Media, islam og oss

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
Hvilken rolle tror vi at media egentlig spiller i våre inntrykk av islam, palestinere og det som foregår i midt-østen?

Shabana Scheie hadde en koran på den 14. litteraturfestivalen på Lillehammer som det virket som hun ville brenne. Man kan diskutere rundt hva som ville vært reaksjonene dersom noen hadde gjennomført en slik brenning av koranen: http://www.aftenposten.no/kul_und/litteratur/article2449112.ece -uansett er det slik at dersom noen brente en bibel eller sa man burde det, så ville det nok vakt reaksjoner. I en hver debatt, vil det forekomme mer eller mindre provoserende og kritiske ytringer. Er det vi som skal forandre "islam" eller er det "muslimer" som skal forandre islam? -hvem er islams representanter? Bin Laden eller Sabana?

Media og propaganda. Er det "sant" det som presenteres for oss på nyheter og generelt i media? Utsettes vi ikke for forsøk på manipulasjon fra lalle parter for å provosere frem reaksjoner? http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2448971.ece -men å manipulere mottakere av materiale er ikke noe ukjent. Bush-administrasjonen påstod at den hadde bevis for at Irak under Saddam Hussein hadde masseødeleggelsesvåpen, og presenterte "bevis" gjennom massiv etteretning, men slikt ble aldri funnet av USA eller andre etter at Irak ble okkupert.

Mvh. Bjørn

S

Slubbert

Gjest
Jeg har ingen anelse om hva du vil frem til her (er du edru?), men en mediereportasje er lite mer enn dokumentasjon av en sak som sett gjennom øynene til en reporter (og filtrert av en redaksjon). Hobbydebattanter vil alltid hevde at de man opponerer mot bedriver propaganda og manipulasjon, mens de man støtter ties ihjel. PK-media, korporativ media, intellektuellelitist-media, tabloidmedia, apologistmedia - take your pick, folk fra venstre og høyre vil alltid påstå at media er "mot dem" og mot Sannheten med stor S. Og Sannheten med stor S er naturligvis det synspunkt man til enhver tid argumenterer for og prøver å overbevise andre om at er riktig. Intet nytt under solen her.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.158
Torget vurderinger
1
;D ja jeg er edru.

Jeg vil ikke frem til å styre debatten her.

Mvh. Bjørn

A

Atle Kristiansen

Gjest
Edward Said har i skrevet en vektig analyse av vestlig orientalisme som jeg ser mitt snitt til å anbefale, Orientalism.

Når det kommer til sannhet i et "totalitært samfunn" (jevnfør Herbers Marcuses One Dimensional Man; første kapittel, One Dimensional Society), blir det et flyktig begrep. Apolegister som Slubbert vil følgelig gjøre alt for å diskreditere enhver kritikk av det etablerte som ikke passer inn i deres nyliberale/libertarianske agenda. I den virkelige verden derimot har mediekritikken ingenting med om media har den ene eller andre fargen bias å gjøre (kanskje er journalister mer radikale og liberale enn folk flest). Poenget er å prøve å forstå helheten og strukturen til systemene som formidler informasjonen og deres historiske funksjon og opphav. Det mest relevante slik jeg ser der er ikke om slaven kan velge sin egen mester.

Når det kommer til saken du tar opp har jeg absolutt ingen innsikt. Men jeg anser det som innlysende at synet på "østlige" fremstår fryktelig lite representativt historisk sett og at det som fantes av positiv utvikling ble utslettet etter 11.09.01.

Belager et rotete innlegg.

Mvh
Atle K.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Helt klart at mye av det vi presenteres for er manipulert, og at journalister og redaksjoner har veldig stor makt. Når man så ser hvordan journalister fordeler seg politisk (hva de stemmer), er det liten tvil om hvilken side og hvilke saker som får mest sympati på grunn av skjev vinkling, det store flertallet hører til på venstresiden.
Det har lenge vært hevdet av israelerne at de ikke kunne ha drept denne gutten, men ingen vil høre på dem og deres forklaringer, det finnes det mange eksempler på.
På den annen side var det vel en historie med en lynsjing blant palestinerne som et fransk selskap beklaget at de hadde filmet og vist, man skal jo ikke vise noe som kan sette dem i et dårlig lys.

Rart at det tar en uke før en sak omtalt i danske aviser kommer til norske.

http://jp.dk/udland/mideast/article1348333.ece

S

Slubbert

Gjest
Ante Krist skrev:
Apolegister som Slubbert vil følgelig gjøre alt for å diskreditere enhver kritikk av det etablerte som ikke passer inn i deres nyliberale/libertarianske agenda.
Du mener at en libertariansk agenda beskriver "det etablerte"? ;D

Newsflash: Nattvekterstatene forsvant mer eller mindre helt for hundre år siden, og størrelsen på offentlig sektor ligger i de fleste vestlige land på ~40% av BNP og er konstant voksende.

