Medisinens svar på kabelpusherne er indignerte!

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=500509

- Dersom homeopati kan bevises å være effektivt ville forskeren som beviser det kunne få en nobelpris i medisin, sier Singh.
- Forskeren som gjorde gjennombruddet ville også fortjene nobelpriser i kjemi og fysikk, fordi vitenskapens lover måtte omskrives, sier Singh som er lege.

- Det er mye forskning som viser at homeopati virker, men skeptikerne har alltid noe å pirke på som de mener ikke er som det skal være. Når man forsker på homeopati må man gjøre det på en slik måte at man tar hensyn til at det er homeopati og at dette med en dobbel blindtest ikke alltid kan appliseres, fordi det er en individtilpasset medisin, sier Mohr.
Lyder kjent eller?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
I medisinen er det vel nokså stor vilje og evne til å faktisk måle hva som har reell effekt på harde endepunkter da. Der faller vel homeopati verre ut enn hva man kunne ha håpet.

Mvh Vidar P

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Den største forskjellen mellom skolemedisin og alternativ medisin er ikke innhold (her benytter skolemedisinen minst like mange forskjellige behandlingsmetoder som de andre), men nettopp kravet til bevisføring.Dvs at alternativ medisin først og fremst er alternativ i måten den ser på forskning/bevisførsel/sannsynlighet/årsakssammenheng. Det øyeblikket alternativ medisin benytter samme strenge krav til evidens som skolemedisinen, vil det ikke lenger være alternativt (forutsatt at man finner de samme resultatene da...).

Det er for meg en stor gåte at alternative og ofte høyst tvilsomme metoder har den tilliten det faktisk har i dag, ref Dagbladet. Når det er sagt er jeg stor tillhenger at folk kan få forsøke forskjellige behandlingsformer i håpet om å bli frisk. Det er jo alltids en liten sjans for at det allikevel kan fungere. :) Det som kanskje er en ennå større gåte er at det tydeligvis finnes et marked for å reklamere for kabler til 306 000 kr på HFS forside...

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Drit i å lage tråder med fordomsfulle påstander om off-topic temaer du ikke har peiling på.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.764
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Når jeg tar akupunktur mot allergi og det virker, virker det fordi jeg tror at det skal virke da?

G

Gjestemedlem

Gjest
Valentino skrev:
Når jeg tar akupunktur mot allergi og det virker, virker det fordi jeg tror at det skal virke da?
Akupunktur er en helt annen greie. Det har dokumentert virkning. Det brukes til og med som bedøvelse under hjertetransplantasjoner. Fortjener ikke overhodet å havne i samme bås som homeopati, som er ren skjær svindel fra ende til annen. Snake oli peddlers deluxe.

Ikke dermed sagt at akkupunktur hjelper for alt mellom himmel og jord, men på noen områder er effekten udiskutabel.

Homeopati viker ikke på noe annet enn å heve blodsukkeret en smule etter pilleinntakene. Men det er jo en genial forretningsidé.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.764
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Takk Deph. Akupunktur er kanskje ikke like "alternativt" i dag som for 20 år siden.

Sukkerpiller er fine greier. Jeg foretrekker IFA, som er laget for talere, sangere, røkere og sportsmenn. 3 av 4 er ikke dårlig.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Må spørre deg, Valentino. Gjør du dette rett før sesongen som f.eks med allergisprøyte mot pollenallergi, eller er det en regelmessig sak for f.eks dyreallergi? Er litt plaget selv i juni/juli spesielt pga. gresspollen, til tross for sprøyte og piller og div. hjelpemidler. Skulle gjerne prøvd noe mer jeg, hvis det hjalp. Takk for evt. svar.

Trådstarter: sorry for OT.

