Mer Bass Forforsterker eller effektforsterker

ketped

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
4
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Heisan.

Jeg savner litt bass på mine B&W cdm7 nt, spesielt på lavere volum.
Nå har jeg Emotiva sine monoblokker og forforsterker men skal oppgradere begge deler etterhvert men kun den ene komponenten nå.
Jeg har tidligere hatt ECI-4 og tenker litt i retning av EC-4,7 og AW 120 som begge ligger på brukten nå.
Det jeg lurer på er hvem av de som vil ha mest innvirkning på lyden? Tenker mest på bassen da mellomtonen og diskanten er luftig og detaljert nok foreløbig.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
ketped skrev:
Heisan.

Nå har jeg Emotiva sine monoblokker og forforsterker men skal oppgradere begge deler etterhvert men kun den ene komponenten nå.
Jeg har tidligere hatt ECI-4 og tenker litt i retning av EC-4,7 og AW 120 som begge ligger på brukten nå.
Det jeg lurer på er hvem av de som vil ha mest innvirkning på lyden? Tenker mest på bassen da mellomtonen og diskanten er luftig og detaljert nok foreløbig.
Hvis jeg skal gjette, vil jeg tro at forforsterkeren oftest farger lyden mer enn effektforsterkeren, og hvis du har EC4.7 på hånda, vil du jo få lagt til litt "varm" Electrocompaniet-lyd. Høres ut som en god plan for meg.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
ketped skrev:
Heisan.

Alt henger sammen med alt.

For det første ligger det i sakens natur at man vil savne bass ved lavere volum. Dels fordi det er sånn ørene våre fungerer - jfr. loudnessfunksjon - dels fordi mange høyttalere - og en del forsterkere - krever litt volum for å våkne til liv.

Er det dypbass du savner, ville jeg tenkt mer i retning av en sub - du får aldri realistisk dypbass ut av høyttalerne dine - uansett hva slags elektronikk du kobler på. Det er klart at en sub har sine sider - den skal plasseres, og den skal integreres og alt det der - men sub er det eneste dypbassalternativet med mindre du tenker deg å bytte ut hele oppsettet ditt.

Er det smekk i bassen du savner - det som slår deg i mellomgulvet som en boksehanske - kan det ha noe for seg å tenke oppgradering av elektronikken. Da er jeg litt usikker på om EC er løsningen for deg. Jeg synes ikke at det er i bassen EC har sin sterke side. Begge sønnene min har vært innom både ECI-4 og EC-forforsterker + EC-effekttrinn - uten å være helt fornøyd. Først da eldstemann overtok mitt Krell effekttrinn - som han nå bruker sammen med en EC forforsterker - syntes vi at brikkene falt på plass hos ham. Plutselig fikk han den dynamikken og den dypbassen han savnet. Yngstemann har et motsatt oppsett - en Krell forforsterker og et EC AW120 effekttrinn - også dette gir en helt annen smekk og dynamikk i lyden enn EC + EC.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Sant. Et bedre og mer reflektert svar enn mitt, der. :)

Vi må nok spesifisere mer hva "savner litt bass" betyr.

ketped

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
4
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Nei regner ikke med at jeg får noe dypbass ut av disse. Tenkt på sub men syns det er vanskelig å integrere den. Hvis jeg stiller den inn på riktig niva ved lavere volum blir det alt for mye når jeg gir på når kona er ute å røyker;)
Det er bare det at det er lite volum av bassen. Er fornøyd med den når det blir gitt på litt med musikk som har mye bass i seg men den er nesten helt fraværende ved musikk som har mindre bass.
Høytalerene må desverre stå litt ute på gulvet med ca 1,5 meter inn til vegg. Det blir helt galt i forbindelse med lytteplassen hvis jeg setter de nærmere.
Har tenkt på at kanskje svaret kan være andre høytalere men har funnet den mellomtonen og diskanten jeg liker her. Tenker også på 703 men så var det de penga da.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg kan godt forestille meg at du mister ganske mye skyv i bassen når høyttalerne dine står såpass langt fra veggen. Slik du beskriver bassproblemet ditt, er det ikke utenkelig at sub kan være en god løsning - tross alt. Selv om du synes at den kan være vanskelig å integrere på alle lytttenivåer.

