Mest undervurderte/neglisjerte hifiprodukt

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
iMac med Front Row!

Siden den er den eneste stillegående datamaskinløsningen som leveres komplett på døra med det du behøver og mere til i en nydelig design og med et glimrende brukergrensesnitt.

Og at datamaskiner spiller musikk bedre enn de fleste CD-drivverk er det flere her på forumet som har oppdaget  8)
Hei!
Som iMac bruker (og fan) så kunne det vært fint om du fortalte litt mer om dette.
Gjerne her så flere kan få del i det,eller på PM ;) )
Fint om du kunne paste inn direkteadressen her fra den siden det konkret står om dette.
Det har ikke gått meg hus forbi dette med lyden rett fra pc/mac, og derfor har jeg dette i tankene, når jeg snart skal prøve separat dac/drivverk.
Jeg fant frem sjøl, men det jeg lurer på er en eventuell integrering mot anlegget og egen kvalitetsdac for lyd, gjerne med "egen" maskin/harddisc (støysvak og ikke skjerm) plassert i nærhetenav dac for musikk og kanskje med mulighet for dvd opp mot Pioneer tuneren?
Trådløst fra "hovediMacen som er plassert bakerst i kroken i stua?
Noe i gata som iMac mini men med G5 og litt større kapasitet, noe på gang på det området?
Mvh.KW

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
B&W sin Matrix serie...

Disse høyttalerne ble solgt for slikk og ingenting i Norge. Men altså i en tid hvor folk syntes 10-20k for et par høyttalere var veldig for mye penger for et sett høyttalere. De minste modellene solgte brukbart de siste årene, men folk med "High-End" ambisjoner skjønte aldri hvor gode høyttalere 802/801 var før det var for sent.

Problemet var todelt : Hi-Fi klubben kunne aldri gi en god demo, fordi de nesten aldri førte noen forsterkere som matchet høyttalerne. Dessuten trodde mange at prisen var en indikasjon på kvaliteten. Det var rett og slett vanskelig for folk å skjønne at de måtte belage seg på å betale langt mer for elektronikken enn for høyttalerne.

Merkelig nok solgte jo B&W 800 serien i bøtter og spann etter at de oppgraderte serien (nautilus) og øket prisen med 2-3x

Sånn kan det gå... ;)

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Uten tvil Gallo Reference 3. I Norge i det minste, eneste sted det har vært oppmerksomhet rundt dem er her ;D
Og jeg har nok bidratt til det..

Uansett, helt utrolige høyttalere til under 30k. Det er et kupp.

O.

K

knutinh

Gjest
dette er min personlige påstand;
trenger jeg det?

mvh
Nei. Men når du sier:

"..latterlige drittdårlige s.k high-end drivverk som ikke ville blitt akseptert i dataverdenen pga grove unøyaktigheter i avlesningen og en feil margin som er helt vill!.."

Så slår det på en måte tilbake på deg selv når dette viser seg å være synsing. Hva vet du om feilmarginer? Hva vet du om hva dataverdenen aksepterer?

Å dømme ut fra antall kjøpere som sitter med kostbart hifi-utstyr så er det i alle falle en god del som mener at hifi CD-spillere til 100.000 er "nøyaktig nok". Hvorvidt de (eller du) har objektivt sett "rett" vil ikke bli besvart før noen kan henvise til annet enn svada :)

mvh
Knut

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.622
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
svadaen er ment som en provokasjon.
andre som har mere greie på dette enn meg kan redegjøre for hvorfor det er forknippet med nøyaktigere data avlesning å operere med harddisker enn cd-drivvverk og det gjøres mange steder på nettet uten at jeg skal behøve å sitere dette med fasre for feilsitering.
men omvendt: kan du forklare hvorfor hi-end cd drivverk er overlegne?
eller farer du bare med svada som "faller tilbake " på deg selv?
Mvh
Leif

K

knutinh

Gjest
men omvendt: kan du forklare hvorfor hi-end cd drivverk er overlegne?
eller farer du bare med svada som "faller tilbake " på deg selv?
Mvh
Leif
Hvis du kan vise til ETT sted jeg har påstått ordene du legger i min munn over, så kan vi vel ta opp problemet da?

