Mercury Living Presence - Historier om

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
29.341
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
dCs publiserte for et par år siden to videoer med sin versjon av historien om Mercury Living Presence, et plateselskap som er sagnomsust i audiofile kretser. "Alle" kjenner Janos Starkers innspilling av Bachs suiter for solo cello, og andre har kanskje bånna basselementene med Doratis innspilling av Tsjaikovskys 1812-overture.
1725363256059.png 1725363388025.png

Videoene ligger på Youtube.:

Denne Stereophile-artikkelen er verd å lese:
Fun fact: Ekteparet Cozart Fine, som gjorde de fleste av disse innspillingene, gjorde også opptak på 35 mm for Command Classics-selskapet (også under Universal Music nå). Derfra fant jeg forleden en fin LP (men jeg er ikke helt fornøyd med lyden, den er i likhet med Starkers Bach for tørr) med Rachmaninovs 2. symfoni med Pittsburgh SO og William Steinberg.

Sist redigert:
Ble medlem
06.04.2019
Antall liker
12.944
Torget vurderinger
2
Lydmessig noe av det beste som står her i hyllene det der, de One Sided 45 rpm platene fra Classic Records/Bernie Grundmann er det ikke mye som overgår her i huset..

Litt Rachmaninov og Mercury, disse er bllitt spilt en del her i huset, nydelige utgivelser fra Speakers Corner, dere som er mer bevandret kan sikkert mene noe om utførelsen vs. andre men dette liker jeg..

IMG_1997.jpeg

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Antall liker
3.552
Sted
Bergen
må studeres videre, men sånn i full fart, ser at presto har CD og highres downloads for noen (alle?) av disse. Noen som vet hvordan den produksjonen har vært gjort (det fremgår kanskje av podcastene hos TS)? yepp fremkommer av, ikke podcastene, men YT.. stilig

Sist redigert:
Ble medlem
06.04.2019
Antall liker
12.944
Torget vurderinger
2
Classic Records ga ut noe få titler på slutten av 90 tallet, disse var remastret av Bernie Grundman og kom ut i flere omganger, 180 gr, 200gr QUIEX og 45 one sided, disse platene har en aldeles utrolig lyd, har dem alle men spilte denne i dag, nevnt ovenfor her så blir det veldig vanskelig å finne noe som er råere enn dette. Tror det ble noe rettighets greier slik at det ble disse få men som sagt så ga Speakers Corner ut en del titler utover etterpå, disse er også av veldig god kvalitet.

Etter 45 utgaven av denne så må jeg kanskje ettertighte elementene...

IMG_2015.jpeg

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Antall liker
10.549
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Fant litt info i en av platene ang. disse fra Classic Records sånn i tilfelle man skulle være interessert..

Vis vedlegget 1058966

Ha! Balalaikaen har jeg og den låter fabelaktig. Så kan det hende at det står en fire-fem-seks til i hyllene, men balalaikfavorittene er åpenbart rosinen i puddingen.

Topp Bunn