Mere bassproblemer...

Stavros

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
21
Kjære Klara Klok!

Jeg trenger noen bas(s)ale råd...

Stashet mitt fremkommer av understående. Etter å ha skiftet til D28 i vår har jeg hatt tiltakende bassproblemer.
Med lave kone- og familievennlige lyttenivåer er alt som det skal være, med drar jeg på bare litt ekspanderer bunnen (ca 40 hz?) kraftig (ikke minst ved kontrabass/basstrommeanslag) og dominerer i den grad at det nesten gjør vondt.....
Rommet er 3,5 x 8 m, parkett, delvis mur/leca, delvis åpne vegger og ellers tre med himlingstak (4 m høyt på det høyeste). Høytalerne er plassert på kortvegg; langvegg er umulig. Jeg har prøvd ulike plasseringer av ProAc-ene inenfor rammene av 0 - 2 m fra bakvegg og 0-1 m fra sidevegg uten å lykkes noe særlig. Ikke vil jeg rive huset heller.

Og når jeg så ikke er villig til å selge ProAcene - det høytalermerket er etter mange år min store kjærlighet - hva i jøsse navn skal jeg gjøre? Skifte forsterkeri? Gå i kloster?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Kjære Jølle. Takk for ditt brev,

40hz du... det skulle vel ikke være i området som porten er tunet til det vel? Men den er vel muligens tunet noe lavere. Om den eksiterer et rommodus da kanskje? Du kunne jo forsøkt å dempe porten, helt eller delvis i første omgang; det er jo gratis... så får du se.

Mvh Vidar P

Stavros

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
21
Dette er også prøvd.... Med noe gevinst hva problemet angår, men jeg mistet i samme slengen betydelig informasjon oppover både i mellomtone og diskant.

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
408
Torget vurderinger
7
Hei!
Jeg er absolutt ingen ekspert på dette området, men jeg hadde noe tilsvarende problemer med bass med mine høyttalere i et forholdsvis lite rom med betong vegger og tak, og parkett på gammelt tregulv. Høyttalerne sto på spikes m/cones på gulvet. Byttet til Soundcare spikes, og problemet er så godt som borte. Merkelig at så lite kan gjøre så mye, men bassen ble mer definert og strammere. Verdt et forsøk spør du meg.

A

atledreier

Gjest
40Hz kan kanskje stemme med høyden på rommet? Hvis du står, er det like ille i bassen da? Hva med nærmere gulvet?

Stavros

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
21
maveric;
Oppe, nede.....samme problem. For øvrig: hvem, forhandler Soundcare via nett? Her må ALT prøves!

B

Bollefjes

Gjest
Hei.

Når du har så store akustiske problemer såpass langt ned i frekvens er det stort sett bare 2 ting som hjelper ordentlig.

1: Plassering. Dette gjelder både for høytalere og lytteposisjon. Prøv gjerne programmer som Cara
( http://www.hoium.no/cgi/nyheter.pl?record=13 ) for å få litt hjelp her.

2: Romkorreksjon: Dette har jeg veldig gode erfaringer med, men det krever mye tid, prøving og feiling for å få det bra.
Når det først er ordentlig gjort kan man igjen plukke frem platene man aldri spilte pga de hadde for mye energi i det samme området som rommets problemområde.
Jeg har selv Tact, men Copland har vel også et noe enklere system her som visstnok skal fungere bra. Dog ikke med alle mulighetene som Tact/Lyngdof har.

Akustiske tiltak er selvfølgelig også en mulighet, men ved så lange bølgelengder som du nevner her er det lite aktuelt i et vanlig oppholdsrom.

Stavros

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
21
Bollefjes;
Takker for respons! Jeg er for øvrig en av dem som har forbeholdt meg retten til å holde på med hifi som interesse i mange år HELT uten å kunne/ville lære meg noe som helst om teknikk. Men jeg mener å ha tilegnet meg - bl.a. på asylet her - dokumenterte påstander om at romkorreksjon av bass har betydelige "ikke-intenderte" negative effekter på de deler av frekvensspekteret der det IKKE er problemer i utgangspunktet (jft. tidligere diskusjoner vedr. Lyngdorf og også Copland)?........

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.189
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er ikke mitt inntrykk at de konklusjonene er entydige.
Men jeg tror svaret på ditt problem er det gamle velprøvde fra katedraler etc: Helmholz-resonator. Slike bassgumlekasser er utrolig effektive.

Stavros

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
21
Valentino;
Helmholz (el.l.); ....tenkte det nok, men fortrengte det så lenge som mulig! Jeg vil så gjerne beholde kona og harmonien i familien. Heller et forsterkerskifte (om DET skulle hjelpe)....

