Digitale avspillere Meirdian Media Source 200 og Media Sourse 600

Frodm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2013
Antall liker
401
Ny mann på forumet. Hei!

Jeg har Meridian DSP 5200 (før Speaker Link). Vet noen om de kan oppgraderes til Speaker Link? Jeg finner ingenting på Meridian sine sider. Og joda, har ringt HIFI-Huset men det er ikke alltid like lett å få tak i riktig person.

Styres Media Source 200 og 600 av samme app?
Det står at de strømme fra Spotify? Er Spotify integrert i appen?
Jeg leser at MS200 kun har S/PDIF optisk. Siden mine høyttalere har kun Digital Coax inn så må jeg ha en "boks" mellom.

Andre betraktninger om MS200/MS600?

Frode

regeli

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.09.2012
Antall liker
53
Sted
Middle of Nowhere
Torget vurderinger
1
Hei og velkommen :)

Hifi huset vet jeg ikke om er de beste å ringe, da de ikke er offisiell Meridian forhandler lenger ifølge Meridian sine sider.
Har nok sine grunner, men nok om det.

Media Source enhetene styres via en app kalt Sooloos eller Core Control på en iPad, en velger sonene oppe i høyre hjørne i appen, enkel sak.
Sooloos har ikke Spotify, men noe som kalles Rhapsody, USA utgave av Spotify og utvalget er faktisk veldig bra.
En må ha registert en USA adresse på Rhapsody kontoen, koster noen få $ i måneden, men er en smal sak å ordne USA adresse.

Jeg ville ikke gått med SPDIF (optisk) fra MS200, Meridian har en enhet som heter AC12 for speakerlink til non speakerlink:
http://www.meridian-audio.info/public/ac12_user_guide[2692].pdf

Her går en med Digital kabel (coax) etter AC12 inn i en preamp eller DSP høyttaler + en Comms kabel for kontroll.
Dette er en billigere løsning enn å oppgradere 5200ene til speakerlink :)

Har Media Core 200 v1 fra Meridian og via nettverk inn på 818, blir neppe noe cd spiller her i hus med det første.
Media Source serien har jeg ikke testet, men leser litt rundt at de ikke er så værst.

Siden du er Meridian eier, så anbefales dette forumet i tillegg: The Hitchhikers Guide to Meridian
Håper det var svarene du var på jakt etter ;P

Sist redigert:

Frodm

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.01.2013
Antall liker
401
Takk for informasjonen. Det blir aktuelt først dersom Sooloos støtter Spotify.

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Antall liker
197
Torget vurderinger
8
Hi Fi Huset er forhandler av Meridian.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Jeg hentet en meridian mediacore 200 rett før jul. Problemete er at jeg må ha en ipad for å starte den opp. men jeg har stramt budsjett og har ikke fått kjøpt meg ipad. jeg har macbook pro, men man må ha ipad for å få den til å virke. Fins det andre måter å finne ip adressen på meridianen min?

regeli

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.09.2012
Antall liker
53
Sted
Middle of Nowhere
Torget vurderinger
1
Jeg hentet en meridian mediacore 200 rett før jul. Problemete er at jeg må ha en ipad for å starte den opp. men jeg har stramt budsjett og har ikke fått kjøpt meg ipad. jeg har macbook pro, men man må ha ipad for å få den til å virke. Fins det andre måter å finne ip adressen på meridianen min?
Du trenger ikke iPad for å styre MC200 og kan bruke Sooloos Control:Mac.
Eneste er at det er et mye bedre på en iPad, coverflow osv...
For å laste ned Control:Mac, så må du finne IP adressen til MC200.

Det kan du gjøre med logge deg inn på ruteren og se etter den der i DHCP listen, her ligger det nok en god del IP adresser.
Så kan du skrive dette i Safari: http://192.168.1.XXX/download/controlmac/ (192.168.1.XXX trenger ikke å være ditt IP oppsett.
Enkleste er viss du ikke har IP, er å finne IP adressen på din maskin, si at du har 192.168.1.107, da starter DHCP rangen på x.100
Deretter ville jeg prøvd meg fremmover opp til x.115 f.eks i Safari.

