Meixing MingDa MC368-B

Sound_man

Medlem
Ble medlem
06.01.2007
Antall liker
0
Kan de som har greie på rør, vær så snill og svare meg på denne posten? Har ikke spesiellt mye erfaring med rørforsterkere, og jeg vurderer sterkt og parre ovennevnte rørforsterker med mine Triangle Esprit Antal Esw. Det jeg kunne trengt en liten forklaring på var forskjellen mellom triode drift og ultralinear drift? Hva slags forskjell utgjør dette, og hva slags lydforbedringer kan man forvente seg utifra den informasjonen som er gitt? Hva slags rør oppgraderinger kan man foreta seg osv? Ble endel spørsmål rundt emnet, men jeg håper på så mange gode tilbake meldinger som mulig!
En stor takk til de som tar seg tid til og gi en liten forklaring til en som ikke kan så mye om rør...... ;)

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Skal overlate de tekniske detaljene til elektroekspertene her inne, men jeg kjenner i alle fall godt til Triangle og rør. Matcher du Trianglene riktig får du betalt med flotte musikalske opplevelser.

Har du kjøpt Ming Daen?

Nå husker jeg ikke hvilken MingDa som ble testet med Triangle, men den spilte langt dårligere enn Audio Note kit1 på en av stativhøyttalerene deres.
Conrad Johnson spiller også fantastisk på franskmennene.
Hva vil jeg? Advare deg litt mot å kjøpe før du har prøvd flere forsterkere på høyttalerene dine, gjerne noe italiensk.

Lf

Sound_man

Medlem
Ble medlem
06.01.2007
Antall liker
0
Har ikke kjøpt enda. Men jeg lufter også muligheten for andre forslag enn den MingDaen som jeg har i synet. Har hørt denne rørforsterkeren på Triangle før. Og jeg synes det låt overbevisende bra! Jeg kan jo nevne hva slags musikk det som regel går i hjemme hos meg, slik at andre merker kan nevnes som forslag til andre ting jeg burde ta en titt på: Hører konstant bare på smooth jazz, jazz, blues, electric blues, soul, pop-jazz, vokal og litt pop/rock blir det jo innimellom! Takker ihvertfall for fint svar...

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.411
Sted
'
Om dette kan det jo skrives flere bøker. :)
Hvis vi snakker om utgangstrinn er pentodemodus, triodemodus og ultralinear egentlig et uttrykk for hvordan utgangsrørene, i dette tilfellet pentoder/tetroder, er koblet. Avhengig om skjermgitteret (g2) er koblet til anoden, B+ eller en tapping på utgangstrafoen oppnås de ulike modusene.

Jeg foreslår du tar en titt her:
http://www.webace.com.au/~electron/tubes/ul.html

I praksis oppnår du ca dobbelt så mye effekt i UL vs triode. Ulempene er høyere utgangsimpedans, lavere dempingsfaktor og et litt mer aggressivt forvrengningsmønster under ellers like forhold.
Mange sverger til trioder og triodekoblede pentoder/tetroder selv om det går på bekostning av effekten.

Jan E Veiset

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
........ Hører konstant bare på smooth jazz, jazz, blues, electric blues, soul, pop-jazz, vokal og litt pop/rock blir det jo innimellom! ..
Tradisjonell erfaring og anbefalinger skulle vel her indikere at SINGLE ENDED også burde vurderes, dersom det passer til høyttalerne.

SveinB.

kake

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.09.2006
Antall liker
0
siden du faktisk har hørt comboen selv burde du da vite bedre enn mange her inne ;)

med tanke på musikksmaken din vil det neppe gå helt vest...

Sound_man

Medlem
Ble medlem
06.01.2007
Antall liker
0
Takker for flott informasjon. Skal prøve og få lest litt om dette. Mange forskjellige og flotte rør konstruksjoner ute på markedet. Gjelder forsovet "bare" og finne den som passer best til deg og ditt oppsett! Vanskelig valg synes jeg siden det finnes så mye forskjellig. Også vanskelig pga lite kunnskap om rør! Men det kommer vel etterhvert det også, som alt mulig annet! Gjelder nok bare og prøve seg fram etter som tiden går. (Tenker da på rørforsterkere, da det er dette jeg aldri har prøvd før).

