Mer dynamikk søkes for en moderat penge

rnha

Medlem
Ble medlem
24.03.2006
Antall liker
0
Da så mange her inne besitter en masse kunskap om hifi og lyd, tenkte jeg at jeg kunne sparre litt med noen av dere vedrørende matching av høytalere og forsterkeri.

Besitter idag et anlegg bestående av Dynoaudio 52 høytalere, cain 252b forsterker, cain cd og project platespiller med project tube box riia. Dette er kablet sammen med en kombinasjon av flatline, monster og van der huul.

Mine musikk preferanser strekker seg fra jazz til rock, akustisk og noe klassisk. Min lydpreferanse heller mot det det åpne og klare i mellomtone og diskant, samtidig som det skal være dynamikk i lydbildet. Jeg spiller ofte ganske høyt, men anlegget skal også låte bra på moderat volum.

Anlegget spiller i en rom på ca 20 m2 som er rimelig kvadratisk. Høytalerne plassert med 3 m imellom hverandre plassert inntil vegg.

Anlegget idag spiller detaljert og fyldig, men jeg savner noe mer "spilleglede" i anlegget, mer dynamikk og noe mer bass. Vurderer derfor å skifte ut noen komponenter for å oppnå dette.

Det konkrete jeg ønsker råd på er hvordan jeg kan oppnå dette.  ;) Ser for meg å skifte ut færrest mulig komponenter, og kunne tenkt meg å startet med høytalerne. Har lyttet til Klipsch RF 3,5 og liker disse særlig godt, men er noe usikker på hvordan de matcher cain (skulle vell helst hatt rør...).

Spørsmålet er derfor om noen har noen andre råd vedrørende høytalervalg for at jeg skal komme meg litt videre i letingen. Prisklasse bør være maks 2O' NOK.

Alle forslag mottas med takk, også de som eventuelt går på andre endringer enn (kun) høytalere.

Mvh
Rune

A

Apache

Gjest
Prøv Triangle! Jeg endte opp med Triangle Celius EsW etter å ha testet ut et titall forskjellige høyttalermerker. Blant annet Dynaudio Audience 52SE, som gjenga musikk pent og pyntelig, men med litt for stor søvnfaktor etter min smak.

Trianglene spiller med et helt annet engasjement. Dynamisk og åpent, og du blir involvert i det som skjer, både på CD og vinyl.

At Triangle Celius er vesentlig mer lettdrevne enn Dynaudio er heller ingen bakdel. De har høy konefaktor (i hvertfall iflg. min frue) og koster rundt 20' kroner.

mvh

rnha

Medlem
Ble medlem
24.03.2006
Antall liker
0
Takk for tipset.

Har tidligere vært i kontakt med forhandler av Triangle grunnet de kjempegode resultatene høytaleren har har fått i tester i bl a norske medier. Har desverre ikke fått hørt på dem ennå - men akter å gjøre det så raskt som mulig.

Eneste er at jeg er litt usikker på om de er for "store" for mitt relativt beskjedne lytterom..

Uansett, flott at du er fornøyd, og nok en gang takk for tipset.

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Antall liker
0
kan skrive under på at dynaudio52 ikke er de friskeste på dynamikken.

R

Rojoh

Gjest
Mine musikk preferanser strekker seg fra jazz til rock, akustisk og noe klassisk. Min lydpreferanse heller mot det det åpne og klare i mellomtone og diskant, samtidig som det skal være dynamikk i lydbildet. Jeg spiller ofte ganske høyt, men anlegget skal også låte bra på moderat volum.

Anlegget idag spiller detaljert og fyldig, men jeg savner noe mer "spilleglede" i anlegget, mer dynamikk og noe mer bass. Vurderer derfor å skifte ut noen komponenter for å oppnå dette.
Enig med Apache. Dette høres ut som en Triangle-ting. Mulig at skifte av forsterker må vurderes for å hente frem den virkelige godlyden. Der må du nesten prøve deg frem. Det jeg vet med sikkerhet; er at disse tingene du nevner, det er det fullt mulig å få til med Trianglehøyttalere.

Mvh. Johan

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.725
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Gå for clipsch og bytt til rørforsterker, så får du både morro faktoren klipcshene kan gi og dynamikken rørene gir. Har selv slitt med det samme savnet i mange år, før jeg tok steget over til rør. Tror neppe at jeg går tilbake til transistoren igjen.
Uansett hva du velger, lykke til!

Sclalars ( nybakt rørfantast)

x250

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.01.2006
Antall liker
12
Sted
porsgrunn
HM du kunne jo prøve noen proac d25 eller d38 men det må jo hvere en god porsjon god dynamikk i det utstyret du har er jo ikke akkurat el kjøp produkter

rnha

Medlem
Ble medlem
24.03.2006
Antall liker
0
Ser ut som om jeg får bekreftet at Triangle er noe som bør lyttes til, samt at dersom jeg ønsker å satse på Klipsch så bør jeg bytte til rørforsterker. Selvom jeg minnes en test i Fidelity av Jan Myrvold hvor han anbefalte 252 til klipsch med meget gode resultater..

