McIntosh - Turkise VU-metere - HiFiens svar på kitch

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MarkusH

    Gjest
    Hei, jeg har noen spørsmål vedrørende både av-prosessorene og stereo-preampene fra McIntosh.

    Får begynne med det første først. Høyttalerne er XTZ Divine 100.49 og effektforsterkerne er to brokoblede Anaview AMS-1000, dagens DAC er Rotel RDD-1580 (men de ampene som kan være aktuelle har jo innebygde DACer uansett), platespiller er Thorens TD160Super, Cd-spiller er Consonance CDP 5.0. Spiller stort sett Spotify via PC/USB, eller CD, noen ganger LPer.
    Lyden min i dag med Classe DR-4 (jeg vet, gammel sak) låter for lyst, slik at lyttetrettheten fort kommer inn i bilde.

    De ampene jeg ser på er:

    McIntosh MX-120 (mest riktig pris), C48 og C2200 (prisen på disse ligger over det jeg er komfortabel med å bruke på pre). Men er det mye å hente på å gå for C48/C2200 over MX-120? For alle disse er varme forsterkere?
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Og jeg kan også legge til at jeg tåler heller ikke for "lys" lyd og da var Mcintosh midt i blinken for meg. Selv om testene beskriver min C49 som nøytral.....Den heller nok også mot det litt varme.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Og jeg kan også legge til at jeg tåler heller ikke for "lys" lyd og da var Mcintosh midt i blinken for meg. Selv om testene beskriver min C49 som nøytral.....Den heller nok også mot det litt varme.
    Hvordan låter mx-120 i forhold til c48/49?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Eh, få innganger på C48? Noen som har misforstått noe? Inngangene er konfigurerbare, men få er de ikke.
    B6BEB808-1842-49C3-A35B-75E7B8B9499F.jpeg
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Eh, få innganger på C48? Noen som har misforstått noe? Inngangene er konfigurerbare, men få er de ikke.
    Vis vedlegget 550164
    Ifølge eier som skriver i linken i mitt innlegg ang. dette så må de digitale inngangene konfigureres på bekostning av de analoge.
    Googler jeg litt så finner jeg også dette;
    "In the C48, four additional digital inputs may be assigned to any of the eight inputs."
    På min C49 er det ikke slik, her er alle inngangene tilgjengelige uansett.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Eh, få innganger på C48? Noen som har misforstått noe? Inngangene er konfigurerbare, men få er de ikke.
    Vis vedlegget 550164
    Ifølge eier som skriver i linken i mitt innlegg ang. dette så må de digitale inngangene konfigureres på bekostning av de analoge.
    Googler jeg litt så finner jeg også dette;
    "In the C48, four additional digital inputs may be assigned to any of the eight inputs."
    På min C49 er det ikke slik, her er alle inngangene tilgjengelige uansett.
    Jeg hadde C48 selv i mange år, men opplevde aldri at jeg brukte 8 forskjellige inputs, så jeg tror nok ikke det er et problem for folk flest.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå er vel ikke kjøpere av forforsterkere til over 50.000 folk flest heller, og det er greit å informere potensielle kjøpere om dette. Det var en faktor for meg når jeg kjøpte. Men så er jeg absolutt ikke som folk flest med alle mine duppeditter:D
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Er det noen her som har noen formeninger om mx120? Grei som pre for stereo?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Da var Mcintosh MC207 og MX120 hørt på, dro tomhendt hjem for å si det slik ....
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Ble aldri noe kompis med c48... C50 er så si samme sak... Tror c52 osv. er endel bedre.. ble skuffet over c48, vanvittig dårlig dac, helt grei analogdel.
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.842
    Antall liker
    17.346
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Mcintosh MC901 Dual Mono Amp.

    The MC901 is a monoblock amplifier that drives a single speaker. But it is unlike any other monoblock amplifier. What makes the MC901 so unique is that it's two amplifiers combined into one. Adding to the uniqueness is that each amplifier is of differing design philosophies: the MC901 consists of a 300 Watt vacuum tube amplifier attached to a 600 Watt solid state amplifier on one unified chassis.

    Unit Dimensions (W x H x D):
    17-1/2" (44.5cm) x 13-1/4" (33.7cm) x 29-1/2" (74.9cm)

    Shipping Dimensions (W x H x D):
    24-13/16" (63cm) x 18-3/8" (46.7cm) x 36-1/4" (92.1cm)

    Unit Weight:
    170 lbs (77.1 kg)

    Shipping Weight:
    190 lbs (86.2 kg)
     

    Torolan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    1.087
    Torget vurderinger
    2
    Det er bra jeg har høyttalere som ikke kan bi-ampes nå :)

    Heftige saker dette :)
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Ser jo fantastiske ut!!!

