Merkedag - Nå er ECM på strømmetjenester, i studiomaster oppløsning

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
4
Søk på artist eller album, er ikke verre en det.

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
20.647
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
På Spotify, hvordan søker man opp slik at man får avspillt de Ecm platene. Noen triks noen vil dele?
Man kan dessverre ikke søke på label. Av en eller annen merkelig grunn.
Ok, da vil det si at jeg må inn på ECM sin hjemmeside, finne et album jeg har lysst å høre, søke dette opp i Spotify og så finne utgaven fra Ecm?

Ser det er en del spillelister med Ecm alerede.

jorwed_

Audio Arkeologen
Ble medlem
04.09.2012
Antall liker
19.282
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
97
Kan anbefale nye EMC´ere å begynne med denne
ECM Selected Signs (Altså søk "ECM Selected Signs"). Håpet er at flere enn "ECM Selected Signs III-VIII" og "Selected Signs, I - An ECM Anthology" blir tilgjengelig.

H

Hardingfele

Gjest
Søk på artistnavn. En god del av platene er ikke identifisert som ECM-utgivelser, av en eller annen grunn.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
4
For de som er ikke er kjent med ECM, så anbefaler jeg et søk på "rarum" og du får opp samliger med de "viktigste" ECM artistene.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.721
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Selv, foretrekker jeg å søke på artistnavn.

ECM har veldig mye bra musikk i katalogen sin, men jaggu er det mye sært der og som iallefall ikke jeg gidder å bruke tiden min på.

ECI

Medlem
Ble medlem
10.12.2015
Antall liker
0
Ein fantastisk sundag

No vart eg glad, her eg sit på jobben og svippa innom sentralen. Har verkeleg sakna mange skattar frå ECM på Tidal HiFi. Endå ein god grunn til å abonnere der.

Auralic Mini m sep. PSU>Wyred4Sound femtoclock>Wyred4Sound Dac/Hegel HD12>ECI5>Harbeth HL5+

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.660
Torget vurderinger
12
Jeg har en god del ECM-utgivelser på LP så dette var gode nyheter for meg som hører mest musikk med telefon og ørepropper. Ok, det er Tidal hifi på iPhone via Chord Mojo til Shure SE846 så det er litt bedre enn iPhone og hvite ørepropper [/BRAG].

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Antall liker
3.599
Sted
Stavanger
På Spotify, hvordan søker man opp slik at man får avspillt de Ecm platene. Noen triks noen vil dele?
Man kan dessverre ikke søke på label. Av en eller annen merkelig grunn.
Tragisk dette. Roon har jo tilrettelagt for dette, men er også prisgitt noenlunde oppegående metatagging.
Rett ut merkelig at dette punktet ikke er bedre forstått av partene, spesielt i denne sammenhengen.
Vi får vel opprette vår egen ecm playlist basert på artist.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
4
De har vel merket at færre og færre kjøper cder og at det å få litt betalt fra streaming tjenester er bedre en ingenting fra ulovlig nedlasting og ulovlig opplasting på youtube. Men jeg ser poenget ditt.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.660
Torget vurderinger
12
Eller man kan tenke at det er konserter og opptredener man skal tjene pengene, og mindre på å kopiere opp plater. Selvfølgelig skal man ha betalt for jobben, men de siste årene har dette dreid fra plater til opptredener hvilket bør være fair også for publikum.

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
483
Torget vurderinger
24
Eller man kan tenke at det er konserter og opptredener man skal tjene pengene, og mindre på å kopiere opp plater. Selvfølgelig skal man ha betalt for jobben, men de siste årene har dette dreid fra plater til opptredener hvilket bør være fair også for publikum.
Det er bare det att det koster gjerne et 6 sifret beløp for å gjøre en innspilling av bra kvalitet som feks hos Rainbow studio, må gjøre en del konserter da for å gå i null.. Plateselskapene er mye mindre villig til å betale for kostnadene nå som inntjeningen er mye lavere så man må ofte betale det selv...

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
74.184
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
^^ Har forståelse for dine synspunkter, men dette er vel strengt tatt en annen diskusjon?

Jeg er meget glad for å få høre f.eks Rypdal på Tidal. Det har vært et savn.
ECM leverer stort sett top-notch lydproduksjoner, og at dette er tilgjengelig via streaming
er virkelig en grunn for hifi-interesserte til å heise flagget.

Sist redigert:

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
483
Torget vurderinger
24
Det var ikke meningen å kuppe tråden..
Det er selvfølgelig positive ting med att denne skatten blir tilgjengelig for alle.
Ikke minst for den de som har vokst opp uten fysiske formater som ikke vet hva ECM står for...
La unga få høre ECM enn EDM for å si det slik...

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
Det er bare det att det koster gjerne et 6 sifret beløp for å gjøre en innspilling av bra kvalitet som feks hos Rainbow studio, må gjøre en del konserter da for å gå i null.. Plateselskapene er mye mindre villig til å betale for kostnadene nå som inntjeningen er mye lavere så man må ofte betale det selv...
Dessuten er det langt fra trivielt å få mange anstendig honorerte spillejobber. Det er mye lettere å finne strålende musikere til klubben enn gode klubbjobber til musikerne.

Jeg synes det er flott å få tilgang til ECM-katalogen, og kommer nok til å bruke den først og fremst til utsjekking av ukjente ting og til å laptop-streame ting jeg allerede har på vinyl og CD hjemme. Spørsmålet for Eicher er nok hva som vil være den største effekten - om mange trofaste ECM-kunder kommer til å bytte ut platekjøping med streaming, eller om kundegrunnlaget for platesalg øker når flere får prøvelyttet. Man får håpe det siste. Med mindre jeg har misforstått fullstendig så vil inntektene av strømming for ECM-stallen gjennomgående være stusselig.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
4
Utenom de mest kjente artistene på ECM så er det vel begrenset hvor mye et jazzalbum selger. F.eks så har jeg lest at Tim Berne solgte ca.1000 stk av albumene sine på ECM for ca 5-6 år siden. Og siden platesalget har minket siden da, så selger nok mange av utgivelsen mindre et dette i dag.

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Antall liker
74.184
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Ingen fare med at jeg slutter å kjøpe ECM fysisk format. (vinyl)
Prøvde Rypdals "Kompet går" fra BLUE.
Det var ganske blast i sammenligning med LP.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Gubemusic har mye av musikken til ECM tilgjengelig som nedlasting som et alternativ. En god del er sikkert i hirez også.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.503
Torget vurderinger
4
Ingen fare med at jeg slutter å kjøpe ECM fysisk format. (vinyl)
Prøvde Rypdals "Kompet går" fra BLUE.
Det var ganske blast i sammenligning med LP.
Foretrekker eldre album på lp, men på nyere er det (imo) liten forskjell mellom cd og lp hos meg (begge er bra).

Topp Bunn