-k

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.622
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
les nøyere:
jeg påstår ingenting,jeg legger heller ingen ord i din munn,jeg bare spør om du kan vise til at cd drivverk er bedre?
mvh

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.622
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
min hovedfokus er å få bedre lyd, og det klarer jeg med pc audio.
IMO
Mvh

K

knutinh

Gjest
les nøyere:
jeg påstår ingenting,jeg legger heller ingen ord i din munn,jeg bare spør om du kan vise til at cd drivverk er bedre?
mvh
Nei, det kan jeg ikke. Men du påstod at cd-spillere har konkrete, tekniske problemer. Siden du ikke kan substansiere dette og heller krever av meg at jeg skal bevise det motsatte så er det naturlig for meg å anta at du farer med tøv.

mvh
Knut

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Motsatt. B&W er overvurderte produkter. Skrikende umusikalske.

Mvh
Bjørn
Jeg ser du gikk glipp av trådstarten : Har de høyrt...

Og leste du egentlig innlegget mitt ? Har du i det hele tatt hørt Matrix serien ? Jeg snakker ikke om nyere B&W men altså den eldre 800 serien (Matrix) som hadde en helt annen lydmessig "signatur"

Såpass bastante svar i en tråd som omhandler personlige preferanser bør sannelig være godt begrunnet.. jeg gleder meg allerede..

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Uten tvil Gallo Reference 3. I Norge i det minste, eneste sted det har vært oppmerksomhet rundt dem er her ;D
Og jeg har nok bidratt til det..

Uansett, helt utrolige høyttalere til under 30k. Det er et kupp.

O.
Selv om vi er Gallo brødre i ånden, Dog, så er jeg ikke helt enig med deg her... Det er grenser for hvor mye oppmerksomhet et produkt kan få i hifipressen etter å ha vært i salg i 1.5 mnd (eller noe sånt) Det er jo mindre tid enn en test vanligvis tar.... ;) Ellers er jeg helt enig med deg; Du har definitivt bidratt til oppmerksomhet rundt dem her på forumet, og det er utelukkende en positiv ting :D

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Men de har jo vært på markedet lenge! Men ikke en kjeft av de forstokkede forhandlere og/eller pressefolkene her i landet har brydd seg. Før NAT da....
De vil selge og skrive om fuglekasser i vinyl og treimitasjoner - forstå det den som kan.

;D

O.
Selv om vi er Gallo brødre i ånden, Dog, så er jeg ikke helt enig med deg her... Det er grenser for hvor mye oppmerksomhet et produkt kan få i hifipressen etter å ha vært i salg i 1.5 mnd (eller noe sånt) Det er jo mindre tid enn en test vanligvis tar....  ;) Ellers er jeg helt enig med deg; Du har definitivt bidratt til oppmerksomhet rundt dem her på forumet, og det er utelukkende en positiv ting  :D

muzak

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2003
Antall liker
16
Såpass bastante svar i en tråd som omhandler personlige preferanser bør sannelig være godt begrunnet.. jeg gleder meg allerede..
Hoi

Svarte litt fort der ja. Matrix har jeg desverre ikke hørt så mye på at jeg kan uttale meg. Beklager.
Når det gjelder nautilus-serien, står forøvrig ordene mine ved lag.

Mvh
Bjørn

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Men de har jo vært på markedet lenge! Men ikke en kjeft av de forstokkede forhandlere og/eller pressefolkene her i landet har brydd seg. Før NAT da....
De vil selge og skrive om fuglekasser i vinyl og treimitasjoner - forstå det den som kan.

