Melco Musikkserver

M

medlem215396

Gjest
Har nylig kjøpt meg en Melco musikkserver og tenker at en tråd for utveksling kan være på sin plass.
Noen andre Melco eiere her inne som har noe på hjertet?

Min Melco er en 2-3- år gammel N1A/2 med 2 x3TB harddisker. I tillegg en Buffalo CD drive, BD-XL 16u3 for Cd avspilling og ripping.

Fra tidligere brukte jeg en Cisco 2960 8 ports switch som knutepunkt for nettverk, NAS disk og streamer. I første omgang koblet jeg inn Melco etter switchen og det har fungert strålende.
Har testet ved å ta bort switchen, men jeg foretrekker å ha den innkoblet.

Med tanke på de grunnleggende innstillingene er Melco en fornøyelse å sette opp. Bruker softwaremanualen på nettsidene til Melco.
Foreløpig serves musikken med Twonky, men skal teste ut Minimserver. Samme med Songkong for metadatahåndtering, det er i bruk, men helt i startgropen.

Tidligere har jeg rippet Cd platene fra en Mac pro med Cd drive, til NAS disk ved brukl av Asset. Til sammenligning, å rippe med Buffalo/ Melco er en fornøyelse i forhold.
Det gjenstår som sagt å få orden på Twonky/ Minimserver og Songkong.

B525AAB5-5779-4169-AA96-CA7D9BE4A740.jpeg
 

Stover

Tittel… itt
Ble medlem
03.04.2022
Innlegg
648
Antall liker
1.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Har fundert på å investere i et cd drivverk, ripping har blitt stadig utsatt. Tok meg sjøl i nakken og kjøpte lisens fra SongKong. Dette er softwaren Melco benytter til behandling av metadata, kostet GBP50,- I fra før var Melco`en oppgradert til siste software, versjon EX.

Brukte litt tid på sette meg inn i funksjonaliteten til SongKong og er sikkert ikke i mål enda. I tillegg, oppdaget at endringer som gjøres i SongKong må refreshes i Naim appen "Clear image cache". Fungerer strålende så langt, hva i all verden skal jeg med en Cd spiller?

Ripping: Sett inn Cd platen, Melco finner den, event multiple valg, velg og trykk enter og på få minutter er musikken rippet til en 6TB disk. Har satt den til å rippe i WAV format.
Slik ser det ut i Naim appen når jeg verlger "servers" og Melco. Gleder meg til å fortsette rippingen og spesielt til klassiskmusikken :)
IMG_0842.png
IMG_0839.jpeg
 
Sist redigert:

Stover

Tittel… itt
Ble medlem
03.04.2022
Innlegg
648
Antall liker
1.999
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
For å få full tilgang til å redigere metadata betalte jeg ytterligere 45 GBP knyttet til Melcos samarbeidspartner JThink. De leverer en ypperlig (24/7) support. Melco nøler heller ikke med å besvare spørsmål.
IMG_0957.jpeg
 
Topp Bunn