Der jeg bodde før, merket jeg av en to-tre posisjoner på volumknappen på suben. Ett merke for musikk på vanlig lyttevolum, ett merke for film, og endelig ett merke for høy musikk når kona var ute av huset. Det fungerte ganske problemfritt - ikke ideelt, men absolutt godt nok til å leve med. I og med flyttingen fra hus til leilighet, har jeg også fått meg en ny sub - og inntil videre har jeg ikke brydd meg med å gjenta opplegget - det alt vesentlige av seriøs musikkspilling skjer nå i anlegget med Beolab'ene.

ketped

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
4
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ja da trur jeg skal prøve det. Jeg har 2 stk velodyne på kinorommet så jeg kan prøve den så ser jeg hvordan det går. Kona er ikke helt begeistret men jeg sier at du har sagt det ikke finnes noen annen utvei. En buket roser rett før jeg nevner det hjelper nok også i riktig retning.

Takk for hjelpen Ulf. Igjen:)

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Bare hyggelig - men hadde jeg fått med meg at du allerede hadde en sub - for ikke å snakke om to - i huset, ville jeg gått rett på og foreslått at du prøver med det du har. Enkelt og nærliggende. Justerer du manuelt, er det viktig å legge seg lavt både i nivå og i delingsfrekvens. Bedre det, enn å ligge litt for høyt. Slår du av fronthøyttalerne, skal du ikke legge merke til suben. Satt litt på spissen.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.371
Torget vurderinger
1
Jf. også loudnesstråden til Kabeldrageren og http://en.wikipedia.org/wiki/Equal-loudness_contour

Som Ulf-B er inne på så er lyttevolum alfa og omega for hvordan frekvensbalansen oppfattes, og det skyldes i stor grad ørets/hørselens variasjon i frekvensrespons for ulike lydnivåer. En «One size fits all» løsning på dette er det langt i mellom. Gamle Luxman forsterkere og noen nyere forsterkerier fra Accuphase og Yamaha har gode loudnessfunksjoner innebygd. Jeg kunne tenkt meg en nivåavhengig EQ/loudness, som også tar hensyn til referansenivået som musikken er mikset til.

mvh
KJ

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Antall liker
109
Sted
Vallhall
ketped skrev:
Heisan.

Jeg oppfatter EC som litt runde/bløte i bassen selv. Liker bedre parasound på det området f.eks. (mer punch).

ketped

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
4
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Ulf-B skrev:
Bare hyggelig - men hadde jeg fått med meg at du allerede hadde en sub - for ikke å snakke om to - i huset, ville jeg gått rett på og foreslått at du prøver med det du har. Enkelt og nærliggende. Justerer du manuelt, er det viktig å legge seg lavt både i nivå og i delingsfrekvens. Bedre det, enn å ligge litt for høyt. Slår du av fronthøyttalerne, skal du ikke legge merke til suben. Satt litt på spissen.

Ja jeg skal prøve den når jeg kommer hjem. Har tidligere brukt den sammen med stativer med godt hell men grunnen til at jeg prøvde gulvstående nå var å slippe sub, eller mas fra kona;)

Kan du forklare dette nærmere: Slår du av fronthøyttalerne, skal du ikke legge merke til suben.
Forsto ikke den helt.

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
ketped skrev:
Ulf-B skrev:

Ja jeg skal prøve den når jeg kommer hjem. Har tidligere brukt den sammen med stativer med godt hell men grunnen til at jeg prøvde gulvstående nå var å slippe sub, eller mas fra kona;)

Kan du forklare dette nærmere: Slår du av fronthøyttalerne, skal du ikke legge merke til suben.
Forsto ikke den helt.
OK - hvis jeg spiller musikk som vanlig, og slår av effekttrinnene som driver fronthøyttalerne (Bryston monoblokkene eller det lille Jeff Rowland effekttrinnet jeg har på PC-rommet) - det er bare å trykke på "av"-knappen - og da merker jeg knapt at suben står på. Suben får jo signal som vanlig via forforsterkeren - det er bare effekttrinnene som er slått av. Selv da er det bare såvidt at man kan registrere at suben driver på med ett eller annet der nede. Samme virkningen hvis du har en bryter på forsterkeren din som gjør at du kan slå av høyttalerne. Eller naturligvis hvis du rent fysisk kobler høyttalerne fra forsterkeren. Jeg kan f.eks. sitte utover kvelden og natten med hodetelefoner og med sub i full sving - det er bare høyttalerne som er slått av - og suben spiller da så svakt at jeg ikke trenger å slå den av.