Valentino skrev:

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.764
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
OT ja. Jeg har bare dyreallergi, med astmatiske og snørr og tåre-reaksjoner. Jeg går konstant på Serevent året rundt, og holder meg ellers unna/ignorerer husdyr. Nå er jeg ikke superallergisk, det er disse innsausa hjemmene jeg ikke tåler. Kan godt hilse på en hund eller katt bare jeg vasker hendene etterpå.
Akupunktur brukte jeg for over 20 år siden, siste gang jeg bodde hjemme. Har vokst opp med dyr, men fikk astmaalergi i puberteten. Min mor er uforbederlig husdyrnerd, så jeg prøvde akupunktur, og det dempet reaksjonene kraftig.

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
DIY_dude skrev:
Drit i å lage tråder med fordomsfulle påstander om off-topic temaer du ikke har peiling på.
Argumentasjonen ganske lik den i vår egen andedam angående blindtester osv. Har ikke noe med fordommer å gjøre, men med hvor mye og hvor god dokumentasjon man bør kreve for noe som rokker ved vitenskapens grunnvoller.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Valentino skrev:
OT ja. Jeg har bare dyreallergi, med astmatiske og snørr og tåre-reaksjoner. Jeg går konstant på Serevent året rundt, og holder meg ellers unna/ignorerer husdyr. Nå er jeg ikke superallergisk, det er disse innsausa hjemmene jeg ikke tåler. Kan godt hilse på en hund eller katt bare jeg vasker hendene etterpå.
Akupunktur brukte jeg for over 20 år siden, siste gang jeg bodde hjemme. Har vokst opp med dyr, men fikk astmaalergi i puberteten. Min mor er uforbederlig husdyrnerd, så jeg prøvde akupunktur, og det dempet reaksjonene kraftig.
Ganske dårlig gjort av mora di å beholde husdyr med astmastiske barn, synes jeg, spesielt siden jeg mått kvitte meg med katten min som 9 åring når mora mi ble allergisk/astma....

Flott at akupunktur virker, det har i tillegg en fysisk forklaring...iallefall på smertelinding

Sleiven

R

Ronny_D

Gjest
Greven skrev:
Det er for meg en stor gåte at alternative og ofte høyst tvilsomme metoder har den tilliten det faktisk har i dag, ref Dagbladet. Når det er sagt er jeg stor tillhenger at folk kan få forsøke forskjellige behandlingsformer i håpet om å bli frisk. Det er jo alltids en liten sjans for at det allikevel kan fungere. :) Det som kanskje er en ennå større gåte er at det tydeligvis finnes et marked for å reklamere for kabler til 306 000 kr på HFS forside...
Det å reklamere for "kabler uten rekkevidde" til en pris hinsides akseptabelt kan nok være med på å gjøre det mere akseptabelt å kjøpe en annen billig ledning selv om prisen er langt over andre typer spesialledninger. Eksempelvis til spektrumsanalysatorer/nettverksanalysatorer hvor prisene ofte kan sammenliknes med audioledninger.

Valentino

Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.764
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Sleiven skrev:
Valentino skrev:
Ganske dårlig gjort av mora di å beholde husdyr med astmastiske barn, synes jeg, spesielt siden jeg mått kvitte meg med katten min som 9 åring når mora mi ble allergisk/astma....

Flott at akupunktur virker, det har i tillegg en fysisk forklaring...iallefall på smertelinding

Sleiven
Hehe.
Min mors dyrehangup.
Grov solid core høytalekabelhangup
Rørhangup
Vinyllåterbestuansetthangup.

Beslektet forsåvidt, off topic.

A

Arne_Belinda

Gjest
Valentino skrev:
JUPP, samme som med hifikabler. Du hører forskjell og det låter bedre, men bare fordi du tror det. AB

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
Denne tråden blir off-topic, og er hermed flyttet dithen.

Mvh
Høvdingen

R

Ronny_D

Gjest
Høvdingen skrev:
Denne tråden blir off-topic, og er hermed flyttet dithen.

Mvh
Høvdingen
Det må jeg få lovt til å synes var lite seriøst av deg.
Det å sammenlikne testmetodikk innenfor medisin med dertil påkrevd bevisførsel vvs kabelforskjeller og ditto bevisførsel må nødvendigvis bevege seg i medisinens grenseland. At tråden slingrer litt betyr vel ikke at den er Off-topic forever.

