Medias forhold til (musikk) fakta

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
626
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
9
Det som trykka på irritasjonsknappen og utløste skrivekløa i dag, var NRK Lokalens annonsering av "filmmusikk fra filmen "Love Actually"". "Good Only Knows" strømmet ut av høyttalerne. En av de flotteste kjærlighetssanger fra et av verdens best album noen sinne, er altså redusert til filmmusikk fra en middels romantisk komedie.

TV 2 er kanskje verstingen i sin omgang med musikk. I sine konkurransekonsepter (har mistet oversikten over hvor mange) er denne omgangen med musikk i beste fall lett. Det er jo litt artig å se de innledende runder, men det er ikke artig å få presentert "Halleluja" av Jeff Buckly eller "Songbird" av Eva Cassidy. Eksemplene er dessverre mange.

At det lages coverversjoner og at god musikk brukes i nye filmer er kjempebra, den når ut til nye generasjoner. Men media må i det minste ha kontroll på de kulturskatter de er med på å forvalte, og gi litt etterrettelige opplysninger. Nå er det kanskje blitt slik at en ikke kan bruke ordene "media" og "etterrettelig" i samme setning.

"Jøss, har dem laga bok av Ringene Herre og nå!"

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.686
Torget vurderinger
0
Breuer du er nok født "noen år" for sent, dessverre. Føler meg også tidvis hensatt til en tid der jeg ikke hører hjemme. :-\

I dag skal alt være "kjappt og enkelt" og i en slik setting er fakta totalt uinteressant, dessverre. Og det blir faktisk bare verre og verre!

Av og til får man lyst til å dunke hodet i veggen, men det hjelper ikke, får bare hodepine! Det værste er de gangene man ringer til NRK eller avisredaksjoner for å gi dem korrigerte riktige opplysninger, så er de ikke interresert. "Åja, jaja det betyr da ikke noe" er et vanlig svar man får.

Dumskapen har gode vilkår i vårt land. :'(

M

Mr-T

Gjest
"Åååh ja det er ORIGINALEN dette ... men han der gamlingen Joe Cocker!"

- Kjære deg... With a little help from my friends er faktisk en Beatles-låt...... :p

"Å ?"

Og sånn går nu dagan.......

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.607
Torget vurderinger
24
Det finnes dessverre uhorvelig mange tilsvarende eksempler. Og varianter på temaet: f.eks. hvorfor i HELVETE skal alle litt INTERESSANTE motorprogram rånes ihjel og ødelegges med toskemusikk?? Litt av greia med motorsport er nettopp lyden. Til og med relativt proffe aktører ala Top Gear, Fifth Gear etc. synder mot dette. Hele tiden. Utrolig irriterende. Musikk brukes/misbrukes på alle måter; feil setting, feil timing og selvsagt også feil musikk i de tilfelle hvor musikk er betimelig.

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
Litt på siden av temaet, men likevel en slags parallell. Jeg irriterer meg grenseløst over Discovery, National Geographic, Animal Planet og History-channel osv. på grunn av at programmer som f.eks. dyrefilmer eller filmer om historiske bygninger /historiske slag osv. blir arena for programlederes store behov for å få maks oppmerksomhet og at dette får mer plass enn temaet programmene skal handle om. Selvopptatte mennesker som koketterer foran kamera og prøver å vise mer av seg selv enn de ville dyrene og naturen vi ønsker å se er for meg en lidelse. Det ødelegger programmene fullstendig, i likhet med alle repeteringene de foretar - som om de forventer at alle seerne er senile og ikke klarer å få med seg innholdet. Dette er en utvikling jeg er lite glad i for å si det mildt!

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
626
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
9
ron-hi skrev:
Litt på siden av temaet, men likevel en slags parallell. Jeg irriterer meg grenseløst over Discovery, National Geographic, Animal Planet og History-channel osv. på grunn av at programmer som f.eks. dyrefilmer eller filmer om historiske bygninger /historiske slag osv. blir arena for programlederes store behov for å få maks oppmerksomhet og at dette får mer plass enn temaet programmene skal handle om. Selvopptatte mennesker som koketterer foran kamera og prøver å vise mer av seg selv enn de ville dyrene og naturen vi ønsker å se er for meg en lidelse. Det ødelegger programmene fullstendig, i likhet med alle repeteringene de foretar - som om de forventer at alle seerne er senile og ikke klarer å få med seg innholdet. Dette er en utvikling jeg er lite glad i for å si det mildt!
Enig i den. Men er jo litt skøy når dyra slår tilbake ;D: http://www.10zenmonkeys.com/2007/04/01/5-best-videos-animals-attacking-reporters/

ronnytt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2004
Antall liker
0
breuer skrev:
ron-hi skrev:
Enig i den. Men er jo litt skøy når dyra slår tilbake ;D: http://www.10zenmonkeys.com/2007/04/01/5-best-videos-animals-attacking-reporters/
Fantastisk morsom den situasjonen et stykke ned på siden du linket til der, der han reporteren blir hoppet på av en øgle. Kaffen sprutet ut over skjermen her, da det kom så uventet og jeg drakk samtidig;D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.607
Torget vurderinger
24
breuer skrev:
ron-hi skrev:
Skal ikke kimse av dyrenes evne til å ta initiativet og slå tilbake! Fikk akkurat et tannsett i neven etter at foringen av en kollega's hund åpenbart gikk litt for tregt.. 8) 8)

Hva var det Jon Michelet skrev..?? - Ingen vet hvor haren hopper sa bærpelleren, og satte snare i rasshølet.. Ahem..

