Mer søppel-strøm i vente?

Stereobloiden

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.01.2006
Antall liker
1
Torget vurderinger
0
Viken tester kabeltv over strømnettet:

http://www.nettavisen.no/it/article1335907.ece

Betyr ikke det at strømnettet blir fullt av ...noe - som potensielt kan påvirke våre kjære bokser?

Hvem har teknisk kunnskap?

Og; kan en slit utvikling stanses? Kan vi soim forbrukere påpeke at det vi har kjøpt og betalt er strøm, og at vi ikke ønsker strømnettet fullt opp av pulser og frekvenser som skal bære informasjon?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
Noe av samme dritten er forsøk med Internettilgang over strømnettet, video/lyd-sending over strømnettet i egen bolig osv. osv.

Jo mere forurensning...

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
4.3MHz - 20.9Mhz tror jeg frekvensområdet er, og ja, det kan påvirke stereoen, og nei, vi kan ikke stoppe det. :(

J

jb_rasmussen

Gjest
Rhesus skrev:
4.3MHz - 20.9Mhz tror jeg frekvensområdet er, og ja, det kan påvirke stereoen, og nei, vi kan ikke stoppe det. :(
er der nogen der kender til nogle gode tilbud på vindmøller ::)

M

marsboer

Gjest
Er vel billigere å kjøpe seg en PPP strømrenser enn å bygge en vindmølle ;D

Theo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.05.2006
Antall liker
0
Produsenter av strømrensere går gode tider i møte altså!?? ::)

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Vær klar over at det frekvensområdet det er snakk om ikke nødvendigvis vil dekkes av en 'strømrenser'. Alle uten serieinduktans og/eller jordtilkobling vil være 100% uvirksomme mot denne type signaler.
Man trenger serieinduktans av common-mode typen, som disse http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=2011476.htm for å ha en sjanse mot slik støy. Eller man kan benytte nettstøytrafo.
Disse PPP produktene o.l. er så kjemisk fri for datablader at jeg ville holdt svært godt på sparepengene i nærheten av dem.....

J

jb_rasmussen

Gjest
Rhesus skrev:
Vær klar over at det frekvensområdet det er snakk om ikke nødvendigvis vil dekkes av en 'strømrenser'. Alle uten serieinduktans og/eller jordtilkobling vil være 100% uvirksomme mot denne type signaler.
Man trenger serieinduktans av common-mode typen, som disse http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=2011476.htm for å ha en sjanse mot slik støy. Eller man kan benytte nettstøytrafo.
Disse PPP produktene o.l. er så kjemisk fri for datablader at jeg ville holdt svært godt på sparepengene i nærheten av dem.....
Tak for tipset, jeg er lidt på bar bund her, hvordan kobles serie induktansen op og evt sammen m hvad, for at opnå best mulig resutat,
PS: og vil sådan en løsning dynamik begrense på tilkoblet audio udstyr ?

mvh johnny

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
jb_rasmussen skrev:
Tak for tipset, jeg er lidt på bar bund her, hvordan kobles serie induktansen op og evt sammen m hvad, for at opnå best mulig resutat,

mvh johnny
Se her: http://www.schaffner.com/components/en/_pdf/Datasheet FN2340 e 47.pdf
Det er et standard 1-fase filter av god kvalitet. Den inneholder en common-mode spole, L.

Jeg har hørt påstandene om påvirkning av dynamikk, men jeg har vanskelig for å forstå hvordan et filter skulle kunne ha en slik effekt. Selv har jeg ikke hatt slike opplevelser.

Jeg ville mye heller basert meg på kvalitetskomponenter fra aktører som f.eks. Schaffner som spesifiserer komponentene enn noe uspesifisert.

J

jb_rasmussen

Gjest
Rhesus skrev:
jb_rasmussen skrev:

mvh johnny
Se her: http://www.schaffner.com/components/en/_pdf/Datasheet FN2340 e 47.pdf
Det er et standard 1-fase filter av god kvalitet. Den inneholder en common-mode spole, L.

Jeg har hørt påstandene om påvirkning av dynamikk, men jeg har vanskelig for å forstå hvordan et filter skulle kunne ha en slik effekt. Selv har jeg ikke hatt slike opplevelser.

Jeg ville mye heller basert meg på kvalitetskomponenter fra aktører som f.eks. Schaffner som spesifiserer komponentene enn noe uspesifisert.
mange tak så lærte jeg også noget nyt i dag.

omkring dynamik har jeg konstateret at skille transfomatorer kan dynamik begrænse, muligvis fordi de sænker strømstyrken( amp) men det er mulig det vil gå bra m en feks 16amp 3000volt amp( m soft start) skille trafo da du ihvertilfælde vil få 10 amp ud.
men jeg har ikke prøvet det, så jeg ved det ikke m sikkerhed.

igen mange tak

mvh johnny

N

nb

Gjest
Rhesus skrev:
Er det noen utfordring å lage strømforsyninger som håndterer dette, eller må det dedikerte filtere til?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
nb skrev:
Er det noen utfordring å lage strømforsyninger som håndterer dette, eller må det dedikerte filtere til?
Det er ikke vanskelig å lage noe som håndterer dette, men det er ikke krav til testing av det, og jeg tror at kompetansen mange steder er sviktende. Det har egentlig ikke så mye med powersupplyet å gjøre. Det er heller konstruksjonen etter powersupplyet, avkobling mot chassis og filtrering før powerupplyet som er avgjørende.

Graden av påvirkning er avhengig av nivået på signalet, og kretsen innenfor powersupplyet. Slike signaler er common-mode. Det som skjer er at det går strøm i en jordsløyfe, fra powerportene, gjennom powersupplyet og inn på 0V (referanse) i utstyret, og derfra til chassis. Strømmen som går der vil generere en spenning på jord inne i apparatet. Hvis apparatet da er konstruert litt uheldig, vil denne spenningen demoduleres i aktive komponenter og ødelegge S/N.
Kuren er å mistilpasse impedansen for støy, slik at støystrømmen som kommer inn i apparatet blir dempet til et nivå som ikke spolerer S/N. Det er det man gjør når man introduserer common-mode spoler på power-portene.

Tommelfingerregel er høy serieimpedans og lav impedans mot chassis.

Slik påvirkning vil stort sett manifestere seg som hørbar støy, rett og slett.

Aud1oBoX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.10.2006
Antall liker
0
Mener å ha lest at man skal kunne sette inn et slags filer ved hovedinntaket i huset som skal "filtrere/utligne" disse signalene.
Samme gjelder ved de tilfellene der folk kjører data-nettverk i hjemmet via strømuttakene, da skal man kunne sette ett filter på hovedkabelen inn til huset slik at signalene ikke forlater huset.

Men hvor effektivt det virker skal jeg ikke si noe om, da jeg ikke har testet det

Topp Bunn