Høyttalere "Mellomstore" high-end høyttalere ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    4.531
    Er i tenkeboksen ang ht om dagen. Det nye lytterommet gir litt utfordringer - det er mer enn nok bass, for å si det sånn :) Størrelsen på rundt 29m2 gjør også at jeg ikke savner mine tidligere jbl k2.

Har vurdert stativhøyttalere, men da har det jo en tendens til å bli litt for tynt i bassen igjen.

En røslig stativhøyttaler tar jo også noen ganger opp mer gulvplass enn en slankere, mellomstor gulvstående. Så, jeg tenkte å forespørre guruene - finnes det noen mellomstore gulvhøyttalere som mer eller mindre oppfyller følgende :

- ikke stort mer enn en meter høy, uten at dette overkompenseres ved en dybde på 80 cm f.eks.
    - ok følsomhet, men ikke noe særlig over 95 (har 2.000w til rådighet, så kraftreserver finnes!). Litt følsomhet må det jo være, dersom man skal kunne
    - spille med full lydkvalitet på lavere nivåer (rundt 80db)
    - brukbar bass ned til rundt 30Hz. Kan kompromisse litt her, dersom bassen er av super kvalitet.
    - har dynamikk i bøtter og spann. Dette er en av de viktigste egenskapene for meg, sammen med naturlig stemmegjengivelse og en oppløst topp
    - et vakkert design/finish er et pluss
    - jeg er villig til å betale det det måtte koste, men gunstig pris/ytelsesforhold er ingen hindring ;)
    - kan godt være en modell med noen år på baken. IMO har det ikke skjedd revolusjonerende ting på ht-fronten de siste 8-10 åene

Forslag mottas med stor takk.

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    472
    Sted
    Nøtterøy
    Ser at det er mye bra på vårsalget til Oslo Hificenter. Kanskje du kan finne noe der (Marten og Audio Physic kan kanskje være kandidater)
    R

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    4.531
    ...og se: han svarer på sin egen tråd !

Bare for å komme med noen av de jeg har tenkt på; eldre watt/puppy (men lurer på om de blir for basstunge), piega har noen spennende modeller, som jeg ikke har hørt SF extrema (igjen - blir det for mye bass?) jbl array 800, i likhet med Extrema teknisk sett en stativht, men pytt, la oss ikke være dogmatiske.

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    4.531
    Ser at det er mye bra på vårsalget til Oslo Hificenter. Kanskje du kan finne noe der (Marten og Audio Physic kan kanskje være kandidater)
    R
    Bra tips, kanskje jeg skal våge meg ned i Løvens Hule ;)

Salamander

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Antall liker
    1.517
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    6
    Hva med disse : Spendor Audio Systems
    Disse : SCM100 | ATC Loudspeakers
    Eller disse : IB2i | PMC Loudspeakers

Ser de ikke er helt på rett side av 90db tallet, men tror ikke du vil savne noe med 2000watt til rådighet.
    Spendor går heller ikke kanskje like dypt som ønsket, men jeg har hørt de og de låter knall!

...utseendet kan sikkert diskuteres, men jeg synes de alle er griselekre :)

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    4.531
    Hva med disse : Spendor Audio Systems
    Disse : SCM100 | ATC Loudspeakers
    Eller disse : IB2i | PMC Loudspeakers

Ser de ikke er helt på rett side av 90db tallet, men tror ikke du vil savne noe med 2000watt til rådighet.
    Spendor går heller ikke kanskje like dypt som ønsket, men jeg har hørt de og de låter knall!

...utseendet kan sikkert diskuteres, men jeg synes de alle er griselekre :)

Dette var bra tips Sala! En spennnende kategori disse "stormonitorene". For å klargjøre: 95 db var maxgrense. Over det, så er jeg redd for å blåse elementene.

sense

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Antall liker
    358
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    DA.. ville jeg gått for disse..

PCA f252i dette er levert fra Frequence som byggesett... Og du skal temmelig langt opp i pris før du finner noe som overgår dette...

Disse kan selvfølgelig kjøpes ferdig fra danmark med et enda bedre delefilter og med berylium diskanten til Scan speak.. kassene de bygger er bare rå...Navnet er Zeus 3.0-i her kan de skaffes.. Acoustic Force - Danish Loudspeaker Technology

Vi snakker elementer i absolutt high end klasse.. og plusset er at de dekker alle betingelsene dine;)

mvh Sense..

bilder...

