Merkelige støyproblemer.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.933
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Har hjemme en Krell KAV400xi, den er en integrert forsterker med inngang for pre.

Den alene med cd-spilleren en den helt tyst, med cd-spilleren som pre er den også helt tyst men med pre-en min Vincent SA-T1 er det en usedvanlig kraftig støy.

Dette gjelder uansett inngang, har prøvd alt føler jeg, prøvt med andre kabler, både strøm, signal og ht.

Hva kan dette komme av? Trafo-støy fra pre-en?
Støyen er der bare pre-en er koblet til, ingen behov for og skru den på? ???

Mvh. Aleksander

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
574
Sted
Stockholm
Sv: Merkelige støyproblemer.

Kan det være at du har jordbrum? Er ingen ekspert på å forklare dette, men jeg hadde lignende problem og fikk beskjed av forhandler å fjerne jord på det komponentet som introduserer støy. Så jeg tapet over jorda på nettkablene til preampen, og problemet ble borte.. :)

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.933
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45

Jepp, da var det prøvd. Skjedde ikke noen forskjell desverre :-\

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Antall liker
49
Torget vurderinger
1

Samme løste et tilsvarende problem hos meg. Når jeg koblet til den siste suben med jordet kabel begynte brummingen. Koblet ut jord på kabelen til den suben. Vips, så var støyen borte.

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2

Og du har ikke kabelTV koblet inn i preen? Dette kan gi brum selv om preen ikke står på.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.933
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45

LydMekk skrev:
Og du har ikke kabelTV koblet inn i preen? Dette kan gi brum selv om preen ikke står på.
Nope, ingen annen kilde er koblet til

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
574
Sted
Stockholm

Har du åpna den og sett om du ser noen feil (ikke gjør det hvis det fortsatt er garanti på den)? Er feilen i begge kanaler? Høres igrunn veldig rart ut dette, jeg tror jeg ville prøvd å koble den opp på en annen effektforsterker for å se om den fortsatt er sånn. Da får du iallefall evnt. utelukka at det er noe galt med Krellen din..! Eller kanskje tatt den med til en forhandler.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.933
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45

Cundis skrev:
Har du åpna den og sett om du ser noen feil (ikke gjør det hvis det fortsatt er garanti på den)? Er feilen i begge kanaler? Høres igrunn veldig rart ut dette, jeg tror jeg ville prøvd å koble den opp på en annen effektforsterker for å se om den fortsatt er sånn. Da får du iallefall evnt. utelukka at det er noe galt med Krellen din..! Eller kanskje tatt den med til en forhandler.
Ja det er utelukket at det ikke er Krellen, den er prøvd på andre pre-amper og da er det ingen støy.
Pre-en har støy i begge kanaler, på EC AW100 er det VELDIG lite støy, så Krellen er nok mer følsom på det punktet.
Har åpnet og sett og det ser fint ut alt

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
574
Sted
Stockholm

Er vel normalt at de fleste rørpre'r har bittelittegranne støy, noen mer enn andre. Siden det nesten ikke blir støy når du kobler den opp på AW 100, skulle det nesten tyde på en elektrisk dårlig match..? Men da begynner jeg å komme på ukjente marker...

EDIT: og dårlige rør kan vel utelukkes, siden problemet er der selv om pre ikke er slått på..?

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.933
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45

Cundis skrev:
Er vel normalt at de fleste rørpre'r har bittelittegranne støy, noen mer enn andre. Siden det nesten ikke blir støy når du kobler den opp på AW 100, skulle det nesten tyde på en elektrisk dårlig match..? Men da begynner jeg å komme på ukjente marker...
Ja har tenkt tanken men det er nesten rart det også. Vet ikke hvor mye det har og si men EC og Krell har vel endel felles i lydsignatur?

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen

Merkelig dette. Et godt rørprodukt har ikke brum uten at det er en feil i det. Sjekk alle kablene dine og RCA/XLR kontaktene, Noen kabelplugger gir dårlig kontakt i noen apparatkontakter. I og med at brummen kommer selv uten at pre står på, kan det tyde på jordingsproblemer evnt. feil i kablene/pluggene.

Brum er pyton.....

Samleren

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.933
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45

Samleren skrev:
Merkelig dette. Et godt rørprodukt har ikke brum uten at det er en feil i det. Sjekk alle kablene dine og RCA/XLR kontaktene, Noen kabelplugger gir dårlig kontakt i noen apparatkontakter. I og med at brummen kommer selv uten at pre står på, kan det tyde på jordingsproblemer evnt. feil i kablene/pluggene.

Brum er pyton.....

Samleren
Ja jeg prøvde som sagt med endel forskjellige signalkabler, strøkabler hadde jeg ikke for hånden men byttet mellom de på apparatene. Brummet like mye. Kan det være noe med pluggene på pre-ampen? en usynlig feil?

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
574
Sted
Stockholm

Lydsignatur skal vel ikke ha noe å si, sett i forhold til støy eller ikke. Eller misforstod jeg deg nå? Tror jeg ville ha tatt en telefon til rørguruen Brynjar Kvanlid i Motron, en mann som virkelig kan rør, og kanskje kan hjelpe deg. :)

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.933
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45

Cundis skrev:
Lydsignatur skal vel ikke ha noe å si, sett i forhold til støy eller ikke. Eller misforstod jeg deg nå? Tror jeg ville ha tatt en telefon til rørguruen Brynjar Kvanlid i Motron, en mann som virkelig kan rør, og kanskje kan hjelpe deg. :)
Tror nesten jeg må gjøre det, selv om jeg til vanlig spiller på EC med liten støy så vet jeg det er noe og det irriterer

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
574
Sted
Stockholm

Jepp, også er det bedre å få sjekka opp en evnt. feil før den utarter seg og kanskje tar meg seg flere komponenter i fallet.. :eek:

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.933
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45

Cundis skrev:
Jepp, også er det bedre å få sjekka opp en evnt. feil før den utarter seg og kanskje tar meg seg flere komponenter i fallet.. :eek:
Må nok gjøre det ja. Takk for tips ;)

Topp Bunn