Sound_man

Medlem
Ble medlem
06.01.2007
Antall liker
0
siden du faktisk har hørt comboen selv burde du da vite bedre enn mange her inne ;)

med tanke på musikksmaken din vil det neppe gå helt vest...
Lufter som sagt bare muligheten for andre forslag, i tilfelle det er andre her inne som har hørt Triangle med en annen rørforsterker enn den som jeg har sett på! Takker ellers for svar. ;)

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Send en melding til Trseland her på HFS. Han kjenner Trianglene meget godt og er i tillegg kunnskapsrik og hjelpsom.
Lf

Sound_man

Medlem
Ble medlem
06.01.2007
Antall liker
0
Tradisjonell erfaring og anbefalinger skulle vel her indikere at SINGLE ENDED også burde vurderes, dersom det passer til høyttalerne.

SveinB.
Jeg spør sikkert fryktelig dumt nå, men hva tilsvarer SINGLE ENDED? Kan du nevne noen eksempler? Linke til noen rørforsterker som har dette? Takker for svar i alle tilfeller! ;)

Sound_man

Medlem
Ble medlem
06.01.2007
Antall liker
0
Send en melding til Trseland her på HFS. Han kjenner Trianglene meget godt og er i tillegg kunnskapsrik og hjelpsom.
Lf

Lf
Synes det er litt frekt jeg! :-/ Om han er behjelpelig med og svare på spørsmål, så håper jeg han tar en titt på tråden min! Vet du hva slags Triangle han har?? ::)

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Han importere HIFIprodukter og Trond vil garantert ikke finne det frekt om du sender han en melding.

Lf

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
29
Sted
Lillestrøm
Jeg spør sikkert fryktelig dumt nå, men hva tilsvarer SINGLE ENDED?
Beklager, det var kanskje litt dumt av meg å spille inn inn helt nye alternativer her, spesielt siden jeg overhode ikke kjenner dine høyttaler.

Single Ended er med bare ett utgangsrør (kan også være to i paralell) i stedet for to i Push-Pull (mottakt).
SE blir mindre effekt, - men ikke nødvendigvis billigere for det, så dette blir litt forvirrende. Enkelte sverger imidlertid til den lyden som slike "minimalistiske" forsterkere kan gi.
Eksempler: forsterkere med 300B, 845, 2A3 er oftest SE. Audio-Note kit kar også noe Kt88 som SE.

En EL34/KT88 PP, som kan svitsjes til triode-modus, bør være et trygt valg å starte med ;D

Svein.

Sound_man

Medlem
Ble medlem
06.01.2007
Antall liker
0
Beklager, det var kanskje litt dumt av meg å spille inn inn helt nye alternativer her, spesielt siden jeg overhode ikke kjenner dine høyttaler.

Single Ended er med bare ett utgangsrør (kan også være to i paralell) i stedet for to i Push-Pull (mottakt).
SE blir mindre effekt, - men ikke nødvendigvis billigere for det, så dette blir litt forvirrende. Enkelte sverger imidlertid til den lyden som slike "minimalistiske" forsterkere kan gi.
Eksempler: forsterkere med 300B, 845, 2A3 er oftest SE. Audio-Note kit kar også noe Kt88 som SE.

En EL34/KT88 PP, som kan svitsjes til triode-modus, bør være et trygt valg å starte med ;D

Svein.
Ja! Man kan lett bli forvillet over alle de forskjellige mulighetene man har! Sånn er det som regel med alt innenfor hifi spør du meg. Hører man på noen andre ht enn man selv har og synes det låter bedre enn det du har, så får jeg alltid litt oppgraderingssyke! ;D Men det gjelder og ta ett valg! Med Triangle Esprit Antal Esw ht som jeg har nå, tok jeg et skikkelig impuls valg, fordi jeg hørte på de og bestemte meg med en gang for at det var den type lyd som jeg likte! Sånn var det da jeg hørte Meixing MingDa MC368-B på Triangle også! Og det er derfor jeg nevner det. Egentlig så kan man jo bli veldig vill ledet av og starte en sånn tråd som det jeg har gjort. Men jeg ender vel på den rørforsterkeren som jeg har i synet, men alltid artig på en måte og høre om andre har hørt det på en bedre forsterker eller ei? På Meixing MingDa MC368-B går det jo ann og bytte rør om det er ønskelig og teste om man kan få annerledes lydsignatur, ved og gjøre det. Det er jo en billigere oppgradering enn om man skulle ha kjøpt en helt ny forsterker på nytt igjen! Så det er jo klart ett veldig pluss for rørforsterkere at man har den muligheten?

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Ja! Man kan lett bli forvillet over alle de forskjellige mulighetene man har! Sånn er det som regel med alt innenfor hifi spør du meg. Hører man på noen andre ht enn man selv har og synes det låter bedre enn det du har, så får jeg alltid litt oppgraderingssyke! ;D Men det gjelder og ta ett valg! Med Triangle Esprit Antal Esw ht som jeg har nå, tok jeg et skikkelig impuls valg, fordi jeg hørte på de og bestemte meg med en gang for at det var den type lyd som jeg likte! Sånn var det da jeg hørte Meixing MingDa MC368-B på Triangle også! Og det er derfor jeg nevner det. Egentlig så kan man jo bli veldig vill ledet av og starte en sånn tråd som det jeg har gjort. Men jeg ender vel på den rørforsterkeren som jeg har i synet, men alltid artig på en måte og høre om andre har hørt det på en bedre forsterker eller ei? På Meixing MingDa MC368-B går det jo ann og bytte rør om det er ønskelig og teste om man kan få annerledes lydsignatur, ved og gjøre det. Det er jo en billigere oppgradering enn om man skulle ha kjøpt en helt ny forsterker på nytt igjen! Så det er jo klart ett veldig pluss for rørforsterkere at man har den muligheten?

Jeg har ikke store kunnskaper om rør, men hvis jeg har forstått deg riktig så har du de høyttalerene (Triangle)?

Den aller største viktigheten med/om rør er å teste hjemme.

Lån deg ett par- tre amper for uttesting og du kan danne deg et bilde av hvordan det låter i din egen stue.
:D

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Ser ut av profilen din at du er fra Larvik. :)
Da kan du ringe til Audioaktøren i Horten (ikke lange veien) og forhøre deg, for de selger Triangle og mange forskjellige rørforsterkere.

Aud1oBoX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.10.2006
Antall liker
0
Har et par monoblokker med 300B på låns, skal tilbake med dem til uka(torsdagen), kjempefin klang av dem og krystallklar lyd... blir mest sannsynlig rør i denn retning på meg :)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.876
Torget vurderinger
28
Virker som Norsk Hificenter bruker Audio Valve sammen med Triangle. Ville tatt turen å lyttet til dette. Har ført Triangle (stativhøyttaler) på single-ended forsterker med KT-88 (Unison Research) og den kunne gjerne hatt noe mer kraft, kanskje ikke nødvendigvis i form at watt, men i hvert fall i form av strøm.

Beàthoven

Hi-Fi interessert
Ble medlem
27.08.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
42
Anbefaler en kikk og google litt på Cayin A-88T. Fått kjempekritikker og er blant de mest solgte om ikke den mest solgte Cayin. Skal ikke sammenlignes med de billige transistorgreiene demmes. med kt88 eller 6550 rør kommer denne.

Ornec selger denne nå meget rimelig til kun 750 Euro pluss frakt/avgift.

Sound_man

Medlem
Ble medlem
06.01.2007
Antall liker
0
Ser ut av profilen din at du er fra Larvik. :)
Da kan du ringe til Audioaktøren i Horten (ikke lange veien) og forhøre deg, for de selger Triangle og mange forskjellige rørforsterkere.
Ja, jeg vurderer og gjøre det. Det var forresten der jeg hørte Triangel første gangen, og bestemte meg for at det var de jeg skulle ha! ;)

Sound_man

Medlem
Ble medlem
06.01.2007
Antall liker
0
Virker som Norsk Hificenter bruker Audio Valve sammen med Triangle. Ville tatt turen å lyttet til dette. Har ført Triangle (stativhøyttaler) på single-ended forsterker med KT-88 (Unison Research) og den kunne gjerne hatt noe mer kraft, kanskje ikke nødvendigvis i form at watt, men i hvert fall i form av strøm.
AudioValve har jo noen meget dyre rørforsterkere som er av interesse, men som overstiger antall kronasjer jeg har og bruke på ny forsterker i denne omgangen..... :'( Men en vakker dag, så kanskje! Men da mest sannsynelig på noen andre ht......! ;D

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Ja, jeg vurderer og gjøre det. Det var forresten der jeg hørte Triangel første gangen, og bestemte meg for at det var de jeg skulle ha! ;)

Hvor stort er budskjettet?