IMG_1647.jpg

zeus-3-0-800.jpg

zeus-i-650-400.png

Sist redigert:

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    4.531

PCA f252i dette er levert fra Frequence som byggesett... Og du skal temmelig langt opp i pris før du finner noe som overgår dette...

Disse kan selvfølgelig kjøpes ferdig fra danmark med et enda bedre delefilter og med berylium diskanten til Scan speak.. kassene de bygger er bare rå...Navnet er Zeus 3.0-i her kan de skaffes.. Acoustic Force - Danish Loudspeaker Technology

Vi snakker elementer i absolutt high end klasse.. og plusset er at de dekker alle betingelsene dine;)

mvh Sense..
    Dæven, de så spennende ut. Har du peiling på pris (ferdig bygget?)

sense

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Antall liker
    358
    Sted
    Rørvik i Nord-Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Den Zeus 3.0-i mener jeg kom på 40 høvdinger ferdig fortollet med berylium diskanten... finner ikke mailen fra de.. da er det sort matt finish..

mvh..

mvh Sense..
    Dæven, de så spennende ut. Har du peiling på pris (ferdig bygget?)

Milenko

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Steinkjer
    Torget vurderinger
    1
    Hva med de nye fra Wilson audio, får veldig bra omtale og stemmer (hvertfall de to minste gulvstående sånn ca.) med ønskede mål med unntak av litt lavere følsomhet.

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.262
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Største bukken bruse i Harbeth-familien står på demo-salg hos Maxwell hifi har jeg sett. (annonse på finn)

Designet kan diskuteres men det ser nå ut som en høyttaler!

40.1.jpg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ligger jo ett par sorte Marten Django på brukten her nå, samt noe fra en litt annen verden - ett par WLM Lyra Mk II (tenker mest på dette du skrev om lettdrevne- men ser nå at du har nok å pøse på med...)
    Django er kanskje i største laget..... men det jeg har hørt av dem vil jeg betegne som tørr og fint artikulert bass. Mellomtone og toppen er knall.

extenso32

Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    19
    ADM40 fra AVI. Aktive, innebygd DAC, 4 optiske innganger, utganger for 2 sub-er, Scan-Speak Illuminator-mellomtone. £3250 + frakt fra AVIs nettbutikk. Noen har sammenlignet klarheten i lydbildet med hodetelefoner fra toppsjiktet til Beyerdynamic og Sennheiser. Jeg har lillebror ADM9.1, så trekk fra litt for fanboy-skryt. :) http://avihifi.co.uk
    adm40.jpg

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.717
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Hei.
    Dersom du ønsker nøytrale high end HT i mindre størrelse ville jeg sjekket ut Respons grand artist (respons audio). Dette er HT utviklet og forfinet over lang tid der det ikke er spart på noe og som ikke står tilbake for mye dyrere HT. Har selv den større utgaven som nok blir litt store ift dine preferanser. Så et par grand artist på brukten for 30 K for en tid siden. De er ikke så ofte de dukker opp.

larkrla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Antall liker
    2.594
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Focal Electra 1028be, Triangle Magellan Cello og AP Virgo 25 er vakre høyttalere i rett størrelse. Tror de tilfredsstiller de andre kravene dine også.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.345
    Torget vurderinger
    18
    Et rom på 30kvm er ikke spesielt lite og kan vel fint huse større saker enn stativhøyttalere. Er det ikke stort nok for K2? Uansett tror jeg du vil slite med å finne mindre høyttalere som kan matche K2. For å slippe sammenlikning på K2's premisser, hva med å gå i en helt annen retning enn store JBL. Kan Magnepan 1.7 eller 3.7 være en ide?

D

DL

Gjest
    I rom av den størrelsen så kan du få det meste til å låte bra.
    Selv er jeg stor fan av egglestonworks, har rosa selv men mistenker at denne blir noe tam i bassen i det rommet.
    Dog har du storebror Andra som kan gjøre seg bra i ditt rom.
    Ellers så kan Wilson Sofia og Sasha eller Magico Q3 være noe som vil passe bra.
    Alle disse låter fantastisk i rette oppsettet, og passer utmerket i rom med en størrelse som ditt.

