Det ukrainske bidraget MÅ ha hatt en politisk grunn til at det gikk som det gikk. Krim er- som dere vet- annektert- såvidt jeg vet i strid med lover og regler- av Big Vladimir i Russland. SÅ HVORFOR ga Ukraina Sergej Lazarev en tolver? Jeg vedder på at det var for å ikke komme på kant med russerne. Klart, Lazarev hadde både låten og produksjonen i boks og kan sies å ha fortjent den tolveren. Og Ukraina spilte nok relativt hensynsløst på sympatikortet der. Jamala har en bra vokal, men definitivt ikke bedre enn Dami Im og Laura Tesoro! Låten var uryddig, urolig skrikete og til å skru av! Og det sier jeg, som aktivt søker å plukke ned arrangementer med svakhetspinsett. Det at det brukes ett språk av de aller fleste gjør at slike tekniske ting- ink låtens totalkvalitet- blir enda viktigere for å få det til på troverdig vis. Jeg har medfølelse med ukrainerne- så definitivt- men når publikum har så mye makt som i det nye poengsystemet må det jo bare gå galt! Selv var jeg enig med juryene om at Dami Im og Australia skulle vunnet- hands down! De to gangene aussiene har vært med har de også levert de beste bidragene! Håper forøvrig de fortsatt blir med, da australierne er svært gode på musikk- det har de alltid vært.
Belgiernes lille Laura- skatt ( Tesoro :it. skatt) leverte imo så det plystra etter! Funky, freskt, åpent og så moro at jeg og forloveden bare gliste! Hvem skulle trodd at fyrverkeriet bare er nitten år? Gi henne tre år til, så er hu på Edsilia-nivå! Som en digresjon til det, kan nevnes at jeg satt og ønska meg engelsk Rombley-stuk på det serbiske bidraget

Eget språk, javel..men gjør det ordentlig! Samme glisefaktor med Frankrike. God vokal, tøff dynamikk. Happy, happy! Kjempelåt! MEN vinneren var- iallefall burde det vært- AUS!!! Sikkerhet, flyt, produksjon, show..ALT hadde skikkelig ESC-vibe! At de ikke vant med den der anser jeg som skandale!!!
Mht JT: Han har jobbet såpass mye med svenske produsenter, samt at USA sendte ESC for første gang. Det er grunnen til at han var der i pausen.