Digitale avspillere Metrum Acoustics NOS dac

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.867
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Fikk en Metrum Acoustics NOS dac Octave i posten i dag.
Som altid når jeg tester en ny dac er jeg like overrasket og kanskje litt skuffet at forskjellene er så små... Har enda til gode å få den store WOW! opplevelsen ved å sammenligne dacer. (litt annerledes når en sammenligner pickuper fex.)

Når det er sagt, så er der faktisk forskjeller selv om de er ikke så veldig åpenbart noen ganger.

NOS dacen spiller meget bra og jeg lurer på om noen har hatt muligheten å få hørt og kanskje sammenlignet den med HEX dacen fra samme produsenten?
Hvor stor blir forskjellene mellom en dac til 10k og en til 32k (HEX dacen koster nok 10k mindre på kontinentet, prisforskjellen ligger egentlig "bare" på 12k, ikke 22k som her i Norge). Like "små" som mellom to forskjellige dacer fra forskjellige produsenter? La oss sier en NOS dac og en "vanlig" en? (jeg vet at det kan krangles om definisjonen av "små", men det er ihvertfal noe jeg opplever)

Takker for innspill

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Metrum Acoustics NOS dac Octave er en dac jeg kunne tenkt meg å lytte til da jeg har blitt anbefalt denne.
Hvilke dacer har du testet den opp mot?

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.867
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
direkte testet har jeg den kun mot en modifisert Cambridge 840C. Cambridgen har fått nytt kl.A analogtrinn med eget strømforsyning.
Den spiller, sammenlignet med NOS dacen, litt mer "in your face" og litt "grovere".

Octave spiller litt mere tilbakelent med noe finere oppløsning og mindre aggresivitet. Små forskjeller, men hørbart. Dette er førsteinntrykket ihvertfall.

edit: jeg har mk.I av Octaven. vet ikke om der er forskjell til mk.II, lydmessig

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
935
Hardheten er typisk for moderne delta - sigma dacer. Muse lager billige nos dacer basert på Philips TDA 1543, som selges på ebay. De har også den myke klangen og oppløsningen som kjennetegner multibit dacer.

Det er bra med denne renessansen for multibit-teknologi, den har vært undervurdert lenge.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
direkte testet har jeg den kun mot en modifisert Cambridge 840C. Cambridgen har fått nytt kl.A analogtrinn med eget strømforsyning.
Den spiller, sammenlignet med NOS dacen, litt mer "in your face" og litt "grovere".

Octave spiller litt mere tilbakelent med noe finere oppløsning og mindre aggresivitet. Små forskjeller, men hørbart. Dette er førsteinntrykket ihvertfall.

edit: jeg har mk.I av Octaven. vet ikke om der er forskjell til mk.II, lydmessig
MK II versjonene skal etter sigende være bedre.
Opplever du Octaven som analog?

Bebophifi12

Bransjeaktør
Ble medlem
01.05.2012
Antall liker
70
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Hei Bebop Hifi er nå importører av Metrum Acoustics i Norge, det ble klart i forrige uke. Vår Hex Dac er på vei og forventes i dukke opp denne uken. Så følger 3-4 ukers innspilling, skal bli interessant. De får veldig mange gode omtaler.

Mvh
JP

Bebophifi12

Bransjeaktør
Ble medlem
01.05.2012
Antall liker
70
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Fikk en Metrum Acoustics NOS dac Octave i posten i dag.
Som altid når jeg tester en ny dac er jeg like overrasket og kanskje litt skuffet at forskjellene er så små... Har enda til gode å få den store WOW! opplevelsen ved å sammenligne dacer. (litt annerledes når en sammenligner pickuper fex.)

Når det er sagt, så er der faktisk forskjeller selv om de er ikke så veldig åpenbart noen ganger.

NOS dacen spiller meget bra og jeg lurer på om noen har hatt muligheten å få hørt og kanskje sammenlignet den med HEX dacen fra samme produsenten?
Hvor stor blir forskjellene mellom en dac til 10k og en til 32k (HEX dacen koster nok 10k mindre på kontinentet, prisforskjellen ligger egentlig "bare" på 12k, ikke 22k som her i Norge). Like "små" som mellom to forskjellige dacer fra forskjellige produsenter? La oss sier en NOS dac og en "vanlig" en? (jeg vet at det kan krangles om definisjonen av "små", men det er ihvertfal noe jeg opplever)

Takker for innspill

Mk 2 utgaven er som det blir hevdet påstått bedre enn den første versjonen. Når det gjelder prisbildet; Metrum gir på langt nær så høye rabatter som andre f eks amerikanske produsenter. Prisen på Metrum sider er eks 21 % mva. Vi har kalkulert edruelig og skal man importere, betale mva, frakt etc og i tillegg stå for garanti må man ha et påslag. Dessuten så vet alle at det prutes så Metrum blir aldri en gullgruve for å si det slik. Vi har stor tro på merket og gleder oss. Rent ut ifra hva jeg har lest er muligens Octave 2 den som gir mest for pengene, men Hex er en klasse opp i lyd.

mvh
JP

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.867
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
MK II versjonene skal etter sigende være bedre.
Opplever du Octaven som analog?
den tar vel høyere sample rate og har nå mulighet for usb, men om han låter bedre er det ingen som sier noe om :cool:

jeg sliter litt med å oppleve noen form for digital avspilling for analog. kanskje jeg har enda ikke hørt en mega-high-end analog lydende dac... Men om å sier det forsiktig- den heller i rett rettning ;)

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.867
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
Mk 2 utgaven er som det blir hevdet påstått bedre enn den første versjonen. Når det gjelder prisbildet; Metrum gir på langt nær så høye rabatter som andre f eks amerikanske produsenter. Prisen på Metrum sider er eks 21 % mva. Vi har kalkulert edruelig og skal man importere, betale mva, frakt etc og i tillegg stå for garanti må man ha et påslag. Dessuten så vet alle at det prutes så Metrum blir aldri en gullgruve for å si det slik. Vi har stor tro på merket og gleder oss. Rent ut ifra hva jeg har lest er muligens Octave 2 den som gir mest for pengene, men Hex er en klasse opp i lyd.

mvh
JP
du må gi oss en tilbakemelding på testen.

Bebophifi12

Bransjeaktør
Ble medlem
01.05.2012
Antall liker
70
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det blir litt galt hvis jeg som importør skal skryte egne produkter opp i skyene på Hifisentralen, det vil ikke skje. Ta heller kontakt via Velkommen til BebopHifi.com eller send meg en epost. Inntrykk formidler jeg gjerne, men på egne sider evt i en PM på forespørsel. Evt ved en demo.

Vi tok agenturet på bakgrunn av det vi har lest og at lyden sammenfaller med slik vi ønsker den; analog i den grad det er mulig fra digitale kilder.

mvh
JP

Topp Bunn