Mercedes A 140/160

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
Hei
lurer på å kjøpe en liten bil nr. 2 og har sett litt på Mercedes A serie
junior skal øvelseskjøre og vi har en CRV med automat
vil helst at bilen skal være tryggest mulig og ikke for dyr i drift ...må være på hvite skilter og fartsfylt leketøy er ikke aktuelt
noen synspunkter på A serien eller sammenliknbare alternativer innenfor en prisramme på fex 70K ?
SYNSING er lov!
mvh
Leif

budda

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
238
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Jeg synes A140/160 er en Wanebee Merse.Ville heller hatt en Golf som er en Golf.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
budda skrev:
Jeg synes A140/160 er en Wanebee Merse.Ville heller hatt en Golf som er en Golf.
hei Peder!
synsing er lov ::),men jeg synes den er litt kul i motsetning til en Golf
mvh
Leif

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Antall liker
932
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Vi hadde 2 stk A-Klasse som firmabiler for 7-8 år siden. Maken til dårlig kvalitet på nye biler har jeg aldri sett, alltid noe som gikk istykker....hjuloppheng...dørlåser...ulyder...unøyaktige eller ikke-fungerende instrumenter...

Vi hadde av og til Fiat Punto som leiebil når Mercen var på verksted, faktisk virket det som en bedre bil i det store og hele, selv om jeg ikke er Fiat frelst til daglig.

Ingen savnet A-Klasse bilene når leasingen gikk ut etter 2 år.

budda

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
238
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
En annen ting er at gode Merser er så gamle att de ikke er gode lenger.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
men Golf da mann? finnes det ikke noe annet alternativ?
mvh

budda

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
238
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Har du sett på BMWs 1 serie ?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.040
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Poden har vel godt av å teste psyken i det å skulle kjøre en...Toyota Yaris :)

Forøvrig en fin bil å kjøre for nybegynnere m tanke på lettkjørthet og ikke minst oversikt fra førersetet. (tenker ikke høyde)
Er inne i samme "kjøreperiode" som deg her LMC.
Problemet her i gården er koordinering H/V fot.... :p

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Har ikke personlig erfaring med A-klassen, men en perifer bekjent har en slik en og er veldig fornøyd. Kjøpt ny i '97 og har ikke hatt mye problemer. Det er en A160. Går egentlig ganske godt for å være såpass liten, var visst noe med en litt spesiell kobling mellom motor og drivhjul uten at jeg kan utdype noe mer enn det. Han karen dro nå ihvertfall henger og full bil til Sverige med jevne mellomrom. Han bor i Bergen.

Ellers er det plaststøtfangere så han var ikke så nøye med hva han kjørte på, fangerne bare spratt ut igjen. Veldig veldig praktisk. Ellers sitter man høyt, de fleste, om ikke alle har vel ESP og. At den er stygg får så være, sørg for å få den i en grell farge så blir den enda styggere og en kan armere seg med selvironi over å ha en stygg bil.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.459
Torget vurderinger
18
Jeg hadde en Vaneo, flerbruksutgaven av A-klassen og den var en skikkelig "piece of shit". Den var paraktisk og ok å kjøre men kvaliteten var elendig. Hjuloppheng (flere ganger), bremser (aldri hatt en bil som slet bremser fortere), dynamo, radio, og en hel rekke småting konket raskt ut. I tillegg var den et mareritt å reparere. Skifte av viftereim (som var montert bak motoren og drev alt untatt vifta) betinget at motoren måtte løsnes og løftes halvt ut, det kom på over 5000,-

Styr unna A-klasse er mitt råd.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
Hva med Honda Civic?
Kjedelig? Neppe. Feilfri? Sannsynligvis. Sprek? Definitivt. Like sikker som Mercedes? Sannsynligvis ikke.

Honkey

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
fornuften sier yaris ; sjela sier noe annet
har vært inne på tanken med en honda til jazz eller civic eller kanskje en hrv?
mvh

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.761
Torget vurderinger
12
Følg sjela. Vil gjerne anbefale latinere.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.920
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hmm - Honda Jazz - er det ikke den som egentlig skulle hete f*tta? ;D

Automatkassen på A-klasse er vel en CVT-kasse (trinnløs), som legger turtallet på motoren konstant på moment/effekttoppen. Merkelig opplevelse med konstant turtall mens farten bare øker, kan jeg tenke meg...

MB har hatt noen innkjøringsproblemer på en del av de modellene som kom rundt årsskiftet - De første årgangene av Vito var jo eksepsjonelt dårlige... Skrudd i Spania - kan det bli MB-kvalitet??? Det ser ut som at det er litt mere ordning i sysakene nå for tiden. Kjenner bare en kar (såvidt) som har A-klasse.

