Mest mislykkede "tweak"

L

larkus

Gjest
Alle har vel rett som det er tweaket seg helt ut på viddene.
Det mest mislykkede tweak i mitt tillfelle er bruk av spikes. Spesiellt med spikene rett på granittheller.
Jeg har til dags dato ikke opplevd noen annen tweak-remedie som har klart å ødelegge lyden så effektivt som spikes.

mvh
kabelsatan

Dynamic

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
6
min mest mislykkede tweak er bytte av kurs til 25A 3 pol "komfyrkontakt".. trodde dette skulle bli mye bedre, der tok jeg alvorlig feil!

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Grønn tusj på cd-plate. Hørte ingen forskjell.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.633
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jo en annen ting. Smøre linolje på printkort. Masse søl, dårlig lukt og hørte absolutt ingen forskjell.

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.663
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Driver ikke med tweak,det aller meste er bare tull.

mvh

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
motoren skrev:
Driver ikke med tweak,det aller meste er bare tull.

mvh
Noen tweaks deff ja, men de som kan underbygges vitenskapelig / teknologisk har vel noe for seg vel ? ? ;D

Mvh :)

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
20
Først å fremst er jeg litt usikker på hva som defineres som tweaks, men...

Mest Velykkede tweaks i prioritert rekkefølge:
1. et godt glass med noe å drikke.
2. Gulvteppe foran høytalerene.
3. rense plugger (rca +bnc + xlr)
4. snu støpslene (gjerne måle med multimeter mellom ujordet komponent og jording snu pluggen til laveste verdi.)

tweaks jeg har vært usikker på om virket:
1. antistatisk veske, på det ene og det andre... (cd, kabler, høytalerelementer)
2. større sikkring, fra 10 til 13 til 16.... kun merket forskjell på mengde dimming under oppstart av amp.
3. Klistremerke på cd... fungerer kansje hvis cdn har for mye ubalanse?.. så med mere vekt, så spiller de små ubalansene mindre inn?...merka ikke forskjell.

Tweaks jeg ikke har ønsket forsøke:
1. dyppe alt mulig rart i linolje... blir jo så jævla mye klin.. mulig det funker... men gni alle mulige ting inn med dette kan da ikke virke.. så frem til det er mere klarhet rundt dette så får det værra.
2. Snurre lytter inn i tråd for å stramme opp veggene på elektrolytter.... asså?.. nei skjønner det ikke..

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.119
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Paradokset er: det som er mislykket for enkelte kan fungere utmerket for andre. 8)

eposhansen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
3
Tror jeg har prøvd alt innenfor fantasiens og økonomiens begrensninger....vil ikke plukke ut et eksempel. Men i ca 9 av 10 ganger var det ikke bedre,bare andeledes eller en fjasko!! Så her e viktig å bruke reversible metoder,MEGET viktig,
Lett å gå lei etter motgang over lang tid,vet om spesifikke tilfeller....ender opp med en klokkeradio og et heftig forbrukslån. Meget trist å se,men e som allt annet. Finne den gyldne middelvei ;)

som denne "flygende" BAT,n huff,(men måtte jo prøves) ::)

Vedlegg

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
@Bambadoo - Du skulle brukt lakseolje! Ikke rart du ikke hørte noe...

Med lakseolje i anlegget vil du garantert få folk til å heve øyenbrynene når de kommer inn i lytterommet ditt. ;D

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.374
Må vel si meg enig i trådstarter at spikes i alle former er døden for vellyden.
Ellers kasta jeg bort mye penger på kabler og plugger før jeg fant ut at det var ... bortkasta. ;D

;)

L

larkus

Gjest
rumath skrev:
@Bambadoo - Du skulle brukt lakseolje! Ikke rart du ikke hørte noe...

Med lakseolje i anlegget vil du garantert få folk til å heve øyenbrynene når de kommer inn i lytterommet ditt. ;D
Mer sannsynlig med øyebryn-heving fra besøkende hvis bambadoo har laksérolje i magen ;D
Hvis lakserolje kommer inn under betegnelsen "tweak", er det et av de mest effektive av sorten ;)

mvh
kabelsatan

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.663
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
slowmotion skrev:
Ellers kasta jeg bort mye penger på kabler og plugger før jeg fant ut at det var ... bortkasta. ;D

;)
Spikes er det eneste jeg benytter meg av når det gjelder tweaks,hva skjer hos deg med spikes slowmotion?

mvh

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.374
motoren skrev:
slowmotion skrev:

;)
Spikes er det eneste jeg benytter meg av når det gjelder tweaks,hva skjer hos deg med spikes slowmotion?

mvh
Førsteinntrykk med spikes hos meg: tørrere bass og mer detaljer.
Helt til man spiller mange plater og begynner å høre etter.
Og oppdager at spikes betyr mer resonanser og forvrenging som gir inntrykk av mere detaljer.

