McIntosh MCD201 - mekanisk støy

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Følgende står å lese på McIntosh hjemmeside på webben:

"The MCD201 will play your CDs, CD-R, CD-RW, SACD and MP3. Utilizing a purpose-designed transport that spins CDs at 4 times normal read speed and SACD discs at 2 times normal read speed gives the laser multiple chances to extract and refocus through imperfect discs resulting in fewer errors".

Det at denne spilleren med vilje "spinner" 2 eller 4 ganger normal hastighet har muligens de fordeler som McIntosh beskriver, men de nevner her ikke at den nevnte løsningen medfører hørbar mekanisk "støy" fra drivverket når man kommer opp i disse hastighetene.

Har noe kjennskap til (helst prøvd selv, men tar imot alle gode råd fra de som har hørt om løsninger!) til løsning som gjør at denne mekaniske støyen fra MCD201 kan elimineres/reduseres vesentlig??!!
 

Lassesvendsen

Fersking
Ble medlem
24.02.2004
Innlegg
4
Antall liker
0
Har vært borti det samme problemet. Skal prøve en firmware-oppdatert 201 i løpet av uken. Lover å rapportere tilbake her.

Lasse Svendsen
 

terryboy

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2003
Innlegg
1.254
Antall liker
878
Torget vurderinger
1
Har vært borti det samme problemet. Skal prøve en firmware-oppdatert 201 i løpet av uken. Lover å rapportere tilbake her.

Lasse Svendsen
Intet å rapportere rundt den firmware-oppdaterte MCD201 spilleren enda??! Har også fått et tips om demping av selve kammeret på spilleren utført/testet av Hificenter kjeden i Sandnes, og det kan være at en kombinasjon av disse oppgraderingene er den endelige løsningen på problemene med mekanisk støy (men avventer din rapport)?!
 

sims

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Innlegg
195
Antall liker
127
Sted
Trondheim
Hei!Har selv en mcd201 som jeg hadde litt problemer med.Synes den støyet litt for mye i tillegg til at den skippet enkelte ganger i låtene.Sendte den inn til neby for service.Kristian på service til neby forsøkte å dempe spilleren innvendig uten nevneverdig resultat som han selv sa,i tillegg prøvde han å finne en laser mecha med spindel motor som støyet minst mulig.Han satte iallefall inn den som støyet minst av de han testet.Når det gjelder firmware oppgraderingen så har ikke det noe med støyproblematikken å gjøre ifølge neby.Fikk også tonart der jeg kjøpte spilleren til å legge inn ei asfaltmatte på innsiden av "lokket" på spilleren.Hjalp det da?Ja det vil jeg faktisk si det gjorde.I tillegg har jeg lagt ei matte på undersiden av spilleren for det er jo der all luftinga på spilleren noe som også ga positiv effekt.Må si at etter å ha levd med en marantz spiller til 15k. mens mcintoshen var på service så var det godt å få den hjem igjen.Når det kommer til avspilling av musikk så er mcd201 en toppspiller.I mitt anlegg så spilte marantzen kjedelig i forhold til mcd201.Håper jeg ga deg litt nyttig informasjon ihvertfall :)
 

Lassesvendsen

Fersking
Ble medlem
24.02.2004
Innlegg
4
Antall liker
0
Intet å rapportere rundt den firmware-oppdaterte MCD201 spilleren enda??! Har også fått et tips om demping av selve kammeret på spilleren utført/testet av Hificenter kjeden i Sandnes, og det kan være at en kombinasjon av disse oppgraderingene er den endelige løsningen på problemene med mekanisk støy (men avventer din rapport)?!
Not yet. Forhåpentlig i neste uke.
 

Geir_Johnsen

Medlem
Ble medlem
05.04.2002
Innlegg
47
Antall liker
0
Hei!

Litt gammelt sak, men ikke mindre aktuell.

Jasså gitt! Så Neby mener at firmware oppgraderingen ikke har noe med støyproblematikken å gjøre.
Ja ja. Han om det.
Her er i hvert fall svaret fra McIntosh:

Some players are noisy when playing SACD disks. We have researched this and the noise is coming from the focusing servo. The noise is not a rotational issue. To correct this and have quiet operation the Front-End Firmware will need to be changed.
We have developed this as a disk, V.4 firmware update. This is needed only if you have the SACD play noise. You may request this disk from your dealer and is a 30 second load. You MUST follow the directions that come with the disk EXACTLY.
Please see your dealer and request the use of MCD201 V.4 Front-End Firmware Update. Once the disk is loaded the disk may be returned to your dealer. Your dealer will need to request the disk as they are sent as requested.

V.4 is a recent release for the SACD noise issue which has occurred on some machines. If it ain't broke I would leave it alone. If the noise is an issue on your player then we need to install V.4 so the machine will be quiet.

Thanks,
Ron-C
 
Topp Bunn