;D

O.
Så, så... Good things happen to those who wait... ;)

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
477
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Ja, Rotel RHC-10 forforsterker fra Michi high end serien.
Produsert mellom ca. 1991-1995

Jon

jaerbo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Antall liker
1
Torget vurderinger
8
EAR/Yoshino forforsterkerne - desverre er de uten fjernkontroll, men bortsett fra det har jeg problemer med å finne en forforsterker som lyder særlig bedre (under 30k). Tar gjerne imot tips.... :)

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Må faktisk si meg enig med han som disser B&W. Jeg har selv hatt 802 Matrix. Kjøpte sannsynligvis det siste paret som ble solgt nye i Norge. Jeg skulle ha de, etter å ha lest positive tester og vært å hørt på de på hifi klubben i Trondheim. Husker jeg sammenlignet med Snell B minor på butikken og syntes Snellene ble for svulstige i bassen kontra 802 som opplevdes stramme og kjappe(lite demorom). Hjemme hos meg ble det imidlertid en annen sak. De låt tynt og pistrete. Jeg har en stue på 55 kvm med åpen trapp opp og ned. Kan oppleves som at den "sluker" litt bass. Tok derfor høyttalerne med hjem til en hifi kompis. Litt bedre der, men enda for tynt. Fysisk bass, helt fraværende. De ble solgt etter ca.1 mnd. Så for meg ble det altså omvendt, opplevde 802 matrix som overvurderte i tester og omtaler.
Jeg ser du gikk glipp av trådstarten :  Har de høyrt...

Og leste du egentlig innlegget mitt ? Har du i det hele tatt hørt Matrix serien ? Jeg snakker ikke om nyere B&W men altså den eldre 800 serien (Matrix) som hadde en helt annen lydmessig "signatur"

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Må faktisk si meg enig med han som disser B&W. Jeg har selv hatt 802 Matrix. Kjøpte sannsynligvis det siste paret som ble solgt nye i Norge. Jeg skulle ha de, etter å ha lest positive tester og vært å hørt på de på hifi klubben i Trondheim. Husker jeg sammenlignet med Snell B minor på butikken og syntes Snellene ble for svulstige i bassen kontra 802 som opplevdes stramme og kjappe(lite demorom). Hjemme hos meg ble det imidlertid en annen sak. De låt tynt og pistrete. Jeg har en stue på 55 kvm med åpen trapp opp og ned. Kan oppleves som at den "sluker" litt bass. Tok derfor høyttalerne med hjem til en hifi kompis. Litt bedre der, men enda for tynt. Fysisk bass, helt fraværende. De ble solgt etter ca.1 mnd. Så for meg ble det altså omvendt, opplevde 802 matrix som overvurderte i tester og omtaler.
He-he.. tja jeg kan ikke si annet enn at de fleste følte at det store ankepunktet mot 802/801 var at de hadde for varm klang og var noe "oppblåst" i bassen. Men din erfaringer er jo nettopp dine erfaringer.
Men jeg må si jeg lurer på hvilke andre høyttalere du fikk til å fungere bedre i det nevnte lytterommet og på samme elektronikk ?

Og hvilken elektronikk brukte du forresten ?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.622
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
Mener du "bedre lyd" eller mere "opphavstro lyd"??
her er jeg på linje med Joaquin:jeg mener lyd som jeg trives med.jeg har ingen forutsetning for å mene noe om opphavet; ikke var jeg der og ikke vet jeg noe om mic´er etc.

IMO
Mvh
Leif

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
B&W sin Matrix serie...

Disse høyttalerne ble solgt for slikk og ingenting i Norge. Men altså i en tid hvor folk syntes 10-20k for et par høyttalere var veldig for mye penger for et sett høyttalere. De minste modellene solgte brukbart de siste årene, men folk med "High-End" ambisjoner skjønte aldri hvor gode høyttalere 802/801 var før det var for sent.