    Yours for £40,000 per pair ...
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Amerikanerne slipper unna med USD35000. Lurer på hvorfor den må koste 50% mer i Europa?
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.971
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det blir interessant å høre noen tilbakemeldinger/tester på disse. Tøft utseende hadde dem syns jeg!
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Majestetisk! At det går an å lage noe så rått. Den er bare så stilig.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    DAC
    D100

    hvor bra er denne?

    Klarer dere plassere den ilag med noe annet ?

    Jeg er på kjøret og vil teste dac :)
     

    disch

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    152
    Antall liker
    651
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Ingen lyd i hodetelefoner på C2500

    Jeg er den lykkelig eier av en C2500, kjøpt brukt ganske nylig. Men, fant ut at det er ingen lyd av hodetelefonutgangen, absolutt tyst. Har forsøkt alt jeg kan finne av info i manualer og online, men ikke funnet ut hva som er galt. Metrene gjør utslag som de skal, men det kommer ikke et pip ut i hodetelefonene. jeg har forsøkt flere sett hodetelefoner, og verifisert på andre forsterkere at det ikke er noe galt med hodetelefonene eller kablene, og alt annet på forsterkeren fungerer helt flott.
    Selger sa han aldri hadde forsøkt hodetelefoner på forsterkeren, så han hadde ingen idé.
    Noen som har vært borti noe lignende? Evt har noen tips? Frykter at den må til Neby for sjekk...
    Alle innspill mottas med stor takk.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Spiller jeg på mitt anlegg (output 1 lyser rødt) via høyttalerne og plugger inn hodetelefoner så slukker output 1 og det er lyd i hodetelefonene, men jeg kan manuelt slå på output 1 (eller 2) og det er lyd i hodetelefonene likevel. Til info.
     

    disch

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    152
    Antall liker
    651
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Takk for info.
    I følge manualen skal det være lyd i hodetelefonene bare man plugger dem inn, og så ved å holde inn Mute i 3 sek mutes linja ut til forsterker, og Headphones vises i displayet, med angitt volum. Alt det tekniske fungerer som beskrevet og metrene gir utslag når jeg skrur opp volumet, det er bare helt tyst i hodetelefonutgangen...
    Merkelige greier.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kunne godt tenke meg å prøve desse. Biamping kunne vore interessant. Men det skal mykje logistikk for å få det til....
    Hei Arve,
    Kva tenker du om straum til desse blokkene?
    Tja, då eg jobba med Manley Neoclassic 500 gjekk sikringane ofte då eg slo på forsterkar nr 2. Så 10A kurs er nok i minste laget. Anar ikkje om dei har "sakte start"-funksjonar av ymse slag, slik at dei ikkje peakar så brutalt når dei vert påslåtte. Prøvde Mark Levinson ML 33 med 96 utgangstransistorar pr. side, og det gjekk heilt fint på same kursen.

    Men eg trur ikkje eg ville la dei vere permanent påslåtte....
     

    komfort

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    1.580
    Antall liker
    490
    Kunne godt tenke meg å prøve desse. Biamping kunne vore interessant. Men det skal mykje logistikk for å få det til....
    Hei Arve,
    Kva tenker du om straum til desse blokkene?
    Tja, då eg jobba med Manley Neoclassic 500 gjekk sikringane ofte då eg slo på forsterkar nr 2. Så 10A kurs er nok i minste laget. Anar ikkje om dei har "sakte start"-funksjonar av ymse slag, slik at dei ikkje peakar så brutalt når dei vert påslåtte. Prøvde Mark Levinson ML 33 med 96 utgangstransistorar pr. side, og det gjekk heilt fint på same kursen.

    Men eg trur ikkje eg ville la dei vere permanent påslåtte....
    Man bør aldri ha rørførsterkere permanent påslått. Det anbefales å ha dem i standby, dvs de strøm sultne kondensatorene i powersupply står med strøm hele tiden. Da slipper man store peak oppstartsstrømmer.
    MC-901 trekker 6,5A ved 230V. Dvs strømbehov vil være 2x10A eller 1x16A kurser.
    Det går også an å legge inn forsinkelse på remote power utgangen fra pre slik at de ikke starter samtidig.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.496
    Antall liker
    9.228
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Gratulerer med 2 monoblokker og en artigb pre. Anniversary og greier. Men du må få inn rørene og få disse igang. Gleder meg til å høre hva du synes om lyden kontra transistor.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.049
    Antall liker
    21.971
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med 2 monoblokker og en artigb pre. Anniversary og greier. Men du må få inn rørene og få disse igang. Gleder meg til å høre hva du synes om lyden kontra transistor.
    Jeg skal bygge et eget rom der dette settet skal spille på et par Klipschorn som også er en 60th Anniversary utgave. Dette var bare en kjapp test for å se om de virket. Jeg har forøvrig 2 stk. MC275 som i utgangspunktet skulle ha denne jobben, men jeg regner med at de legges ut for salg etterhvert.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn