Mer analog pickup

LarsB

Medlem
Ble medlem
09.02.2003
Antall liker
0
Hei!

Jeg spiller på en Systemdeck IIX electronic med en Rega RB250 med Origin Lives motvektsoppradering og hjemmemekka armboard i pexiglass. På denne sitter det en Benz MC silver HO. Dette spiller inn i en Linn Majic DS-I (tidligere brukte jeg Tube Box)

Problemet mitt er at jeg synes denne kombinasjonen spiller litt for kontrollert eller kanskje hemma. I alle fall lyder det veldig likt CD (og det er ikke noen dårlig ting i seg selv). Jeg kunne likevel godt tenke meg en litt mer analog lyd fra platespilleren. Er det noen som kan anbefale en gøyal pickup i prisklasse opp til 2500 kroner. Jeg vil i denne sammenhengen heller legge vekt på ting som dynamikk, spilleglede og gøy enn nøyaktighet, homogenitet og presisjon. Jeg vet at ingen trær gror inn i himmelen og jeg er villig til å overse feil for mer moro på andre områder.

MM, HO-MC eller MC der har jeg ikke noen sterke preferanser. Brukt kan være aktuelt under gode forutsetninger og intenett er greit.

Vennlig hilsen
Lars Birger

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
LarsB skrev:
Hei!

Jeg spiller på en Systemdeck IIX electronic med en Rega RB250 med Origin Lives motvektsoppradering og hjemmemekka armboard i pexiglass. På denne sitter det en Benz MC silver HO. Dette spiller inn i en Linn Majic DS-I (tidligere brukte jeg Tube Box)

Problemet mitt er at jeg synes denne kombinasjonen spiller litt for kontrollert eller kanskje hemma. I alle fall lyder det veldig likt CD (og det er ikke noen dårlig ting i seg selv). Jeg kunne likevel godt tenke meg en litt mer analog lyd fra platespilleren. Er det noen som kan anbefale en gøyal pickup i prisklasse opp til 2500 kroner. Jeg vil i denne sammenhengen heller legge vekt på ting som dynamikk, spilleglede og gøy enn nøyaktighet, homogenitet og presisjon. Jeg vet at ingen trær gror inn i himmelen og jeg er villig til å overse feil for mer moro på andre områder.

MM, HO-MC eller MC der har jeg ikke noen sterke preferanser. Brukt kan være aktuelt under gode forutsetninger og intenett er greit.

Vennlig hilsen
Lars Birger
Hei, Larsb. Er du her også? det hadde jeg ikke lagt merke til. :)

Jeg vil slå et slag for Dynavector 10x5. Den er litt dyrere, men vi går vel alltid litt over budsjettet. Du må gjerne komme innom og høre på en hvis du mot formodning er forbi Sarp på vei til harryhandel eller noe slikt.

...Andre ting i samme "leir" jeg ble anbefalt/vurderte da jeg kjøpte DV-en var Sumiko Blue Point Special Evo III og Grado Reference Platinum.

Alle burde passe brukbart med RB250. Kanskje aller best Grado-en som har litt høyere compliance enn de to andre. ...Men som sagt funker 10x5 flott hos meg, og armen min er lettere enn en RB250, så...

Ellers kan du jo kikke på Ortofon 2M bronze. ...Den er mer korrekt og mindre "gøyal" enn de andre, kanskje, men likevel...

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Ser at det selges AT OC9ML/II på nettet for $349. Denne har blitt erstattet av en ny modell, men er altså tilgjengelig for småpenger.
Roger

samlanes

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.02.2008
Antall liker
551
Sted
Hordaland
Torget vurderinger
1
Har erfaring med Linn adikt mm pickup,den er veldig musikalsk og rimleg bra på rytme og driv.
Litt dyrere enn 2500,ligger vel på ca 3500,så da er det brukten som gjelder om det skulle vere intr.

Mvh.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
For det første; er du sikker på at det er Benz'en som forårsaker dette? Jeg er skeptisk selv... det er en "analogt lydende" pu det der.

For det andre; jeg er i utgangspunktet skeptisk til "hjemmemekk" som du sier, især når man ikke helt har full kontroll på alle aspekter;- så hva med å snuse på egenskapene til f.eks dette armbordet? Sikker på at det ikke resonerer i en frekvens som tilfeldigvis er nær nok en av resonansfrekvensene i arma? Eller så høyt i frekvens at det kommer i utakt med tallerkenresonanser også til-og-med (hadde ikke IIX/E akryltallerken?). Mange produsenter verdsetter indre demping i sine armbord, og plexiglass er vel ikke akkurat der, for å si det mildt?