Poenget mitt er at de fleste manuelt tunede suber jeg hører rundt omkring er tunet altfor høyt - både i nivå og i delingsfrekvens. Det kan virke rart at en sub som er tunet så lavt som mine er, likevel har en stor innvirkning på lyden, men faktum er at hvis jeg slår dem av, merker jeg at det er noe som mangler.

ketped

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.09.2003
Antall liker
4
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Så du mener at jeg spiller musikk på vanlig måte og vanlig volum og kutter ut høytalerene og subben fårtsetter som vanlig?
Hmmmm, interesangt. Skal prøve dette også når jeg kommer hjem. sitter på jobben nå og blir sittende her en uke til:(

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.102
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
ketped skrev:
Så du mener at jeg spiller musikk på vanlig måte og vanlig volum og kutter ut høytalerene og subben fårtsetter som vanlig?
Hmmmm, interesangt. Skal prøve dette også når jeg kommer hjem. sitter på jobben nå og blir sittende her en uke til:(
Ja - dette var noe jeg ble oppmerksom på da jeg brukte hodetelefoner - da var det enkleste for meg å slå av effekttrinnene, slik at forforsterkeren fungerte som vanlig for å velge kilde, som deretter ble kanalisert til hodetelefonforsterkeren via record-out. Med det resultatet at suben - knapt hørbar - fortsatt sto og dunket i takt med musikken.

Men vær forsiktig hvis du har tenkt å prøve dette ved å koble fra høyttalerkablene - kortslutning er ikke noe moro.

ganilsen

Bransjeaktør
Ble medlem
14.02.2008
Antall liker
672
Sted
Porsgunn
Torget vurderinger
4
Ulf-B skrev:
ketped skrev:
Ulf-B skrev:

Forsto ikke den helt.
OK - hvis jeg spiller musikk som vanlig, og slår av effekttrinnene som driver fronthøyttalerne (Bryston monoblokkene eller det lille Jeff Rowland effekttrinnet jeg har på PC-rommet) - det er bare å trykke på "av"-knappen - og da merker jeg knapt at suben står på. Suben får jo signal som vanlig via forforsterkeren - det er bare effekttrinnene som er slått av. Selv da er det bare såvidt at man kan registrere at suben driver på med ett eller annet der nede. Samme virkningen hvis du har en bryter på forsterkeren din som gjør at du kan slå av høyttalerne. Eller naturligvis hvis du rent fysisk kobler høyttalerne fra forsterkeren. Jeg kan f.eks. sitte utover kvelden og natten med hodetelefoner og med sub i full sving - det er bare høyttalerne som er slått av - og suben spiller da så svakt at jeg ikke trenger å slå den av.

Poenget mitt er at de fleste manuelt tunede suber jeg hører rundt omkring er tunet altfor høyt - både i nivå og i delingsfrekvens. Det kan virke rart at en sub som er tunet så lavt som mine er, likevel har en stor innvirkning på lyden, men faktum er at hvis jeg slår dem av, merker jeg at det er noe som mangler.
Langt på vei enig i det du skriver her. Spesielt mtp delefrekvens. Skal få testet dette skikkelig selv etterhvert. Men det er først når subene virkelig står i stil med hovedhøyttalerne. Mange måter å bruke sub på egentlig, noen litt mer "uheldig" enn andre. ;)

Geir Arne

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Antall liker
107
Det viktigste er jo høyttaler plasering.
Om plaseringen blir begrenset av rommet kan du jo prøve romkorreksjon.

I min tidligere bopel hadde jeg kjipe akustiske forhold. Særlig på lavt volum.
Det hjalp voldsomt med en lyngdorf rp-1.

Topp Bunn