Vedrørende Proac så har jeg kun hørt disse sammen med naim hos Lyric. Fantastisk god lyd, men var ikke den "morro" faktoren som jeg etterlyser. Desverre..

Men takk for anbefalingen uansett..

R

Rojoh

Gjest
Hei!

Akkurat nå har jeg lånt noen Klipsch RB-75, og synes det låter riktig bra her hos meg. Jeg eier selv et par Triangle Comete som jeg har lånt bort til ham som jeg lånte Klipsch'ene av... ::)

Kan vel si at begge disse har masse innebygget spilleglede og driv. Hva man velger avhenger mest av hvilket utstyr man har. Trianglene spiller som ei kule på hans rørutstyr, og Klipschene låter flott hos meg uten et eneste rør i anlegget. Hvis du akter å beholde elektronikken, så tipper jeg at Klipsch passer best - men har dog bare hørt Cayin's cd-spiller tidligere. Har du mulighet til å få prøvd begge deler, så tror jeg det er det beste. Får du Klipsch eller Triangle til å matche, så kommer du til å spille mye musikk fremover.

Mvh. Johan

rnha

Medlem
Ble medlem
24.03.2006
Antall liker
0
Men et lite spørsmål til dere som kjenner til både klipch og triangle - hvor plasseringsvennlige er disse høytalerne?

Er - grunnet min samboer - avhengig av å ha dem ganske nære bak- og sidevegg.

Funker dette på nevnte høytalere?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Klipsch anbefaler å plassere høyttalerne nær vegger / hjørne, så sånn sett er du nok på trygg grunn.

Honkey

K

kbwh

Gjest
Klipsch og klassisk er ingen super match. De hornene farger mellomtonen mye.

Du bør i samråd med din bedre halvdel forsøke å få høyttalerene nærmere hverandre. 3 meter krever en lytteavstand på 2,5 meter omtrent for at du ikke skal få hull i midten, og når rommet ditt er ca. 4,5x4,5m blir det også mye "romklang" å høre og derav mindre dynamikk.
Hvis høyttalerne må stå der de står er Carlsson OA58 (skal stå kliss inntil veggen) et alternativ du bør vurdere, spesielt når du har såpass bred musikksmak (alltid hyggelig med folk som liker mange forskjellige musikkformer synes jeg!).

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg har et par Carlsson OA 50. Å trekke disse inn i en dynamikk-diksusjon blir som å anbefale lettøl i en debatt om Trappister-øl.

Honkey

K

kbwh

Gjest
Det er da heller ikke den modellen jeg har trukket inn i diskusjonen, Honkey.

rnha

Medlem
Ble medlem
24.03.2006
Antall liker
0
Carlsson har jeg aldri hørt, men har hørt og lest masse om dem. Kunne vært artig å prøvd dem engang.....

Klipsch og klassisk.. nei, kanskje ikke så veldig god match. Men Klipsch og litt gammel Stones, eller kanskje New Riders of the Purple Heys.. Joda, DET kan jeg tenke meg rocker..

Blir kanskje nødt til å foreta noen valg/prioriteringer når det gjelder hvilken musikk som skal låte best på anlegget. Og da er kanskje rock/jazz mer viktig enn klassisk..

Men anlegget må kunne formidle sistnevnte også - hvis ikke forsvinner stundene med storslagen orkestermusikk som sjeldent kan erstattes av annet..

Huff, disse valgene...

Ps; Angående plasseringen er jeg desverre ganske låst - der er interiørarkitekten i sitt ess.....

K

kbwh

Gjest
Sonus faber drevet av skikkelige transistorsaker funker både på gammel Stones og Richard Strauss. Det vet jeg ;D
Kanskje interiørarkitekten lar deg plassere virkelig pene høyttalere der de bør stå? Moderat penge betyr i såfall kanskje bruktmarkedet?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Det er da heller ikke den modellen jeg har trukket inn i diskusjonen, Honkey.
Det er bare kassa som er forskjellig på 50 og 58, elementer og filter er identisk. Carlsson er fine høytalere, men dynamikk er ikke det første de praler med, for å si det sånn.

Honkey

rnha

Medlem
Ble medlem
24.03.2006
Antall liker
0
Sonus Faber Cremona Auditor er definitivt en høytaler som er tiltalende både i lydbilde og i utseende (garantert hos interiørarkitekten også..).

Men tror du dem vil la seg drive av min 252b? For dersom denne må byttes ryker nok desverre budsjettet, også når bruktmarkedes taes ibruk..

K

kbwh

Gjest
Vet ikke om 252b og SfCA matcher, men forsterkeren ser ut til å ha papirkrefter nok. Absolutt verd et forsøk hvis du får lov til å stille dem opp slik de bør stå. De liker luft rundt seg.

rnha

Medlem
Ble medlem
24.03.2006
Antall liker
0
Skal definitivt sette dem på blokka over alternative kjøp - ta meg en liten runde å lytte til dem og forsøke å få dem med meg hjem..