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Valentino skrev:
Det er ikke mitt inntrykk at de konklusjonene er entydige.
Men jeg tror svaret på ditt problem er det gamle velprøvde fra katedraler etc: Helmholz-resonator. Slike bassgumlekasser er utrolig effektive.
Så er det lige hvordan de afstemmes det er ikke helt enkelt såvidt jeg forstår. Jeg er igang med 2 kasser a 130x 90cmx30. Indvendigt havde jeg forestillet mig halvhård Rockwool. Udvendigt en kraftig gummimembran. Da en af HiFidelyti;s medarbejdere så den mente han at grundet dens tykkelse ( godt 1 mm ) ville ramme ret lavt i frekvens. Spørgsmålet er hvor lavt. Iøvrigt kan frekvensen afstemmes med magneter på begge sider af membranen som man flytter rundt.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Smell inn en V-6 fra Svanå. Dekk den til med en pen duk og en lysestake så slipper du kjeft fra kona. ;)

Mvh

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
toref skrev:
Smell inn en V-6 fra Svanå. Dekk den til med en pen duk og en lysestake så slipper du kjeft fra kona. ;)

Mvh
Jo men sagerne er indkøbt. Dekkes med duk kan de vel stadig. ;)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Siden du nevner forsterkerskifte; det kunne jo ikke skade å prøve en forsterker som er strammere og mer distinkt rask i bassen enn den noe... eh, blomstrende MF'en da. Bare for moro skyld? Ikke det at jeg tror det vil løse alt dog.

Har du prøvd å delvis dempe portene? Dvs med en viss gjennomstrømming?

Et annet tips; om du har flytende gulv eller heltre gulv, så kan du være trygg på at det spiller med. Om du hadde satt høyttalerne på steinheller eller murheller; f.eks med møbelfilt under, så kan det hende du har blitt veldig overrasket. Om du har et slikt gulv da. Og så en bokhylle og litt slikt nær høyttalerhjørnene da. Det er mange veier til kontroll av romakustikk; ikke alle av de trenger å kjøpes til prisen av et ekteskap.

Mvh Vidar P

Stavros

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
21
Vidar;

MULIGENS kan min MF A5cr pre/effekt-combo benevnes som blomstrende i bunnen med NAIM som referanse, men hverken jeg, HIFi-News eller en del andre mer eller mindre troverdige er med på DET som en generell karakteristikk: stram og presis bunn har vel vært framhevet som et kjennetegn med settet. I så måte har nok comboen andre mer framtrendende særtrekk den kan kritiseres for.....

Gulvet: Parkett lagt på membran på linoleum. Mine hederkronte pent tilslipte og 4cm tykke høytalerunderlag av Altaskifer (sågar med filtknotter under!) ble for øvrig båret ut på verandaen i august og tjener nå som velfungerende underlag for blomsterkrukker med høstpregede fucksiaer i. Slik at det også er presisert.

Og da står jeg altså ikke igjen med så mye annet enn nye møbler og bokhyller, helt nytt utstyr, ny frue eller rituelt harakiri som alternativer?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jaja. Hvis det da er slik at du har prøvd det meste innenfor ekteskapets grenser, så får du vel egentlig finne deg i lyden slik den er, eller finne deg høyttalere som passer rommet bedre. Slik jeg ser det :)

Mvh Vidar P

Stavros

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
21
"Og læga ska dem være";

......med samme klokkertro som tante Tante Trulte rekvirerer Nutrilett har man nu rekvirert for en tusenlapp i Soundcare.
Takk for alle gode forsøk på bistand;

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.189
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Tusen takk til Stavros for herlige norskleksjoner. ;D

B

Bollefjes

Gjest
Stavros skrev:
Bollefjes;
Takker for respons! Jeg er for øvrig en av dem som har forbeholdt meg retten til å holde på med hifi som interesse i mange år HELT uten å kunne/ville lære meg noe som helst om teknikk. Men jeg mener å ha tilegnet meg - bl.a. på asylet her - dokumenterte påstander om at romkorreksjon av bass har betydelige "ikke-intenderte" negative effekter på de deler av frekvensspekteret der det IKKE er problemer i utgangspunktet (jft. tidligere diskusjoner vedr. Lyngdorf og også Copland)?........
Det er nok inntrykket jeg satt igjen med også før jeg tok meg tiden til å eksperimentere nok med korreksjonskurven. Leser du feks tråden til OMF og de som har vært på besøk hos ham vil du nok få et annet syn på dette.
Kjøper du feks Copland enheten som er til salgs og ikke blir fornøyd vil jeg tro at den er veldig enkel å selge videre uten eller med minimalt tap.
Bor du i nærheten av Oslo kan jeg kanskje demonstrere litt en gang hvis jeg finner en åpning i et alt for stramt tidsskjema:)

Diy Duke

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2007
Antall liker
2
Bollefjes skrev:
Stavros skrev:
Bollefjes;
Det er nok inntrykket jeg satt igjen med også før jeg tok meg tiden til å eksperimentere nok med korreksjonskurven. Leser du feks tråden til OMF og de som har vært på besøk hos ham vil du nok få et annet syn på dette.
Kjøper du feks Copland enheten som er til salgs og ikke blir fornøyd vil jeg tro at den er veldig enkel å selge videre uten eller med minimalt tap.
Bor du i nærheten av Oslo kan jeg kanskje demonstrere litt en gang hvis jeg finner en åpning i et alt for stramt tidsskjema:)
Nu kender jeg en der har en Copland idet han har meget svære problemer. Det uheldige er at den udover at gøre sit arbejde ødelægger en masse andet.

