Mendelssohn - Symfonier, Piano-/fiolinmusikk og sanger.. Anbefalinger

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
Hei "Klassikere" :D

Har nettopp oppdaget Herr Mendelssohn sin musikk :) :D

Du verden. Dette er storslagent og rytminsk og nyydeleg...
Forstår at denne mannen var genierklært og høyt ansett komponist og utropt som en "ny Mozart"
(De vart omtrent like gamle også)
Han gjenoppdaget også Bach da han som tyveåring i 1829  arrangerte og dirigerte den nesten glemte Matteuspasjonen
nesten 80 år etter Bach's død... I dag betraktet som verdens fremste verk.

Jeg Har hørt utdrag fra Synfoniene nr 3 "den skotske" og 4 "den italienske": Rytmisk, storslagent og flott
Fiolinkonsert Opus 64 er også nyyyydeleg
Likeså er hans Lieder (mit und) ohne Worte

Det jeg prøver å si at dette er fantastisk klassisk musikk - også..

Jeg vil gjerne ha anbefalinger på verker, innspillinger osv...
Jeg vet at det er flere av dere med stor erfaring innen klassisk som jeg (og andre trådlesere) håper å kunne dra nytte av :D

På førehand takk!

mvh FreddB :)

kibsgard

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
1
Mendelssohn - Symfonier, fiolinmusikk og sanger.. Anbefalinger

Når det gjelder pianomusikk er Songs Without Words flotte saker. Komplett er dette å få i en fin versjon med Barenboim, ellers finnes det superbe utdrag med Ignaz Friedman og Walter Gieseking (begge sistnevnte kan vel kalles historiske innspillinger). Fiolinkonsterten er nydelig, ja, og spesielt i historisk innspilling med Alfred Campoli/Boult. Snakk om følelsesladet fiolinspill! Når det gjelder komplett symfoni-sett er det vel Abbado som gjelder. Det fins selvfølgelig fenomenale enkeltinnspillinger; f.eks Sinopoli i Italian!

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.092
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Symfonier. Den "Italienske", nr. 4, må du bare ha. Vidar P har en anbefaling i Aus der Reihe-tråden, men min stemme går uansett til Sir Roger Norringtons innspilling med London Classical Players fordi den gir meg mest glede av de innspillingene jeg har (Sinopolis kobling, Schubert 8, kan jeg ikke leve foruten, kibsgard). Den "skotske" symfonien, nr. 3 er med. Jeg fant den bare http://hos ArchivMusic nå, en om du snuser litt rundt kan den kanskje skaffes rimeligere.

Musikken til En Midtsommernattsdrøm. André Previn. Billig på Amazon:

Strykekvartett op. 80 (strykekvartetter er sjef, men vår mann skrev bare en nødvendighet). Meloskvartetten. Billigst/enklest er det vel å laste den ned hos DG. mp3 320kbps er helt ok.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Symfonier. Den "Italienske", nr. 4, må du bare ha. Vidar P har en anbefaling i Aus der Reihe-tråden, men min stemme går uansett til Sir Roger Norringtons innspilling med London Classical Players fordi den gir meg mest glede av de innspillingene jeg har.
Nei... har jeg det? Det husker jeg ikke. Tror kanskje du forveksler med Schumanns 4. med Furtwängler på den ultimate Schumann 4-innspillingen fra DGG.

Skulle jeg ha dratt inn Mendelssohn-symfonier så hadde jeg ikke vært i den minste tvil med #3&4;

http://www.amazon.co.uk/Mendelssohn...=sr_1_3?ie=UTF8&s=music&qid=1235075202&sr=8-3

Abbado/LSO ruler i disse symfoniene, komplett og allmektig. I min bok iallefall.

Mvh Vidar P

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
Vidar P skrev:
Valentino skrev:
Symfonier. Den "Italienske", nr. 4, må du bare ha. Vidar P har en anbefaling i Aus der Reihe-tråden, men min stemme går uansett til Sir Roger Norringtons innspilling med London Classical Players fordi den gir meg mest glede av de innspillingene jeg har.
Nei... har jeg det? Det husker jeg ikke. Tror kanskje du forveksler med Schumanns 4. med Furtwängler på den ultimate Schumann 4-innspillingen fra DGG.

Skulle jeg ha dratt inn Mendelssohn-symfonier så hadde jeg ikke vært i den minste tvil med #3&4;

http://www.amazon.co.uk/Mendelssohn...=sr_1_3?ie=UTF8&s=music&qid=1235075202&sr=8-3

Abbado/LSO ruler i disse symfoniene, komplett og allmektig. I min bok iallefall.

Mvh Vidar P
Valentino skrev:
Symfonier. Den "Italienske", nr. 4, må du bare ha. Vidar P har en anbefaling i Aus der Reihe-tråden, men min stemme går uansett til Sir Roger Norringtons innspilling med London Classical Players fordi den gir meg mest glede av de innspillingene jeg har (Sinopolis kobling, Schubert 8, kan jeg ikke leve foruten, kibsgard). Den "skotske" symfonien, nr. 3 er med. Jeg fant den bare http://hos ArchivMusic nå, en om du snuser litt rundt kan den kanskje skaffes rimeligere.

Musikken til En Midtsommernattsdrøm. André Previn. Billig på Amazon:

Strykekvartett op. 80 (strykekvartetter er sjef, men vår mann skrev bare en nødvendighet). Meloskvartetten. Billigst/enklest er det vel å laste den ned hos DG. mp3 320kbps er helt ok.