For det tredje; det kan da umulig være denne spilleren som ikke låter mye forskjellig fra en CD, dersom den virker som den skal. Jeg er godt kjent med ditto (dog med RB300 og forskjellige pu'er) hjemme, og klarer ikke med min beste vilje å se at det skal låte hemma og cd-aktig. Selv om Benz muligens ikke er noe fyrverkeri med Rega armer da.. de er imo litt "sløve" men varme og fine (der jeg har hørt de).

Jeg skjønner at dette ikke er det du spør om, men jeg synes det er betimelig å nevne at det ofte (generelt sett) er lurt å forsøke å identifisere "syndebukken" før man hiver penger mot en løsning. Dessuten vil ikke en feil rette en motsatt feil, om du skjønner.

Har ikke noen mening om det forsåvidt, så bare generelle betraktninger dersom det har noen verdi. Lykke til uansett!

Steen

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2005
Antall liker
1.975
roger skrev:
Ser at det selges AT OC9ML/II på nettet for $349. Denne har blitt erstattet av en ny modell, men er altså tilgjengelig for småpenger.
Roger
Kan ikke du være så snill å fortelle hvor du har funnet dette tilbud ???
Steen

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.229
Torget vurderinger
1
LarsB skrev:
Hei!

Problemet mitt er at jeg synes denne kombinasjonen spiller litt for kontrollert eller kanskje hemma. I alle fall lyder det veldig likt CD (og det er ikke noen dårlig ting i seg selv).
Gode platespillere låter ofte likt gode CD spillere (dersom mastringen på kildematerialet er godt). Det du kanskje ønsker er dårligere vinyllyd? ;) ;D

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Antall liker
742
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Sitter her og slapper av på andre rad og hører en salme... Plutselig... Var det noen som bannet i kirken?? ;)

LarsB

Medlem
Ble medlem
09.02.2003
Antall liker
0
Vidar P skrev:
For det første; er du sikker på at det er Benz'en som forårsaker dette? Jeg er skeptisk selv... det er en "analogt lydende" pu det der.
Sikker kan man aldri være, jeg har vært litt misfornøyd siden jeg kjøpte pickupen. Tidligere haddee jeg en Milltek Aurora i en Helius Scorpio II, om noen husker den. Det spilte så det gnistret etter. Men pickupen har gått av med pensjon. Og armen har ødelagt lager. Jeg har en plan om å grave Millteken fram for en test.

For det andre; jeg er i utgangspunktet skeptisk til "hjemmemekk" som du sier, især når man ikke helt har full kontroll på alle aspekter;- så hva med å snuse på egenskapene til f.eks dette armbordet? Sikker på at det ikke resonerer i en frekvens som tilfeldigvis er nær nok en av resonansfrekvensene i arma? Eller så høyt i frekvens at det kommer i utakt med tallerkenresonanser også til-og-med (hadde ikke IIX/E akryltallerken?). Mange produsenter verdsetter indre demping i sine armbord, og plexiglass er vel ikke akkurat der, for å si det mildt?
Det er en av tingene jeg ikke kan finne ut av på noen enkel måte. Original armbordet til spilleren er i et sponmatriale. Det er borret for den gamle Helius Scorpio-armen. Pleksiarmbordet er laget av to fire mm plater som er limt sammen. Det har helt klart en annen resonansfrekvens enn tynn sponplate. Men jeg aner ikke hvordan påvirkningen er og hvordan ting endres. Systemdeken har for øvrig glasstallerken.
For det tredje; det kan da umulig være denne spilleren som ikke låter mye forskjellig fra en CD, dersom den virker som den skal. Jeg er godt kjent med ditto (dog med RB300 og forskjellige pu'er) hjemme, og klarer ikke med min beste vilje å se at det skal låte hemma og cd-aktig. Selv om Benz muligens ikke er noe fyrverkeri med Rega armer da.. de er imo litt "sløve" men varme og fine (der jeg har hørt de).

Jeg skjønner at dette ikke er det du spør om, men jeg synes det er betimelig å nevne at det ofte (generelt sett) er lurt å forsøke å identifisere "syndebukken" før man hiver penger mot en løsning. Dessuten vil ikke en feil rette en motsatt feil, om du skjønner.