Sound_man

Medlem
Ble medlem
06.01.2007
Antall liker
0
Hvor stort er budskjettet?
Kan strekke meg til over 10,000kr ihvertfall. Men det gjelder jo ikke og finne det dyreste, men det som spiller bra på resten av anlegget...... ;)

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
32.760
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Kan strekke meg til over 10,000kr ihvertfall. Men det gjelder jo ikke og finne det dyreste, men det som spiller bra på resten av anlegget...... ;)
I tilfelle du kjøper nytt, slipper du i første omgang å tenke på å skifte rør. Et sett med KT 88 eller 6550 er ikke helt gratis, nei.
Tro heller ikke at små inngangsrør er gratis. Spesielle kvaliteter kan fort komme opp i 3-500 kr./stk.
mvh

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Nemlig!

Er det disse du har?

Ganske lettdrevne de så da burde du vurdert en tur til Sandefjord for å sjekke hva Upgrade Audio har å tilby.
http://www.upgradeaudio.com/index.php?go=

Eller du kan også sjekke ut denne saken her fra Motron i Vestfossen, en selvbyggersak som spiller veldig bra for en liten penge.
http://www.ralex.net/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=17&Itemid=33

Sound_man

Medlem
Ble medlem
06.01.2007
Antall liker
0
Nemlig!

Er det disse du har?  

Ganske lettdrevne de så da burde du vurdert en tur til Sandefjord for å sjekke hva Upgrade Audio har å tilby.

Eller du kan også sjekke ut denne saken her fra Motron i Vestfossen, en selvbyggersak som spiller veldig bra for en liten penge.
http://www.ralex.net/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=17&Itemid=33
Om det er Triangle Esprit Antal Esw som du har funnet bilde av, så stemmer det! Vanskelig og se forskjell mellom Antal og Celius når forskjellen bare er mellomtone elementet. Helt like i utseende og størrelse osv. Hvor i Vestfold befinner du deg egentlig? ;)

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.152
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Om det er Triangle Esprit Antal Esw som du har funnet bilde av, så stemmer det! Vanskelig og se forskjell mellom Antal og Celius når forskjellen bare er mellomtone elementet. Helt like i utseende og størrelse osv. Hvor i Vestfold befinner du deg egentlig? ;)

Stokke! :D

Sound_man

Medlem
Ble medlem
06.01.2007
Antall liker
0
I tilfelle du kjøper nytt, slipper du i første omgang å tenke på å skifte rør. Et sett med KT 88 eller 6550 er ikke helt gratis, nei.
Tro heller ikke at små inngangsrør er gratis. Spesielle kvaliteter kan fort komme opp i 3-500 kr./stk.
                              mvh
Nei jeg tenker ikke på og bytte rør med en gang! Skal også kjøpe nytt. Men forhører meg ang det med rør bytte pga at muligheten for dette er stor.... :)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.876
Torget vurderinger
28
Ser at Cayin A88T kommer opp som tips her. Det er godt mulig denne har en annen klangbalanse enn forgjengeren TRV88ST, men sistnevnte låt i hvert fall en aning tynt og hardt på mine ProAc D15. Heller ikke Triangel også litt mot det lyse? I mitt hode ville i hvert fall dette lett kunne bli en dårlig match. Men jeg har altså ikke hørt det.

Ser at Motrons Mae Set er nevnt, den har jeg hørt i flere oppsett. Den kan spille utrolig bra til prisen. Men, den mangler krefter så det gjennstår å se om den driver Triangel tilfredsstillende. Kanskje du kunne fått lånt en og testet ut? Lå jo en billig Nu-Vista på sentralen nettopp.....

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.876
Torget vurderinger
28
Nå ligger det jo en Rouge på børsen. Uten at jeg kjenner til denne så er jo dette på generell basis skikkelige saker. Her hadde jeg vurdert seriøst.

