Mest mislykkede "tweak"

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har tweaka i stykker en Rega RB300. Men når alt kommer til alt er det vel mange her inne som har tweaka bort større kronebeløp enn jeg brukte på å erstatte den armen med en identisk uskadd en....

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
SAL skrev:
He-he, alle forstår at akustikk er enormt viktig! Men enkelte står hardnakket på at elektronikk ikke betyr stort, har du begge deler i orden er muligheten der for at det låter noe bedre? ;)

Mvh.
SAL
Du tolker meg feil. Tvert imot mener jeg at f.eks forsterkeri betyr ganske mye i et godt oppsett. Uenigheten ligger nok mer i at prislappen er styrende for kvalitet. Jeg mener pris og kvalitet har relativt liten sammenheng. Det er dyrt som er både bra og dårlig og det samme med det som rimelig.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
72.626
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
orso skrev:
tomerik skrev:
orso skrev:
bluesbreaker skrev:
Hvis noen kaster 5-øringer i hue på meg, gjør det vondt.
Derfor tror jeg ikke at de er mjuke.
Haha.
Myk avkobling og mynter har nok lite å gjøre med hverandre ja.
Selvfølgelig er det misvisende å si at de er myke, men det fungerer ihvertfall svært så godt hos meg.

Det må da være lov å bruke litt feil ord og uttrykk uten å bli ledd av, orso? Trodde dette var et forum der man var mer opptatt av musikk og veien til god lyd, enn å gjøre narr av upresist og dårlig språk...
Jeg lo ikke av deg, men av kommentaren til bluesbreaker som jeg syntes var både morsom og uskyldig. Litt humor skader ingen og jeg opplevde det ikke som ufint. Intet vondt ment. :)
Jeg ler heller ikke av noen. Beklager hvis det kunne oppfattes sånn.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5.683
Torget vurderinger
1
Cary Audio CAD-5500 CD Processor line stage

Skulle liksom fjerne digitalis fra min CD-rigg anno 1990, men låt så alt, alt for mørkt.
Hadde dessuten for mye gain, så i praksis ubrukelig mellom min Theta Pro Basic DAC og DP effektrinn.
What A Waste...  :(

----------------

Fant den frem noen år senere, da vi var på flyttefot. Koblet den opp i et provisorisk sommeranlegg med Sony Discman og gammel NAD effekttrinn + PSB stativhøyttalere m/Kimber TC8. Det låt knall!  :)

Nå liggern i kjellerboden og samler støv.

Vedlegg

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
Kobbermynter er nå iallefall såpass myke at spiksen jobber seg gjennom de etter ett år med vibrasjoner fra musikken, se bilder. Det skal sies at spiksen på Merlin er veldig spiss.

Jeg har også prøvd de direkte på marmorblokker, med Ringmat Domes i mellom og på spikes. Det låt absolutt best uten marmorblokkene.

Vedlegg

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.345
Torget vurderinger
1
tomerik skrev:
Kobbermynter er nå iallefall såpass myke at spiksen jobber seg gjennom de etter ett år med vibrasjoner fra musikken, se bilder. Det skal sies at spiksen på Merlin er veldig spiss.

Jeg har også prøvd de direkte på marmorblokker, med Ringmat Domes i mellom og på spikes. Det låt absolutt best uten marmorblokkene.
t.o. så er legeringen i 50-øringen regnet som bronse, 97% kobber, 2,5% sink og 0,5% tinn. Uansett så er det snak omm en relativt hard kobling, ikke «avkobling, med spikes + 50-øring og det er en god sannsynlighet for at koblingens resonans ligger i midt i mellomtonen - om det er til det bedre eller værre er som vanlig et spørsmål om omstendighetene + smak og behag.

mvh
KJ

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.006
Sted
Sølvbyen
Mest mislykket i betydning negativ effekt tror jeg var den gangen jeg eksperimenterte med støyundertrykking i nettspenningen og kjøpte en drøss med ferritmagneter fra ELFA som jeg monterte på strøm og signalkabler i anlegget. Merket ikke så mye til de på signalkablene, men etter en stund syns jeg lyden var litt tam og uten dynamikk, så jeg prøvde å ta av de som satt på strømledningen til effektforsterkeren jeg brukte den gangen. Da viste det seg at ferrittene effektivt hadde bremset omtrent alt som var av dynamikk, selv om det riktignok låt mye "roligere" og "glattere" med de på. Fjernet samtlige ferritter og har aldri sett meg tilbake.

Topp Bunn