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
408
Torget vurderinger
7
Stavros skrev:
"Og læga ska dem være";

......med samme klokkertro som tante Tante Trulte rekvirerer Nutrilett har man nu rekvirert for en tusenlapp i Soundcare.
Takk for alle gode forsøk på bistand;
Ville være spennende å høre om det hjelper på problemene slik det gjorde hos meg.

B

Bollefjes

Gjest
Duelund_Support skrev:
Nu kender jeg en der har en Copland idet han har meget svære problemer. Det uheldige er at den udover at gøre sit arbejde ødelægger en masse andet.
Det vil jeg tro en 10-15db peak i bassen gjør også ;)

Og det krever enten mye arbeide, prøving og feiling eller hjelp av noen som har erfaring med romorreksjon for å få de gode resultatene. Å sette den på auto og forvente magi virker nok ikke.

Men jeg anbefaler trådstarter å prøve selv. Mange gode råd kan man absolutt få her på HFS, men samtidig er store deler av brukernes åpenhet for nye idèer her mere fraværende enn på et amerikansk bedehus ;)

Stavros

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
21
Bare for å ha testet ut et siste innspill før bass-depresjonene tar helt overhånd og lyset slokkes: Hva mener den gemene hop om plassering av et passivt RC-filter mellom pre- og effekt mhp løsning?

Og for ordens skyld, Bollefjes: takker for tilbud! Dog en smule vanskelig å realisere grunnet L A N G avstand!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.442
Torget vurderinger
1
Stavros skrev:
Bare for å ha testet ut et siste innspill før bass-depresjonene tar helt overhånd og lyset slokkes: Hva mener den gemene hop om plassering av et passivt RC-filter mellom pre- og effekt mhp løsning?
...
Et passivt RC-filter i serie med inngangen på effekttrinnet, for å ta ned bassnivået? Helt avhengig av komponentverdiene, og samspillet med effekttrinent så bør det gå helt fint.

mvh
KJ

Stavros

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
21
Til niha - og andre? - med uttalte forventninger:

Posten bidro i dag med en liten forsendelse til sinnets munterhet (fritt etter Freia - for ordens skyld), og ProAc'enes originalspikes på Attacamaputer ble byttet ut med Soundcare. For deretter umiddelbart å bli pensjonerte. Takk for DET tipset, niha.
Jeg fant for øvrig en omtale av disse spikesene på audiophile.no, og det slår meg at etter dagens smule erfaring kunne jeg ha skrevet den selv - i alle fall hva konklusjonene angår. Nå kan det selvsagt hende at jeg ... er en selvbedrager fordi jeg tilhører noe som snart blir den forrige generasjon... (denne gangen fritt (og radbrukket) etter Sigurd Hoel), og følgelig lurer meg selv, som de fleste tweakere. Men det er jaggu mine ører. Og det er jeg som skal leve med dette. Og jeg tror på det jeg hører. Kona og guttungen med gullørene er enige, enda så kronisk pubertalt kritisk til det meste sistnevnte (ikke kona, altså!) er.

Nå skal jeg ærlig innrømme at det nok fortsatt er ett og annet å hente hva angår lokalitetene og de akustiske rammebetingelsene de tilbyr ikke minst hva angår den lavere delen av frekvensspekteret, men DETTE kan jeg leve med!

Bare slik at det er kvittert ut;

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
408
Torget vurderinger
7
Hei! Det var jo synd du hadde slike erfaringer mede Soundcare. Hos meg var det, og er fortsatt, et meget vellykket tiltak for å bedre bassproblemene. Var ment i beste mening på bakgrunn av egne erfaringer.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.103
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Kremt, kremt....

Hvis jeg leser Stavros riktig, tror jeg han prøver å si at Soundcare var en suksess, og at det var ProAc-spikesene som ble pensjonert.

Stavros

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.05.2002
Antall liker
21
Innom som snarest;

om ikke annet for å registrere et behov for å korrigere opp det som for noen er en åpenbar misforståelse!

Jada, Ulf-B har HELT rett - det VAR Soundcarene som ble igjen. Så jeg deler dine erfaringer fullt ut, niha. Vær bare rolig og tilfreds: vi ser i alle fall noe av lyset sammen!

Når det gjelder øvrige faktorer og forslag i forhold til utgangsproblemet, så må jeg raust konstatere at strengt tatt er vel heller ikke den notorisk entusiastiske onkel P helt på felgen. Slik at det også er sagt. Bare han ikke kaster søle på MF-settet mitt, for DET liker jeg dårlig!

God aften;

Topp Bunn