Du kan og laste ned IP skanner verktøy her: Download Angry IP Scanner from SourceForge.net
Da kan du skanne etter alle eheter på ditt nettverk. Dette er nok den enkleste metoden :)

Kan også bare srkive IP adressen direkte i Safari, deretter laste ned Control:Mac med å trykke på Sooloos ikonet.
Før kunne en laste ned Control:Mac fra Meridian sine sider, men det er vist slutt :(

Lykke til!

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Har prøvd alt og d funker ikke. Jeg finner ikke ip adressa til sooloosen

karo

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.06.2012
Antall liker
23
Er den satt opp/konfigurert av Meridian? Ring HiFi Huset, de hjelper deg sikert.

regeli

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.09.2012
Antall liker
53
Sted
Middle of Nowhere
Torget vurderinger
1
Har prøvd alt og d funker ikke. Jeg finner ikke ip adressa til sooloosen
Hvilken type router er MC200 tilkoblet? Er det lys som blinker bak i LAN porten på MC200?

Eventuelt om du kan låne en Windows PC, så kan du bruke Meridian Sooloos Configure til å lete den opp og se at den er satt opp som "Core".
Jeg har Sooloos software liggende, men er kun for Windows. Kan du skaffe en Windows PC, så laster jeg den opp til deg :)

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Min ipad finner sooloosen min lett. Software for microsoft pc ligger på meridian sine sider.
Jeg vet ikke om elkjøp låner ut pc eller det er andre som låner ut pc.
Jeg bruker apple airport express og det lyser i porten bak sooloosen. Jeg får ringe Hifi huset i morgen.

regeli

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.09.2012
Antall liker
53
Sted
Middle of Nowhere
Torget vurderinger
1
Min ipad finner sooloosen min lett. Software for microsoft pc ligger på meridian sine sider.
Jeg vet ikke om elkjøp låner ut pc eller det er andre som låner ut pc.
Jeg bruker apple airport express og det lyser i porten bak sooloosen. Jeg får ringe Hifi huset i morgen.
Viss det er Sooloos Control appen du har på iPaden, så kan du jo se IP adressen når appen starter i et kort øyeblikk :)

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Sorry. Ikke på min ipad. jeg ser ingen ip adresse nei. Så Jeg har gitt opp til jeg får lånt en pc.

Kjendis

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
730
Sted
Norway
Torget vurderinger
2
Tusen takk skal du ha! ;);)
Det dukket opp oppgraderingsknapp med en gang og jeg har nå siste versjon software.
Nå er jeg i gang med å importere plater til min sooloos.
Men jeg importerer ikke alt nei bare de beste platene.
Men hvilket format laster den ned cd plater?

torbjornsen

Fersking
Ble medlem
25.07.2011
Antall liker
0
Tusen takk skal du ha! ;);)
Det dukket opp oppgraderingsknapp med en gang og jeg har nå siste versjon software.
Nå er jeg i gang med å importere plater til min sooloos.
Men jeg importerer ikke alt nei bare de beste platene.
Men hvilket format laster den ned cd plater?
Så bra det fungerte! :) Tenker du på hvilket format den importerer i? Det er flac.

Jeg anbefaler også at du leker deg litt frem og tilbake i begynnelsen, til du får gangen på det
før du setter i gang å importere hele samlingen.

Ønsker du mp3versjoner av filene i tillegg til flac? Om du ikke ønsker det må du i så tilfelle skru
av den funksjonen i oppsettet, mener den står på som standard? Sjekk "Export format" under "Settings".

Du kan også bruke andre rippe-programmer om du ønsker det. XLD til Mac skal vel være bra?
Har du ferdigrippede cder på maskinen kan du også legge dem til, bare velg ""import folder" istedet for "import CD".

Ellers er jo "Albumart Exchange" en fin plass til å finne Albumcover, de som Sooloosen finner er veldig små!

Noe du lurer på så bare fyr løs, ellers finner du også mye info på "Meridian Unplugged" forumet :)

Topp Bunn