Takk for anbefaligene Valentino og Vidar P - Håper på mange flere ;D

"Den Italiensske" og også "den skotske" hørtes meget meget bra ut - en fryd å høre på i de uttdragene jeg hørte. Jeg kan bare ikke forstå at jeg ikke har oppdaget denne "gubben" før. Musikken hans har en del til felles med Mozart sant nok, samt at orgelsonatene hans (også imponerende bra) har en del til felles med Bach.
De lyder "himmelsk" Som dere forstår så er jeg fullstendig grepet av musikken til MR Mendessohn. Skal også lese meg opp på historien rundt/om han - ver dere sikker..
Flere anbefgalinger...... flere anbefalinger... TAKK ;D :D

Beste hilsen 56fwb

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.092
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dårlig research fra min side, Vidar P. Jeg tenkte på den Abbadoplaten, men det var fra en annen tråd. Jeg har tilgode å høre den, men det skjer nok snart så hyggelig pakket som den er.

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
Hei igjen. :).
Er det ikke flere av dere "klassikere" som har anbefalinger om verk/komposisjoner av den salige Herr Mendelssohn..
Tar i mot alle med takk... :D

Beste hilsen
FreddB :)

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Antall liker
317
Torget vurderinger
3
Han har to gode Pianotrioer, Trio Wanderer har en meget god innpilling på Harmonia Mundi:

Og så må vi ikke glemme fiolinkonserten. Jeg går for Heifetz. Da er Beethoven med på kjøpet:

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
Hei
og takk for desse Bachman. :D.
Om du i tillegg har en adresse for hvor de kan kjøpes hadde det vert fint.. :)

Beste hilsen
Fredd Brekke

56fwb

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.05.2007
Antall liker
137
Sted
Volda
erato skrev:
Og denne særdeles gode innspillingen:

er på salg på europadisc enda noen dager:

http://www.europadisc.co.uk/classical/40602/Mendelssohn_-_Piano_Trios.htm

Trio Wanderer er sikkert også bra (jeg har deres Brahms!) men den har jeg ikke hørt.
Bach_Man skrev:
Hei
Takker og bukker til dere begge :D

Beste hilsen
FreddB

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er en grei start i mine ører iallefall. En reflektert herre Daniel.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Vidar P: Den Abbado-cd-en med symfoniene som du nevner, er det samme innspilling som på denne (jeg har den pluss Harnoncourt sin)

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nei de er ikke de samme; innspillingen på Decca er fra 1968, mens DGG-innspillingene av Mendelssohn er fra midten av 80-tallet.

A

asvaberg

Gjest
Får vel si noen ord i denne tåden da - siden Felix er min yndligskomponist.
Jeg har (dessverre??) alt for mange innspillinger av hans berømte fiolinkonsert i e-moll.
I min søken etter den perfekte innspilling/tolkning, blir jeg nok aldri ferdig.
Egentlig leter jeg etter en CD utgivelse av Michele Auclair som solist, kanskje jeg en gang får tak i en.

Hittil er dette mine Mendelssohn "upper-hand" liste:

Fiolinkonsert i e-moll, op.61
Viktoria Mullova/John Eliot Gardiner, Philips SA-CD 470 629-2

http://sa-cd.net/showtitle/1134

Heifetz/Munch, JVC xrcd2 0010

http://www.amazon.com/Mendelssohn-P...=sr_1_3?ie=UTF8&s=music&qid=1271179956&sr=8-3

Josef Suk/Karel Ancerl - Gold edition 3, Supraphone SU 3663-2 011

http://www.amazon.com/Mendelssohn-B...=sr_1_3?ie=UTF8&s=music&qid=1271180065&sr=1-3

Og selvfølgelig Vengerov sin - lekende lett spilt:

http://www.amazon.com/Bruch-Mendels...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1271180122&sr=1-1

Italienske symfoni:

Giuseppe Sinopoli - Deutsche Grammophon 410 862-2 (1984 Polydor)

http://www.amazon.com/Schubert-Symp...=sr_1_1?ie=UTF8&s=music&qid=1271180365&sr=1-1

Men Mendelssohn er så mye mye mer enn disse verkene.
Orgelmusikk/kirkemusikk er det mye å velge i.

patro

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.08.2007
Antall liker
78
Sted
Oslo
Torget vurderinger
21
leon skrev:
Hvilken velger jeg, noen erfaringer ?
Har kun hørt Abbado, men det er et trygt kjøp, veldig bra boks! Abbado har en eldre innspilling med London SO av 3 og 4 symfoni som er kanon den også: han har grep på Mendelssohn! Som med så mye annet ...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
297
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Den eldre Abbado-innspillingen (1968 for Decca forresten) er suveren imo, bedre enn de senere DGG-innspillingene, men ikke komplett. Bør allikevel eies dog.

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
200
Sted
Trondheim
Vidar P skrev:
Den eldre Abbado-innspillingen (1968 for Decca forresten) er suveren imo, bedre enn de senere DGG-innspillingene, men ikke komplett. Bør allikevel eies dog.
Er denne Abbado innspillingen fra 68 fremdeles å få kjøpt ? Finner den ikke..

leon

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2008
Antall liker
200
Sted
Trondheim
Aha, det er den du tenker på.
Den har jeg på vinyl, flott plate!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
12.655
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1

Kankje denne kunne være noe? Har fått gode anmeldelser; 11 E for en dobbel på amazon.de, lite spilt repertoar.

Topp Bunn