K

knutinh

Gjest
Det er vel ikke utenkelig at metoder som i dag regnes som "alternative" en gang i framtiden blir tatt inn i det varme selskap, av den grunn at det lar seg gjøre å dokumentere effekten.

Dette er bare en omformulering av det Greven sier: Når definisjonen på alternativ medisin (bortimot) er fravær av krav til beviselig virkning, så er det ikke så rart at enkelte metoder omfavnes av alternativ-medisinen, og samtidig ekskluderes fra main-stream medisin.

Det synes som om enkelte har veldig vanskelig for å forholde seg til at medisin (og kabler) effektivt kan deles inn i:
1. De som med noen sikkerhet beviselig har en gitt effekt, virkemåte, etc.
2. De som ikke med sikkerhet har en gitt effekt, virkemåte, etc.

Hvorvidt man personlig, og samfunnet bør vektlegge bevisføring er selvsagt individuelt/diskutabelt.

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
Homeopat er ingen beskyttet tittel, så hvem som helst kan kalle seg dette og selge sukkerpiller for gode penger. Begynner man samtidig med fjernhealing via teletorgtjenester, kaffegrutspåing og forbønn så har man mange nok bein å stå på til at man skulle kunne tjene gode penger på godtroende fjols.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.612
Torget vurderinger
12
Hr.Jemini skrev:
Valentino skrev:
JUPP, samme som med hifikabler. Du hører forskjell og det låter bedre, men bare fordi du tror det. AB
Dette blir for meg et veldig snevert og begrensende synspunkt. Å bestemme seg for at det ikke er forskjell er vel like "feil" som at det skal være forskjell på alt. Jeg må teste det først og det er ikke alltid resultatet blir som antatt. Er det da placebo? Første gangen jeg skulle lytteteste kabler trodde jeg ikke jeg skulle høre forskjell, men gjorde det. Er det placebo også? Jeg trodde placebo var en innbilt effekt der man oppnår resultater som ikke er dokumentert, men da må du jo tro at noe skal skje først for at det skal skje, eller?

Shit, det ble off topic igjen.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Trondmeg skrev:
Hr.Jemini skrev:
Valentino skrev:
Dette blir for meg et veldig snevert og begrensende synspunkt. Å bestemme seg for at det ikke er forskjell er vel like "feil" som at det skal være forskjell på alt. Jeg må teste det først og det er ikke alltid resultatet blir som antatt. Er det da placebo?
Placebo er en betegnelse spesielt brukt innen medisinsk forskning der man tester effekten til et legemiddel ved å sammenligne med noe man mener er virkningsløst. Ofte viser det seg at også det virkningsløse stoffet har effekt og det er denne effekten som kalles placeboeffekt. http://en.wikipedia.org/wiki/Placebo

Dette uttrykket har fått en stadig videre anvendelse og brukes også mye innen psykologien der man kan snakke om placebo som en ubevisst påvirkning. For å relatere dette til en kabeldiskusjon, vil utrykket "placebo" da vise til at "testpersonene" er utsatt for en ubevisst påvirkning.

Første gangen jeg skulle lytteteste kabler trodde jeg ikke jeg skulle høre forskjell, men gjorde det. Er det placebo også? Jeg trodde placebo var en innbilt effekt der man oppnår resultater som ikke er dokumentert, men da må du jo tro at noe skal skje først for at det skal skje, eller?

Shit, det ble off topic igjen.
Poenget er at når uttrykket "placebo" blir benyttet i en slik sammenheng er det basert på en ubevisst påvirkning. Det er derfor umulig å vite hva du "egentlig" trodde før du testet. Hadde man visst det, hadde det ikke eksistert noen placeboeffekt i slike psykologiske sammenhenger.

G

Gjestemedlem

Gjest
Fornøyelig tilnerming til New Age medisin: Penn and Teller Bullshit S06E02

Vel verdt en halvtime foran skjermen.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.468
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Jeg er et levende bevis!