Takk for godt råd..

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Som vanlig er det mange kloke og velfunderte råd her... :) Tradisjonelt spiller Klipschhøyttalere veldig bra med "ryggen mot veggen", men de ruver ofte litt i terrenget. Rør og horn er jo en klassisk kombinasjon, og den jeg selv endte opp med da jeg gjennongikk den samme prosessen som deg for en stund siden. Ender du der, kommer du ikke til å savne dynamikk eller tilstedeværelse, for å si det sånn.

Schumacher

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.10.2005
Antall liker
114
Sted
Sør-Trøndelag
Jeg har eid Dynaudio Audience 52SE og min erfaring med de var at dynamikken var upåklagelig.
Prøv med en bedre amp først før du bytter ut mer...

rnha

Medlem
Ble medlem
24.03.2006
Antall liker
0
Se her ja. Rådene vekker gamle og gode minner.
Mine første høytalere (ihvertfall av de det er noe å snakke om) var et par JBL L80. Dette husker jeg som kjempegøy!!

Tror nok allikevel at min lydpreferanse heller litt vekk fra studiomonitorer selvom lyden definitivt er tiltalende på flere av mine musikkpreferanser. Men så var det plassen og utseende da; tøft for mange, men for andre... noe usikker..

Det kan også godt hende at det er mer å hente av mine høytalere, men av det jeg har hørt hos NAT så tror jeg at skifte av høytalere (eventuelt også andre komponenter) er en bedre løsning enn å beholde høyttalerne.

Men har jo tatt feil før, og kommer definitivt til å gjøre det igjenn så.....

Alternative er kanskje å suplere med en sub - vil dette kunne påvirke dynamikker i lydbildet mon tro?

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Du kommer muligens til å oppleve økt dynamikk, men vær oppmerksom på at det å bruke en sub, nesten uansett hvor kompetent den måtte være, åpner for endel andre problemer. Det er ikke alltid like lett å integrere en sub i lydbildet, for eksempel. Bassen oppleves ofte som litt løsrevet på grunn av fasefeil. Jeg har levd med high-end satelitt/sub-system i mange år, og selv om jeg var veldig fornøyd med det, falt ikke brikkene på plass hos meg før det sto et full-range-system i stua...

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Antall liker
0
desse kommer vel denne mnd? rb-81
forgjengeren rb-35 hadde laangt bedre dynamikk enn audience 52, så antar de nye ikke er så gærne. i tilegg trøkker de meget bra med 8". koster rundt 7000

i forhold til gamlemodellen går det litt på bekostning av naturlig klang åpenhet og sammenheng i sammenligning med dyn. 52.

DSP

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2005
Antall liker
0
SA1750 spiller ekstremt dynamisk! Favoritt musikken til den høyttaleren er JAZZ + den er sinnsykt lett å drive.

rnha

Medlem
Ble medlem
24.03.2006
Antall liker
0
SA har jeg faktisk aldri hørt, og det er helt sikkert veldig dumt. Har du noen formening om pris på disse?

Uansett skal jeg legge turen innom hifisenterkjeden og høre på dem. Hadde tenkt meg en ditt for å høre på audiovector.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Når du først er ute for å skaffe deg litt oversikt, sjekk ut Magnat. De har noen forrykende dynamiske modeller som burde passe både budsjettet og musikksmaken din. Jeg hadde en mellomstor stativhøyttaler derfra på prøve for noen år siden, og det er definitivt noe av det morsomste og mest dynamiske jeg har hørt, om du ser bort fra store horn...og det gjør du vel.
Nok engang, lykke til!

K

kbwh

Gjest
Det kan godt være at interiørarlitekten godkjenner SA1750, spesielt den hvite utgaven kanskje?

K

kbwh

Gjest
Det er bare kassa som er forskjellig på 50 og 58, elementer og filter er identisk. Carlsson er fine høytalere, men dynamikk er ikke det første de praler med, for å si det sånn.

Honkey
Fra www.carlssonplanet.com:

OA50:
1 st Peerless 6,5 tums 8 ohms bas/mellanregister
SC 165 (specialtillverkad för Stig Carlsson)
1 st Peerless 25 mm textildomediskant 115DT26 (K10DT enligt vissa
artiklar) försedd med automatsäkring.

OA58:
Bas/mellanregister: 6,5 tums element Peerless SC 164 serie 4, med papperskon, gummikant och kortslutningsring
Diskant: Nykonstruerad 25 mm silkesdome Carlsson T11-oa

Slinger

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.04.2002
Antall liker
45
Torget vurderinger
4
Sonus faber drevet av skikkelige transistorsaker funker både på gammel Stones og Richard Strauss.
Gjelder dette Cremona serien også?
Er ikke de nyere høytalerene til Sonus Faber slankere og mer `hifi`enn de gamle?

Jeg har forresten et par Conserto Home som ikke er i bruk for øyeblikket,og de var overaskende dynamiske!

Topp Bunn