Har ikke noen mening om det forsåvidt, så bare generelle betraktninger dersom det har noen verdi. Lykke til uansett!
Jeg husker spilleren som mye morsommere enn den framstår nå. Så ”oppgraderingene” mine har ført til en kanskje mer korrekt, men mindre morsom lyd. Det er det jeg ønsker å gjøre noe med siden den andre avspillerkjeden (Linn Majik DS-I og NASen) lett tar seg av ”korrekt” på en strålende måte.
Jeg tror du har rett. Jeg vil ta ett skritt tilbake og sjekke fra start igjen. Jeg har faktisk sett at Heliusdesign lever enda og server alle armene sine fortsatt. Jeg vil restaurere den jeg har og montere tilbake for sjekk av Pickup. Samtidig kommer jeg til å grave fra Millteken og prøve i nåværende oppsett. En bit sponplate og en halv time med sag, båndsliper og bor bør det vel også kunne bli en råd med. Så blir det heller et prosjekt enn ett blindkjøp….

LarsB

LarsB

Medlem
Ble medlem
09.02.2003
Antall liker
0
Dazed skrev:
Hei, Larsb. Er du her også? det hadde jeg ikke lagt merke til. :)

Jeg vil slå et slag for Dynavector 10x5. Den er litt dyrere, men vi går vel alltid litt over budsjettet. Du må gjerne komme innom og høre på en hvis du mot formodning er forbi Sarp på vei til harryhandel eller noe slikt.
...
Hei!

Jeg er her også, men mye mer sporadisk og mindre profilert enn på terrengsykkel ;).
Dynavector er noe jeg hadde tenkt på, men kjenner den lite. Det samme gjelder AT OC9 som mange abefaler.

Jeg tror jeg skal mikke litt mer før jeg netthandler, se posten min over

LarsB

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Hvis lyden er kjedelig, er den da ikke "korrekt", mann! Da er den bare kjedelig, og kjedelig hifi er jo ikke noe å ha! ;D

Jeg er enig med Vidar P så å si ord for ord. Jeg er skeptisk til plexiglass brukt som armbord, en drøy bit MDF burde funke bedre, IMHO.

En Helius-arm er ikke noe å kimse av, så prøv å få gjort noe med lageret. Da kan det jo være spilleren din synger igjen. Var det like ikke da du brukte Tube-box?

Service på Helius kan du også få hos Audio Origami, som er djevelsk gode på "all things vinyl", og som ikke tar seg skrekkelig betalt heller.

Lykke til!

LarsB

Medlem
Ble medlem
09.02.2003
Antall liker
0
Voff skrev:
LarsB skrev:
Hei!

Problemet mitt er at jeg synes denne kombinasjonen spiller litt for kontrollert eller kanskje hemma. I alle fall lyder det veldig likt CD (og det er ikke noen dårlig ting i seg selv).
Gode platespillere låter ofte likt gode CD spillere (dersom mastringen på kildematerialet er godt). Det du kanskje ønsker er dårligere vinyllyd? ;) ;D

Selv om du har smilefjes der er det faktisk et godt spørsmål. Jeg synes selv jeg har en bra lyd fra platespilleren. Alt er på plass, ingenting stikker seg ut på noen sjenerende måte. Likevel merker jeg at jeg ikke lar meg engasjere særlig av å spille de gamle platene. I alle fall ikke like mye som jeg gjerne vil. Derfor er jeg på utkikk etter mer moro, om det så blir mindre korrekt er det et kompromiss jeg er villig til å inngå. Jeg kommer ikke til å legge utrolig masse penger i det, så kompromiss må det nok bli. Så jeg er på utkikk etter mindre korrekt vinyllyd, ikke dårligere.

LarsB

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Jeg har hørt noen Benz'er opp gjennom tidene og den eneste jeg har mislikt er den PU'en du har. Den låter, som du sier, gørr kjedelig. Har hørt den på en LP12 med en god Ittok LVII og det tok ikke av i det hele tatt......dessverre.

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
472
Sted
Nøtterøy
Steen skrev:
roger skrev:
Roger
Kan ikke du være så snill å fortelle hvor du har funnet dette tilbud ???
Steen
Den var priset til det på sidene til lpgear en periode, men ser at de nå har priset den opp til $399. Fortsatt en god pris.
Roger

Topp Bunn