Mediaspiller for avspilling av musikk?????

Millmaker

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
256
Antall liker
10
Torget vurderinger
1
Hva bruker dere der, og hva finnes der ute?

Det jeg ønsker er følgende:

1- Jeg har mye musikk lagret på en ekstern harddisk. Har rippet flere hundre CDer som nå er på loftet.

2- Når jeg skal høre på dette, så må jeg koble ekstern harddisk via USB til laptopen og kjøre optisk fra laptop til anlegget. Det er tungvint, og jeg leter etter noe enklere! Men hva?

3- Finnes det en boks som jeg kan sette i racket der all musikk er lagret og det er bare å spille av? Tenker da om feks Dune eller Squeezeboks gjør dette?

4- Hvordan gjør man isåfall med info om sanger,plater etc? Kommer dette opp på tv skjermen, via laptop eller hva?

Jeg er grønn på dette, og ønsker en lettere hverdag for å høre på musikk.
Jeg kjører i dag fra pc og inn i en EC dac, og dacen vil jeg gjerne bruke fremover også.

Ble mye her, men ønsker litt hjelp!
 
N

nb

Gjest
"Bokser" ala Squeezebox, transporter o.l. har meg bekjent ikke lagringsplass, så du må lagre musikken et annet sted. Du får kjøpt noe som heter NAS (Network Attached Storage) som kan ses på som en harddisk med nettverkstilgang, da kobler du denne og "boksen" sammen via nettet - helst kablet om mulig, men de fleste (alle?) støtter også trådløst. Og trådløst holder til musikk om signalene er ok og stabile, det er ikke så mye båndbredde som kreves.

Det er også mulig å koble USB-harddisken direkte til en slik boks, men da må du har den på noenlunde samme sted som avspilleren, og en ekstern harddisk lager jo litt støy.

Det finnes saker med innebygget lagring, men da er det langt på vei for alle praktiske formål en datamaskin. Kan være verdt å se på f.eks Mac Mini eller lignende, det bør være ganske lett å sette opp, men du tranger da en skjerm (f.eks TVen din) for å se informasjon, alternativt kan det muligens fjenstyres via en telefon eller lignende, men jeg er ingen ekspert på Mac.

De fleste aktuelle saker vil ha digital lydutgang, så å fortsatt bruke DACen bør ikke være noe problem.
 

united

Æresmedlem
Ble medlem
23.07.2009
Innlegg
24.000
Antall liker
32.035
Sted
Indre Østfold
Torget vurderinger
2
En Squeezebox Touch, for eksempel, koblet til din DAC, skal vel dekke ditt behov.

Touch har usb-inngang for en ekstern harddisk, slik at du ikke trenger ha en pc eller nettverksdisk (NAS) stående på.

Du kan også eventuelt velge å ha en pc med serverprogramvare og harddisken et annet sted. Den bør helst være kablet til din ruter, men ingen betingelse. Da streamer du musikken til squeezeboxen over ditt trådløse eller kablete nettverk.
 
Topp Bunn