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.526
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
pengesluk skrev:
Musikk brukes/misbrukes på alle måter; feil setting, feil timing og selvsagt også feil musikk i de tilfelle hvor musikk er betimelig.
Ser frem til første MC-relaterte TV-innslag UTEN at Born to be wild skal kværne som musikkbidrag :-\

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
129
Enig i alt som står over. Men underholdningsmedia er underholdningsmedia, og folk flest er kunnskapsløse, og de bryr seg heller ikke.

Nok et eksempel er alle de gangene man har hørt folk snakke om "den derre ´Behind Blue Eyes´ med Limp Bizkit"...

Men heldigvis velger vi selv hvilke radio/TV-stasjoner vi benytter oss av.

C

Cyber

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Elles jobbar vi veldig i skulen med å få elevane til å komme med kjeldetilvisingar når dei hentar opplysningar frå den store verda.
Jeg synes det er ganske typisk for tiden det svaret som jeg får hvis jeg påpeker litt faktafeil eller retter opp en misforståelse i timen; "Samma det."

Verden blir mer og mer tabloid på de fleste felter og jeg kjenner jeg blir litt oppgitt til tider, spesielt her i landet er vi nokså neddopet av vår rikdom. Ungene kan alt om den siste iPhonen, men Norges høyeste fjell? 2 x 3 = ? ....10?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.719
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
ron-hi skrev:
Sjangeren heiter doku-såpe.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.719
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
cybervision_ skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Elles jobbar vi veldig i skulen med å få elevane til å komme med kjeldetilvisingar når dei hentar opplysningar frå den store verda.
Jeg synes det er ganske typisk for tiden det svaret som jeg får hvis jeg påpeker litt faktafeil eller retter opp en misforståelse i timen; "Samma det."

Verden blir mer og mer tabloid på de fleste felter og jeg kjenner jeg blir litt oppgitt til tider, spesielt her i landet er vi nokså neddopet av vår rikdom. Ungene kan alt om den siste iPhonen, men Norges høyeste fjell? 2 x 3 = ? ....10?
Prøv anna vinkling.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.607
Torget vurderinger
24
cybervision_ skrev:
Audiophile-Arve skrev:

Følger deg fullt og helt på dette hjertesukket. Plattheten og forenklingen har fått godt feste. Jeg blir trist og melankolsk av dette, som selvsagt er nok et klassisk tilfelle på at utvikling ikke alltid er fremskritt.

Leverte en bil på service her om dagen, og tok T-banen tilbake til jobb. Fullt av skoleungdom på vogna. og jeg fulgte litt med på samtalene rundt. Ble helt fælen - du snakker om avstumpet og ordfattig konversasjon...

Er VI dinosaurer?

C

Cyber

Gjest
pengesluk skrev:
cybervision_ skrev:
Audiophile-Arve skrev:

Følger deg fullt og helt på dette hjertesukket. Plattheten og forenklingen har fått godt feste. Jeg blir trist og melankolsk av dette, som selvsagt er nok et klassisk tilfelle på at utvikling ikke alltid er fremskritt.

Leverte en bil på service her om dagen, og tok T-banen tilbake til jobb. Fullt av skoleungdom på vogna. og jeg fulgte litt med på samtalene rundt. Ble helt fælen - du snakker om avstumpet og ordfattig konversasjon...

Er VI dinosaurer?
Jeg lurer på det selv av og til. ::) Jeg liker selv å kunne ting og følge litt med og føler det er en berikelse både i samtaler og ellers i hverdagen.

Jeg ser det ofte når jeg er på tur i skog og mark med ungdom at mange har null erfaring med å klare seg utenfor asfaltunderlag. Var nylig på skitur og jeg mistet tellinga på hvor mange som måtte ha hjelp for å få ei pølse ut av en lukket pakke. Elller hvordan man rent fysisk skal ta seg fra en høyere avsats på 1 meter ned til en lavere en. Mange barn og unge er altfor vant med å få det meste servert i fanget nå til dags. Så er det heldigvis endel som er meget oppegående og som blir dratt med ut og er minst like gode som vi var så alt er ikke svarte natta.

Topp Bunn