Du mener media har en "høyreagenda" (eller funksjon) og Komponenten at den har en "venstreagenda", som sagt: Intet nytt under solen.

A

Atle Kristiansen

Gjest
Slubbert skrev:
Ante Krist skrev:
Apolegister som Slubbert vil følgelig gjøre alt for å diskreditere enhver kritikk av det etablerte som ikke passer inn i deres nyliberale/libertarianske agenda.
Det mener jeg ikke, og har jeg heller ikke skrevet.

Slubbert skrev:
Du mener media har en "høyreagenda" (eller funksjon) og Komponenten at den har en "venstreagenda", som sagt: Intet nytt under solen.
Det gjør jeg ikke. Jeg gir Komponenten rett i noe av det hun skriver om aktørene ("liberale/radikale" journalister), men finner det totalt irrelevant - eller i det minste sterkt underordnet i systemet som helhet.

Mvh

S

Slubbert

Gjest
OK, da var innlegget litt for rotete til at jeg fikk ut essensen i det.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ante Krist skrev:
Slubbert skrev:
Ante Krist skrev:

Slubbert skrev:
Det gjør jeg ikke. Jeg gir Komponenten rett i noe av det hun skriver om aktørene ("liberale/radikale" journalister), men finner det totalt irrelevant - eller i det minste sterkt underordnet i systemet som helhet.

Mvh
Så du tror at om f.eks. du og jeg skulle skrive en avisartikkel om en hvilken som helst sak så ville resultatet blitt noenlunde det samme?

A

Atle Kristiansen

Gjest
Komponenten skrev:
Ante Krist skrev:
Slubbert skrev:
Ante Krist skrev:

Slubbert skrev:

Mvh
Så du tror at om f.eks. du og jeg skulle skrive en avisartikkel om en hvilken som helst sak så ville resultatet blitt noenlunde det samme?
Den ene ville hatt en mulighet til å komme på trykk i et større riksdekkende medie, den andre ikke.

Systemanalyse når mye lengre enn enkeltsaker og subjekter når en skal ta for seg slike institusjoner. Dog jeg også kan bli med på den leken (enkeltsaker og subjekter), antagelig relativt overbevisende, imho.

Mvh

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.878
Lokalavisen vår har en meget klok redaktør. Her er ett innlegg han har hatt i denne debatten som jeg syntes er meget godt.
Jeg legger ved innlegget i sin helhet:

"Tro og trusler
Det var berammet et møte i går kveld om ytringsfriheten. I Litteraturhuset i Oslo. Utgangspunktet var et essay av Dag Solstad i Samtiden. «Jeg frykter konsekvensene av å dyrke ytringsfriheten som en hellig idé, som står over alle ideer, konsekvenser som allerede nå har vist sin ødeleggende kraft», skriver Solstad. Og utgangspunktet er blant annet Muhammed-karikaturene.
Dette er en ganske interessant debatt som nå utspiller seg i reprise for tredje eller fjerde gang.
I Norge startet det hele i kjølvannet av at det kristne tidsskriftet Magazinet 9. januar 2006 valgte å trykke 12 karikaturtegninger av den muslimske profeten Muhammed. Hentet fra danske Jyllands-Posten.
Mens debatten virkelig sto på var det mange som holdt seg i bakgrunnen. Men de genialt etterpåkloke har ment mye om saken når det hele roet seg ned.
Nå angriper mange norske mediers unnfallenhet i forhold til disse tegningene. Det å ikke trykke karikaturene som blant annet framstilte Muhammed som en terrorist, er blitt det samme som å gi etter for terrorister, synes å være omkvedet.
Blant annet går John Olav Egeland, tidligere redaktør i Dagbladet - nåværende kommentator, til angrep på Solstad. Og mange andre også: «De som forsvarte retten til å trykke karikaturene var i klart mindretall» skrev Egeland i Dagbladet i går.
Det er en misforståelse.
Alle forsvarte retten til å trykke slike tegninger. Men ikke alle mente det var klokt å gjøre det. Egentlig de færreste.
Jeg kan ikke huske en eneste redaktør eller pressemenneske i denne debatten som sa seg uenig i at det skulle være lov, altså man skulle ha rett, til å trykke disse tegningene. Men de fleste redaktører mente også at det ikke var aktverdig å gjøre det.
Akkurat her blander mange snørr og barter. I ettertiden ser jeg mange har gjort det til en sak der norske redaktører beviste sin frykt og unnfallenhet i møte med militante muslimer.
Om en redaktør mente det var aktverdig å publisere disse tegningene, og likevel ikke gjorde det - er det korrekt. Men jeg antar at de fleste hadde en bedre grunn enn egen redsel for ikke å sette tegningene på trykk.
Det skal også være et bevis på norske myndigheters feighet og vilje til å kaste en kristen redaktør til ulvene for å redde sitt eget skinn.
Og generelt et bevis på at islamister nå makter å kontrollere vestlige medier gjennom trusler og vold.
Dette er tull og tøv.
At danske redaktører i stor grad valgte å slå ring om sin drapstruede karikaturtegner kan man respektere. At redaktør Vebjørn Selbekk i Magazinet fikk profilert bladet sitt, før han senere beklaget det hele i full offentlighet, og senere vel beklaget at han beklaget, får være.
Personlig står jeg på omtrent samme standpunkt som jeg sto på den gangen for drøye to år siden: Å tråkke på folks hellige følelser, utelukkende for å vise at man tør, mener jeg er feil. Men, og denne nyansen er, jeg hadde nær sagt, dødsviktig: Det er stor forskjell på å forsvare retten til å trykke, og faktisk gjøre det.
Nyansen må være forankret i et annet vesentlig ord. Nemlig aktverdighet. Jeg skal, ubetinget, trykke karikaturtegninger av profeten Muhammed i TA - dersom det er, og her kommer ordet igjen, en aktverdig grunn til det.
Det er ikke terrorister som gjemmer seg bak islam som avgjør hva som står i TA. Men aktverdigheten må være at det finnes en maktpåliggende årsak til å presentere slike tegninger. Budskapet må være viktigere enn å vise hva jeg tør.
Da det sto på som verst i 2006 fikk jeg i posten, fra noen anonyme «forsvarere av ytringsfriheten», noen obskøne tegninger av Jesus og Maria Magdalena også.
Disse har jo stått på trykk, skrev vedkommende. Hvorfor ikke Muhammed?
På trykk hvor?
Slike tegninger blir heller ikke trykket i TA.
Hvorfor, i himmelens navn skulle de det?
Jeg mener ikke det er en maktpåliggende, aktverdig grunn å sjekke ut hvor provosert muslimer i Norge, i Syria eller i Afghanistan, blir av å krenke det helligste i deres liv.
Det samme gjelder kristne. Jeg ser det ikke som TAs oppgave å tråkke på troende kristne.
Spesielt fordi jeg har respekt for folk som har funnet en dyp overbevisning i livet. Enten den er ikke-religiøs eller knyttet til flere tusen år gamle skrifter.
Hvem er jeg som skal bestemme hva som er hellig for andre?
Men tro er noe annet enn trusler. Og det er respekt for tro, ikke frykt for trusler, som bør avgjøre dette.
Skal man tråkke på skikkelige folks oppriktige overbevisning for å ramme ekstremister og terrorister?
Nei, mener jeg.
Men om det er av vesentlig samfunnsmessig betydning å sette på trykk et bilde som kanskje kan være støtende for enkeltgrupper så skal jeg stå for det.
Og dette ble altså det store temaet i det såkalte «Samtiden-foredraget» i Litteraturhuset i Wergelandsveien i Oslo i går kveld. Med Solstad-sitatet: «Jeg frykter konsekvensene av å dyrke ytringsfriheten som en hellig idé, som står over alle ideer, konsekvenser som allerede nå har vist sin ødeleggende kraft» som bakteppe.
Nettopp her tror jeg kjernen ligger.
Poenget må jo være å bruke ytringsfriheten som et redskap for bedre forhold for folk. Ikke som et våpen som man skal rette mot dem man uansett forakter.
Den ikke-religiøse Dag Solstad sa det selv i et intervju for ni år siden, angående gudsbegrepet i noe av litteraturen hans: «Du kan si det sånn at jeg er så mye mot et sekularisert samfunn at jeg gjerne vil innføre begrepet Gud som en dimensjon i samfunnet, uten at jeg selv vil ha noe gudsforhold».
Og nettopp der ligger kanskje svaret. Å ha respekt for andres følelser selv om de bygger på noe en selv mener er en illusjon.
Å reservere respekten utelukkende til det man selv respekterer er jo direkte respektløst. "

Ove Mellingen

P

Parelius

Gjest
Betimelig program på NRK1 nå etter midnatt; Hollywoods skurker.

(Skulle vel være relevant i forhold til trådtittel.)

Topp Bunn