Før så slet jeg med det meste, allergisk mot dyr, støv, trær osv. Så hele året gikk jeg på minst to allergitabletter hver dag, samt kortisonsprøyte x2 på sommmeren. Etter å bli tvunget av min konte til noe jeg kaller spådame, satte bl.a nåler i meg (akupunktur) så har jeg (nå er det tre år siden) ikke rørt en eneste allergitablett. Om det er O.T vet jeg ikke, men synes at jeg måtte nevne dette.

Min familie og miner venner på østlandet kan bekrefte dette.

Jeg pleier å si - "jeg tror ikke på det, men det virker!"

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
HoJ skrev:
Jeg er et levende bevis!

Før så slet jeg med det meste, allergisk mot dyr, støv, trær osv. Så hele året gikk jeg på minst to allergitabletter hver dag, samt kortisonsprøyte x2 på sommmeren. Etter å bli tvunget av min konte til noe jeg kaller spådame, satte bl.a nåler i meg (akupunktur) så har jeg (nå er det tre år siden) ikke rørt en eneste allergitablett. Om det er O.T vet jeg ikke, men synes at jeg måtte nevne dette.

Min familie og miner venner på østlandet kan bekrefte dette.

Jeg pleier å si - "jeg tror ikke på det, men det virker!"
Jeg skal ikke gjøre narr av deg eller dine lidelser, men er du klar over grunnprinsippene i homeopati?
jeg anbefaler deg å lese noen objektive ord om emnet, det skal ikke mange til før du gliser bredt.
jeg er også allergisk for støv, gress osv. og det rare er at for hver sessong så endrer hva jeg reagerer på littegrann. Før kunne jeg ikke gå forbi en nyklippt plen, nå går det stort sett greit. Det har ingen ting med magiske piller å gjøre, men det faktum at kroppen er en levende organisme som hele tiden forandrer seg.
Det har ikke slått deg at du rett og slett kan ha vokst det fra deg?
Som ekte Steiner så har jeg mye erfaring med homeopati, krystaller og annen bullshit. At folk tror på dette er for meg like uforståelig som at noen tror på jesus, Allah, Budda eller hvilken som helst annen gud det ikke finnes noen konkrete bevis for.
man skal dog være klar over at den eneste plausible grunnen til at homeopati kan virke er den akk så debaterte placeboeffekten.
les heller litt om dette emnet, det er ganske fasinerende. røde piller virker bedre enn blå piller, store piller fungerer bedre enn små piller osv.
En ting er å påstå at man kurerer noe så harmløst som en forkjølelse eller allergi, men langt skumlere er det når disse kvakksalverene hevder å kunne kurere kreft, aids og what not. det er å gi folk falskt håp og å leve av andres ulykke.
Slå hardt ned på alt som har med homeopati, spåkoner, "klarsynhet" og engleskoler osv. med en gang. Disse menneskene er parasitter og har i mine øyne ingen samvittighet eller redelighet.

K

knutinh

Gjest
wotg skrev:
Slå hardt ned på alt som har med homeopati, spåkoner, "klarsynhet" og engleskoler osv. med en gang. Disse menneskene er parasitter og har i mine øyne ingen samvittighet eller redelighet.
For alt det jeg vet så kan slike mennesker ha like mye "samvittighet" eller "rederlighet" som andre mennesker. De skiller seg ut ved å selge produkter eller tjenester som ikke består kravene som majoriteten (eller eliten?) stiller for at produktet/tjenesten med rimelig sikkerhet skal gi den effekten det hevdes.

I noen tilfeller kan det argumenteres for at samfunnet bør innføre et "sannhetsgehalt-filter" for å skjerme sårbare mennesker mot potensielt utspekulerte selgere (f.eks kreftmedisin). I andre tilfeller bør individets rett til å gjøre (potensielt irrasjonelle) valg være viktigere enn samfunnets ønske om å regulere dagliglivet (spåkoner og hifikabler).