Hver sin smak, vil jeg tro.

M

Mr-T

Gjest
(Spikes er satans verk, ingen tvil)

Mest mislykket hos meg var å spraye en LP med antistatisk spray, i et desperat forsøk på å fjerne knitring. I stedet limte sprayen fast alt støv som var på plata = enda mer knitring. :p

En god nr 2 er dyre kabler. Ingen effekt, slakkere lommebok.

Og som nr 3 må den grønne CD-tusjen nevnes....

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.663
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
slowmotion skrev:
motoren skrev:
slowmotion skrev:

;)

mvh
Førsteinntrykk med spikes hos meg: tørrere bass og mer detaljer.
Helt til man spiller mange plater og begynner å høre etter.
Og oppdager at spikes betyr mer resonanser og forvrenging som gir inntrykk av mere detaljer.

Hver sin smak, vil jeg tro.
Hva bruker du/dere istedet for spikes?

mvh

M

Mr-T

Gjest
Myk avkobling. Jo mykere jo bedre. F.eks sånne isolatorklosser i mykt materiale.

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
167
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Spikes kan funke meget gra det, men er f ex helt avh av underlaget.

Ang kabler skal jeg ikke starte noen diskusjon, men har selv erfart (ved flere tilfeller) at bytte til gode (og ofte dyre!) kabler, kan bety (nesten) like mye for lyden som bytte av forsterker eller CD-spiller. ALLE kabler filtrerer, men noen langt mindre enn andre.

Mvh OP

quote author=Mr-T link=topic=62831.msg1265827#msg1265827 date=1322423917]
(Spikes er satans verk, ingen tvil)

Mest mislykket hos meg var å spraye en LP med antistatisk spray, i et desperat forsøk på å fjerne knitring. I stedet limte sprayen fast alt støv som var på plata = enda mer knitring. :p

En god nr 2 er dyre kabler. Ingen effekt, slakkere lommebok.

Og som nr 3 må den grønne CD-tusjen nevnes....
[/quote]

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
44.547
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Mest mislykkede tweak hos meg er nok dyre kabler med kontakter i eksotiske edelmetaller. På det verste hadde jeg vel nesten 30 % av hele anleggsverdien i bare ledninger, helt til jeg måtte innrømme overfor meg selv at det låt helt likt som når jeg koblet opp med metervare. For all del, det låt ikke verre med dyre kabler, bare helt likt som med billige, sånn at det hele kommer i penger-ut-av-vinduet-kategorien. Søte små kabelløftere som skulle holde de sarte kablene borte fra det fæle gulvet gjorde heller ikke nevneverdig forskjell, kan man vel si. Bytte fra standard spikes under høyttalerne til dyre "superspikes" gjorde minimal forskjell, men Clas Ohlsons 40 mm dørstoppere til 34 kr for to stk ga en betydelig forbedring.

Det er sånne erfaringer i eget anlegg som gjør at man begynner å ta det som står i glansede magasiner med et par klyper salt.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
742
Torget vurderinger
1
Flytting fra laftet tømmerhus innvendig isolert med 10-15 cm rockwool i frittstående innervegg kledt med furupanel (hus i huset) til steril bunker av lecablokker. Dårlig tweak!

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
929
Høyttalerkabler - ikke forskjell.

Signalkabler er det derimot god forskjell på.

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
Mest misslykka tweak var nok de tykke, blanke og kostbare, marmorblokkene jeg hadde under høyttalerene. Det låt hardt og påtrengende.

Beste tweak er utvilsomt de 8 stykk 50-øringene jeg nå har lagt mellom gulv og spikes på høyttaler. Ett 4-kroners tips som gjorde underverker hos meg!