Problemet var todelt : Hi-Fi klubben kunne aldri gi en god demo, fordi de nesten aldri førte noen forsterkere som matchet høyttalerne. Dessuten trodde mange at prisen var en indikasjon på kvaliteten. Det var rett og slett vanskelig for folk å skjønne at de måtte belage seg på å betale langt mer for elektronikken enn for høyttalerne.

Merkelig nok solgte jo B&W 800 serien i bøtter og spann etter at de oppgraderte serien (nautilus) og øket prisen med 2-3x

Sånn kan det gå...  ;)
Kan ikke være mer enig. Spesielt Matrix 805 er veldig, veldig god høyttaler.

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
He-he.. tja jeg kan ikke si annet enn at de fleste følte at det store ankepunktet mot 802/801 var at de hadde for varm klang og var noe "oppblåst" i bassen. Men din erfaringer er jo nettopp dine erfaringer.
Men jeg må si jeg lurer på hvilke andre høyttalere du fikk til å fungere bedre i det nevnte lytterommet og på samme elektronikk ?

Og hvilken elektronikk brukte du forresten ?
He-he...?Jeg endte opp med Quad ESL 63 og etterhvert Gradient SW 63 Subber. Quadene funka fint alene også men alt ble bedre med Gradientene.
Elektronikk: Hadde vel Quad elektronikk, Pre 66, 606 power, 67 cd. Brukte også en Nakamichi PA 7 mk2.

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
He-he...?Jeg endte opp med Quad ESL 63 og etterhvert Gradient SW 63 Subber. Quadene funka fint alene også men alt ble bedre med Gradientene.
Elektronikk: Hadde vel Quad elektronikk, Pre 66, 606 power, 67 cd. Brukte også en Nakamichi PA 7 mk2.
He-he fordi det var litt ironisk at dine erfaringer var motsatt av "gjengs oppfatning" (om det finnes noe slikt)

Jeg synes det høres ut som om du har et vanskelig rom jeg egentlig. At du dermed endte opp med en høyttalerløsning som ikke gir de samme rom problemene som konvensjonelle høyttalere var sikkert ingen tilfeldighet. Men for all del ESL 63 med gradientene spilte godt det ! (men det hele havnet jo også i en litt annen prisklasse da)

Jeg har ikke prøvd 802'erne med Quad elektronikk, men ser for meg at du heller burde prøvd ML eller noe annet mer "gedigent" Men det er jo min erfaring da..

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Men for all del ESL 63 med gradientene spilte godt det ! (men det hele havnet jo også i en litt annen prisklasse da)

Jeg har ikke prøvd 802'erne med Quad elektronikk, men ser for meg at du heller burde prøvd ML eller noe annet mer "gedigent" Men det er jo min erfaring da..
Og hvilken prisklasse havner vi i da? (Betalte vel 19000- brukt for Quad/Gradient).
Både Quaden og Nakamichien var relativt strømsterke saker, selvfølgelig innenfor en relativt rimelig prisklasse. Kan også nevne at hjemme hos kompisen brukte vi Parasound 2200 mk2 som effektforst.

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
He-he fordi det var litt ironisk at dine erfaringer var motsatt av "gjengs oppfatning" (om det finnes noe slikt)
Du tenker ikke på 801 da? Mener ikke å kunne huske at det var gjengs oppfatning at 802 var oppblåste i bassen.

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Og hvilken prisklasse havner vi i da? (Betalte vel 19000- brukt for Quad/Gradient).
Både Quaden og Nakamichien var relativt strømsterke saker, selvfølgelig innenfor en relativt rimelig prisklasse. Kan også nevne at hjemme hos kompisen brukte vi Parasound 2200 mk2 som effektforst.
Vel hva du betalte brukt, det.. Jeg synes jeg husket at Quad'ene kostet rundt 25-30K pr paret og Gradientene ca 20K Men det er mulig jeg husker feil. B&W 802M kostet jo bare 20k

Hvis du leser mitt opprinnelig innlegg vil du se at jeg poengterte at man måtte punge ut langt mer for elektronikken som skulle drive B&W'ene enn for selve høyttaleren. Hi-Fi klubben solgte de ofte med Electrokompaniet som aldri var en vellykket match..