Sound_man

Medlem
Ble medlem
06.01.2007
Antall liker
0
Ser at Cayin A88T kommer opp som tips her. Det er godt mulig denne har en annen klangbalanse enn forgjengeren TRV88ST, men sistnevnte låt i hvert fall en aning tynt og hardt på mine ProAc D15. Heller ikke Triangel også litt mot det lyse? I mitt hode ville i hvert fall dette lett kunne bli en dårlig match. Men jeg har altså ikke hørt det.

Ser at Motrons Mae Set er nevnt, den har jeg hørt i flere oppsett. Den kan spille utrolig bra til prisen. Men, den mangler krefter så det gjennstår å se om den driver Triangel tilfredsstillende. Kanskje du kunne fått lånt en og testet ut? Lå jo en billig Nu-Vista på sentralen nettopp.....
Jupp, det er helt riktig at Triangel er lyse i klangen... Det er derfor jeg må finne en rørforsterker som er av den litt mørke klangen, så det blir en sånn liten mellomting mellom altfor lyst og altfor mørkt. Må nok også ha litt krefter til overs for og kunne drive mine Triangel godt. De er ganske lett drevende, men kravstore når det gjelder effekt! Synes nå jeg....., men sikkert noen som er uenig.... :-/ Skal ta en titt på torget nå, er man heldig så kanskje! ;D

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
29.876
Torget vurderinger
28
Kravstore når det gjelder strøm mener du kanskje?
Høres klokt ut å sjekke bruktbørsen.

ELEL6200

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.08.2004
Antall liker
118
Disse trianglene må behandles varsomt. Lyden kan lett høres tynn(lite kropp på instrumengivning), skarpe og lyse i lyden. Disse må parres med en forsterker som bla er kroppslig, dynamisk og kjapp. Gjerne rør. Belønningen er en magisk mellomtone og en diskantgjengivelse i øverste highendland.
Som sagt, snakk med Trseland, tror det er få som kjenner disse høyttalerene bedre enn han.

Lf

Sound_man

Medlem
Ble medlem
06.01.2007
Antall liker
0
Disse trianglene må behandles varsomt. Lyden kan lett høres tynn(lite kropp på instrumengivning), skarpe og lyse i lyden. Disse må parres med en forsterker som bla er kroppslig, dynamisk og kjapp. Gjerne rør. Belønningen er en magisk mellomtone og en diskantgjengivelse i øverste highendland.
Som sagt, snakk med Trseland, tror det er få som kjenner disse høyttalerene bedre enn han.

Lf
Hvordan finner jeg Mr.Trseland da? Har han lagt ut noen e.post noe sted eller liknende?

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.152
Torget vurderinger
7
Jeg vil også anbefale en prat med Trond Seland. Hyggeligere og mer hjelpsom fyr tror jeg ikke du finner på denne siden av ekvator ihvertfall.

Aud1oBoX

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.10.2006
Antall liker
0
En liten sjekk på siden demmes (+ gule sider), forteller meg at dem holder til på Tolvsrød i Tønsberg, og ikke i Sandefjord.
Ser flere henviser til at dem holder til i Sandefjord, hvor har dem funnet den infoen? ...og hvis dem er i Sandefjord hadde det vært kjekt med en adresse så jeg kunne ha stukket innom en tur :)

Sound_man

Medlem
Ble medlem
06.01.2007
Antall liker
0
En liten sjekk på siden demmes (+ gule sider), forteller meg at dem holder til på Tolvsrød i Tønsberg, og ikke i Sandefjord.
Ser flere henviser til at dem holder til i Sandefjord, hvor har dem funnet den infoen? ...og hvis dem er i Sandefjord hadde det vært kjekt med en adresse så jeg kunne ha stukket innom en tur :)
Den som sa det, har nok bare ikke sjekket ordentlig etter! Eller så holdt de til i Sandeford før, men har nå flyttet til Tønsberg. Skal ihvertfall innom dem en tur uansett om de holder til i Tønsberg eller ei! Derfor er det kjekt og studere der.... ;D ;)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.394
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
I tilfelle du kjøper nytt, slipper du i første omgang å tenke på å skifte rør.
Dette stemmer svært sjelden. I nesten alle tilfeller sitter det billige (og langt fra de beste) rør originalt fra fabrikken. Et rørbytte vil svært ofte gi et betydelig løft. De fleste ender med å gjøre dette. Prima Luna (og Audio Valve?) leveres ikke med de originale rørene i Norge. Men med langt bedre kvalitet.

Topp Bunn