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
tomerik skrev:
Beste tweak er utvilsomt de 8 stykk 50-øringene jeg nå har lagt mellom gulv og spikes på høyttaler. Ett 4-kroners tips som gjorde underverker hos meg!
Har du vurdert å prøve å doble effekten ved å gå opp til kronestykker? Da blir det et 8-kroners tips, men billig lell.. :D

L

larkus

Gjest
tomerik skrev:
Mest misslykka tweak var nok de tykke, blanke og kostbare, marmorblokkene jeg hadde under høyttalerene. Det låt hardt og påtrengende.
Noe sier meg at spikes også var involvert i dette tilfellet. Mellom høyttaler og marmorblokker.

mvh
kabelsatan

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
kabelsatan skrev:
tomerik skrev:
Noe sier meg at spikes også var involvert i dette tilfellet. Mellom høyttaler og marmorblokker.

mvh
kabelsatan
Ja, spikes ble brukt. 50 øringer er bra da de er laget av kobber, altså er de myke og gir en god avdemping til underlaget.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
73.231
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Hvis noen kaster 5-øringer i hue på meg, gjør det vondt.
Derfor tror jeg ikke at de er mjuke.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Barbaresco skrev:
Flytting fra laftet tømmerhus innvendig isolert med 10-15 cm rockwool i frittstående innervegg kledt med furupanel (hus i huset) til steril bunker av lecablokker. Dårlig tweak!
Har gjort nesten samme erfaring, så det tror jeg så gjerne!! Til og med veggskrudde Tandberghøyttalere, lampettledninger til kabler, gammel-Garrard'en og Sølvsuper 9'ern låt alldeles kjempemessig i min barndoms kåk..

Gjest, med respekt å melde - da har du ikke prøvd tilstrekkelig mange kabler, eller så er det et eller anna alvorlig galt med oppsett, rom eller hørsel. Det er like stor forskjell på høyttalerkabler, i alle fall her hos meg..

Det beste tweaket, hvis det kan kalles for tweak, har vært å la strømtilførselen gå gjennom IsoTek Minisub G-II. tilførselen

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
bluesbreaker skrev:
Haha.
Myk avkobling og mynter har nok lite å gjøre med hverandre ja.

tomerik

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.12.2006
Antall liker
253
Sted
Arendal
Torget vurderinger
1
orso skrev:
bluesbreaker skrev:
Haha.
Selvfølgelig er det misvisende å si at de er myke, men det fungerer ihvertfall svært så godt hos meg.

Det må da være lov å bruke litt feil ord og uttrykk uten å bli ledd av, orso? Trodde dette var et forum der man var mer opptatt av musikk og veien til god lyd, enn å gjøre narr av upresist og dårlig språk...

L

larkus

Gjest
tomerik skrev:
Ja, spikes ble brukt. 50 øringer er bra da de er laget av kobber, altså er de myke og gir en god avdemping til underlaget.
Prøv med høyttalerene rett på marmoren uten spikes eller noe annet imellom, hvis det går. Det kan bli ditt minst mislykkede tweak noensinne. ;)

mvh
ks

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
10
tomerik skrev:
orso skrev:
bluesbreaker skrev:
Haha.
Selvfølgelig er det misvisende å si at de er myke, men det fungerer ihvertfall svært så godt hos meg.

Det må da være lov å bruke litt feil ord og uttrykk uten å bli ledd av, orso? Trodde dette var et forum der man var mer opptatt av musikk og veien til god lyd, enn å gjøre narr av upresist og dårlig språk...
Det meste som ikke har med akustikk å gjøre er latterlig for Orso.... ;)
Alt låter stort sett likt i hans verden, billigere er bedre.

Mvh.
SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.05.2009
Antall liker
160
SAL skrev:

Mvh.
SAL
Disse forbaskede low-endere, som ikke forstår at prislappen betyr langt mer enn akustikken! Er det rart man blir forbannet..?

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.668
Torget vurderinger
10
Karma skrev:
SAL skrev:

Mvh.
SAL
Disse forbaskede low-endere, som ikke forstår at prislappen betyr langt mer enn akustikken! Er det rart man blir forbannet..?
He-he, alle forstår at akustikk er enormt viktig! Men enkelte står hardnakket på at elektronikk ikke betyr stort, har du begge deler i orden er muligheten der for at det låter noe bedre? ;)

Mvh.
SAL

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Innkjøp av Natuzzi hvilestoler, som gjorde at man kom på mm. i sweetspoot, men som desverre ble solgt ikke lenge etter på pga. sving/vipp og plassmangel ???

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
tomerik skrev:
orso skrev:
bluesbreaker skrev:
Haha.

Jeg lo ikke av deg, men av kommentaren til bluesbreaker som jeg syntes var både morsom og uskyldig. Litt humor skader ingen og jeg opplevde det ikke som ufint. Intet vondt ment. :)

Topp Bunn