Det er vanskelig å bevise tilstedeværelsen av en Gud, slik de fleste religioner (bekvemmelig nok) framstiller Guden sin. Jeg mener ikke at det gjør prester til "urederlige" mennesker, men det gjør at det er en uinteressant aktivitet for meg å bruke tid på.

-k

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.468
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
wotg skrev:
Det har ikke slått deg at du rett og slett kan ha vokst det fra deg?
Jo meget mulig etter 25 år med kraftig allergi, at det tilfeldigvis vokste av meg i en alder av 29 - og i løpet av et halvt år.. Nei du!
Jeg hadde ikke noe som helst tro på det der ho gjorde, kona tvinget meg til å prøve noe annet en vanlig legemiddel som jeg hadde gått på i alle disse årene - og ikke virket. Skulle også få ekstrahjelp av sykehuset, med tettere oppføling osv. men frisk det kom jeg ikke til å bli.. Hva er jeg nå.. slår plen, går tur i skogen, blir med ungene på bondegård osv. Livet er bra. Prøv du også!
En annen ting er at jeg nå ikke tar noe som helst, ho gav meg ikke noe medisiner osv, alt var ved hjelp av nåler. Så jeg er ikke avhenig av noe som helst for å holde dette her ved sjakk!

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
HoJ skrev:
Jo meget mulig etter 28 år med kraftig allergi, at det tilfeldigvis vokste av meg i en alder av 29 - og i løpet av et halvt år.. Nei du!
Tror du misforstår litt. Det påståes ikke at det er virkningsløst, det er veldig viktig å få med seg. Det som er saken er at jo mer rigorøs testing som foretas jo mer konvergerer virkningen mot virkningen av placebo.

Vann funker, nåler funker, røde piller funker, sukkerpiller funker, placebo funker, alt! funker. Det er bare graden av suksess som er forskjellig.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
HoJ snakker om akupunktur, wotg snakker om homeopati, det er jo to helt forskjellige ting.

Akupunktur virker, homepati har jeg ingen tro på, men man må da klare å skille de to tingene fra hverandre om man skal diskutere dette.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.468
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Eneste som ikke virker er disse pillene staten tjener på at vi får i oss, og disse prisene legene tar for å skrive de ut!

Ho drev også med homeopati på meg.. La det jeg ikke tålte på meg, mens akupunkturen foregikk.. Rart, ting som jeg før ikke klarte å være i nærheten av, lå nå oppå meg, og jeg merket ikke noe.. Har ikke gjort det etterpå heller...

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
HoJ skrev:
Eneste som ikke virker er disse pillene staten tjener på at vi får i oss, og disse prisene legene tar for å skrive de ut!

Ho drev også med homeopati på meg.. La det jeg ikke tålte på meg, mens akupunkturen foregikk.. Rart, ting som jeg før ikke klarte å være i nærheten av, lå nå oppå meg, og jeg merket ikke noe.. Har ikke gjort det etterpå heller...
Å legge ting du ikke tåler på deg mens du får behandling er vel ikke homeopati?
Homeopati er å tynne ut et stoff så mye at det bare er noen få, om noen, molekyler igjen av det opprinnelige stoffet og så ta dette som medisin, så vidt jeg vet. At hun la ting du ikke tåler på deg var vel for å teste om behandlingen virket.

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
27.468
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Ok da er jeg mere med.. Må snakke språk som jeg forstår.. Be om vodka og få rusbrus.. det er det du snakker om..

G

Gjestemedlem

Gjest
HoJ skrev:
Ok da er jeg mere med.. Må snakke språk som jeg forstår.. Be om vodka og få rusbrus.. det er det du snakker om..
Homeopati er som å bestille en vodka, men få et glass vann fra en flaske som har stått ved siden av en Finlandia bakerst i skapet noen dager.

Men det morsomme er at hvis folk tror de får servert noe alkoholholdig så begynner de eterhvert å oppføre seg lettere beruset, spesielt i sosiale sammenhenger.

Topp Bunn