Hvis du skal ha høvelig startbil - gammel MB 240 geländewagen... De greier ikke å kjøre så veldig fort ;D 75Hk på 2100kg (tomvekt) fløtter ikke så veldig på seg - Skal det gå fort med en sånn en, er det bare fritt fall som duger. hihi... (Har en gammel 300GD. Den går ikke fort den heller)

Johan-Kr

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
350
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Hva med en Audi A2? Kåret til årets bil i europa flere år på rad, ruster aldri da hele bilen er i aluminium og den går på luft. Bilen ser liten ut, men det er faktisk god plass til 4 voksne i den. Audi sluttet å produsere dem i 2005 fordi den var altfor dyr å produsere.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.156
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
Audio A-2 er et knallforslag!
takk
mvh
Leif

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.913
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Min mor har en A 170 CDI Automat. Det har vært endel klatt. De har brukt flere billige deler enn vanlig for å få ned prisen.

På den annen side: Det er mye plass i den. Min far har brukt den som IKEA- og Maxbo-esel ved flere anledninger, og folk vil ikke tro det de ser når dagens handel slukes. Man sitter også høyt, slik at man er mindre utsatt ved sidekollisjoner enn i vanlige personbilkonstruksjoner.
Kul liten bil. 2. generasjon misset poenget ved konseptet.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.428
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Min mor har en A 170 CDI Automat. Det har vært endel klatt. De har brukt flere billige deler enn vanlig for å få ned prisen.

På den annen side: Det er mye plass i den. Min far har brukt den som IKEA- og Maxbo-esel ved flere anledninger, og folk vil ikke tro det de ser når dagens handel slukes. Man sitter også høyt, slik at man er mindre utsatt ved sidekollisjoner enn i vanlige personbilkonstruksjoner.
Kul liten bil. 2. generasjon misset poenget ved konseptet.
Selv er jeg glad i konas 2005 modell Focus C-max 1.8. Kjører særdeles godt, frisk motor som er bra tilpasset bilen, en eksepsjonelt god og presis girkasse og sluker alt du trenger å hive inn i en bil. Litt harde seter. Har hatt den den 2,5 år (kjøpt 2,5 år gammel) og er nå kjørt 70.000 (kjøpt ved 38.000). Null tull bortsett fra litt feilvisnigner på motordiagnosesystemet en periode som enkelt ble løst ved resetting. Litt harde seter. Vil ikke ha betenkeligheter med å prøve meg på Ford igjen etter dette.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
31.913
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Har kjørt vanlig Fucus stasjonsvogn på fullastet Spaniaferie. De kan en ting eller tre om chassisavstemning hos Ford, ja.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.185
Torget vurderinger
4
Får en bra Focus for 70k også sammenlignet med en sidrumpet Golf IV som er stivere priset på bruktmarkedet.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
159

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.761
Torget vurderinger
12
Andreas skrev:
Trondmeg skrev:
Andreas skrev:
For oss som bare ikke klarer tanken på Toyota: http://no.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_147
Veldig kul og en veldig dårlig anbefaling hva kvalitet angår ;D.
Tøysekopp. Men mytene skal vel leve.
Får vel presisere at jeg ikke har annen erfaring enn gjennom venner som eier Alfamodeller fra ca årtusenskiftet. Utover dét tøyser jeg.
Men, du verden så enige vi er i anbefalingen :)

Dersom effekten av et balansert sinn og smilende ansikt spiller det minste inn på valg av kjøretøy

H

Hugh

Gjest
Alfa Romeo 147 er en meget bra bil som er like driftsikker og dyr å ha som andre biler bare at den er langt friskere. Detaljer og byggekvalitet er som på BMW. Brukt med 2.0L og skinn gruser den det meste. Husk 147 er langt mer moderne enn 156. Mye rør om Alfa fra folk som knapt kan knyte skoene sine selv her inne.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.428
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hugh skrev:
Mye rør om Alfa fra folk som knapt kan knyte skoene sine selv her inne.
Der kom lissene til Clas Ohlson med i diskusjonen ja. Hva slags kabler brukes det i Alfa da mon tro?

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.761
Torget vurderinger
12
erato skrev:
Hugh skrev:
Mye rør om Alfa fra folk som knapt kan knyte skoene sine selv her inne.
Der kom lissene til Clas Ohlson med i diskusjonen ja. Hva slags kabler brukes det i Alfa da mon tro?
På mine Alfa walk king benyttes brune lisser, på Alfa skiskoene er det vel sorte lisser, i Alfa SW er det samme rælet som i mange andre merker, bortsett fra at det generelt er lite elfeil i Alfa :)

Topp Bunn