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Du tenker ikke på 801 da? Mener ikke å kunne huske at det var gjengs oppfatning at 802 var oppblåste i bassen.
802 og 801 hadde veldig lik klangsignatur, men 802'eren var enklere å plassere (var designet for å kunne plasseres nærmere bakvegg) og noe enklere å drive. 801'erne var veldig, veldig vanskelig å finne en god match til som var betalelig uten "byggelån" ;D

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Vel hva du betalte brukt, det.. Jeg synes jeg husket at Quad'ene kostet rundt 25-30K pr paret og Gradientene ca 20K Men det er mulig jeg husker feil.

Hvis du leser mitt opprinnelig innlegg vil du se at jeg poengterte at man måtte punge ut langt mer for elektronikken som skulle drive B&W'ene enn for selve høyttaleren. Hi-Fi klubben solgte de ofte med Electrokompaniet som aldri var en vellykket match..
Jeg oppfattet det poenget, men for meg handler det om et best mulig samlet resultat for pengene, og da er det jo litt dumt å måtte investere i rådyre forsterkere, for å ende opp med... Mulig jeg ikke har hørt 802 sitt fulle potensiale, men tror nok ikke vi snakker om voldsomme forskjeller.

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Jeg oppfattet det poenget, men for meg handler det om et best mulig samlet resultat for pengene, og da er det jo litt dumt å måtte investere i rådyre forsterkere, for å ende opp med... Mulig jeg ikke har hørt 802 sitt fulle potensiale, men tror nok ikke vi snakker om voldsomme forskjeller.
Vel Quad'ene låter jo ganske forskjellig i forhold til de fleste "boksehøyttalere" men jeg tviler ikke på at du gjorde et fornuftig valg med bakgrunn av hva som fungerte i ditt lytterom og hvilke preferanser du hadde/har. :)

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Vel, idag har jeg Snell A 3i, som jeg har prøvd å selge i det siste. Tror dette også må være undervurderte produkter her hjemme. Annonse i Norge= Nesten ingen respons. Annonse i Sverige= masse respons, men upraktisk å sende, mva osv. Men kjempebra høyttalere.

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Antall liker
4
Kom på at Snellene ble testet i danske High Fidelity, og der sammenlignet med B&W 801, tror jeg. De mente at de var rimelig på høyde og med bedre dynamikk.

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Vel, idag har jeg Snell A 3i, som jeg har prøvd å selge i det siste. Tror dette også må være undervurderte produkter her hjemme. Annonse i Norge= Nesten ingen respons. Annonse i Sverige= masse respons, men upraktisk å sende, mva osv. Men kjempebra høyttalere.
Du vet det ble ikke solgt så alt for mange par av disse mastadontene i Norge egentlig. Og "formatet" er ikke akkurat "konevennlig" så vidt jeg husker ;D

Dessverre fikk jeg aldri hørt disse høyttalerne i en overbevisende demo, da Hi-Fi klubben aldri klarte å lage gode demo'er på de største høyttalerne de solgte (både Snell og B&W)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.583
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har sett annonsene og skjønner ikke hvorfor ingen tar kontakt. Hadde det ikke vært for at jeg har så mye stash liggende, og "noen" sier stopp, så hadde jeg kjøpt dem av deg for lenge siden.
Slik er det med den saken. Røverkjøp til prisen vil jeg si.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.311
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Mine Jean Marie Reynaud høyttalere angret jeg på at jeg solgte. Evolution 2 het de.

Håvard

porcus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.08.2005
Antall liker
0
En god single malt i et brennjakkglass.

Dessuten er gode hodetelefoner en snarvei til slett ikke verst lyd.

Topp Bunn