidratt med mye fest :)

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2015
Antall liker
316
Men hvis ESC opprinnelig var ment som et fora hvor et spent Europa kunne møtes som venner, og de nå har inkludert Tyrkia, Israel og Australia...er det ikke nå på tide å inkludere Kina, Iran og Nord-Korea? Jeg er sikker på at Nord-Korea kunne bidratt med mye fest :)
Kina og USA er vel snart med de også, første gang det ble vist på tv i år i de landene mener jeg.

Men det har vært mye politisk før i mgp, denne er vel litt spesiell.

I 1974 sendte Portugal en låt som skulle vise seg å bli historisk. Venstresiden i det portugisiske militæret planla nemlig et kupp mot landets autoritære diktatorstyre. De bestemte at den hemmelige koden for å starte opprøret skulle være når den portugisiske artisten Paulo de Carvalho entret scenen i Eurovision for å fremføre låten ”After Goodbye”. Dermed benket revolusjonære landet rundt seg foran radioer og tv’er, og i det de første tonene av låten strømmet ut av høytalerne, gikk de til angrep.
Politiske markeringer i ESC - Melodi Grand Prix - Eurovision Song Contest - NRK

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.155
Torget vurderinger
1
Så ingen mener at det fantes et politisk budskap i utsagnet som kom fram i Sverige av en om at "... if there is room in the heart, there is room in the butt!"?

Midas

Bransjeaktør
Ble medlem
07.01.2015
Antall liker
772
Sted
Stavangerområdet
Jeg irriterer meg over at til tross for at hele produksjonen er en vill orgie i teknikk, så klarer dem ikke å produsere en brukbar lydmiks!

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.155
Torget vurderinger
1
Nei det var mye rart i lydmiksen gitt.

Topp Bunn