DL

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.977
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Har du prøvd Klipsch Palladium på Mc'ene dine? De er ikke "siste skrik", men hvis du vektlegger dynamikk høyt så tror jeg kanskje du vil bli overrasket over hvor "pent" de spiller. Jeg tror mange undervurderer hvor bra denne serien faktisk er, og setter dem i den mer fargede og røffere "Klipsch" båsen. De er jo beint fram billige i sammenligning med mye annet som nevnes her.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.977
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    ...og hvis du liker italiensk håndverk så ser de nye SF Olympica meget bra ut!

Vedlegg

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Ingen som har nevnt Avalon ennu. Indra, testet i Fidelity nr. 36.

mvh

Peter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    1.507
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Var du fornøyd med K2-ene? Svarer du ja på det har kanskje JBL noe for deg... Studio Monitor 4429 eller 4365? Da ser jeg bort fra ønsket om vakkert design, men de ser ut som en god gammeldags høyttaler! Har du hørt Array-serien?

Ellers har jeg vel nevnt Gradient for deg før, og det ligger et par rimelige Gradient Revolution Active tilgjengelig på bruktmarkedet. Det anser jeg som en meget god høyttaler i små og middels store rom.

I beste mening.
    Peter

yosh81

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Audiovector. SR6: SR 6 Avantgarde Arretè
    Eller de litt mindre Si3: Si 3 AVANTGARDE ARRETÉ

Nå også med mulighet for fullt aktive utgaver med både kablet og trådløs lydoverføring og innebygd DSP.
    Audiovector Active Discreet Concept in more than 30 models. From new or as an upgrade
    Lekre å se på, lekker lyd, oppløst, detaljert og meget dynamiske høyttalere som har egenskapen til å spille større en størrelsen tilsier:
    AVforum.no - Demo : Audiovector Si3 serien

Har selv Si3 Signature og er kjempefornøyd, selv med "billig" elektronikk.
    (Så du får trekke av litt av skryten fra en liten fan)

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    4.531
    Takker for flere gode tips, men anbefaler å lese åpningsinnlegget. Aktive ht er ikke særlig aktuellt - har 2000w fra før
    savner gode vintage-tips. Gamle wilson watt puppy f.eks. de er jo begynt å bli billige nå.

Flere tips i denne kategorien?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.613
    Torget vurderinger
    24
    Skal det endelig være noen sigarkasser så er faktisk ikke Wilson det dummeste. De har ihvertfall et snev av dynamikk.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    12.623
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Sant. Er noen direkte "udynamiske" dog pentlydende, men ikke med noe særlig dynamisk driv som er nevnt tidligere i tråden.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    34.286
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Du har nokk plass til den gamle serien av Focal Utopia Nova som går att få før hyggelige priser nå.

impulse

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Antall liker
    7.676
    Sted
    Hølen
    Toppmodellen til Kudos tror jeg virkelig på. Dessuten har den skremmende eksplosiv dynamikk til å være en "sigarkasse" .
    Wilson Benesch har mye fint som låter åpent, dynamisk, tonalt forbløffende naturlig og digert. Ikke ser de direkte ille ut heller. De trenger riktignok litt pulver, men du har jo mer å øse av enn de aller fleste.

Sist redigert:

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    Heisan Big
    Vil gjerne tipse deg om Casta Acoustics sine høyttalere. Moderat størrelse, vanvittig flott håndtverk og følsomme.
    Arild har alle tre modeller inne og kan beskues/lyttes til hos HiFi Guiden. Ble faktisk litt blown away av Model A med Tellurium forsterker. En så liten ht skal ikke låte så stort. Model C med dine forsterkere? Hade vært spennende tror jeg.
    Anbefaler at du legger et øre til disse. Alle deler laget "in house" iflg Arild.

Casta

Lykke til
    Mvh
    RBN

N

nysjerrigper

Gjest
    model b, et 2380 horn på høykant. wtf? :p når jeg tenker meg om har forøvrig jbl array noe lignende og men...

BigSwifty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Antall liker
    4.531
    Kule høyttalere. Med frisk pris :) Låte sikkert fenomenalt - Arild er jo en kløpper til å finne god lyd, men jeg tror kanskje jeg får bedre alternativer til mitt rom og utstyr for vesentlig mindre penger

RBN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Antall liker
    1.598
    Skjønner det. Skal innom i kveld og da kan jeg jo lage en ripe eller tre i en av de??? Får sikkert litt avslag da:D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn